Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-17, 10:21
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Haha, vilket argument du kommer med. Det var ju jag som just förde fram som argument att eftersom vi utsätts för massiv propaganda från alla sidor så ska vi inte vara säkra att de uppfattningar vi har om massa saker är ”våra egna” speciellt inte när olika synvinklar fått samsas. Propaganda och lögn är inte samma sak. Du behöver inte tycka synd om mig, men tack för omtanken.

Var massakern i Butja en lögn?
Citera
2023-07-18, 07:32
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Var massakern i Butja en lögn?

Troligen inte. Men vi kan inte veta säkert. Det vi vet är att båda sidor absolut har kapacitet att utföra sådan hemska gärningar. Vi vet också att båda sidor för fram att andra sidan gjort det. Samtidigt som det presenterats ”bevis” för att det är Ryssland som står bakom så är det ju uppenbart att den sida som tjänade fruktansvärt mycket propagandamässigt på Butja var Ukraina. Det finns också ett antal oklara omständigheter kring Butja. Här ska man absolut dra öronen åt sig. Att stagea krigsbrott och false flag är ju en klassiker i krig liksom.
Citera
2023-07-18, 08:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det finns också ett antal oklara omständigheter kring Butja.
Vilka omständigheter är oklara?
Citera
2023-07-18, 08:28
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilka omständigheter är oklara?

Det tog ganska lång tid innan man konstaterat massakern. Typ precis lagom mycket tid att arrangera en false flag. Ukraina hävdar lång högre antal än FN. Finns en del videos som så klart är svårt att bevisa äktheten på men som indikerar false flag. Men framför allt är det helt ologiskt. Ukraina vann otroligt mycket på Butja ur ett propaganda perspektiv och Ryssland förlorade väldigt mycket. Men jag påstår absolut inte att Butja är false flag för jag vet inte. Har ingen aning. Kan bara konstatera att man inte bör svälja Ukrainas version med hull och hår utan vidare eftersom de vann så otroligt mycket på Butja. De hade tiden och kapaciteten och organisationerna i ryggen för att göra just detta. Ett rent konstaterande.
Citera
2023-07-18, 08:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det tog ganska lång tid innan man konstaterat massakern.
Hur lång tid då menar du? Vilka bevis har du för detta?

Citat:
Finns en del videos som så klart är svårt att bevisa äktheten på men som indikerar false flag. Men framför allt är det helt ologiskt.
Ge ett exempel på en video som inte känns äkta.

Citat:
Ukraina vann otroligt mycket på Butja ur ett propaganda perspektiv och Ryssland förlorade väldigt mycket.
Det är helt sant men du tror inte att Ryssland förlorande allra mest när de invaderade? En invaderande nation brukar bete sig illa åt sig precis som nazisterna gjorde när de invaderade Ryssland. Man tänker inte propagandan då för man tänker att försvararna kommer snart att ge upp.

Citat:
Men jag påstår absolut inte att Butja är false flag för jag vet inte. Har ingen aning. Kan bara konstatera att man inte bör svälja Ukrainas version med hull och hår utan vidare eftersom de vann så otroligt mycket på Butja. De hade tiden och kapaciteten och organisationerna i ryggen för att göra just detta. Ett rent konstaterande.
Jag tycker i detta fallet så är det det enkla svaret som gäller. Så tidigt i kriget fanns ingen organisation för propagandakrig som agerade rationellt. Vi vet nu att Ukraina har väldigt hårt pressat de första veckorna.
Citera
2023-07-18, 09:36
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Troligen inte. Men vi kan inte veta säkert. Det vi vet är att båda sidor absolut har kapacitet att utföra sådan hemska gärningar. Vi vet också att båda sidor för fram att andra sidan gjort det. Samtidigt som det presenterats ”bevis” för att det är Ryssland som står bakom så är det ju uppenbart att den sida som tjänade fruktansvärt mycket propagandamässigt på Butja var Ukraina. Det finns också ett antal oklara omständigheter kring Butja. Här ska man absolut dra öronen åt sig. Att stagea krigsbrott och false flag är ju en klassiker i krig liksom.

Massakern i Butja är helt säkerställd, Ryssland är ansvarigt.
Varför sätter du bevis inom citationstecken?
Jag tror du är osäker i vår moderna tid av information och nyheter, svaret är INTE att foliehatta.
Citera
2023-07-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Massakern i Butja är helt säkerställd, Ryssland är ansvarigt.
Varför sätter du bevis inom citationstecken?
Jag tror du är osäker i vår moderna tid av information och nyheter, svaret är INTE att foliehatta.
Precis, det finns nog inte så många folkmord med så pass överväldigande bevisning och där utredare också varit så snabbt på plats för att dokumentera. Detta vet förstås russofilerna om men försöker ändå lägga dimmridåer.
Citera
2023-07-28, 03:32
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Precis, det finns nog inte så många folkmord med så pass överväldigande bevisning och där utredare också varit så snabbt på plats för att dokumentera. Detta vet förstås russofilerna om men försöker ändå lägga dimmridåer.
Folkmord? Det finns bilder på ett 20-tal döda.
Det är ett krigsbrott men absolut inget folkmord.
I så fall är varenda jävla konflikt i hela världen folkmord.
Citera
2023-07-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det är precis vad en vedervärdig russofil hade sagt i syfte att förminska det hela. Det som skett är både krigsbrott och ett folkmord då det handlar om systematisk utrensning av civila med en viss nationalitet. Definitionen tar inte hänsyn till hur många det handlar om.
Citera
2023-07-28, 14:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Skitsnack, enligt UN så är det mellan 73 till 178 dokumenterade, dvs bekräftade. Ukraina hävdar dock betydligt fler.

Definitionen på folkmord är när man ger sig på någon på grund av etnisk tillhörighet eller åsikt. Det var precis vad ryssarna gjorde. Det finns ingen lägsta siffra för att det ska kallas för folkmord.
Citera
2023-12-29, 11:44
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det tog ganska lång tid innan man konstaterat massakern. Typ precis lagom mycket tid att arrangera en false flag. Ukraina hävdar lång högre antal än FN. Finns en del videos som så klart är svårt att bevisa äktheten på men som indikerar false flag. Men framför allt är det helt ologiskt. Ukraina vann otroligt mycket på Butja ur ett propaganda perspektiv och Ryssland förlorade väldigt mycket. Men jag påstår absolut inte att Butja är false flag för jag vet inte. Har ingen aning. Kan bara konstatera att man inte bör svälja Ukrainas version med hull och hår utan vidare eftersom de vann så otroligt mycket på Butja. De hade tiden och kapaciteten och organisationerna i ryggen för att göra just detta. Ett rent konstaterande.

Nej. Finns ingen false flag här, mera än i dina fria fantasier.
Du är i gott sällskap i klubben för faktaresistens. Jag gav din kompis Ira svar i den tråd jag först hittade om detta krigsbrott.
Passar gott nog in som svar till dig också.
Passa på och njut!

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Tydligen var diskussionen kring Bucha i huvudtråden förbjuden. Eller så har folk anmält dig för trams/off topic/falsk ryktesspridning

Så jag lägger in mitt ett svar här. Ser här i tråden att det finns tillräckligt redan.

men låt oss gå till botten med ditt svammel.

Rybar som källa? Jisses människa.
Då skulle jag kunna kasta in Denys Davydov eller Operator Starsky också?

Citat:
Ett pro-ryskt konto på sociala medier, Rybar, säger att Maxar-satellitbilderna som visas i den här artikeln inte togs den 19 mars - utan den 1 april, dagen efter att de ryska styrkorna lämnade.

Ryssland har gjort ogrundade påståenden om att morden utfördes av ukrainare, men om kropparna fanns där den 19 mars, vilket satellitbilderna visar, kan det inte vara fallet. Då kontrollerade Ryssland området.

Rybar säger att dess slutsatser är baserade på en analys av skuggor från bilder som laddats ner från Maxar-databasen, vilket avslöjar datum och tid då fotografiet togs.

Vi kontaktade Maxar, som sa att det verkade som om Rybar hade använt företagets bildsökverktyg felaktigt, och att om de används på rätt sätt kan bilderna tydligt visas vara från den 19 mars.

BBC har också kontrollerat denna analys och jämfört bilder från tre olika företag (PlanetLab, Apollo Mapping och Maxar) tagna från tillgängliga satellitbilder under denna period.

Vi har kommit fram till att skuggornas längd (och därmed solens vinkel) stämmer överens med att satellitbilderna togs på morgonen den 19 mars och inte den 1 april.

Du ljuger som en häst travar eller, du är helt enkelt ryss. Öppnar du munnen, så är det direkt en lögn.

https://www.bbc.com/news/60981238
Citera
2023-12-29, 17:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det tog ganska lång tid innan man konstaterat massakern. Typ precis lagom mycket tid att arrangera en false flag.
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nej. Finns ingen false flag här, mera än i dina fria fantasier.

Frågan är vad JohnClark m fl menar med lång tid? De första videona på massakern laddades upp på social media (YouTube, Twitter mm) redan 1 april. Här två exempel (se uppladdningsdatumet):

#1 : https://twitter.com/ViktoriiaUAH/status/1509985789404459011
#2 : https://www.youtube.com/watch?v=sVigEgdC9Iw

Det tycker jag inte är speciellt lång tid efter att ryssarna hade lämnat Butja. De lämnade Butja 30-31 mars.

Sedan har vi satellitbilderna. De är svåra att förklara bort:

Citat:
Bucha killings: Satellite image of bodies site contradicts Russian claims

A satellite image of Bucha in Ukraine appears to show bodies lying in the street nearly two weeks before the Russians left the town. The satellite image shows objects that appear to be bodies in the exact locations where they were subsequently found by Ukrainian forces when they regained control of the town north of Kyiv.

https://www.bbc.com/news/60981238

De bekräftar att kropparna låg på sina platser även före 30-31 mars.
Senast redigerad av -Info- 2023-12-29 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in