Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Man behöver inte hata inte ryssar för att tycka det är fel att Ryssland startat ett krig mot Ukraina.
Kanske NATO är jättedumma men kan det verkligen ursäkta att Ryssland invaderar ett tredje land?
Du får nog motivera dig lite bättre varför Ukrainas befolkning skall lida så enormt bara för att du ogillar NATO.
I övrig är detta med NATO rätt överdrivet. Inte ens du tror väl att NATO har några planer på att invadera Ryssland?
Ett NATO som flyttar fram sina positioner är möjligen ett hot mot Rysslands egna önskan om att flytta fram sina positioner och införliva andra länder i sitt imperium. I så fall är väl de lika goda kålsupare?
Att automatiskt sympatisera med den svagare parten är också rätt konstigt. Om Morgan Johansson slår Hulk Hogan på käften så skulle jag tycka att Morgan var den felande parten trots att han är svagare.
Som jag uppfattat de senaste 30 årens utveckling.
Jag tror nog Gorbatjov och Jeltsin såg på 1980-talet en framtid där såväl Warszawapakten som NATO skrotades och hela det område som låg under dessa pakters kontroll blev ett enda stort fredsområde, men i Västeuropa ville man endast ta russinen ur kakan. De ville gärna införa Polen Tjeckoslovakien Ungern och de baltiska staterna i Västeuropa men inte vissa andra delar av det forna Sovjetunionen som Uzbekistan eller Turkmenistan.
Alltså måste Sovjetunionen styckas och en ny järnridå dras någonstans genom det styckade landet. De baltiska staterna gjorde sig fria 1991 och en ny gräns mot Belarus blev en realitet.
Men i länder som nu blev gränsländer mot Ryssland, Ukraina och Belarus kändes det otryggt att ha dessa länder som enligt många inom NATO fortfarande skulle ses som fiendeländer som grannländer. De ville att NATOS östgräns flyttades längre österut. D.v.s. att även Belarus och Ukraina blev NATO länder.
Det som jag i första hand tror sågs av Putin som en röd linje var att man från väst allt mer öppet stödde oppositionen i Belarus för att försöka störta ledningen där. Det är väl en naturlig syn på det hela. Väst stödde ju avsättningen av den valda och ryssvänliga presidenten i Ukraina och ställde upp för att försöka avsätta den ryssvänliga presidenten i Syrien.
NATO och EU började inte försöka isolera Ryssland 2022 eller ens 2014. Man ville redan på 1980-talet inkorporera de rikaste och mest utvecklingsbara delarna av Sovjetunionen i Nato och EU och sedan isolera de fattigaste delarna från väst.