2023-07-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej det är inte korrekt. Du betalar INTE en hyra beräknad på vad hyresvärden vill ha. Du betalar en hyra baserad på vad den skäliga hyreskostnaden ska vara som jag beskrev innan. Nu finns det olika bostadstyper men då detta handlar om en vanlig hyreslägenhet hos en privat hyresvärd så kan inte hyresvärden sätta vilken hyra denne vill. Om man däremot hyr ut rum eller en privat ägd bostadrättlsägenhet eller villa så gäller andra regler, liknande det du nämnt. Ska man hård-dra det hela så KAN hyresvärden sätta en för hög hyra, men hyresgästen kan även överklaga och få tillbaka pengar så långt som ett år tillbaka så det är meningslöst då hyresvärdens ökade omkostnader inte är grund för en hyreshöjning om inte denna är skälig. Och det som diskuteras i just denna tråden är INTE en skälig hyreshöjning.

Jo, du betalar faktiskt hyra efter vad hyresvärden vill ha så länge den är skälig.
Inte sällan så höjs hyran vid en försäljning av fastigheten. Då sätter den nya hyresvärden godtyckligt kanske 100 kr extra per månad, bara för att.
Renoveras lägenheten så blir den nya hyran återigen godtycklig, men inom ramen av "skälig"
Det vill säga att hyresvärden bestämmer vilken hyra han vill ha in inom ramen för vad som är skäligt.

I TS fall så är det svårt att svara på frågan.
Det kan vara så enkelt som att hyran inte höjts på 10 år och nu vill man justera upp hyran så den är anpassad. Jag har själv varit med om att man har höjt hyran med över 30% i ett enda svep och det med hyresgästföreningens godkännande.
Inga renoveringar genomfördes utan det var vid ett ägarbyte av fastigheten som det skedde.
Så återigen, godtyckligt och i linje med vad hyresvärden ville ha.
Att du inte gillar det hela är en sak men vad som är verkligheten är något annat.

Så, återigen, så länge hyran är skälig så är det ok.
Citera
2023-07-16, 20:21
Bannlyst
Upp till 20% är okey.

I det här fallet 1200 kr mer per månad.
I absolut värsta fall 2000 kr mer.

Men 4000 kr finns det inte skäl till.

Företagare får ju elstöd
Bor det mycket invandrare där ? dom har 40 grader värme på vinter läste jag inne
de har ju 50grader i hemländerna
kostar som satan då
Citera
2023-07-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Lön? Du tror hyresvärden har mer än 112000/ månad i lön att ta av? 28 lägenheter*4000kr/mån.

Han får väl göra som alla oss andra och dra ner på entrecoten varje helg.

Det är ingen rättighet att vara sniken.
Citera
2023-07-16, 21:15
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvax1989
Hej. Jag har en vän som hyr en lägenhet, från en privat hyresvärd som äger två lägenhetshus, vardera hus har 12- 14 lägenheter. Och personen som hyr har en hyra på cirka 6.000 och hyresvärden har gått runt till alla och sagt att han ska höja hyran till 10.000 alltså 4.000 kr höjning på en månad och argumentet till detta var att Han " hade skulder att betala till el bolaget " och visa till och med lappen på elen. Så han ska alltså höja med 4.000 per lägenhet på en månad.

Till min fråga. Får det gå till Såhär?
Får han göra såhär ?

Mvh

Enligt Hyreslagen ska hyran vara skälig och det är viktigt att se om hyran överstiger marknadshyran eller inte. Om en hyresvärd vill höja hyran, måste det ske skriftligt två månader i förväg innan den nya hyran börjar att gälla.
Citera
2023-07-17, 03:08
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo, du betalar faktiskt hyra efter vad hyresvärden vill ha så länge den är skälig.
Inte sällan så höjs hyran vid en försäljning av fastigheten. Då sätter den nya hyresvärden godtyckligt kanske 100 kr extra per månad, bara för att.
Renoveras lägenheten så blir den nya hyran återigen godtycklig, men inom ramen av "skälig"
Det vill säga att hyresvärden bestämmer vilken hyra han vill ha in inom ramen för vad som är skäligt.

I TS fall så är det svårt att svara på frågan.
Det kan vara så enkelt som att hyran inte höjts på 10 år och nu vill man justera upp hyran så den är anpassad. Jag har själv varit med om att man har höjt hyran med över 30% i ett enda svep och det med hyresgästföreningens godkännande.
Inga renoveringar genomfördes utan det var vid ett ägarbyte av fastigheten som det skedde.
Så återigen, godtyckligt och i linje med vad hyresvärden ville ha.
Att du inte gillar det hela är en sak men vad som är verkligheten är något annat.

Så, återigen, så länge hyran är skälig så är det ok.

Fast när man skriver nånting i en tråd, som vi gör här, så diskuterar man det ämne som ts har frågor om. Du kan ju inte tycka på allvar att 6000 i ökad hyra är skälig? Då skulle hyran på lägenheten legat på en så pass låg nivå innan att man borde reagerat på det. Tyvärr har inte ts angett sin nuvarande hyra men det är troligt att den är normal annars hade han knappast skrivit detta.
Men det handlar heller inte om vad jag gillar utan hur det funkar och bara för att du ändrar din inställning till att nu innehåll ordet "skälig" som jag har skrivit om från början, betyder inte att du har rätt i ditt påstående. En hyresvärd får INTE ta vilken hyra den vill, punkt slut.
Citera
2023-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast när man skriver nånting i en tråd, som vi gör här, så diskuterar man det ämne som ts har frågor om. Du kan ju inte tycka på allvar att 6000 i ökad hyra är skälig? Då skulle hyran på lägenheten legat på en så pass låg nivå innan att man borde reagerat på det. Tyvärr har inte ts angett sin nuvarande hyra men det är troligt att den är normal annars hade han knappast skrivit detta.
Men det handlar heller inte om vad jag gillar utan hur det funkar och bara för att du ändrar din inställning till att nu innehåll ordet "skälig" som jag har skrivit om från början, betyder inte att du har rätt i ditt påstående. En hyresvärd får INTE ta vilken hyra den vill, punkt slut.

Fan vad löjlig du är.
Sluta hitta på saker för att framställa dig själv i bättre dager.

Här är mitt första inlägg i ämnet, som för övrigt var före ditt första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, man får i princip sätta vilken hyra man vill så länge den är skälig.
Nu har elpriset höjts och antagligen ingår el i hyran.
TS: Vem hade du tänkt skulle betala för elen? Skall hyresvärden stå för den kostnaden så att hyresgästen får bo gratis?
Det är ett företag och pengarna måste in på något sätt.

Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker. Anser hyresnämnden att hyran är skälig, trots höjningen så är det detta man får rätta sig efter.
Som jag skrev tidigare så är det svårt/omöjligt att avgöra då vi inte vet hur tidigare hyreshöjningar har sett ut.
Citera
2023-07-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Han får väl göra som alla oss andra och dra ner på entrecoten varje helg.

Det är ingen rättighet att vara sniken.
Är det någon som äter entrecot för 112000 kr/ månad, menar du?

Det är miljörörelsens destruktion som hyresgäster betalar för.
Citera
2023-07-17, 10:39
Medlem
Lägenheterna ligger i en gammal gruvindustri ort.

Lägenheterna har inte renoverats alls. Samma strandad som när det byggdes runt 60-70tal

Nja mycket invandrare. Ja vi säger såhär.

Invandrare, missbrukare, fyllon, gammla som unga skötsamma, norrmän. ( norrman som äger lägenheterna)

Detta har för inte alls så många år sen stått helt tomma, igen spikade fönster och dörrar, sen har under årens lopp köpt och sålt av olika privata hyrevärdar.
Citera
2023-07-20, 19:20
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvax1989
Hej. Jag har en vän som hyr en lägenhet, från en privat hyresvärd som äger två lägenhetshus, vardera hus har 12- 14 lägenheter. Och personen som hyr har en hyra på cirka 6.000 och hyresvärden har gått runt till alla och sagt att han ska höja hyran till 10.000 alltså 4.000 kr höjning på en månad och argumentet till detta var att Han " hade skulder att betala till el bolaget " och visa till och med lappen på elen. Så han ska alltså höja med 4.000 per lägenhet på en månad.

Till min fråga. Får det gå till Såhär?
Får han göra såhär ?

Mvh

Nej, men betalar dom in den nya hyran så accepterar dom höjningen. Dom ska kontakta Hyresgäst föreningen för att be om hjälp. Är dom inte medlemmar så får dom bli det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in