Citat:
Ursprungligen postat av
Gedaj
Det mesta är ju efterapning eller vidareutveckling av något annat. Frågan är om inte filmen "Dr. Mabuses testamente" har varit mest stilbildande? Undrar hur många historier jag sett som påminner om den. En osynlig skurk som talar genom en mikrofon. Ett rum som fylls med vatten.
"Jönsonnligan och den svarta diamanten" var inspirerad av den filmen. Peter Haber i rollen som Dr. M.A. Busé.
Jag tycker inte det är fel att låna en idé och göra sin egen grej av den. Det är för mycket tjafs.
Det kände jag inte till, tänk att t.o.m Lohman (Björn Granath) fick sitt judiska namn därifrån.
Max Adrian Buse (Ma Buse) om jag får be. M.Abuse (åsyftas troligtvis såtillvida det inte är ett judiskt efternamn också)
Det väsentliga är ifall dom stulit i det fördolda, här låter det som att dom köpt rättigheter att basera det löst på?
Det roliga är att Brunnberg framställt det som att det är han och Björn som har skrivit manus till Svarta Diamanten, dom nämns inte nånstans i credits
Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Stopp nu.
Astrid Lindgren gjorde inga filmer. Manusen må ha byggt på hennes böcker. Men hon bestämde definitivt inte om någon skulle vara naken i filmerna. Det gjorde regissören.
Oavsett vill jag inte tro att barn visades upp med några sexuella undertoner. Jag tolkar det som uttryck för oskuldsfullhet och frihet.
Ronja och Birk sprang några sekunder i vattenbrynet. Skådespelarna var barn före puberteten. Det är inte att visa f*ttan.
Sak samma, det var precis din respons jag hade hoppats på

men du måste lära dig att säga prepubertal fitta högt!