2023-07-16, 19:59
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det finns en nyhet om det om man söker på google. Fan pratar om det som att alla visste ditt jävla miffo.

Självklart ska ha ställas till svars och erkänna dom inte hans anseende ska köras i botten. Ska han gå i graven som en lögnhals?

Hahaha, tog det så hårt. Kul att du verkar lärt dig ett nytt ord. Det här är som sagt inget nytt. Att du och Sigge Eklund inte greppat det är ju ert problem. Varför skulle ens Lasse Åberg bry sig? Han gör väl som han vill.. känner han för det gör han det eller så skiter han i det.

Det har knappast en fet självgod Sigge Eklund något att säga om. Det avgör Lasse själv.

Du kan tycka att han ska framträda men knappast kräva.
Senast redigerad av Elvi 2023-07-16 kl. 20:18.
Citera
2023-07-16, 20:21
Medlem
IceEyess avatar
Man får inte va' dum, då kan man bli som Hedlund, eller hur Hedlund?
Citera
2023-07-16, 20:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ser onekligen ut som ett plagiat, bra scoop.

Ser onekligen ut som det sk. "scoopet" av Eklund/Schulman är ett plagiat.
Citera
2023-07-16, 20:38
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ser onekligen ut som det sk. "scoopet" av Eklund/Schulman är ett plagiat.

Garanterat. Det här lär ju vara känt sedan 80-talet.
Citera
2023-07-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Överkänsligt kan tyckas då Astrid sexualiserade barn, jag har för mig att Ronjas 11 åriga fitta visades i Rövardotter när hon sprang näck i gräset med Birk, eller har jag bara drömt detta?
Stopp nu.

Astrid Lindgren gjorde inga filmer. Manusen må ha byggt på hennes böcker. Men hon bestämde definitivt inte om någon skulle vara naken i filmerna. Det gjorde regissören.

Oavsett vill jag inte tro att barn visades upp med några sexuella undertoner. Jag tolkar det som uttryck för oskuldsfullhet och frihet.

Ronja och Birk sprang några sekunder i vattenbrynet. Skådespelarna var barn före puberteten. Det är inte att visa f*ttan.
Citera
2023-07-16, 21:48
Medlem
Det mesta är ju efterapning eller vidareutveckling av något annat. Frågan är om inte filmen "Dr. Mabuses testamente" har varit mest stilbildande? Undrar hur många historier jag sett som påminner om den. En osynlig skurk som talar genom en mikrofon. Ett rum som fylls med vatten.

"Jönsonnligan och den svarta diamanten" var inspirerad av den filmen. Peter Haber i rollen som Dr. M.A. Busé.

Jag tycker inte det är fel att låna en idé och göra sin egen grej av den. Det är för mycket tjafs.
Citera
2023-07-16, 22:06
Avslutad
Han har inte bevisat nånting, Sällskapsresan är helt unik. Om sen själva synopsisen liknar en fransk synopsis är irrelevant, det är bara ett tema, inte plagiat.
Citera
2023-07-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kanske lika bra att ni kollar upp allt som Sigge Eklund har gjort, och ifall han har plagierat ?

Återigen det är skillnad på att plagiera och att då medge det och att plagiera och låtsas som man inte gjort det, vad är det som är svårt att förstå?
Citera
2023-07-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Supergeneriska skämt som liknar varandra.. vilken shock!

Supergeneriska? Tror inte det va
Citera
2023-07-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Några scener som uppvisar vissa likheter men samtidigt är så allmängiltiga att de inte säger någonting alls. Nej något plagiat är det absolut inte, men vad är att vänta från två självgoda och osäkra medelklass-ängsliga typer. Nej, det här var inget att hänga i julgranen precis.

Är liftscenen och helikopterscenen allmängiltiga? I exakt det utförandet?
Citera
2023-07-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Han sjunker i trovärdighet om man bor under en sten som merparten här inklusive Eklund själv verkar ha gjort, ja.

För oss andra. Inget nytt under solen. Branschen fungerar så här.

Vad ska han dömas för, stupstocken? Ska Uppdrag Granskning granska Lasse Åberg eller vad?

Nyhetstorka även i podd Sverige verkar det som.

Vadå branschen fungerar såhär, ja det vet de flesta, däremot erkänner inte Åberg det.
Citera
2023-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Han har inte bevisat nånting, Sällskapsresan är helt unik. Om sen själva synopsisen liknar en fransk synopsis är irrelevant, det är bara ett tema, inte plagiat.

Det är inte bara synopsisen som är lik, det är specifika scener som är i princip identiska , åberg nekar till att ha sett de franska filmerna och tar hela äran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in