2023-07-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Merparten som kommer nu är väl flyktingar som flytt från krig och om de nu flyr för att slippa kriga för sina hemländer, så vad förväntar man sig av dem här? Detta gäller självklart även deras barn. Att kriga och försvara Sverige mot ryssen ligger bara svensken och andra Europeiska invandrar för, de andra kan inte bry sig mindre.

Snicksnack, det finns en anledning till att 99% av invällarna slänger sin ID-handlingar innan dom kommer till det förlovade bidragslandet Sverige.

Det du menar heter bidragsinvandrare, finns inga riktiga krigsflyktingar som har kommit till Sverige sedan kriget i Jugoslavien i början av 90-talet.

Att dom inte vill göra värnplikten beror på att dom är själviska fega as med lite inavel som krydda på det hela.
Citera
2023-07-16, 21:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Merparten som kommer nu är väl flyktingar som flytt från krig och om de nu flyr för att slippa kriga för sina hemländer, så vad förväntar man sig av dem här? Detta gäller självklart även deras barn. Att kriga och försvara Sverige mot ryssen ligger bara svensken och andra Europeiska invandrar för, de andra kan inte bry sig mindre.

Ja, Sabuni skulle ju fly till Norge om det blev krig..

Sverige skulle jag ju kunna tänka mig att försvara, men inte om det skulle vara globalistlakejer som tex EU eller Sossarna som har ordnat till att det blir krig.
Citera
2023-07-16, 21:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Snicksnack, det finns en anledning till att 99% av invällarna slänger sin ID-handlingar innan dom kommer till det förlovade bidragslandet Sverige.

Det du menar heter bidragsinvandrare, finns inga riktiga krigsflyktingar som har kommit till Sverige sedan kriget i Jugoslavien i början av 90-talet.

Att dom inte vill göra värnplikten beror på att dom är själviska fega as med lite inavel som krydda på det hela.

Det vore väl ganska dumt att sätta en bössa i näven på dem som invaderat Sverige? (Alltså de två miljoner invandrarna).

Det vore väl dumt att försvara landet när vi i princip redan gett bort det till fienden..
Citera
2023-07-16, 21:55
Medlem
Otacksamma, ja. Är man omkring 18, så är ju nästan all erfarenhet(som inte är kriminalitet och droger) bra erfarenhet.
Känner man dessutom att man inte har några kroppsliga eller mentala hinder, så är det ju bara att göra en standard, kort värnplikt, på något halvenkelt ställe om man inte känner sig som en stridis. (t.ex. kock, eller reparatör eller något)

Försvarsmakten borde göra mer för att sälja in värnplikten hos ungdomar och visa att det finns en bredd och att man inte måste vara ute i fält och skjuta. Sedan är det ju ingen ide att ha totalt olämpliga och totalt omotiverade personer med ändå. Kan tvinga en del till 3 månaders samhällstjänst annars. Som straff för vägran.
Citera
2023-07-16, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tacksamhet till det nya landet verkar begränsad.
” 53 procent av invandrarna "kan inte tänka sig att göra värnplikt”

Att diskutera: är det bra eller dåligt för Sverige? Och har de fattat att det råder total försvarsplikt för alla svenska medborgare i händelse av krig?

https://www.friatider.se/unga-invandrare-mycket-negativa-till-att-forsvara-sverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/intresset-for-att-gora-lumpen-ar-lagre-for-gruppen-med-utomnordisk-bakgrund
Ja så brukar det ju vara, de vill ta del av det goda livet men inte ställa upp för landet när det väl gäller.
Visserligen finns det säkert många Svenskar som tänker detsamma men men
Citera
2023-07-16, 22:08
Medlem
ApanNegersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Väldigt många (inte bara invandrare) glömmer bort att man har vissa plikter i samhället, och inte bara rättigheter. Dessa människor behöver hjälpas och fostras i hur man blir en bättre samhällsmedborgare, värnplikten kan vara ett väldigt bra verktyg i denna fostran.

Exakt. Varför göra inte svenskastaten det obligatoriskt? Har sett somalis göra värnplikt i finland. Fyfan vad efterblivna svenskarna är
Citera
2023-07-16, 22:11
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:

fetat BS. det är här och ljuger till sig bidrag. Sen är ju fråan vem man kommer kriga mot. ganska troligt att dessa är på andra sidan
Citera
2023-07-16, 22:11
Medlem
invandrar-leffes avatar
Det är bra så länge svenskarna kan vara i majoritet i försvaret så vi ska nog vara tacksamma över dessa siffror. Andra generationens invandrare som är svenska medborgare och är integrerade i det svenska samhället vill förmodligen delta i högre omfattning.
Citera
2023-07-16, 22:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tacksamhet till det nya landet verkar begränsad.
” 53 procent av invandrarna "kan inte tänka sig att göra värnplikt”

Att diskutera: är det bra eller dåligt för Sverige? Och har de fattat att det råder total försvarsplikt för alla svenska medborgare i händelse av krig?

https://www.friatider.se/unga-invandrare-mycket-negativa-till-att-forsvara-sverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/intresset-for-att-gora-lumpen-ar-lagre-for-gruppen-med-utomnordisk-bakgrund

Bra. Ingen sund människa vill ha dom i det militära. Ju mindre dom är inbalndade i, desto bätte.
Citera
2023-07-16, 22:34
Medlem
Fangfaces avatar
Bra. Man ska inte utbilda folk i krigföring som inte vill försvara landet.
Skulle absolut inte vilja ingå i en grupp med sverigehatande muslimer i skarpt läge.

Man kan ju hoppas att dom drar härifrån vid ett ev. krig så för det iaf nåt gott med sig. Är väl det enda sättet man kan bli av med skräpet. Det och indragna bidrag.
Citera
2023-07-16, 22:48
Medlem
JustZlatans avatar
Som svensk kan inte jag heller tänka mig att försvara Sverige eller göra värnplikten. Jag månar mer om mitt liv än om Sverige som nation.
Citera
2023-07-16, 23:13
Medlem
Det är ganska dubbelt och en inte helt lätt fråga. Självklart hade jag velat att 100% hade velat göra värnplikten, och det är ett misslyckande av integrationen att det är så få som vill. Vi måste vara mycket tydligare med vad vi förväntar oss av de som kommer hit. Å andra sidan vill jag inte att vi tränar en massa personer i vapenteknik om de inte har tilltro till staten så att det är tveksamt om vi kan lita på dem. Men tycker det ska vara ett tydligt krav för medborgarskap. Dessutom tror jag värnplikten i sig kan vara ett viktigt integrationsprojekt. Alla är lika i grönkläder osv. Man lär känna svenskar och svenskar lär känna invandrare.

Själv skulle jag inte tveka en sekund trots att jag har barn. Är helsvensk. Gjorde lumpen när den ännu fanns i stor skala men kommer i händelse av krig fortsätta med mitt jobb på ett eller annat sätt eftersom det är centralt för samhället även under krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in