2023-07-16, 17:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det sjukaste är att de vet att det bästa är att riva plåstret direkt( eller så var de så jävla inkompetenta att några 30 åriga analytiker som aldrig upplevt inflation gjorde analysen).
Hade man tagit i rejält förra året så borde vi legat på en styrränta på 5,5-6 % redan under år 2022, höjningarna borde ha börjat redan år 2021 i kombination med bantad balansräkning. Vidare borde man kommunicerat tydligt att räntan måste upp mycket och snabbt samt att 0 räntor hör till historien.
Nu kommer inflationen att bita sig fast betydligt längre än vad äxpärterna i msm tror.
Om Ingves hade agerat som du skriver, vilket även jag anser han borde ha gjort, hade Såssarna ofelbart förlorat makten. Arga Andersson var beredd att göra precis vad fan som helst för att bli den första kvinnliga statsminister i Sverige som vann ett riksdagsval. Det är här jag tror skon klämmer. Såssarna visste att 4 år till makten så skulle de ändra Grundlagen och såssifiera hela Sverige bortom räddning.
Nu tror jag förvisso att Sverige redan befinner sig bortom räddning varför frågan är rent akademisk.
Jag är helt övertygad om att Ingves utsattes för hårt tryck att hålla räntan låg och på så sätt hålla folk glada tills valet är över.

Att RB skulle vara oberoende regeringen är närmast löjeväckande
Citera
2023-07-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Hus brukar köpas för att bilda familj.

Hur blir ekonomin när Zara blir mammaledig i 1 år och därefter Liam på 6 månader. (Snittet på starta förskolan) sedan VAB första året

Sedan kommer barn 2 och kanske 3, men säg 2 barn för enkelhetens skull. 3 år FL + ökade utgifter för barn, många inköp så som barnvagn m.m.
Kanske större bil.

Sedan glömmer du nöjesdelen, folk idag är inte som de var förr, man vill att det ska hända saker. Frugan kommer skilja sig när antalet instagramvänner som har det gött blir för många om det inte blir någon resa då och då.

Om inflationen står sig så blir allt lite dyrare varje år också även om lönen ökar. Sedan är deras inkomst något högre än 40 tkr netto, kanske 42. Men du bör också lägga till pengar för skador och underhåll så kanske går jämnt ut.

Nöjen är överkonsumtion. Prioriterar man nöjen så får man göra avkall på annat.

Man måste inte ha hus för att bilda familj.

Allt ni tar upp är lyxproblem.
Citera
2023-07-16, 18:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Här kan man se att importpriserna till USA är nere på -6.1% i årstakt.
https://www.bls.gov/charts/import-export/us-import-and-export-price-indexes-12-month-percent-change.htm

CPI tenderar att lagga importprisförändringarna. (Även fast importen inte är så stor i USA).

Så det indikerar att man kommer sitta med ett CPI på -6% om några månader, om inget speciellt händer.
I vart fall kan man räkna med att varuinflationen åker ned rejält. Hur CPI blir beror ju också på tjänsteinflationen. I USA är det i sig den som är problemet.
Jag har för mig att varuinflationen i USA redan är nära 0%.

Blir svårt för FED att låta blir att sänka om varuinflationen åker ned alltför lågt. I det läger borde inte tjänsteinflationen kunna hålla sig så mycket högre heller. Sedan finns alltid en osäkerhet i vad Regeringen ställer till med.
Citera
2023-07-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Inom 5 mils radie från Göteborg finns idag 506 bostäder till salu (minst 4 rum) för 4 miljoner och billigare:

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=17920&expand_locations =50000&rooms_min=4&price_max=4000000

I Stockholm är det 783 st:

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18031&expand_locations =50000&rooms_min=4&price_max=4000000

4 miljoner i slutpris och 85% belåningsgrad ger 3,4 miljoner i lån. Det är 9900kr i ränta per månad om räntan är 5%. Lägg därtill amortering på 2%, runt 6000kr i månaden. Och övrig drift runt 5000kr. Då är vi uppe i cirka 20000kr i boendekostnad för en 4a.

Har man jobbat 3år på ICA så har man 26486kr per månad i lön. På det kommer säkert en del OB och helgtillägg, men vi räknar inte med det.

https://handelsnytt.se/2022/09/28/sa-ar-lon-ob-och-villkor-pa-ica/#:~:text=du%20ska%20tj%C3%A4na.-,S%C3%A5%20mycket%20h%C3%B6js%20l%C3%B6nen,fack%20 och%20arbetsgivare %20f%C3%B6rhandlar%20om.

Låt säga att att Liam och Zara på ICA blir kära och blir ihop och får barn. Bruttolön 53000kr. Nettolön 40000kr för hushållet. Efter att hemmet på 4 miljoner är betalt har man alltså 20000kr att disponera för mat, kläder, transport, och att ha skojsigt med.

26800kr är så nära minimilön man kan komma i Sverige. Och de klarar av att finansiera ett lån på 4 miljoner, och det finns 1000 bostäder i Stockholm och Göteborg (med omnejd) att välja på. Ännu bättre vore det om Liam tog sig i kragen och fixade ett bättre betalt jobb, men det går ändå ihop ekonomiskt för vårt kärlekspar på ICA.

Vad är problemet exakt?

Lägg till ett par barn /ungdomar och det blir genast inte så fett längre.
Citera
2023-07-16, 19:18
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Inom 5 mils radie från Göteborg finns idag 506 bostäder till salu (minst 4 rum) för 4 miljoner och billigare:

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=17920&expand_locations =50000&rooms_min=4&price_max=4000000

I Stockholm är det 783 st:

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18031&expand_locations =50000&rooms_min=4&price_max=4000000

4 miljoner i slutpris och 85% belåningsgrad ger 3,4 miljoner i lån. Det är 9900kr i ränta per månad om räntan är 5%. Lägg därtill amortering på 2%, runt 6000kr i månaden. Och övrig drift runt 5000kr. Då är vi uppe i cirka 20000kr i boendekostnad för en 4a.

Har man jobbat 3år på ICA så har man 26486kr per månad i lön. På det kommer säkert en del OB och helgtillägg, men vi räknar inte med det.

https://handelsnytt.se/2022/09/28/sa-ar-lon-ob-och-villkor-pa-ica/#:~:text=du%20ska%20tj%C3%A4na.-,S%C3%A5%20mycket%20h%C3%B6js%20l%C3%B6nen,fack%20 och%20arbetsgivare %20f%C3%B6rhandlar%20om.

Låt säga att att Liam och Zara på ICA blir kära och blir ihop och får barn. Bruttolön 53000kr. Nettolön 40000kr för hushållet. Efter att hemmet på 4 miljoner är betalt har man alltså 20000kr att disponera för mat, kläder, transport, och att ha skojsigt med.

26800kr är så nära minimilön man kan komma i Sverige. Och de klarar av att finansiera ett lån på 4 miljoner, och det finns 1000 bostäder i Stockholm och Göteborg (med omnejd) att välja på. Ännu bättre vore det om Liam tog sig i kragen och fixade ett bättre betalt jobb, men det går ändå ihop ekonomiskt för vårt kärlekspar på ICA.

Vad är problemet exakt?

Dina "Stockholms exempel" var ju inte ens Stockholm i de flesta fall. Det var Enköping, Strängnäs och gud-vet-vad som inte ens ligger i Stockholms län.
Absolut, du kan få riktigt bra lägenheter för 4 milj i Stockholms län också, men knappast så mycket till hus, och som andra redan påpekat, ska man leva och inte bara amortera lån, så blir kalkylen väl tajt också. 2 milj absolut utan vidare, kanske 3 också, men mer än så har inte exempelfamiljen råd med i praktiken om de ska ha ett ordentligt liv bortanför amorteringarna.
Citera
2023-07-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Lägg till ett par barn /ungdomar och det blir genast inte så fett längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Dina "Stockholms exempel" var ju inte ens Stockholm i de flesta fall. Det var Enköping, Strängnäs och gud-vet-vad som inte ens ligger i Stockholms län.
Absolut, du kan få riktigt bra lägenheter för 4 milj i Stockholms län också, men knappast så mycket till hus, och som andra redan påpekat, ska man leva och inte bara amortera lån, så blir kalkylen väl tajt också. 2 milj absolut utan vidare, kanske 3 också, men mer än så har inte exempelfamiljen råd med i praktiken om de ska ha ett ordentligt liv bortanför amorteringarna.

Lyxproblem för hela slanten. Jag gav exempel på ett par med i princip minsta möjliga svenska lönen som ihop kan köpa 4 rummare i Stockholm och Göteborg. Blir det perfekta hus med gångavstånd till jobbet? Nej. Men det finns rimliga bostäder till överkomliga priser för de flesta. Vilket innebär att det inte är nödvändigt att vara överbelånad.
Citera
2023-07-16, 19:34
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Lyxproblem för hela slanten. Jag gav exempel på ett par med i princip minsta möjliga svenska lönen som ihop kan köpa 4 rummare i Stockholm och Göteborg. Blir det perfekta hus med gångavstånd till jobbet? Nej. Men det finns rimliga bostäder till överkomliga priser för de flesta. Vilket innebär att det inte är nödvändigt att vara överbelånad.

Fast dina Stockholmsexempel var ju inte ens i Stockholms län och hade krävt minst 1,5 h pendling. Det är inte rimligt någonstans.
Citera
2023-07-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Fast dina Stockholmsexempel var ju inte ens i Stockholms län och hade krävt minst 1,5 h pendling. Det är inte rimligt någonstans.

Det var Stockholm med 5 mils radie. Tar det 1,5h att köra 5 mil för dig?
Citera
2023-07-16, 19:56
Medlem
Citat:

Det blir helt enkelt inte så mycket över för en barnfamilj. Om du räknar bort för mat, försäkringar, transport, kläder/skor, IT, och barnens fritid.

Det kan gå, men vem vill bara överleva. Det blir ingen livskvalitet för barnen. De behöver mer än att bara vakna upp nästa dag. Om du själv har barn har du förståelse för det.
Citera
2023-07-16, 20:02
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Det är inte 5 mil vare sig Stockholm - Enköping eller Stockholm - Strängnäs, det är typ 8 mil åt resp. håll.
Ja, i Stockholms län, särskilt om du ska genom stan, tycker jag faktiskt att det låter fullt rimligt. Tunnlarna och Essingeleden är helt hopplösa. Bara att åka Innerstan - min håla (förort), vilket är ganska precis 2,5 mil, tar ca. 1 h att köra i rusningstrafik, och 35 min mitt i natten.
Citera
2023-07-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det blir helt enkelt inte så mycket över för en barnfamilj. Om du räknar bort för mat, försäkringar, transport, kläder/skor, IT, och barnens fritid.

Det kan gå, men vem vill bara överleva. Det blir ingen livskvalitet för barnen. De behöver mer än att bara vakna upp nästa dag. Om du själv har barn har du förståelse för det.

Ja, jobbar man på kassan på ICA så är det inte fett.

Syftet med övningen var att visa att man inte behöver belåna hela sin släkt för rimliga bostäder för familjer.
Citera
2023-07-16, 22:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, överlag får dessa argument mig att tänka på Tyskland 1944, där alla talade om Der Wunderwaffen som skulle komma att rädda Axelmakterna och förgöra de Allierade.
Det finns inget Wunderwaffen vad det gäller boräntor!
RB (läs Ingves) har agerat på ett närmast obegripligt ansvarslöst vis.
Notera att FOREXmarknaden agerar på nanosekunder.
Hur kan ni inbillar er att saker prisas in först när det har hänt först när det är ett faktum?
Precis allt prisas in direkt!

Det finns ingen räddande ängel i detta fall utan mitt enda råd är att minimera skadorna
Det kommer inte finnas en quick fix på detta problem.

Det kommer bli några tuffa år för många och tydligast kommer det, eller har redan synts på nybilsförsäljningen och det kommer även synas på försäljningen av andra saker så som mopedbilar, telefoner, datorer och mycket annat. Många som tidigare inte haft några problem att köpa dyra julklappar till sina barn kommer få dra ner på det.
Har länge läst och funderats över det när man hör föräldrar diskutera datorer för 20-30000kr eller telefoner för halva den summan. Dessa pengar kommer nu behövas till räntor, amorteringar, elräkningar och matinköp.

Privatleasing är ett begrepp som bilförsäljarna har älskat nu sista tiden och media har inte varit sena på tråden de heller då det plötsligt fått en normal medelinkomsttagare att tycka att de har råd med en sprillans ny bil som annars kostat mellan 400-800 000kr. Ingen med normal inkomst borde tycka det är sunt. Nu har bostadspriserna rusat många år så många har nu känt sig som miljonärer dessutom.

Än så länge har inte arbetslösheten ökat i något rasande tempo men blir nedgången lång och djup så kommer även det och då blir det tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in