Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Man har än så länge inte sett vad de senaste höjningarna får för verkningar hos många familjer mer än att priserna på mat har gått upp. När en större andel sen sitter med 3-månaders ränta så kommer vi få se den riktiga effekten av räntehöjningarna.
Folk grät ut i media förra vintern när elpriserna steg och vissa höll på att gå i personlig konkurs lät det som, sen kom matpriserna och räntorna. Nu kommer vi ha en vinter med alla dessa delar ihop som kommer göra att många får dra in svångremmen ordentligt.
Sen kommer då elpriset, räntorna och matpriserna samtidigt hålla uppe inflationen så vette fan hur RB ska göra i detta läget.
Nja, överlag får dessa argument mig att tänka på Tyskland 1944, där alla talade om Der Wunderwaffen som skulle komma att rädda Axelmakterna och förgöra de Allierade.
Det finns inget Wunderwaffen vad det gäller boräntor!
RB (läs Ingves) har agerat på ett närmast obegripligt ansvarslöst vis.
Notera att FOREXmarknaden agerar på nanosekunder.
Hur kan ni inbillar er att saker prisas in först när det har hänt först när det är ett faktum?
Precis allt prisas in direkt!
Det finns ingen räddande ängel i detta fall utan mitt enda råd är att minimera skadorna
Det kommer
inte finnas en
quick fix på detta problem.
Den bästa jämförelsen jag kan komma på är en hemmafest utan föräldrar där barnen i huset låter halva stan komma och röja, där man eldat upp den orientaliska mattan, vräkt ut alla böcker från bokhyllorna, hällt betong i det stora panoramaakvariet, någon har rakat hunden. Ett flertal par har knullat i föräldrarnas säng, vinkällaren är halvtömd resten av vinet ligger krossat på golvet, någon har kört rally över blomsterrabatterna med den sprillas nya golfbanegräsklipparen som numera återfinns i botten av dammen …
(Delar av ovanstående är tagna från en faktisk fest som gick helt överstyr)
Att lösa detta problem kommer kosta mycket pengar och ta väldigt lång tid att lösa.
Frågan är om föräldrarna någon gång kommer kunna lita på sina barn igen.