2023-07-16, 14:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men enligt Engström är ju det bara han (om vi går på vad han själv säger) som inte vet att det är Palme.
När exakt anser du att han på något sätt påvisar att den allmäna åsikten är att det finns en osäkerhet kring offrets identitet?

Och på vilket sätt är något av detta på något sätt "träffsäkert"?
Nu missar du poängen igen.

När SE kliver in på skandia så har han ett val gällande om han som vittne ska vara säker på att det var OP han hjälpte eller om han ska spela osäker, trots att han vet vem han sköt.

Han väljer det första alternativet. Vilket råkar stämma bra överens med hur det såg ut på mordplatsen där vittnena är osäkra. Det är just den valet han gör i sitt berättande som man då får förklara med tur eller lägga in i raden av saker som pekar bort från SE som gm.
Citera
2023-07-16, 14:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det tycker även jag var en fin observation med potential att bidra till den här saken. Den får väl nagelfaras först.

Den rimligen tänkbara föreställningen hos den som just skjutit statsministern är att det omgående torde bli uppenbart för de på platsen närvarande vem offret var.

Att GM-SE vänder på perspektivet och föreställer sig något annat för att sedan själv spela upp en charad i enlighet med föreställningen om vittnens föreställningar innebär alltför komplicerade antaganden.

Du har fått samma feedback innan, och jag måste ge den igen.

Hur kommer du fram till vad som är "komplicerat" och inte?

Vad har du för index?
Citera
2023-07-16, 14:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu missar du poängen igen.

När SE kliver in på skandia så har han ett val gällande om han som vittne ska vara säker på att det var OP han hjälpte eller om han ska spela osäker, trots att han vet vem som sköt.

Han väljer det första alternativet. Vilket råkar stämma bra överens med hur det såg ut på mordplatsen där vittnena är osäkra. Det är just den valet han gör i sitt berättande som man då får förklara med tur eller lägga in i raden av saker som pekar bort från SE som gm.

Jag missar ingen poäng.

Engström påstår att "någon" (ibland en kvinna och ibland en man) säger att det är Palme.

Han säger aldrig att "folk/vittnen i allmänhet" inte vet att det är Palme.
Han säger att han inte vet att det är Palme.

Så den här "speglingen" som du/ni försöker påvisa kan jag nog inte hålla med om......
Citera
2023-07-16, 14:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag missar ingen poäng.

Engström påstår att "någon" (ibland en kvinna och ibland en man) säger att det är Palme.

Han säger aldrig att "folk/vittnen i allmänhet" inte vet att det är Palme.
Han säger att han inte vet att det är Palme.

Så den här "speglingen" som du/ni försöker påvisa kan jag nog inte hålla med om......
Varför skriver du då om något helt annat om du inte missar poängen?

Eftersom SE vet vem som är skjuten måste han göra ett aktivt val att spela osäker. Varför gör han det tror du?
Citera
2023-07-16, 14:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Varför skriver du då om något helt annat om du inte missar poängen?

Eftersom SE vet vem som är skjuten måste han göra ett aktivt val att spela osäker. Varför gör han det tror du?

På vilket sätt skriver jag om något helt annat?

Vilket index använder du för att avgöra hur Engström ska bete sig efter mordet?

Jag gav 3 alternativ innan.

Vilket av dem anser du är mest försvårande?
Citera
2023-07-16, 14:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
På vilket sätt skriver jag om något helt annat?

Vilket index använder du för att avgöra hur Engström ska bete sig efter mordet?

Jag gav 3 alternativ innan.

Vilket av dem anser du är mest försvårande?

För att ingen har påstått något om att SE pratar om de andras osäkerhet. Det är inte det det gäller.

Vi pratar om att SEs spelade osäkerhet råkar stämma överens med hur det såg ut på mordplatsen.

Jag vet inte vilka 3 alternativ du menar.

Men indexet i det här fallet är ju inte särskilt svårt.

det finns två alternativ.

1. Anta att folk precis som han själv direkt ser att det är OP.

2. Anta att en osäkerhet uppstår på plats gällande offrets identitet och medvetet själv göra sig osäker.

Vi kan för enkelhetens skull anta att det är 50/50 på de båda alternativen vad gäller sannolikhet.

Nu valde SE det alternativet som stämde med verkligheten. Det är ytterligare en sak han har rätt om, innan någon info finns i media. För sig själv kanske inte det här är värt så mycket om man anser att det är ett 50/50-läge. Men nu är det inte så, utan det här läggs till i den rad av korrekta observationer och antaganden SE gör och sänker sannolikheten ytterligare.
Citera
2023-07-16, 14:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Okej, övertygande!

Det finns en sak som jag funderat på som jag aldrig sett någon riktigt ta upp, som jag också menar talar emot Stig E som gärningsman. Vore intressant att få höra din synpunkt på det.

När Stig E talar med väktarna så framkommer en svävande osäkerhet kring att mordoffret var just Olof Palme. Den återkommer från alla vittnen som befann sig på mordplatsen. Poletten trillade ner när polisen kom; först då avslöjade sig Lisbeth. Även i samband med detta finns en klentrogenhet.

Men Stig E-mördaren har förstås inte märkt detta och han har varit uppfylld av tanken på att skjuta just Palme; han har sett Palme som en måltavla framför sig.

Hur kan han komma tillbaka till väktarna och fånga den osäkerhet som rådde på mordplatsen?

Lisbeth hade lika gärna kunnat säga till alla som kom fram: Det är Olof Palme, han är skjuten! Att hon är så hemlig som hon är, nej det är väldigt svårt att gissa.

Folk försöker ju peka på Stigs detaljer, blodet ur munnen osv, men just den övergripande osäkerheten om mordoffrets identitet delar han med samtliga vitten. Stig E-mördaren måste ju däremot ha haft en helt annan känsla som han var uppfylld av. Ingen verkar ha tänkt på detta.

Citat:
Det där har faktiskt ingen tänkt på vad jag har sett. Jag har heller inte tänkt på det. Snyggt spanat.

Det är ju faktiskt helt orimligt. SE som gm borde ju ha antagit att alla borde veta att det är OP som är mördad. Han själv kände ju igen honom direkt.

Citat:
Nu lyckades du med två intressanta observationer på en och samma dag.

SE har ju faktiskt rätt om att AB var onykter och hur han såg ut.

Att riksfyllot var ett känt begrepp när SE pratar om det här är jag rätt säker på. Men frågan är om allmänheten vet vem riksfyllot är. För om det inte finns någon bild ute på AB eller om någon gett uppgifter som gör det väldigt lätt att förstå vem det gäller så kan inte SE göra kopplingen riksfyllot=AB

Så frågan är ju vad som hade sagts om riksfyllot vid den här tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det tycker även jag var en fin observation med potential att bidra till den här saken. Den får väl nagelfaras först.

Den rimligen tänkbara föreställningen hos den som just skjutit statsministern är att det omgående torde bli uppenbart för de på platsen närvarande vem offret var.

Att GM-SE vänder på perspektivet och föreställer sig något annat för att sedan själv spela upp en charad i enlighet med föreställningen om vittnens föreställningar innebär alltför komplicerade antaganden.

Nu lägger ni väldigt stor vikt igen vid väktarnas minnesbilder tre månader efter händelsen. De kan som bekant ha pratat med SE flera gånger efter den ödesdigra kvällen, där han kunnat arbeta i sin version. Samt även, förstås, pratat inbördes, om det han hade sagt ...

Till polisen säger han att han blev säker på offrets identitet först när han var hemma och lyssnade på radion, efter klockan ett på natten. De vittnen som han menar ska ha sagt att det var OP, är behäftade med problem:

1. AB ska ha sagt "Är det Palme, är det Palme". Men enligt uppgift kände AB inte till offrets identitet.

2. Tjejen som sa något när SE skulle gå tillbaka till Skandia var, enligt SE, den som tog puls och utförde hjärtmassage. Men han menar dessvärre på att hon var ljushårig och pekar ut KJ.

Så hur kunde han då känna till att det kunde vara OP? Något förbryllande eftersom han inte verkar vara på plats efter skotten ...

Som grädde på moset spelar han inte osäker när han från Skandia ringer till sin fru: "Hennes minnesbild av det som hände den kvällen var att Stig ringde hem och berättade att han var på väg hem men att Palme hade blivit skjuten."

Är det inte snarare som så att GM-SE via media snappar upp att vittnena inledningsvis inte kände till offrets identitet, och därmed själv lanserar sig som ett vittne till en början osäker på offrets identitet?

Precis som alla andra. Smälta in! Är det verkligen alltför komplicerat för svampen som suger i sig allt?
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-16 kl. 14:50.
Citera
2023-07-16, 14:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
För att ingen har påstått något om att SE pratar om de andras osäkerhet. Det är inte det det gäller.

Vi pratar om att SEs spelade osäkerhet råkar stämma överens med hur det såg ut på mordplatsen.

Fast inget i vad han säger speglar ju det

Han säger ju direkt att han får info av någon annan att det var Palme och brister själv ut: "Du skämtar!?"

På vilket sätt avslöjar han att folk i allmänhet inte visste om att det var Palme?!
Han lägger ju fram det som att det är han som inte vet något. Inte andra.

Citat:

Jag vet inte vilka 3 alternativ du menar.

Men indexet i det här fallet är ju inte särskilt svårt.

det finns två alternativ.

1. Anta att folk precis som han själv direkt ser att det är OP.

2. Anta att en osäkerhet uppstår på plats gällande offrets identitet och medvetet själv göra sig osäker.

Vi kan för enkelhetens skull anta att det är 50/50 på de båda alternativen vad gäller sannolikhet.

Nu valde SE det alternativet som stämde med verkligheten. Det är ytterligare en sak han har rätt om, innan någon info finns i media. För sig själv kanske inte det här är värt så mycket om man anser att det är ett 50/50-läge. Men nu är det inte så, utan det här läggs till i den rad av korrekta observationer och antaganden SE gör och sänker sannolikheten ytterligare.

Jag antar att mitt svar ovan räcker.....
Citera
2023-07-16, 14:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast inget i vad han säger speglar ju det

Han säger ju direkt att han får info av någon annan att det var Palme och brister själv ut: "Du skämtar!?"

På vilket sätt avslöjar han att folk i allmänhet inte visste om att det var Palme?!
Han lägger ju fram det som att det är han som inte vet något. Inte andra.

Jag antar att mitt svar ovan räcker.....

Nu fortsätter du prata om huruvida han avslöjar att folk i allmänhet inte visste att det var Palme eller inte. Det är inte det det handlar om.

Det är att han lägger fram det som att han själv inte vet som är det intressanta och det som diskuteras nu.
Citera
2023-07-16, 15:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nu fortsätter du prata om huruvida han avslöjar att folk i allmänhet inte visste att det var Palme eller inte. Det är inte det det handlar om.

Det är att han lägger fram det som att han själv inte vet som är det intressanta och det som diskuteras nu.

Men argumentet är ju att Engström "speglar" hur andra vittnen hade det gällande denna fråga.

Exakt vad i Engströms utsagor påvisar detta?!

Han får ju infon om att det är Palme av en kvinna/man....På vilket sätt framgår det i hans egna utsaga att den allmänna stämningen var att ingen visste identitet på offret?

Är inte detta egentligen din extrema tolkning?
Citera
2023-07-16, 15:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men argumentet är ju att Engström "speglar" hur andra vittnen hade det gällande denna fråga.

Han får ju infon om att det är Palme av en kvinna/man....På vilket sätt framgår det i hans egna utsaga att den allmänna stämningen var att ingen visste identitet på offret?

I Rapportinslaget är SE mycket tydlig med att det tog tid innan OPs namn nämndes. Det var vågat att gå ut med i rikstv.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-16 kl. 15:19.
Citera
2023-07-16, 15:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Det är en tolkning du har hittat på själv. Du fortsätter att missa vad det handlar om. Vi pratar fortfarande inte om vad SE säger om andra vittnen. Utan om att han själv spelar osäker.

Jag visade nyss till vad som påvisar detta. Väktarna är osäkra på om det är OP som blivit skjuten efter att SE lämnat. Det tyder på att han själv uppvisat osäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in