Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
En gammal 2 taktare behöver inga oljebyten eller ventiljusteringar, en mycket enklare konstruktion.
Ställ in i skjulet på hösten och plocka fram till våren. Enkelt och billigt.
Gissar att du behöver lämna in din motor varje år för att din 7 års garanti ska gälla.
Har inte kollat men ska titta på papprerna i veckan som kommer.
Säkert är det så. Varannat år minst skulle jag tro varjefall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
En gammal tvåtaktare på 4 hk väger 10kg.
En ny fyrtaktare på 4 hk väger 25kg.
Hur svårt är det att förstå att kanske den mest stöldbegärliga varan av dom alla (utombordare) är praktiskt att kunna bära med sig?
Denna tråden säger mer om ts än utombordare.
Så kan det vara. Min nya 2.5hk 4takt väger 13kg exakt.
Såhär står det om motorn
Sommarkampanj
Den är även den lättaste på marknanden av de motorer som har ett vattenkylsystem.
Det elektroniska tändsystemet ger en precis tändning och den lättdragna startmekanismen gör 2.5 mycket enkel att starta. Med en slagvolym på 68 cm³ är 2.5 perfekt till de flesta småbåtar och jollar.
Stort handtag
2.5 är lätt att ta med sig. Den låga vikten samt det stora bärhandtaget är två saker som bidrar till det. Handtaget hjälper dig också när du vill fälla upp motorn.
Svängbar 360°
Kombinationen av twist-gashandtaget och möjligheten att svänga motorn i 360° är en stor fördel i trånga passager eller när du behöver backa. Motorn går tyst tack vare 4-takt samt är uthållig och pålitlig tack vare vattenkylningen.
Ord pris 9200:-
Är så himla nöjd, som natt och dag mot dom gamla jävlarna man haft innan. Dumt och snålt.
Äntligen köpte man en helt fabriksny 4takt, bästa jag varit med om. Man märker knappt den är på.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Folk vill ha sådana för säkerhets skull, om andra grejer går sönder.
Njaa. Gamla motorer har jag pajat 3st på 10års tid, och fick nog nu. Det fick bli en helt ny.
Kommer även ha elmotor som går driva 2timmar om soppa motorn får knas.
Men den kommer nog vara felfri 10år, då jag förvarar den i garage som är 12grader vintertid.
Skillnaden är som natt och dag, gamla 2t vs helt ny 4t. I ljud, lukt, skakningar. Trygghetskänsla ute.
Men det blir mer besök hos auktioriserade, oljebyte, stift, ventilspel med mera.
Men det är bara en 2.5hk så inget farligt. Båten är en nästan ny liten lätt aluminium båt under 60kg.
Är mycket nöjd.
En bekant vill köpa samma båt helt ny, men har inte råd köpa ny motor även.
Den vill köpa beg och jag sa det är 2tusen på blocket. Som det varit alltid.
Kollade dubbelt då det var typ 4 år sen sist och märkte att dom ökat dubbelt nu.
Samma motorer. Ganska tokigt.
Av de tre jag köpte skulle alla varit bra och nyservade bla bla ni vet.
En gick knappt hel sässong, en sommar nästan, 1månad blev jag utan. Sen höstfiske efter gädda.
Motorn dog efter 30-60sekunder hur man än gjorde.
Bara en höll 4sässonger, men krånglade endel i slutet.
Klart dom varit med om mycket när dom är 30år gamla
Som ny köp har dom varit grymma, Hållt 30år.
Tror dom nya håller MAX 15år. Hälften alltså