Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Var har jag hyllat några franska eller ryska tyranner? Citera detta tack.
Jag anser att den franska och ryska revolutionen förmodligen var en nödvändighet för att få väck de krafter som hindrade människor att få vad de behövde av resurser, rättvisa, värdiga liv etc.
Sen att ursinniga livs-kränkta människor är så förbannade att de tar till grovt våld är absolut vedervärdigt, men till viss del förståligt.
jag hade förmodligen också till slut klubbat ihjäl nån om jag tvingats svälta, eller se mina nära och kära svälta för att en överklass prompt måste ha 700 000 sidenkravatter importerade från Kina istället för att lägga pengarna på bröd. Finns en viss nivå då propen till slut går.
Franska revolutionen handlade inte om att klubba ihjäl överklassen. Enbart 8% av de som mördades tillhörde överklassen, 72% tillhörde den lägsta klassen.
Franska revolutionens terror startade flera år efter att själva "revolutionen" ägt rum, och den handlade om att massmörda oliktänkande och skylla ifrån sig för att man misslyckats att lösa folkets problem (inklusive svälten som bara förvärrades av begränsningar på marknaden som man införde).
Ryska revolutionen är sedan franska revolutionen i repris, men exponentiellt värre. Att man mördar en massa soldater som slåss för de vita under krig och masslaktar hela tsarens familj är ju en sak, men att fortsätta massmörda alla samhällsklasser och förfölja alla möjliga typer av oliktänkande som stred vid din sida under revolitionen, det är ju något helt annat.
Trotskys kända artikel om att socialdemokraterna är de värsta småborgerliga fascisterna och därför måste förintas kom ju att slå tillbaka honom ganska hårt då han kom att bli kallad för fascist av stalin. Jakobinernas massmord på girodinerna som var vid deras sida under revolutionen är också talande.
Liknande grad av förföljelse kan jag inte se i Pinochets Chile. Du mördades ifall du var kommunist, men var du inte kommunist behövde du inte gå runt och oroa dig ifall folk skulle tro att du var kommunist (som alla var livrädda för att ses som kontrarevolutionära fascister i Soviet).
Citat:
Skillnaden i våldet här är att dessa revolutioner hade målsättningar och idéer som i grunden var goda och hade nån form av berättigade krav.
Fascism, nazism och annan extremhöger har målsättningar som är ofta direkt vedervärdiga, ex. förtryck av stora grupper människor eller utrotning, utplåning av andra kulturer, nationer etc etc...
och hela konceptet/ idébygget vilar ofta på totalt populistiskt antiintellektuellt trams.
Bara att titta på och lyssna nån av dessa fascistiska diktatorer, de är ofta skrattretande i sina försök att tillfredsställa dumheten i sin publik.
Herregud, du kallar dig för liberal och påstår att det finns goda målsättningar inom marxism, alltså en ideologi som vill frånta dig rätten att äga något eller sälja din arbetes frukt i marknaden, och som vill kontrollera hela samhället genom en proletärens diktatur som ska gå runt och förinta "priviligierade klasser"?
Du hör ju hur det låter. JAg har åtminstone inte ens sagt att fascismens ideer är bra, utan att några diktatorer har implementerat ideer utanför fascistiska idetraditionen som varit bra för landet de styrt (just Pinochet var ju hängiven följare av chicagoskolans libertarianska principer). Medan statism varit något som dränkt ekonomisk tillväxt i fascistiska regimer med för mycket detaljstyrning av företagandet och arbetsrätten, så var ju Pinochet en som ensam i latinamerika tog bort skydstullar som var ämnade att skydda latinamerikanska industrier och sökte sig bort från protektionism.
Titos bra ideer var också de som han hittade utanför marxismen, som en är en stor säck av riktigt urusla ideer som bevisat utom rimliga tvivel vara sämre än ens fascismens dåliga ideer.
Jag försvarar olikt dig inte fascistiska eller kommunistiska ideer, men i striden mellan fascism och kommunism väljer jag fascism utan att tänka två gånger. Bättre att leva i Francos Spanien än i Soviet, bättre att leva i Pinochets Chile än i Castros Kuba eller Maduros Venezuela, bättre att leva i Parks Sydkorea än i Kim Il Sungs Nord Korea, bättre att leva i Kai-Sheks Taiwan än i MAos Kina, bättre att leva i dagens Kina än i MAos Kina för den delen.
Fascism slår kommunism tio gånger av tio, och inte för någon liten elit, utan för hela folket, speciellt proletärerna (partiet styrs ju av en kontraelit av borgare, så det är inte så dåligt alltid att vara borgare i kommunistiska diktaturer).