2023-07-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vilken är Gustafssons version The Office?

Fel namn av mig. Kontoret tänkte jag på och efter sökning är det bla Henrik Dorsin som är inblandad tillsammans med Björn Gustafsson.
Citera
2023-07-16, 10:33
Medlem
Tror många har stulit och trott att det aldrig kommer att märkas. En obskyr fransk film skulle inte någon i Sverige notera på samma sätt som Astrid Lindrgren fick tag i en amerikansk barnbok och inte trodde att någon skulle upptäcka vad hon gjort. Inspirerad kan man bli men det verkar som att de oftast låtsas som att de aldrig läst/sett boken/filmen/whatever.
Citera
2023-07-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Nu har du 2 fel på 2 försök för Robert Gustafsson var inte med i The Office, det var Björn Gustafsson (nej inte han i Jönssonligan! )

För det tredje så kan det ju inte vara en stöld, då det var helt öppna premisser att man gjorde en svensk version av "The Office" som hette "Kontoret"
Det är när man snor i lönndom och sedan geniförklaras brottslighet vi diskuterar här

Jag får hålla mig till Bergman. ;-)
Citera
2023-07-16, 10:36
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nyregistrerat konto och sprider falska uppgifter om en film och vill att vi lyssnar på en podd av två idioter. Nice try. Du kommer att hitta miljoner och åter miljoner saker i filmer som är kopierat från andra filmer, förstår inte varför du väljer just en film som dessa pissluffare diskuterar.
Att jämföra hoojas önskan om anonymitet med detta är korkat. Det en är väldigt konkret dom vill vara anonyma, det andra är bara ett påstående av två pissluffare. Skaffa dig ett liv istället för att promota deras podd

Skillnaden här är att Lasse Åberg självt har förnekat att han sett dessa franska filmer, samtidigt som att scen efter scen, helt uppenbart, är kopierad rakt av.

Vad vill du ha sagt med nyreggat konto?
Citera
2023-07-16, 10:38
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alex Schulman som ljög ihop en biografi om sin morfar...
Trovärdighet är inte hans starkaste trumfkort i debatten.

Åberg har för övrigt själv kommenterat detta sedan länge i olika intervjuer.

Kommenterat? Det Åberg snarare har gjort är att förneka att det finns en koppling till den franska filmen. Sen förstår jag inte riktigt varför du ens nämner Alex? Fan har han med saken att göra?
Citera
2023-07-16, 10:38
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor
Jag får hålla mig till Bergman. ;-)
Men Bergman plagierade ju också?

Förövrigt så har du fel för fjärde gången!, det var inte alls Bergman du gillade, det var Vilgot Sjöman du kunde dö för

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Tror många har stulit och trott att det aldrig kommer att märkas. En obskyr fransk film skulle inte någon i Sverige notera på samma sätt som Astrid Lindrgren fick tag i en amerikansk barnbok och inte trodde att någon skulle upptäcka vad hon gjort. Inspirerad kan man bli men det verkar som att de oftast låtsas som att de aldrig läst/sett boken/filmen/whatever.

Det tycker inte det helgonförklarande dödsboet!
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/VRaXK3/sexig-pop-pippi-kan-vara-plagiat
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-16 kl. 10:41.
Citera
2023-07-16, 10:44
Medlem
Karmans avatar
Inget nytt under solen. "Inspiration" kallas det inom kultursfären...

Edit: Plagiat skulle jag inte kalla det. Exempel-scenerna är ju sådana standardgrejer som händer på dessa resor, så inte konstigt att viss scener påminner om varandra.
Senast redigerad av Karman 2023-07-16 kl. 10:48.
Citera
2023-07-16, 10:45
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja exakt så, håller fortfarande.
Många ängsliga män på Flashback som kallar Alex och Sigge bögar mm. Men hela segmentet gick ut på att hylla sällskapsresan samtidigt påpeka Lasses HYBRIS.
Resterande filmer som Lasse gjorde höll inte samma klass.
Jo SOS höll definitivt klassen och Golfaren var okay, absolut inga 1'or i betyg som dom ängsliga A&S måste höfta fram för att få ihop sitt narrativ om att Åberg kan ingenting utom dom 2 plagiaten.
Citera
2023-07-16, 10:51
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag kan ha fel men jag har för mig att Åberg själv nämnt de franska filmerna i någon intervju någon gång.
Nej, han gör en klassiker att erkänna lite grann genom att peka ut den har stulit minst från (semestersabotören) för att kunna ta fokus från dom obskyra filmerna han rövat mest ifrån

Men det kan ju vara en medhjälpare till Åberg som stulit också
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-16 kl. 10:59.
Citera
2023-07-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Skjulman och kompani borde låsas in på vatten och bröd, allvarligt talat är de någon som tar dem på allvar?

Håller med. Kultur "eliten" är tröttsam. Gör något vettigt istället. Kör sopor t ex.
Citera
2023-07-16, 10:57
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alex Schulman som ljög ihop en biografi om sin morfar...
Fast det är ju faktiskt motsatsen till plagiat

Däremot är Alex flitig att plagiera sin egen barndom och vägrar lämna sitt eget rövhål
Citera
2023-07-16, 11:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det där var väl inget märkligt.

Det var så det funkade innan internet. Frankrike var o är ett stort filmland. Fransk komedi når sällan svensk publik pga språket. Åberg har troligtvis sett filmerna då han arbetade med/på Svt o komedi. Han såg genast möjligheten att göra något svenskt på samma tema.
Åberg gjorde ett bra jobb.

Sedan är väl scener med liftar som stannar. Skidställ som rasar. Osv inte speciellt orginellt. Det behöver man bara åka till valfri Skistar anläggning för att uppleva.

Jönssonligan är ju ett annat välkänt exempel på försvenskning av utländskt material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in