Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag vet inte om jag tycker att det pekar varken för eller emot faktiskt.
Gällande sådana frågor behöver man i så fall nästan ett index gällande hur en mördare ska bete sig.
Vi har ju 3 alternativ här.
1. Han kan säga att Palme är skjuten.
2. Han kan säga att någon (odentifierad) är skjuten.
3. Han kan säga att någon påstår att Palme är skjuten.
Nu kommer ju Engström med alternativ 3 här.
Är det försvårande för GM-hypotesen anser du?
Det är försvårande eftersom ett flertal andra vittnen uppvisar samma känsla av osäkerhet.
Tveksamhetsfaktorn talar för SE-vittnet. Som SE-mördare måste han gissa rätt på att Lisbeth ska hålla deras identiteter hemliga en god stund, och även gissa rätt på att Palme blöder ymnigt ur munnen efter att ha blivit skjuten i ryggen. Varje gissning som blir rätt ökar exponentiellt sannolikheten att den enklaste förklaringen är att han bevittnade det han berättar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Den osäkerhet kring mordoffrets identitet som SE beskriver för väktarna är antagligen hans egen. Helt säker på att han hade skjutit rätt snubbe var han kanske inte förrän han hörde det på Ekots extrasändning kl. 01:10. Så här säger han i ett polisförhör 860425, sid 22(24):[indent][i]"Jag var hemma tio minuter i ett. Radioprogrammet ..... tio minuter över ett så då först var jag säker på den personen i fråga."
Ja? Hans egen, som delas av alla andra vittnen på mordplatsen. Mördaren däremot, som antagligen är samma som Grandmannen, kände sig säker på att han sköt Palme - som stod i över 10 minuter på gatan utanför Grand och pratade högt med sin, som mördaren tyckte, fruktansvärda röst. Det tycks svårt att få motivation att skjuta någon i vrede om man inte känner igen personen. Däremot så var förstås mördaren nyfiken på ifall Palme verkligen dött.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Men SE gör ingen kommentar på att andra inte vet om att det är Olof.
Tvärtom. Det är han själv som är ovetandes (enligt honom) att det är Palme.
Det hade såklart varit ännu starkare om han uttalat sagt att tveksamhetsfaktorn var utbredd på mordplatsen. Han säger ju inte heller att den inte var det. Det lilla Henry återger tyder på att Stig förmedlar tveksamhetsfaktorn. Och att han säger samma sak som många andra vittnen, uppfattar jag som väldigt starkt i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Som addering har vi Engströms uppgift om AB som enligt honom ska ha utbrustit: "Är det Palme?! Är det Palme?!" En direkt bevisligen felaktig uppgift. AB var djupt chockad och ovetandes om att det var Palme vid tillfället.
Oj, jag hade inte läst detta förhör tillräckligt noga men när jag ser det nu så ser jag att Stig även nailar att AB är "inte riktigt nykter" och "märkbart berusad". Wow. Det är ju ännu en sak som binder Stig-vittnet till platsen. Hur vet vi att det är en bevisligen felaktig uppgift att AB inte sa så? Eller att Stig hörde någon annan sa men blandar ihop var rösten kom ifrån? I vilket fall, ABs berusade tillstånd är ännu en "gissning" där Stig-gärningsmannen träffar helt rätt. Men att just AB med skägget var i ett berusat tillstånd kanske var känt i media det med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det där har faktiskt ingen tänkt på vad jag har sett. Jag har heller inte tänkt på det. Snyggt spanat.
Tack Faderlig!