2023-07-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
1 år 4,26%.

Problemet med Qliro är som sagt att de stjäl pengar.

Stjäl? kan du utveckla det?
Citera
2023-07-14, 16:24
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Stjäl? kan du utveckla det?

Har skrivit om det flera gånger tidigare. Hade ett vanligt sparkonto med rörlig ränta. Tog ut pengarna. Avslutade kontot. De betalade inte ut innestående ränta utan stal de pengarna. Kundtjänsten hjälpte inte till alls. Det är några år sedan och jag gick inte vidare med det då det var relativt lite pengar. Men jag borde ha anmält det till polisen och finansinspektionen. Andra här har skrivit om liknande händelser.
Citera
2023-07-14, 17:44
Medlem
Ja Qliro har haft några utmaningar i starten, bland annat följde de inte sina egna villkor. Efter kontakt med deras klagomålsansvarige har de dock alltid rättat till sina misstag. De senaste åren har allt fungerat med ränteberäkning, utbetalningar och så vidare. Det som har varit störande det senaste var att de förra året ändrade räntan som en jojo. En dag var det en kraftig räntehöjning och efter några dagar var det en kraftig räntesänkning.
Men i övrigt har jag inget att anmärka på, de är ett bra alternativ.
Citera
2023-07-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Northmill och Bluestep har ju högre än Skandia.

Skandia, om det är Skandiabanken, så är det många år sedan jag hade något hos dem..

Börjar nog ha lite väl mycket på rörligt nu.
Dels hos Moank (3,65) och dels Morrow (3,7%)
Kör vanligt konto hos skandia pga gratis för bankid/swish. Därav valet med skandia, men visst, 4,04% hos northmill.
Citera
2023-07-14, 21:48
Medlem
Citat:
Har skrivit om det flera gånger tidigare. Hade ett vanligt sparkonto med rörlig ränta. Tog ut pengarna. Avslutade kontot. De betalade inte ut innestående ränta utan stal de pengarna. Kundtjänsten hjälpte inte till alls. Det är några år sedan och jag gick inte vidare med det då det var relativt lite pengar. Men jag borde ha anmält det till polisen och finansinspektionen. Andra här har skrivit om liknande händelser.

Vill du slippa det problemet ta ut alla pengar först och sen avsluta kontot. Då kan du ju ta en skärmdump att det finns ränta kvar på konto när du avslutar kontot.
Citera
2023-07-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwxdwqvcqauobgvfua
Qliro
Rörlig: 3,70 % (+0,15 %)

Inte illa! Vi närmar oss 4% på obundet sparande..
Citera
2023-07-15, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Ja Qliro har haft några utmaningar i starten, bland annat följde de inte sina egna villkor. Efter kontakt med deras klagomålsansvarige har de dock alltid rättat till sina misstag. De senaste åren har allt fungerat med ränteberäkning, utbetalningar och så vidare. Det som har varit störande det senaste var att de förra året ändrade räntan som en jojo. En dag var det en kraftig räntehöjning och efter några dagar var det en kraftig räntesänkning.
Men i övrigt har jag inget att anmärka på, de är ett bra alternativ.

Jag använder också Qliro och tar ut pengar varje ny månad. Tar 1-2dagar och inget strul alls. Bra ränta oftast, och bra simpel layout/app
Citera
2023-07-15, 11:23
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Jag använder också Qliro och tar ut pengar varje ny månad. Tar 1-2dagar och inget strul alls. Bra ränta oftast, och bra simpel layout/app

Jag var lika nöjd som du är. Tills de stal min innestående ränta.
Jag tror inte att de hade kriminellt uppsåt utan bara är inkompetenta. Men om de inte klarar av att hantera en sådan enkel produkt som ett sparkonto är det inte förtroendeingivande.
De har förhoppningsvis lärt sig med tiden att man inte ska stjäla kundernas pengar. Om det är andra som har avslutat sina konton hos Qliro och fått ut sin innestående ränta vore det intressant att veta. Att allt funkar som det ska innan dess med överföringar och ränteutbetalningar är redan känt och tillför inget.
Citera
2023-07-15, 14:24
Medlem
Hur gör ni för att slippa överföra till er ordinarie bank, när ni vill föra över till en annan bank ?

Dvs ex från Morrow Bank till Northmill bank ?

Är det banker som har OCR konton som man inte kan överföra till och tillbaka?

Hoppas jag var tydlig med det jag skrev.
Citera
2023-07-15, 14:44
Medlem
Hej, har sevenday idag där jag har lån och sparande. Sparanderäntan har gått från 0.25 till 3.45, gott så tänker jag. Fria uttag och inte bundet.
Men låneräntan...från 3.75 till 8.25 under detta år bara. Obundet blankolån.
Nu har jag inte så mycket kvar i lån hos dem, men förvånasvärt hur de höjt låneräntan men inte sparräntan i samma takt. Kanske är det snart i obalans?
Citera
2023-07-15, 14:54
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Hej, har sevenday idag där jag har lån och sparande. Sparanderäntan har gått från 0.25 till 3.45, gott så tänker jag. Fria uttag och inte bundet.
Men låneräntan...från 3.75 till 8.25 under detta år bara. Obundet blankolån.
Nu har jag inte så mycket kvar i lån hos dem, men förvånasvärt hur de höjt låneräntan men inte sparräntan i samma takt. Kanske är det snart i obalans?

Varför betalar du inte lånet? Obegåvat att både låna och spara samtidigt med räntedifferens.
Citera
2023-07-15, 15:12
Medlem
Citat:
Varför betalar du inte lånet? Obegåvat att både låna och spara samtidigt med räntedifferens.
Förstår hur du tänker.
Sparandet är dock inte för mig, utan för min dotter där jag sätter in en slant per månad. 500, på något sätt "heligt".
Lånet berör mig inte så mycket, även om över 8%. Amorterar 5000 per månad så snart borta, några månader.

Att räkna på detta är inte lätt. Till viss del får jag dra av räntan på skatten.
Tjänar kring miljonen per år så blir en del minus när allt är räknat vilket sen kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in