2023-07-15, 13:05
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Snackade med en polare häromdagen. Han hade köpt en ”veteranbil” billigt, en gammal Golf av 1993års modell. Rätt absurt…

Men dit jag vill komma är att äldre amerikanare blir mer och mer sällsynta, då de genom åren körts sönder. Att priserna då ökar, framför allt på finare objekt, är inte så konstigt.
Fast gamla golfar är ju ändå riktigt mysiga.
Citera
2023-07-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Fast gamla golfar är ju ändå riktigt mysiga.

Det håller jag med om…
Citera
2023-07-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jävlar! Den där Biarritz var typ den fetaste bilen jag sett. Hur mycket kostade en sådan för några år sen då?
För tre år sedan vart jag erbjuden en likadan för 1,1 milj.
Bucket seats och fungerande bäljar i fjädringen som reglerar höjden på bilen.
Men jag behöll den series 62 cab jag äger, också en -59 Cadillac.
Citera
2023-07-15, 13:11
Medlem
Säljer dom så säljer dom.

Själv hatar jag cruising-kulturen då den är fylld till kanten med antisocialt beteende, nedskräpning, fylla å rövhatteri. Men onekligen är det poppis, man skulle dock tro att dagens ekonomi sätter stopp för prisutvecklingen men samtidigt är klientelet knappast ekonomiskt medvetna av sig.

Sedan en naturligt konsekvens av att tiden går, bilar körs och byter händer är att bilar försvinner och blir vrak. Tillgången går ner, efterfrågan är kvar, priserna går upp.

Finns lyckligtvis mycket annat man kan mecka med för den som vill. Jag kommer inte gråta om cruising-kulturen går i graven.
Citera
2023-07-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Så länge det finns köpare som vill betala så kommer priserna ligga på en viss nivå.
Om de däremot inte blir sålda så bör ju priserna sänkas.
Men många har nog en övertro av värdet på sina gamla bilar.
Är man inte i brinnande behov av pengarna så tror jag att många hellre håller i bilen tills någon eventuell köpare dyker upp som vill betala det höga priset.

Vidare så köper folk inte sina bilar längre.
De lånar.
Och som vi alla vet så är folk beredda att lägga mer pengar på en bil om det är lånade pengar än om de själva var tvungna att spara ihop till den.

För ungdomar som precis kommit ut i arbetslivet och inte har hunnit bygga upp sin ekonomi så får de väl hålla sig till en vanlig bruksbil för 20-30 tusen.

Jag har aldrig lånat pengar till en bil.
Skulle inte hända heller.
Du har en stark poäng när du skriver att folk kan låna idag.
En kompis till.mig sålde en mycket fin 1957 Belair i höstas.
Fick den inte såld när han annonserade ut den privat.
Lämnade då in bilen till en mäklare. Tre veckor senare vart den såld med något lägre pris än han först annonserat för.

Men precis som du skrev, sa mäklaren att folk köper dyrt idag bara de kan ta det på avbetalning...

Skulle heller aldrig köpa bil på det viset, men idag finns det folk som gör det..
Citera
2023-07-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
En kusin till mig säljer bilar, först lägger han ut en massa köpannonser på objektet i fråga för att skapa intresse och prisnivå säger han, sen lägger han ut objektet till försäljning, han hävdar att han får upp priset på det sättet...
Icke förvånande..
mer förvånad att folk går på det..
Citera
2023-07-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Liknande "överprissatta fordon" är ju mopeder av vissa märken, försök hitta en hyfsad icke pedantrenoverad Puch Dakota eller ännu värre, en Zündapp under 20-25 tusen..
Sant!
är även involverad i det..
Sålde en mycket fin 1971 Puch dakota för ca 10 år sedan.
Begärde 5.900 gör den.
Efter någon månad eller mer fick jag 4.500 för den..
Har en Crescent 2000 kvar. Den säljer jag inte..
Citera
2023-07-15, 13:23
Medlem
Facades avatar
Finns en anledning varför jag inte kör gamla Mopar eller Cheva utan istället Ford (ej Mustang).
Tycker dom är helt överprisade.
Visst vill man ha en gammal Cuda men Ford har mycket fina alternativ för en fjärdedel av summan.
Varför åka El Camino när man kan åka Ranchero?
Varför C10 pickup när man kan åka Ford?
Blazer vs Bronco.
Osv osv…
Ford billigare än alla i slutändan, mer bil för pengarna helt enkelt…
Vill man vara udda billigt så kan man åka AMC.

Jag har en bil som jag köpte för 7 år sedan som idag snart gått upp 100% i värde och det bara fortsätter uppåt. Var dyr som fan för 7 år sedan och nu för tiden ohyggligt dyr.
Använder den i princip aldrig eftersom familjen ej får plats i den men det är min drömbil sedan barnsben så jag vet att säljer jag den kommer jag aldrig ha råd med en igen.
Så därför behåller jag den trots att jag aldrig använder den…
Citera
2023-07-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Snackade med en polare häromdagen. Han hade köpt en ”veteranbil” billigt, en gammal Golf av 1993års modell. Rätt absurt…

Men dit jag vill komma är att äldre amerikanare blir mer och mer sällsynta, då de genom åren körts sönder. Att priserna då ökar, framför allt på finare objekt, är inte så konstigt.
Kan inte riktigt hålla med dig.
Sverige har importerat otroligt med äldre usa bilar ända sedan slutet 70-talet då den stora importvågen satte igång.
Vi är faktiskt det land i världen som har flest äldre usa bilar i världen.

Och vi har ett väldigt gott renome när det gäller renoveringar även i usa.

Tusentals bilar har förvandlats till mycket fina bilar från renoveringsobjekt.

Däremot så har ett antal topprenoverade bilar skickats tillbaks till usa för försäljning där.

De 'pråmar' som en del ungdomar har idag och som ser ut att komma direkt från skroten är oftast fina i motorutrymmet och chassiet. Det är bara "looken" som ska se skrotfärdig ut.
Citera
2023-07-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
En kusin till mig säljer bilar, först lägger han ut en massa köpannonser på objektet i fråga för att skapa intresse och prisnivå säger han, sen lägger han ut objektet till försäljning, han hävdar att han får upp priset på det sättet...

Haha, jävlar vilken sofistikerad prismanipulation han ägnar sig åt. Har svårt att tro att det skulle påverka marknaden men...

Han har inte provat att lägga upp en bil för ett överpris och sedan ta bort den inom några dagar som om den vore såld? Om någon ringer och ska pruta så säger han att någon ska komma och köpa den för utsatt pris. Det borde ju också funka.
Citera
2023-07-15, 13:39
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.

Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.

Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.

Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.

Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.

Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.

Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?

Kommenterar på detta som ägare till par dylika fordon själv. Denna trend kommer naturligt klinga av så småningom. Medelåldern på de som samlar 50-70 är hög, pensionsmässig vid det här laget och snart kommer utbudet överstiga efterfrågan då alltfler dödsbon kommer sälja av samlingar.

Det är bara att titta på prisutvecklingen av 20-40-talarna så kan vi extrapolera en trend. Trenden kommer bli kraftigare för 50-70-talare då fler av dessa överlevt p.g.a. högre tillverkningsiffror och avsaknaden av ett värdskrig som slaktade ut beståndet.

Detta gäller självklart inte bara bilar utan massproducerande samlarsaker överhuvudtaget. Då ingen som har ett personligt förhållande till sakerna längre finns kvar krymper marknad och priser avsevärt.

Undantaget är som vanligt de extremt populära lågserievarianterna. Det gäller bilar så väl som allt annat. Här kommer efterfrågan alltid överstiga utbudet.

Generellt sett är det därför dumt att se sina gammelbilar som en investering om den inte faller i ovan nämnda kategori.

Bättre då är att se dem som hobbyföremål som tillför glädje, uppleverser och möten med likasinnade. Verkligheten är den att många barnbarn kommer bli djupt besvikna då farfars samling skall säljas. De kommer sällan bli de summor han alltid talade om.

Bättre då att farfar hade kul så länge de varade och lämnde efter sig realistiska förväntningar.
Citera
2023-07-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Säljer dom så säljer dom.

Själv hatar jag cruising-kulturen då den är fylld till kanten med antisocialt beteende, nedskräpning, fylla å rövhatteri. Men onekligen är det poppis, man skulle dock tro att dagens ekonomi sätter stopp för prisutvecklingen men samtidigt är klientelet knappast ekonomiskt medvetna av sig.

Sedan en naturligt konsekvens av att tiden går, bilar körs och byter händer är att bilar försvinner och blir vrak. Tillgången går ner, efterfrågan är kvar, priserna går upp.

Finns lyckligtvis mycket annat man kan mecka med för den som vill. Jag kommer inte gråta om cruising-kulturen går i graven.
Det är fritt att tycka olika.
Kan i viss mån hålla med dig.
Idag åker inte många av de finare bilarna oå cruising. De parkerar sin bil och tittar på...
Sen är det väl som i viljen hobby/förening som helst att det finns vissa sim ska utmärka sig och står ut från acceptansen..
Cruisingen i Rättvik under veteranveckan tycker jag däremot spårat ut fullständigt. Funderar på om de lyckats samla hela landets fyllesvin jyst där..

Tyvärr får ju (som vanligt) den breda majoriteten som sköter sig lida för detta. Det är trist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in