Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Kommenterar på detta som ägare till par dylika fordon själv. Denna trend kommer naturligt klinga av så småningom. Medelåldern på de som samlar 50-70 är hög, pensionsmässig vid det här laget och snart kommer utbudet överstiga efterfrågan då alltfler dödsbon kommer sälja av samlingar.

Det är bara att titta på prisutvecklingen av 20-40-talarna så kan vi extrapolera en trend. Trenden kommer bli kraftigare för 50-70-talare då fler av dessa överlevt p.g.a. högre tillverkningsiffror och avsaknaden av ett värdskrig som slaktade ut beståndet.

Detta gäller självklart inte bara bilar utan massproducerande samlarsaker överhuvudtaget. Då ingen som har ett personligt förhållande till sakerna längre finns kvar krymper marknad och priser avsevärt.

Undantaget är som vanligt de extremt populära lågserievarianterna. Det gäller bilar så väl som allt annat. Här kommer efterfrågan alltid överstiga utbudet.

Generellt sett är det därför dumt att se sina gammelbilar som en investering om den inte faller i ovan nämnda kategori.

Bättre då är att se dem som hobbyföremål som tillför glädje, uppleverser och möten med likasinnade. Verkligheten är den att många barnbarn kommer bli djupt besvikna då farfars samling skall säljas. De kommer sällan bli de summor han alltid talade om.

Bättre då att farfar hade kul så länge de varade och lämnde efter sig realistiska förväntningar.
Mycket bra inlägg.
Kanske kan det vara på det viset att många ägare tänker på det viset.
Samtidigt med stigande bensinpriser, hårdare miljökrav kanske fler täbker att 'ska jag få ut max så ska man sälja nu'..

Kanske har fel, men det kan säkert vara en teori.
Citera
2023-07-15, 14:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.

Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.

Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.

Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.

Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.

Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.

Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?

Har en nära vän som är musiker och ljudtekniker. Han säger att det är samma sak med instrument och studioutrustning. Skräp från 90-talet säljs nu som "vintage" till skrattretande priser. Saker som gick för en tusenlapp innan Covid ska nu folk ha fyratusen för. Eller mer. Till och med vissa produkter som fortfarande tillverkas nya försöker en del sälja till högre än nypris.

Så det verkar inte bara vara bilar. Kan det vara att alltfler folk blir mer och mer nostalgiska och priserna drar iväg därefter?
Citera
2023-07-15, 14:22
Medlem
Håller med dig ts! Otroligt tråkigt att klassamhället inte ens ger ungdomar från enklare förhållanden möjlighet att ägna sig åt det här typen av bilhobby.

Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Själv hatar jag cruising-kulturen då den är fylld till kanten med antisocialt beteende,

Mycket märklig kommentar. Det är väl i princip nästan bara inom den "hobbyn" eller det "intresset" folk fortfarande har fyra-fem kompisar att umgås med som träffas i ännu större grupper för just den sociala gemenskapens skull.
Citera
2023-07-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Finns en anledning varför jag inte kör gamla Mopar eller Cheva utan istället Ford (ej Mustang).
Tycker dom är helt överprisade.
Visst vill man ha en gammal Cuda men Ford har mycket fina alternativ för en fjärdedel av summan.
Varför åka El Camino när man kan åka Ranchero?
Varför C10 pickup när man kan åka Ford?
Blazer vs Bronco.
Osv osv…
Ford billigare än alla i slutändan, mer bil för pengarna helt enkelt…
Vill man vara udda billigt så kan man åka AMC.

Jag har en bil som jag köpte för 7 år sedan som idag snart gått upp 100% i värde och det bara fortsätter uppåt. Var dyr som fan för 7 år sedan och nu för tiden ohyggligt dyr.
Använder den i princip aldrig eftersom familjen ej får plats i den men det är min drömbil sedan barnsben så jag vet att säljer jag den kommer jag aldrig ha råd med en igen.
Så därför behåller jag den trots att jag aldrig använder den…

Sälj, dom här priserna kommer klinga av och falla dom också. När nya generationens ICA-handlare blivit 50 är det annat dom ska köpa upp och fylla garagen med.

Kolla på övriga marknaden 80-talare är hetare än många betydligt äldre bilar.

Samma sak med alla gamla bensinpumpar och mopeder etc, marknaden kommer svämma över med sånt där närmaste åren när alla gamla gubbar dör av som har uthusen fyllda till bredden. 50 åringarna som vill ha det där räcker inte till och dom som är 20 kommer köpa helt andra saker när dom blir stadda i kassan.
Citera
2023-07-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Har en nära vän som är musiker och ljudtekniker. Han säger att det är samma sak med instrument och studioutrustning. Skräp från 90-talet säljs nu som "vintage" till skrattretande priser. Saker som gick för en tusenlapp innan Covid ska nu folk ha fyratusen för. Eller mer. Till och med vissa produkter som fortfarande tillverkas nya försöker en del sälja till högre än nypris.

Så det verkar inte bara vara bilar. Kan det vara att alltfler folk blir mer och mer nostalgiska och priserna drar iväg därefter?

Nja, det är nog en ganska naturlig utveckling. Det har ju alltid funnits intresse för antikviteter, äldre prylar och nostalgi och nu har åren gått och turen kommit till dom här områdena.

Det är du som blivit gammal helt enkelt.

Kopparkittlar och annat gammalt mög som vår föräldrar och deras föräldrar sprang benen av sig efter har inte dom som är rika och spendervilliga nu någon relation till.

Att priserna drar i väg så mycket mer har med omfördelningen av förmögenheter att göra. På åttiotalet var inte skillnaderna så stora.

Nu slåss man som sagt med ICA-handlare mfl som kan köpa en PUCH Dakota i veckan för sina vinster. Så vill dom ha fem till går priset upp.
Citera
2023-07-15, 14:46
Medlem
Citat:

Lite skämtsamt får jag en känsla av att något "virus" drabbat landet där det gäller vem som "kan ta i mest" med den absolut högsta prislappen världen skådat..
Det är ju inte fel att tjäna en slant på något, men det finns ju gränser..kan man tycka..
Eller så kanske vi blivit influerade av länder där man sätter ett belopp men räknar med att folk prutar 50% eller mer ?
Citera
2023-07-15, 14:49
Medlem
Det som syns på blocket är det som inte säljs. Om det läggs ut till ett bra pris försvinner annonsen snabbt.
Citera
2023-07-15, 14:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Liknande "överprissatta fordon" är ju mopeder av vissa märken, försök hitta en hyfsad icke pedantrenoverad Puch Dakota eller ännu värre, en Zündapp under 20-25 tusen..
Det blir alltid en sån där tänk-om-man-vetat-känsla. Man skulle köpt alla sina kompisars moppar för 500 spänn när de fyllde 16 och inte var intresserade längre. Lindat in dem i plast och ställt dem i farfars vagnslider.
Citera
2023-07-15, 15:10
Medlem
Såhär brukar jag tänka. "Är detta något jag gillar, så kommer någon annan gilla det i framtiden". Tror inte jag gått back på en enda fordonsaffär, någonsin. Har ägt säkert ett 40-tal bilar och ett 15-tal mc. Vissa fordon man sålde för 10-15 år sen har ju gått upp med 1000+%. Ganska sjukt, men man får det folk är villig att betala...
Citera
2023-07-15, 15:18
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nja, det är nog en ganska naturlig utveckling. Det har ju alltid funnits intresse för antikviteter, äldre prylar och nostalgi och nu har åren gått och turen kommit till dom här områdena.

Det är du som blivit gammal helt enkelt.

Kopparkittlar och annat gammalt mög som vår föräldrar och deras föräldrar sprang benen av sig efter har inte dom som är rika och spendervilliga nu någon relation till.

Att priserna drar i väg så mycket mer har med omfördelningen av förmögenheter att göra. På åttiotalet var inte skillnaderna så stora.

Nu slåss man som sagt med ICA-handlare mfl som kan köpa en PUCH Dakota i veckan för sina vinster. Så vill dom ha fem till går priset upp.

Jo, självklart. Men det jag lyfter handlar också om att priserna gått upp hysteriskt mycket på begagnade saker sedan Covid. Alltså på väldigt kort tid. Som sagt, det är inte ovanligt att en del försöker sälja begagnade saker dyrare än nypris.

Inte svårt att hitta exempel:

Begagnad gitarrpedal exclusive frakt: https://reverb.com/en-se/item/70920692-chase-bliss-audio-mood-mkii-2023-present-purple?bk=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiJiYTY4MWF kMy0zNWI1LTQwODEtYjc2ZC0zNzM2YzcyOTg1YmYiLCJpYXQiO jE2ODk0MjY1MDYsInVzZXJfaWQiOiIiLCJzZXNzaW9uX2lkIjo iYTg5YWY0YjItZWE4Yy00ZDM4LWEyMTYtMTc4ODhiYmQyMmY2I iwiY29va2llX2lkIjoiNjQzY2E4MDQtOTQ1Zi00YTU2LTkxZjY tZGQyYjk2OGMzOWNlIiwicHJvZHVjdF9pZCI6IjcwOTIwNjkyI iwic291cmNlIjoiTk9ORSJ9.tEG2qKFY-3nDoihJwVdfGJDDxL wv2LNWtcrvu64M0QY

Helt sprillans ny, inklusive frakt: https://www.chasebliss.eu/mood-mkii

Jag såg inte riktigt det här fenomenet för tre-fyra år sedan.
Citera
2023-07-15, 15:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Lite skämtsamt får jag en känsla av att något "virus" drabbat landet där det gäller vem som "kan ta i mest" med den absolut högsta prislappen världen skådat..
Det är ju inte fel att tjäna en slant på något, men det finns ju gränser..kan man tycka..
Eller så kanske vi blivit influerade av länder där man sätter ett belopp men räknar med att folk prutar 50% eller mer ?

Jag ser nog att det är ett globalt fenomen, det är inte bara Sverige.

Men det är nog som du antyder i din trådstart, "sätt ett helt vansinnigt pris och kolla om någon nappar".
Citera
2023-07-15, 15:33
Medlem
Citat:
Jag ser nog att det är ett globalt fenomen, det är inte bara Sverige.

Men det är nog som du antyder i din trådstart, "sätt ett helt vansinnigt pris och kolla om någon nappar".

Du kan alltid gå ner I pris,men sällan upp väl du annonserat.

Sedan har ju varenda människa högvis med pengar,men ingenting kul att köpa.
Klart begärda priser drar iväg

Och som redan skrivits. 50-60-70talsbilar är snart lika heta [eller iskalla beroende på hur man ser det】som ångmaskiner gengasaggregat frimärkssamlingar TFordar och annat som för 70-30år sedan var det som alla skulle ha och snordyrt då.
Nu är alla som mindes dessa som barn döda och begravna och inga nya nostalgiker tillkommer.

80-90 och snart 2000talets första år är 20-30-40år sedan och de som är I samlarålder med både ork kapital och intresse att införskaffa något nytt till sin samling eller hobby vill precis som generationen innan ha något de har ett känslomässigt band till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in