Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-07, 19:02
Medlem
sne.chilenares avatar
God dagens alla bil-älskare!
Vad tror vi om denna rymliga familje-kombi?
Har en budget på 50k och vill helst ha en diesel men skatten är ju kriminellt hög på vissa!

Vad tror vi om denna? Åkt endast 18k. Endast förbrukningen som skrämmer mig på denna.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mercedes-Benz E 200 T Komp 163hk Avantgarde 6 Vxl Ny bes u.a https://www.blocket.se/annons/skane/mercedes_benz_e_200_t_komp_163hk_avantgarde_6_vxl_ ny_bes_u_a/107836361
Citera
2023-07-10, 23:13
Medlem
Karbin92s avatar
Tjena gänget. Jag står i begrepp att köpa en bil som passar en mindre familj - helst SUV eller kombi med automat. Kommer från att bara ha privatleasat innan så det här med att köpa är jag inte erfaren av. Jag har en budget på 350k, kör väldigt sällan längre än fem mil per resa. Har ni några tips och råd dels gällande märke och modell men även vad jag ska tänka på när jag väl ska kika på den.

Vi kan ta den här kärran som exempel: https://www.blocket.se/annons/orebro/volvo_v60_t6__340hk_twen_awd_geartronic_gps_advanc ed_edition/1000155124
Vad bör man tänka på när man kikar på liknande?
Senast redigerad av Karbin92 2023-07-10 kl. 23:22.
Citera
2023-07-11, 16:03
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbin92

Att köpa den på en seriös bilfirma, och inte hos utlänningar med diverse mer eller mindre fantasifulla namn på företaget... -I vanliga fall.
Efter lite googlande så verkar dock just detta företag ha fått riktigt bra omdömen.
Citera
2023-07-13, 17:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbin92
Tjena gänget. Jag står i begrepp att köpa en bil som passar en mindre familj - helst SUV eller kombi med automat. Kommer från att bara ha privatleasat innan så det här med att köpa är jag inte erfaren av. Jag har en budget på 350k, kör väldigt sällan längre än fem mil per resa. Har ni några tips och råd dels gällande märke och modell men även vad jag ska tänka på när jag väl ska kika på den.

Vi kan ta den här kärran som exempel: https://www.blocket.se/annons/orebro/volvo_v60_t6__340hk_twen_awd_geartronic_gps_advanc ed_edition/1000155124
Kolla upp att den som säljer också äger bilen.

Kolla upp historik, t.ex.:
https://www.fordonskammaren.se/objekt/51410-volvo-v60-t6-twen-awd-advanced-edition-momentum-340hk-20#!

Fudera på varför dom skriver "Rekonditionering & Finish i särklass" trots att förarsätet ser ut som en svinstia.
Citera
2023-07-15, 11:26
Medlem
Fantasipriserna på Blocket

Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.

Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.

Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.

Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.

Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.

Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.

Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?
Citera
2023-07-15, 11:46
Medlem
Så länge det finns köpare som vill betala så kommer priserna ligga på en viss nivå.
Om de däremot inte blir sålda så bör ju priserna sänkas.
Men många har nog en övertro av värdet på sina gamla bilar.
Är man inte i brinnande behov av pengarna så tror jag att många hellre håller i bilen tills någon eventuell köpare dyker upp som vill betala det höga priset.

Vidare så köper folk inte sina bilar längre.
De lånar.
Och som vi alla vet så är folk beredda att lägga mer pengar på en bil om det är lånade pengar än om de själva var tvungna att spara ihop till den.

För ungdomar som precis kommit ut i arbetslivet och inte har hunnit bygga upp sin ekonomi så får de väl hålla sig till en vanlig bruksbil för 20-30 tusen.

Jag har aldrig lånat pengar till en bil.
Skulle inte hända heller.
Citera
2023-07-15, 11:59
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.

Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.

Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.

Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.

Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.

Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.

Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?
En kusin till mig säljer bilar, först lägger han ut en massa köpannonser på objektet i fråga för att skapa intresse och prisnivå säger han, sen lägger han ut objektet till försäljning, han hävdar att han får upp priset på det sättet...
Citera
2023-07-15, 12:09
Medlem
Jävlar! Den där Biarritz var typ den fetaste bilen jag sett. Hur mycket kostade en sådan för några år sen då?
Citera
2023-07-15, 12:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Liknande "överprissatta fordon" är ju mopeder av vissa märken, försök hitta en hyfsad icke pedantrenoverad Puch Dakota eller ännu värre, en Zündapp under 20-25 tusen..
Citera
2023-07-15, 12:28
Medlem
Snackade med en polare häromdagen. Han hade köpt en ”veteranbil” billigt, en gammal Golf av 1993års modell. Rätt absurt…

Men dit jag vill komma är att äldre amerikanare blir mer och mer sällsynta, då de genom åren körts sönder. Att priserna då ökar, framför allt på finare objekt, är inte så konstigt.
Citera
2023-07-15, 12:41
Medlem
Wikitomtes avatar
Det är Leif Ivan Karlsson som säljer bilen så det säger väl lite om prissättningen.
Citera
2023-07-15, 12:42
Medlem
ungefär lika konstigt som att folk köper köper en 20 år gammal BMW 320/520 för 80-90k när man får en nyare 14 modell o uppåt för 100k typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in