Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackstasi
Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.
Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.
Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.
Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.
Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.
Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.
Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?
En kusin till mig säljer bilar, först lägger han ut en massa köpannonser på objektet i fråga för att skapa intresse och prisnivå säger han, sen lägger han ut objektet till försäljning, han hävdar att han får upp priset på det sättet...