2023-07-14, 22:20
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det ploppade upp en liten film från Covert Cabal nyss där de har gått igenom hur mycket artilleripjäser ryssen har på lager. Och mamma mia vilka sjuka mängder ryssen har kvar ändå. Dock är det omöjligt att veta skicket på de enbart genom att granska satellitbilder. Inte så konstigt att Sovjet gick i konkurs när man ser de här stora gamla vapendepåerna alltså. Lagret har minskat ordentligt men det finns fortfaranade en hel del gamla artilleripjäser kvar, i varierande skick förstås.

https://youtu.be/EVqHY5hpzv8
Som tur är har de ingen öken som Sierra öknen i USA.
Citera
2023-07-14, 22:25
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad som är sinnessjukt (men inte överraskande) är att ryssen som med mycket annat är totalt värdelös på att ta hand om sin utrustning. Tänk om detta varit vårdat material sen dess, då hade det varit en annan sak.
Är väl därför man nu för tiden är den nästa starkaste armén, i Ukraina…
Ryzz-orcherna har stulit och sålt av precis allt de kan under de senaste 35 åren:
https://www.reuters.com/article/us-russia-defence-idUSTRE74N1YX20110524
Citat:
Russia says a fifth (20%) of defense budget stolen
A fifth of Russia’s state defense spending is stolen every year by corrupt officials, dishonest generals and crooked contractors, Russia’s chief military prosecutor said in an interview published on Tuesday.
Förutom det har Putin aktivt demoraliserat och underfinansierat armén, då han inte velat kunna bli avsatt av den. Så det är ingen som helst förvåning att deras armé och militärmakt är på någon slags afrikansk krigsherre-nivå. Deras enda "fördel" är halvsekelsgammalt Sovjet-skrot.
Citera
2023-07-14, 22:25
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Tycker det är ruskigt skrattretande att se många av er i princip skriver av aftonbladets ord rakt av vad som sker i Ukraina.
Ni söker inte brett om vad som sker till skillnad mot mig.

Men är man helt jävla dum i huvudet och lever som ett får hela livet , kan jag förstå att man av ren kennelhets åker med av bara farten när det kommer in en varg bland er sittkissare.

Men vad man än tycker så kan man aldrig ljuga bort sanningen
https://deepstatemap.live/en#11/48.1242/37.8465

Ställ i maj och fram till nu och se framstegen som har skett.
Ett tips zooma in på något speciellt ställe.
För har ni hela fronten uppe kommer ni inte se någon märkbar skillnad.

De enda som vi gemensamt kan hålla med om.
Det dör modiga vita män i drivor.
Ni applåderar detta och vill ha mer av denna vara , bara ni själva inte behöver vara med.
Jag lider av allt och vill ha fred.
Citera
2023-07-14, 22:26
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Har Du börjat använda västmedia som bekräftande rättesnöre, är inte det kontraprodukivt..?

Snarare lustigt att om man använder "rätt" media bland vissa av dårarna, så passar det inte ändå.
Citera
2023-07-14, 22:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Har du någon källa på det.
Eller sitter du och gissar som allt annat du vräker ur dig ?

Ja du vet man behöver inte nödvändigtvis välja mellan Aftonbladet och det krypterade mailet du får från den delen av forna KGB som sköter utlands desinformationen som dikterar ämnet för dagen.
Förövrigt är aftonbladet knappast fritt från ryssvänliga journalister och debattörer.
Jag litar inte ett skit på dem.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2023-07-14 kl. 22:36.
Citera
2023-07-14, 22:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men har man komponenterna, till det man vill ha ?

Det är inte jeans eller bromsbelägg som man efterfrågar om..

Beror helt på vad man väljer att tro på. Personligen tror jag Ryssland rustat rätt rejält de senaste 10-12 åren, vilket bekräftats av amerikansk underrättelsetjänst.

Artilleri kommer det högst otroligt bli brist på. Gällande mer avancerade system så är det inte omöjligt att det tryter om kriget fortgår. Även om ryssarna var beredda på sanktionerna är det ändå inte enkelt att ersätta.

Ryssarna är ju dock bäst i världen när det gäller att slänga bort manskap. Finns väl krig man kan räkna på en hand där de inte förlorat fler män än motståndet. WW2 var ju helt sinnessjukt hur man hela tiden kastade in soldater i köttkvarnen, och samtidigt hade en av de högsta militära produktionerna världen skådat. Man spottade ur stridsvagnar man inte ens hann använda.

Ryssland är lite som ÖoB. Det funkar, men det är inte särskilt hög kvalite på något. Mängd är receptet. Får dock slå ett slag för deras anti- aircraft system. Är väl det enda Ryssland är avancerade på.

Finns det ingen rapport på förlorat materiell på slagfältet? Kan tänka mig att Ryssland försöker använda västvapen som erhållits på slagfältet.
Citera
2023-07-14, 22:35
Medlem
Citat:
Har ingen koll på vilka ryssar som dör.
Men Ukrainarna dör just nu i drivor.

Du har ingen koll på någonting, vilket bevisas av din posthistorik. Självklart dör folk på bägge sidor, men "förluster" är en helt annan sak för ukrainare än för ryssar eftersom ryssarna har mycket högre andel döda av sina förluster.
Citera
2023-07-14, 22:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Har ingen koll på vilka ryssar som dör.
Men Ukrainarna dör just nu i drivor.
Nej, ukrainare dör inte i drivor. Det är propaganda från FSB och Kreml.
Ryssarna dör däremot i enorma drivor och det har publicerats flera videos från nästintill utplånade kompanier med klagosång liksom fruar/mödrar gör upprop via videoinlägg.

Oavsett om ukrainare dör så är det för att de försvarar sitt land, sin kulturella identitet och vem kan ifrågasätta det? Det är alltid så kallade Kreml-megafoner som låtsas bry sig om ukrainare men egentligen är ni bekymrade över att ni är fast i ett krig ni inte kan vinna eller lämna med hedern i behåll.
Citera
2023-07-14, 22:37
Medlem
barkies avatar
Citat:
Tycker det är ruskigt skrattretande att se många av er i princip skriver av aftonbladets ord rakt av vad som sker i Ukraina.

Men är man helt jävla dum i huvudet och lever som ett får hela livet , kan jag förstå att man av ren kennelhets åker med av bara farten när det kommer in en varg bland er sittkissare.

Ni applåderar detta och vill ha mer av denna vara , bara ni själva inte behöver vara med.

Håller med om det sistnämnda. Djupt tragiskt att död hyllas och efterfrågas konstant på forumet. Gärna ett helt folkslag, barn, kvinnor, ja allihopa. Ett tips är att inte lägga vikt vid det. Normala människor med empati, sunt förnuft och intelligens önskar fred på alla sätt förutom blod och död.
Citera
2023-07-14, 22:38
Medlem
Citat:

Trösta dig då med att orchernas svartmuskiga riddare också får stryka på foten en massé...
Vad anser du vara alternativet? Att jakmjölksdrickande mongolpack kommer närmare Europa? Vad har vi att vinna på det tycker du?
Citera
2023-07-14, 22:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Finns det ingen rapport på förlorat materiell på slagfältet? Kan tänka mig att Ryssland försöker använda västvapen som erhållits på slagfältet.

Du har ju oryx med visuellt bekräftade förluster.
Vad jag vet har Ryssland inte lyckats erövra något från väst såsom en tank eller liknande.
Ryssland verkar ha kommit över en Bradley som var övergiven och trasig men troligtvis inget de kan använda själva.
Citera
2023-07-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Beror helt på vad man väljer att tro på. Personligen tror jag Ryssland rustat rätt rejält de senaste 10-12 åren, vilket bekräftats av amerikansk underrättelsetjänst.

Artilleri kommer det högst otroligt bli brist på. Gällande mer avancerade system så är det inte omöjligt att det tryter om kriget fortgår. Även om ryssarna var beredda på sanktionerna är det ändå inte enkelt att ersätta.

Ryssarna är ju dock bäst i världen när det gäller att slänga bort manskap. Finns väl krig man kan räkna på en hand där de inte förlorat fler män än motståndet. WW2 var ju helt sinnessjukt hur man hela tiden kastade in soldater i köttkvarnen, och samtidigt hade en av de högsta militära produktionerna världen skådat. Man spottade ur stridsvagnar man inte ens hann använda.

Ryssland är lite som ÖoB. Det funkar, men det är inte särskilt hög kvalite på något. Mängd är receptet. Får dock slå ett slag för deras anti- aircraft system. Är väl det enda Ryssland är avancerade på.

Oryx har bra redovisningar av BEKRÄFTADE förluster. Utöver detta finns förstås andra.

Sovjet fick enorm hjälp med materiel av främst USA men också GB under IIvk. I stort sett SAMTLIGA lastbilar och andra fordon kom från USA och utan den hjälpen hade Sovjet dukat under på ett tidigt stadium. Även skor, mat och kläder kom från väst. Plus massor av annat.

Antalet västvapen som erhållits är marginell, eftersom det är Ukraina som erövrar mark, om än långsamt. De fordon som får banden skadade av minor bogseras tillbaka och repareras, de skickar inte tornet till månen.

Det är mycket talande att de enda ryska "bevisen" på förlorad västmateriel är samma handfull minröjare/Bradleys/Leo som slogs ut första dagen i ett minfält, dessa vevas om och om igen ur olika vinklar medan man försöker hävda att det är andra. Dessa bärgades för övrigt och är snart tillbaka i Ukrainas armé.

Sedan finns det ett antal "troféer" i form av avskjutna m/86 pskott som stolt visades upp, troligen pga ointelligens i kombination med att det ändå bara var den obildade hemmapubliken som skulle ta intryck.

Du kan lita på att OM det vore så att massor av västmateriel fallit i ryska händer så skulle dessa pryda varenda TV-sändning och prånglas ut av botar och rysstroll i precis varenda tillgänglig mediekanal.
Senast redigerad av Koll99 2023-07-14 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in