2023-06-27, 18:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Fib-linjer kan verka självuppfyllande: De kan fungera om tillräckligt många av dem som tradear aktien tror på dem.

Hur vet du det?
Citera
2023-07-14, 21:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nej det gör dom inte. Du kan köpa 1500 aktier via Avanza Global, avgiften är mindre än 0.10% per år.
Mindre än 0,10% per år tycker jag låter som en låg avgift.Trodde fondavgifter togs ut varje månad.
Lysa finns de något som heter som tar ut en avgift på 0,24 % på sparkonto.
Då framstår avgiften på Avanza Global som låg.
Brukar kolla Rika Tillsammans och där framställs Lysa som ett riktigt bra alternativ.Begriper inte riktigt varför Lysa ska vara så lysande bra?Om avgiften är 0,24% är den inte speciellt låg.
Citera
2023-07-15, 01:11
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Mindre än 0,10% per år tycker jag låter som en låg avgift.Trodde fondavgifter togs ut varje månad.
Lysa finns de något som heter som tar ut en avgift på 0,24 % på sparkonto.
Då framstår avgiften på Avanza Global som låg.
Brukar kolla Rika Tillsammans och där framställs Lysa som ett riktigt bra alternativ.Begriper inte riktigt varför Lysa ska vara så lysande bra?Om avgiften är 0,24% är den inte speciellt låg.

Lysa och Avanza Auto och liknande tjänster bygger ihop en portfölj av billiga indexfonder och ombalanserar åt dig för en avgift per år. Jag tycker att dessa tjänster är oerhört dyra då man kan köpa samma grejer själv men det är ett bra alternativ för folk som saknar kunskap.

Avanza Global är en fond av typen indexfond dvs den följer en korg av bolag som någon indextillverkare har satt ihop och Avanza behöver inte ha en massa anställda som gör forskning kring aktierna det är därför det är så billigt. Man kan lätt förköpa sig på fonder som tar ut 2% per år i avgift men detta är ingen bra idé. Letar man upp några bra indexfonder och ser till att inte koncentrera för mycket i enskilda länder eller sektorer så får man en bra portfölj och då behöver man inte Lysa och liknande.

Man kan replikera världsindex med en kombination av Avanza Global och Avanza Emerging Markets. Detta är ett alternativ som jag föredrar över att betala för fondrobotar. EM har högre avgift än Global därför att tillväxtfonder alltid är dyra av olika anledningar men du kan inte ens köpa många av dessa aktier från Sverige så det är motiverat.
Senast redigerad av KJosef 2023-07-15 kl. 01:15.
Citera
2023-07-15, 08:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Enkelt, "Rika Tillsammans" är köpta av Lysa. De som blir rikast "tillsammans" är paret som driver siten.
https://rikatillsammans.se/lysa/

Citat:
Reklam för Lysa AB. Den här artikeln är ett samarbete eller innehåller uppmärkta sponsrade annonslänkar. Läs mer om våra noga utvalda samarbeten i vår annonspolicy.
Citera
2023-07-22, 12:40
Medlem
Zebogevos avatar
Varför tar många hänsyn till etiska och moraliska värderingar vid köp av aktier? Pengarna går ju inte till företaget, utan oftast (antar jag) till en annan småsparare.
Vad är det jag missar?
Citera
2023-07-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Varför tar många hänsyn till etiska och moraliska värderingar vid köp av aktier? Pengarna går ju inte till företaget, utan oftast (antar jag) till en annan småsparare.
Vad är det jag missar?

Utan investerare skulle det vara svårt att driva bolagen. Är du aktieägare så möjliggör du bolagets fortsatta drift.
Citera
2023-07-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Utan investerare skulle det vara svårt att driva bolagen. Är du aktieägare så möjliggör du bolagets fortsatta drift.
De aktier som är ute på marknaden har bolaget redan fått betalt för, så egentligen spelar aktievärdet ingen roll.

Men det kan vara svårt att få in nya pengar, och bolaget kanske har aktier i sig själv, direkt eller indirekt.
Citera
2023-07-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De aktier som är ute på marknaden har bolaget redan fått betalt för, så egentligen spelar aktievärdet ingen roll.

Men det kan vara svårt att få in nya pengar, och bolaget kanske har aktier i sig själv, direkt eller indirekt.

Det är framför allt så jag tänker, angående att ta in nya pengar. Sjunker efterfrågan på aktierna kommer de sannolikt säljas billigare och därmed försvåra möjligheterna att ta in nya pengar. Därför menar jag att även ägande av befintliga aktier spelar roll - trots att de mycket riktigt redan fått in pengarna för dessa.
Citera
2023-07-31, 00:03
Medlem
Naiv fråga:

Finns det någon vettig investingsmetod som baseras på att man väljer ett antal aktier man tror på stenhårt och kunnat köpa mer av när som helst, samt ställer in att automatiskt köpa när de dippat under en viss nivå (typ lägre än de varit senaste X månaderna).

Grejen är att jag har en del bolag som jag tror på över lång sikt. Jag har köpt aktier för många år sedan och fortsatt köpa utan att ta hänsyn till tajming.

Men när jag tittar tillbaka på historiska kursgrafer så känner jag kanske att - jag hade kunnat tjäna på att ha lite automatiserade ordrar som köpt mer just när kursen dippat.
Typ att om Apple dippar under vad kursen varit senaste 6 månaderna - då köper jag mer..

Så fråga 1 är om det ens är vettigt - eller är det en naiv idé att tro att det vore värt att hålla på så?

Fråga 2 är: går det att lägga en sådan köporder-regel hos någon av de svenska plattformarna (jag kör Avanza, men kan tänka mig att byta) eller måste man då ställa in "köp om kurs går under X" och sen uppdatera X manuellt då och då?

EDIT: nej jag menade "köp om kurs går under vad den varit senaste X dagarna" snarare än ett pris
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-07-31 kl. 00:26.
Citera
2023-07-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Naiv fråga:

Finns det någon vettig investingsmetod som baseras på att man väljer ett antal aktier man tror på stenhårt och kunnat köpa mer av när som helst, samt ställer in att automatiskt köpa när de dippat under en viss nivå (typ lägre än de varit senaste X månaderna).

Grejen är att jag har en del bolag som jag tror på över lång sikt. Jag har köpt aktier för många år sedan och fortsatt köpa utan att ta hänsyn till tajming.

Men när jag tittar tillbaka på historiska kursgrafer så känner jag kanske att - jag hade kunnat tjäna på att ha lite automatiserade ordrar som köpt mer just när kursen dippat.
Typ att om Apple dippar under vad kursen varit senaste 6 månaderna - då köper jag mer..

Så fråga 1 är om det ens är vettigt - eller är det en naiv idé att tro att det vore värt att hålla på så?

Fråga 2 är: går det att lägga en sådan köporder-regel hos någon av de svenska plattformarna (jag kör Avanza, men kan tänka mig att byta) eller måste man då ställa in "köp om kurs går under X" och sen uppdatera X manuellt då och då?

Nej, det är inte vettigt och det är naivt att hålla på så.
Det går att lägga en sådan order, om det bara är en simpel köporder vid ett visst pris. Om det är något mer komplicerat, typ att den bara ska lägga order om MA200 är lägre än MA50 eller sådan bullshit, då måste du nog använda en annan mäklare än de svenska (typ IBKR+TradingView) eller programmera något själv för Avanzas API.
Citera
2023-07-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Nej, det är inte vettigt och det är naivt att hålla på så.
Det går att lägga en sådan order, om det bara är en simpel köporder vid ett visst pris. Om det är något mer komplicerat, typ att den bara ska lägga order om MA200 är lägre än MA50 eller sådan bullshit, då måste du nog använda en annan mäklare än de svenska (typ IBKR+TradingView) eller programmera något själv för Avanzas API.
1. Anade att det va korkat. Tack. Då kör jag vidare på min gamla strategi att bara köpa bolag jag tycker är vettiga utan att stirra mig blind på exakt tajming.

2. Tack för svar. Jag skrev lite snett, egentligen menade jag en komplicerad order i stil med "köp när kursen går under lägsta nivån senaste 6 månaderna". Men jag anade att sånt är vore orimligt att göra via ett vanligt gränssnitt för det är väl ett rätt ovanligt önskemål. Att programmera är nåt jag kan i sig men skulle inte riskera att göra det med pengar (för hög risk att det blir en bug och jag köper varje gång kursen rör sig nedåt) eller bemöda mig med när det inte anses vettigt. Men tack - då vet jag.
Citera
2023-07-31, 08:43
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
1. Anade att det va korkat. Tack. Då kör jag vidare på min gamla strategi att bara köpa bolag jag tycker är vettiga utan att stirra mig blind på exakt tajming.

2. Tack för svar. Jag skrev lite snett, egentligen menade jag en komplicerad order i stil med "köp när kursen går under lägsta nivån senaste 6 månaderna". Men jag anade att sånt är vore orimligt att göra via ett vanligt gränssnitt för det är väl ett rätt ovanligt önskemål. Att programmera är nåt jag kan i sig men skulle inte riskera att göra det med pengar (för hög risk att det blir en bug och jag köper varje gång kursen rör sig nedåt) eller bemöda mig med när det inte anses vettigt. Men tack - då vet jag.

Mellanläget är ju att du koda upp något på typ Tradingview som alarm, "notifikation när X är under Y samtidigt som X är Q, etc."
Så kan du manuellt begrunda och lägga order som vanligt men din "alarmnivå" blir mer komplex än de kurslarm som Avanza och Nordnet erbjuder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in