Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Har någon av er här erfarenhet av fibonacci? Vet vad dess syfte är , att man ska kunna förutspå framtida prisrörelser och hur långt en trend kommer gå.
Har ju förstått grundprincipen med det , tex 1+1=2
1+2=3
2+3=5 etc
Det jag undrar är mer hur väl den fungerar för er som använder den. Är även införstådd med att om man använder den fel så funkar den inte alls, dvs att den tenderar att vara känslig på så vis.
Fib-linjer kan verka självuppfyllande: De kan fungera om tillräckligt många av dem som tradear aktien tror på dem.
Men självklart är det inte så att kursen kommer göra något exakt på de prisnivåer som hamnar på avstånden 38.2%, 50% och 61.8%.
Jag använder dock ett liknande system för att bedöma rekyler men jag tittar bara på grafen och höftar procenten. Om t.ex. kursen har gjort en rörelse uppåt så vill jag inte se en pullback på +60% för att jag ska tro på en fortsatt styrka och på sannolikheten för att rörelsen kommer att fortsätta uppåt. Om den däremot bara går ner 40% av den föregående uppåtrörelsen så kan jag ladda kanonerna och gå in eller addera till min redan vinnande position.
Det är självklarheter egentligen. Om kursen efter en stark uppåtrörelse direkt rekylerar tillbaka 100% av rörelsen så låg det förmodligen ingen riktig styrka bakom rörelsen utan säljarna kunder enkelt komma in och resolut trycka tillbaka kursen igen.
Du kan så klart inte nå framgång genom att enbart handla utifrån fibonacci-nivåer. De kan inte förutspå någonting och de måste användas i kombination med andra analysmetoder.
I kortsiktig trading i aktiva aktier så kan du till exempel se om det ligger stora ordrar i orderboken och vilka av säljarna eller köparna som du bedömer vara starkast och mest aggressiva på "tapen".