2023-07-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Följaktligen har männen inte en chans mot kvinnor i sporter som triathlon och ultramarathon.
en chans har de definitivt.

Men ju längre tid man ska hålla ut, desto fler kvinnor blir kvar, men betyder ju inte att du inte har enskilda individer av manligt kön som är extremt duktiga på just detta, och att just män inte dominerar i fältet.
Citera
2023-07-13, 17:23
Avslutad
Wow. Ytterligare påstående om att kvinnor är bra överlevare biologiskt! Fantasier. Luftslott. Halmgubbar på steorider. Väntar fortfarande på era studier där det konstateras att kvinnor är bättre överlevare, eller ens halvbra? Fram med dem nu eller håll käften.
(Fö var det inte merapi som hävdar att det inte finns några skillnader mellan köenen??)

Överlevnad är inget du bara gör. Det krävs år av träning och erfarenhet, att man lär sig av sina misstag och skaffar erfarenheter, alla dessa färdigheter är inte programmerat i hjärnan om du trodde det.

Fö är svenskor inte intresserade av överlevnadsteknik. Mer bimbos i europa får du leta efter. Snap och göra naglarna är de jävligt duktiga på däremot.

Ang bushcraft, organisera sig kan vara bra som nybörjare, om man inte - som de flesta män - lär sig själva genom år av hiking och campande som de uppskattar som fritidssyssla. Därav 5% kvinnor som organiserar sig går kurser tillsammans med andra nybörjare.

Inga av ni feministkvigor här är några vildmarksmänniskor ni gör bara bort er genom att öppna truten, sorry.

I verkligheten, ute i vildmarken, är det knappt en procent kvinnor. Synd, tycker jag.
Citera
2023-07-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
en chans har de definitivt.

Men ju längre tid man ska hålla ut, desto fler kvinnor blir kvar, men betyder ju inte att du inte har enskilda individer av manligt kön som är extremt duktiga på just detta, och att just män inte dominerar i fältet.

Jaså har männen en chans mot kvinnor i triathlon trots kvinnors uthålliga muskler?

Tänk vad konstiga resultat jag hittar, tex 2022 IRONMAN World Championship

bästa man i åldern 25-29 år gick i mål på tiden 8:35:49
bästa kvinna i samma ålder fick tiden 9:40:14

36 män slog den bästa kvinnan men dessa 36 kanske bara tillhör dessa enstaka extrema individer i denna av kvinnor dominerade uthållighetsgren.

https://www.ironman.com/im-world-championship-2023-results
Senast redigerad av 4shoshin 2023-07-13 kl. 19:54.
Citera
2023-07-13, 22:13
Medlem
Citat:
Jaså har männen en chans mot kvinnor i triathlon trots kvinnors uthålliga muskler?

Tänk vad konstiga resultat jag hittar, tex 2022 IRONMAN World Championship

bästa man i åldern 25-29 år gick i mål på tiden 8:35:49
bästa kvinna i samma ålder fick tiden 9:40:14

36 män slog den bästa kvinnan men dessa 36 kanske bara tillhör dessa enstaka extrema individer i denna av kvinnor dominerade uthållighetsgren.

https://www.ironman.com/im-world-championship-2023-results

Du måste gå till ännu mer påfrestande tävlingar än trialthon för att börja se detta utslag...
ultramarathon av de mer extrema sorterna.
Finns en galen tävling i Kanada som ligger på extrema avstånd, minns inte nu men betydligt längre än vanliga ultramarathon, och i kyla... och där kan du hitta flera kvinnor i toppositionerna, och då får du komma ihåg att betydligt fler män tävlar än kvinnor.

Här har du några kvinnor som vunnit

"Courtney Dauwalter has won numerous ultra-marathons, including the Moab 240, a 238-mile race in the oppressive heat of the Utah desert. The first man finished 10 hours later."

"Katie Wright won the Riverhead Backyard ReLaps Ultra-marathon in New Zealand. She ran almost nonstop for 30 hours, beating 40 men and six other women."

"Jasmin Paris became the first woman to win the 268-mile Montane Spine Race in the UK.
She finished the course in 83:12:23, obliterating the course record by 12 hours. She was still breastfeeding her daughter at the time, and even stopped off mid-race to express milk.
Paris’s nearest opponent, a male athlete, finished 15 hours behind her."

"Sarah Thomas has swam the farthest, setting a record of 104.6 miles in 2017. According to the Marathon Swimmers Federation, this is almost 39 miles more than the men’s record.
"

"Last October, Chloë McCardel managed a record-breaking 44th English Channel swim. Among these attempts included the longest non-stop ocean swim – 77 miles in 42 hours."

"Women have beaten men in cycling ultra-endurance events, too. In 2016, Lael Wilcox triumphed at the Trans Am Bike Race, a 4,400-mile trek across the US."

https://www.givemesport.com/87978976-beating-male-athletes-while-breastfeeding-why-do-women-win-ultra-endurance-events/
Senast redigerad av Merapi 2023-07-13 kl. 22:39.
Citera
2023-07-14, 10:28
Avslutad
Fan vad ni är värdelösa. Ni slänger ur skit som inte har någon verklighetsförankring.

Om man nu ska jämföra sport med överlevnad så är en triathlonatlet definitivt bättre, kan både springa OCH simma och har en mer all round fysik.

Fortfarande inga länkar till studier som säger kvinnor är bättre överlevare ni hävdar finns överallt.

Ni har alltid varit kassa debattörer men det här tog verkligen priset. Ni föll ytterligare steg på trobarhetsskalan.

Merapi och gänget här, hade varit lika jävla yra höns som i TS serie i trådstarten.
Citera
2023-07-14, 17:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Fö har jag alltid överlevnad kit i bilen din dumme fan. Och filt, spade mm.

Hur fan blåst kan man bli?

Jo jag hade överlevt utan någonting i stort sett, i lumpen fick vi en kniv, det var allt.

Stukad fot? Klart jag hade överlevt det är inget större hinder din imbecilla fan som inte har en jävla aning om vad fan du pratar om.

Fy fan vad pinsam du är.
Det är lätt hänt att man glömmer att ta med saker eller så blir de stulna. Händer även den bäste, till och med en jägarsoldat med dålig attityd, obefintlig ilskekontroll och oresonligt kvinnohat. En sån som du. Överlevnadsförmågan försämras under raseriutbrott med osande svordomar. Det har du säkert lärt dig under jägarsoldatsutbildningen. Är man ständigt arg som ett bi, skriker och svär, så slösar man bort livsnödvändig energi. Så håll huvudet kallt i en livsfarlig krissituation. Bildligt alltså.

Vad gör du om det är -20 grader och det blåser? Snötäcket är minst en decimeter tjockt. Blir svårt att pulsa fram i snön med en stukad fot eller ännu värre med ett brutet ben. Men det klarar du säkert, med en övertro på din förmåga. Men det är faktiskt bättre för dig att hålla dig i närheten av din kraschade bil. Eller lämna en lapp med ett meddelande om vart du är på väg.

Tänk om du är fastklämd i din bil som voltat flera varv nedför en sluttning. Du kommer inte ut för att du har ena benet fast som i ett skruvstäd. Blir svårt för dig att komma åt din överlevnads-kit i bagageluckan. Hoppas att du har en kniv i handskfacket. Om inte, så är det nog kört för dig.
Citera
2023-07-14, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är lätt hänt att man glömmer att ta med saker eller så blir de stulna. Händer även den bäste, till och med en jägarsoldat med dålig attityd, obefintlig ilskekontroll och oresonligt kvinnohat. En sån som du. Överlevnadsförmågan försämras under raseriutbrott med osande svordomar. Det har du säkert lärt dig under jägarsoldatsutbildningen. Är man ständigt arg som ett bi, skriker och svär, så slösar man bort livsnödvändig energi. Så håll huvudet kallt i en livsfarlig krissituation. Bildligt alltså.

Vad gör du om det är -20 grader och det blåser? Snötäcket är minst en decimeter tjockt. Blir svårt att pulsa fram i snön med en stukad fot eller ännu värre med ett brutet ben. Men det klarar du säkert, med en övertro på din förmåga. Men det är faktiskt bättre för dig att hålla dig i närheten av din kraschade bil. Eller lämna en lapp med ett meddelande om vart du är på väg.

Tänk om du är fastklämd i din bil som voltat flera varv nedför en sluttning. Du kommer inte ut för att du har ena benet fast som i ett skruvstäd. Blir svårt för dig att komma åt din överlevnads-kit i bagageluckan. Hoppas att du har en kniv i handskfacket. Om inte, så är det nog kört för dig.

Du är så jävla dum i huvudet. Hur fan vågar man ens yttra sig om något man inte har en jävla aning om?

Läs detta jävligt noga: skulle du åka omkring i norrland vintertid utan bra utrustning i bilen samt varma kläder lovar jag dig, att du hade fått en lavett av en norrlänning. Jag skojar ta mig fan inte.
Kniv, har jag alltid på mig. Åker jag dit för knivlagen so be it. Då får jag väl sitta inne kanske och skaffa nya kontakter.

Fö kan JAG klara mig i många minusgrader utan att dö utan utrustning. Behöver inte ett skit för att lyckas överleva. Därför jag har hållit på med de här sakerna i DECENNIER och lärt mig av många misstag tex.

DU din idiot hade varit sämre än de kvinnorna i TS trådstart, ett typexempel.

Finns miljoner män som genomfört och överlevt din uppfunna säkra död.
https://youtu.be/EsJF1IZXoHc

Ditt jävla höns gå tillbaka till hönsgården nu du är jävligt pinsam om du inte visste det
Citera
2023-07-14, 18:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Du är en komplett idiot va?

Jag skrev aldrig att det var noll eller fem procent kvinnor någonstans? Jag skrev att visst finns det kvinnor, men väldigt få...

Och i den länken jag postade man snabbt kunde scrolla i ser man att det är få kvinnor. Jag gissar inte.

Jaha så du tycker 11% eller några fler procent är många du? Det är 1-2 av 10 personer... Det kallar jag få. Väldigt få.

Och du är verkligen inte en av dem som du försöker glänsa med.

Väntar fortfarande på länkar om hur förträffliga överlevare kvinnor är som ni hävdar finns?
Är det bara jag som ska svara? Hur skulle det vara om det kom fram några länkar nu istället?
Det var vad du skrev i ditt inlägg: (FB) Män vs kvinnor överlevnad

Finns det kvinnor som ens är intresserade av överlevnad? Ja det gör det, men det är ta mig fan inte många, känner inte ens till en enda svenska.
...
Tippar på en kvinna på tjugo män ungf. Och noll svenskor för ni är bara riktigt jävla blåsta i huvudet så att ni är pinsamma.

Om du hade scrollat ner lite till på Bushcraft Sveriges hemsida så kunde du ha upptäckt följande rad:

Könsfördelningen är ännu jämnare på våra aktiviteter.

Alltså säkert över 15 % kvinnor i dagsläget. Och fortsatt stigande. Sedan får du inte förtränga faktumet att det faktiskt finns många kvinnor (även svenskor) som ägnar sig åt hiking (vandring) och camping i vildmarken. Dessutom finns det flickor som är med i scouterna.

Du har säkert glömt i ett av dina raseriutbrott att klicka på länkarna som jag skickade i mitt tidigare inlägg. (FB) Män vs kvinnor överlevnad

Klicka nu på båda länkarna och läs vad som står i artiklarna. Merapi har också skickat länkar med studier om kvinnors biologiska övertag i överlevnad. Om kvinnor hade varit kraftlösa våp under mänsklighetens historia, då skulle det inte finnas människor idag. Vi hade varit utdöda sedan mycket länge.

https://www.dn.se/varlden/kvinnor-var-inte-bara-samlare-de-jagade-som-mannen/ (Merapis länk)

Läs även om forntidens hårt arbetande bondkvinnor som var mycket starkare än dagens kvinnliga elitidrottare. De hade sen tidiga barnaår förvärvat nödvändiga färdigheter i vad vi idag kallar bushcrafting.

https://www.land.se/landkoll/bondkvinnorna-var-starkare-an-elitidrottare/ (Obs! inuti artikeln finns en länk till själva studien)
Citera
2023-07-14, 19:16
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
I vilken värld var de det? ..har du ens koll på livslängd, muskelmassa, uthållighet och näringsfysiologi vad gäller dåtidens kvinnor och nutidens kvinnliga elitidrottare??? ..du är fasen helt av banan.
I den verkliga världen. Även under forntiden.

Forskarna som kommit fram till resultaten har koll på allt det där som du rabblat upp.

https://www.land.se/landkoll/bondkvinnorna-var-starkare-an-elitidrottare/ inklusive en länk till själva studien.

Sedan jagade även kvinnor, de var inte bara samlare:

https://www.dn.se/varlden/kvinnor-var-inte-bara-samlare-de-jagade-som-mannen/ (Merapis länk)

Citat:
..ge oss ett exempel på hur det ser ut. ..eller du kanske tänker Youtubers som går 'off-grid'?
Det finns både män och kvinnor på YT som lever ”off-grid” eller åtminstone visar hur man gör.
Exempel på människor som lever mycket primitivt på riktigt: dagens ursprungsbefolkningar i bland annat Amazonas, under forntiden (t ex under vikingatiden och medeltiden fram till 1800-talet (före el, kranvatten, matbutiker, toaletter, konfektionsvaror och andra bekvämligheter).

Citat:
..ah, Facebook. Bastionen för överlevandeträning. Vem vet, kanske det blir 25% kvinliga Facebookare som representanter för hur man överlever i vildmarken?
Kanske det, men det var könsfördelningen i den svenska Bushcraftföreningens aktiviteter som var jämnare. Utomhusaktiviteter i vildmarken, inte något facebookande.

Citat:
Waaauww, 5%. 5st av 100 med andra ord. Har du några stats på vilken typ av bushkraft de 5% pysslar med? Youtube igen kanske?
Det står faktiskt följande rader på Bushcraft Sveriges hemsida:
Vår målsättning är att föreningen skall ha en jämn könsfördelning både på vårat facebookgrupp samt på våra träffar. Vi jobbar för en jämn könsfördelning och har gått från att ha 2,5% kvinnor till nu 11% i den facebookgrupp som låg till underlag till förening. Könsfördelningen är ännu jämnare på våra aktiviteter.

Du nämner inget om manliga Youtubers som visar upp sina färdigheter inom bushcraft. Jodå, det stämmer att det finns kvinnor som gör det, t ex demonstrerar för sina följare hur man bygger en timmerkoja, en träbro eller en eldstad.
Citera
2023-07-14, 19:28
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Efter en flygolycka? Ja, man börjar väl med att söka igenom allt bagage som folk haft med sig så hittar man garanterat varma kläder.

Men det är tydligt att du bara skulle sitta och försöka huttra dig varm i snön med t-shirt och dina joggingskor i väntan på att kroppen ska producera brunt fett.
En bra idé att söka efter varma kläder i medpassagerarnas bagage. Sedan hålla sig i närheten av flygplansvraket och under tiden kan man göra allt vad man ska efter överlevnadskonstens alla regler, t ex bygga vindskydd, göra upp eld för att hålla sig varm, hitta vatten och så vidare.

Men vad gör du om flygplanet kraschat ner i en frusen sjö och långsamt sjunkit ner till botten? Det känns inte det minsta skönt att gå i blöta kläder och skor ute i vildmarken en iskall januaridag.
Citera
2023-07-14, 20:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Överlevnadsinstinkten bevisar du genom att hänvisa till några barn som är uppväxta och uppfostrade att leva i djungeln. Barn som redan visste vilka frukter man kan äta, hur man söker skydd, samlar regnvatten osv.

Vad hände med "överlevnadsinstinkten kickar in" här?

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Det var inte den 13-åriga flickan och hennes tre småsyskon i Amazonas-skogen i Colombia som jag menade. Utan en helt annan tjej, bosatt i Marseille och knappast uppfostrad till ett djungelliv. 2009 inträffade flygolyckan utanför Komorerna, då hon var 12 år gammal.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bahia_Bakari

Frysreaktion sker vid akut fara från ett farligt rovdjur. T ex när man plötsligt står öga mot öga med en hungrig tiger eller blir attackerad av en hotfull våldtäktsman.

Det är inte möjligt att ”frysa” till en orörlig staty efter att ha blivit strandsatt på en öde plats. Då skulle man inte ha en chans att överleva.
Citera
2023-07-14, 20:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Följaktligen har männen inte en chans mot kvinnor i sporter som triathlon och ultramarathon.
Inte ens i maratonsimning heller? Här har du resultaten i Manhattan Island maratonsimning (45,9 km) under åren 1982-2015: https://longswims.com/events/manhattan-island-marathon-swim/2011/
Skrolla längre ner till resultaten för de två tävlanden (2011): kvinnan var bara 47 sekunder långsammare än vinnaren. Över 5 timmar och 44 sekunder.

Klicka på samtliga länkar och gå igenom samtliga simresultat år för år så ser du att många av de kvinnliga simmarna hävdar sig bra i tävlingarna och får ofta medaljplaceringar (1,2 eller 3). Kan bero på att vattnet runt Manhattan Island brukar vara kallt, ofta under 20 grader, samt att sträckorna är långa som maraton. I juni månad är det vanligt med 15 grader i vattnet. Det ger kvinnliga simmare en fördel då de har mer underhudsfett än män.

I övrigt läs Merapis inlägg om triathlon och ultramaraton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in