Citat:
Ursprungligen postat av
yakamoko
För det första; en bra apotekare finns troligtvis bland hundratals dåliga. Majoriteten av alla jag möter inne på ett apotek sitter på sin höga häst och förklarar vad jag bör behandlas med utan att ens hört talas om diagnosen förr. Sen är du ju också ett kassabiträde, alla som skriver ut mina recept berättar om deras nya FANTASTISKA produkt som de försöker pitcha in till mig (produkter som jag har 0 behov av). Svarar man nej till något så hamnar man plötsligt i heta stolen och måste argumentera med personen i fråga.
Så du menar att majoriteten av alla apotekare är dåliga på sitt jobb? Varför just denna yrkeskategori som ändå har en masterexamen. I princip toppskiktet av utbildningsnivå i Sverige (visst det finns disputerade men inte många, 5år på universitetet får anses högutbildat). Det finns bra och dåliga apotekare men de flesta är extremt kunniga, problemet är bara att i Sverige vet inte folk allt som sker bakom datorskärmen, de extremt komplicerade kontrollerna vi gör. Felet ligger inte hos oss det ligger hos er i allmänheten 😉
En annan sak jag undrar är hur kan folk få för sig att apotekare är folk som inte hade betyg nog får att vara läkare? Jag hade kunnat komma in på läkarutbildningen men apotekare var mer av ämnena jag tycker är kul. Hade apotekarstudenter vetat att folk gav blanka fan i allt man säger för att de tror man bara är en misslyckad "läkar wannabe" hade nog många hoppat av. Mig är det sak samma eftersom att jag planerar att doktorera och där med kan vara inom forskning där man är uppskattad för sin gedigna kompetens. Att folk har ett yrke som inte är läkare bara för att de inte har betygen för att bli det kan man ju dra hur långt som helst inom sjukvård som sjuksköterksa, undersköterska, optiker, fysioterapeut, disputerad forskare inom mediccin mem inte grundexamen som läkare, apotekare mm är bara det för att de inte kunde bli läkare. Det är säkert sant i enskilda fall men inte generellt.
Idag ringde min kollega en läkare som skrivit ut en galet låg dos på antibiotika till ett väldigt sjukt barn. Läkaren hade missat på dos per dostillfälle och dos per dygn för barnets vikt. Sådant händer varje dag och det är vårat viktigaste jobb. Att hitta misstag läkaren eller patienten gör är det vi brinner för, så vi kan hjälpa. Den där skiten vissa apotek gör då de ska visa någon produkt som någon jävla telefonförsäljare är bara för att chefen piskar dem att göra det. Så blir det när sjukvård privatiseras.
Får jag snälla fråga vad trådstartaren jobbar med och har för utbildning? Jag är nyfiken inte för att vara elak