2023-07-14, 03:08
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tänker att det skedde i en bil. En naturlig förklaring till det skulle kunna vara att den andre föräldern är hemma.

Förstår inte det sista. Är helt övertygad om att det rör sig om mord följt av självmord, men om det ett utvidgat självmord kan jag ju inte ha en uppfattning om. Vet inte vad som drivit GM.

Då ska jag förklara pedagogiskt: Om det är så att en förälder har tagit med sig två barn och dödat dessa två barn och sedan tagit livet av sig själv - då handlar det om två mord och ett självmord.

Som i Samuel Rehns fall: Två mord och ett självmord. I Bjärred: Två mord och två självmord.

Inget utökat/utvidgat självmord: bara mord och självmord.

Självmördare som mördar andra först. Oftast barn.
Citera
2023-07-14, 03:17
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ja det stämmer. Motivet var att skona barnen från vad de såg som ett livslångt lidande. Utvidgat självmord skulle jag säga är en lämplig term att använda i det fallet. (Så som jag minns omständigheterna i alla fall.)

Så om jag vill skona dig från livslångt lidande för att du skriver så dumt på Flashback och jag mördar dig och sedan tar livet av mig - då är det utvidgat självmord?

Om jag tror att mitt barn ska bli mobbat för att det har rött hår och flaxöron - då kan jag mörda barnet och ta livet av mig - och det är ett "utvidgat självmord"?

Man kan inte utvidga självmord. Man kan ta livet av sig själv - men när man ger sig på andra så är man en mördare. Oavsett sina "ädla motiv". Mördare är vad man är. Och brottet är mord, inget annat.
Citera
2023-07-14, 03:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Statistiskt sett så är det en man. Statistiskt sett så drar inte kvinnor iväg i bilar heller när de mördar barn.

Skälet är att de ofta kan ha haft förlossningspsykoser, förlossningsdepressioner av allvarlig grad, är svårare psykiskt sjuka etc.

För att konstatera att det statistiskt sett är en man tycker jag det behövs en hel del. Alltså uppåt 95-100 procent säkerhet. Den statistiken finns inte. Däremot finns det som sagt exempel på mord på barn i bil, där modern varit skyldig, och även ett fall av förberedelse till ett sådant mord.

Men visst är det så att ju yngre barnet är, desto mer ökar sannolikheten för moderns skuld.
Citera
2023-07-14, 03:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Men det kanske fanns andra ev familjemedlemmar i hemmet?
Andra faktorer som gör att det ev utfördes i en bil?

Ja. Som jag skrev tror jag att den andre/a föräldern var hemma.
Citera
2023-07-14, 03:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Då ska jag förklara pedagogiskt: Om det är så att en förälder har tagit med sig två barn och dödat dessa två barn och sedan tagit livet av sig själv - då handlar det om två mord och ett självmord.

Som i Samuel Rehns fall: Två mord och ett självmord. I Bjärred: Två mord och två självmord.

Jag tror det handlar om man väljer att se det ur endast ett perspektiv eller ej. Att inte autistiskt låsa sig fast vid att allt endast kan kategoriseras på ett visst sätt.

Mord och självmord? Ja. Utvidgat självmord? Ja sannolikt. Kan det på ytan te sig motsägelsefullt? Ja definitivt! Men världen är komplex och alla mänskliga gärningar går inte att endast sätta en etikett på.

APA fångar det rätt bra, och samtidigt kortfattat:

Citat:
extended suicide
murder–suicide in which both the murder and the suicide reflect the suicidal process. The individual first kills those perceived as being a part of his or her identity or extended self and then commits suicide.

https://dictionary.apa.org/extended-suicide
Citera
2023-07-14, 03:30
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Jag tror det handlar om man väljer att se det ur endast ett perspektiv eller ej. Att inte autistiskt låsa sig fast vid att allt endast kan kategoriseras på ett visst sätt.

Mord och självmord? Ja. Utvidgat självmord? Ja sannolikt. Kan det på ytan te sig motsägelsefullt? Ja definitivt! Men världen är komplex och alla mänskliga gärningar går inte att endast sätta en etikett på.

APA fångar det rätt bra, och samtidigt kortfattat:

https://dictionary.apa.org/extended-suicide

Det enda som den länken beskriver är mord.
Citera
2023-07-14, 03:30
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:

Nej, det blir utvidgat självmord när även barnen själva uttryckt en önskan många gånger om att de inte vill leva på grund av lidande. Det är sällsynt men utvidgat självmord existerar. Det finns forskning om vad som kännetecknar begreppet. Vi får se vad motivet är i det här fallet. Troligtvis mord och självmord eftersom utvidgat självmord är sällsynt som sagt.
Citera
2023-07-14, 03:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Så om jag vill skona dig från livslångt lidande för att du skriver så dumt på Flashback och jag mördar dig och sedan tar livet av mig - då är det utvidgat självmord?

Jag kan inte svara på om ditt högstadiefilosofiskt framkrystade exempel skulle falla in i kategorin. Jag säger att utvidgat självmord är ett etablerat begrepp, som är användbart.

Citat:
Om jag tror att mitt barn ska bli mobbat för att det har rött hår och flaxöron - då kan jag mörda barnet och ta livet av mig - och det är ett "utvidgat självmord"?

Ja sannolikt. Utvidgade självmord är ju ofta ett resultat av vanföreställningar.

Citat:
Man kan inte utvidga självmord. Man kan ta livet av sig själv - men när man ger sig på andra så är man en mördare. Oavsett sina "ädla motiv". Mördare är vad man är. Och brottet är mord, inget annat.

Så klart är det mord. Det här är inte en diskussion om juridik, det handlar om psykologi.
Citera
2023-07-14, 03:41
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Jag kan inte svara på om ditt högstadiefilosofiskt framkrystade exempel skulle falla in i kategorin. Jag säger att utvidgat självmord är ett etablerat begrepp, som är användbart.

Ja sannolikt. Utvidgade självmord är ju ofta ett resultat av vanföreställningar.

Så klart är det mord. Det här är inte en diskussion om juridik, det handlar om psykologi.

Jag kan inte åka med på ditt "det-är-så-synd-om-förövaren-tåg". Och det är bara till den stationen ditt tåg går. Sedan många år. Aldrig något om offren.
Citera
2023-07-14, 03:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja och ju äldre barnen är, skolåldern dvs så pekar det på fadern som skyldig och särskilt när det är våld med tillhyggen etc..

Alltså jag har läst en hel del kriminologi... Du kan tjafsa hur mycket du vill, fakta är faktiskt fakta och bygger på sammanställningar.

Om tillhyggen använts vet vi ju inte. Vi vet heller inte hur gamla barnen är. Men eftersom det sannolikt är två barn (och vi antar att de inte är tvillingar) så har ju minst ett av dem passerat spädbarnstiden. Så mer sannolikt att GM då är en man. Men också äldre barn dödas av sina mödrar, även om det nog är fem-tio gånger vanligare att det är pappan om barnet är säg tio år.
Citera
2023-07-14, 03:46
Medlem
GamlaFalls avatar
Min teori:

GM mördar BO 1 och 2. GM ringer sedan polisen och påkallar uppmärksamhet till området, kanske pågående inbrott eller liknande. Efter detta tar GM sitt eget liv och polisen anländer och hittar bilen.

Jag tror att GM inte ville att liken skulle ruttna i bilen för länge och möjligtvis även förhindra allmänheten från att först göra upptäckten.
Citera
2023-07-14, 03:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag kan inte åka med på ditt "det-är-så-synd-om-förövaren-tåg". Och det är bara till den stationen ditt tåg går. Sedan många år. Aldrig något om offren.

Det här inte en fråga om vem eller vilka man tycker synd om. Skulle diskussionerna handla enbart om det så skulle de bli ganska platta. Men jag respekterar att du vill hålla det på den nivån.

För egen del är jag intresserad av vad som ligger bakom gärningen. Utvidgat självmord är ju en möjlighet, men i nuläget knappast så att säga spår 1 a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in