2023-07-14, 00:03
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Låna fiskeutrustning, dra till en sjö med planterad regnbåge. Ge fan I att betala fiskekort.

Dra upp 9 kilo fisk, rensa och dona. Åk och köp en handfallna för dina 200 kr

Vad är en "handfallna"?
Citera
2023-07-14, 00:18
Medlem
mdlbs avatar
Torkade gula ärtor brukar vara den billigaste och hälsosammaste maten för en billig peng. Köp sedan så mycket potatis och pasta du kan. Exempelvis ärtsoppa till lunch och sedan potatis eller pasta med någon form av protein om du har råd med det, går även bra utan med exempelvis smör och lite kryddor.
Citera
2023-07-14, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purplesparrow
Vi är många som lever knapert. Jag är en av dem. Just nu är det löjligt illa pga olika orsaker. Frågan är helt enkelt... Vad kan man laga för 200 kr som ska räcka i 14 dagar?

Ledsen men det går inte.

Existens minium i Sverige är typ 2200 kr för mat månad.
Alltså 1000 kr för 14dagar typ.
Under hälften av existensminium 500 kr för 14dagar är rent helvete. Inte värt leva då.
Och du ska under halva av det med.

Det finns inte på kartan.
Jag hade letat pant, och faktiskt suttit med lapp och tiggt pengar några timmar utanför matbutik.
Om du är svensk och sitter med sämsta kläderna du har, skriver något bra på lappen, så tror jag
att du får lätt ihop 500 kr på par timmar.
Sen kan du leva 14dagar, usel käk, men ändå överleva.
200 kr är bara glömma. Du blir så undernärd att du kan få problem med hälsan seriöst.
Citera
2023-07-14, 00:23
Medlem
peergs avatar
Makaronigratäng är ett annat tips. Till grunden - köp en påse pasta av valfritt slag, en liter mjölk och ett sexpack ägg. Det bör inte överstiga en hundring.

Är du lite extra rik eller gått på upptäcktsfärd i lådan för saker med kort datum hos Willys kan du också tillsätta bacon, kassler, rökt skinka, korv, etc. Beror på vad man har hemma eller vad man kan få tag i.

Fräs de rester du har hemma eller hittat på extrapris hos Willys och lite lök. Lägg i botten på en ugnsform.

Koka pastan tills den är nästan färdig. Vispa ihop ca 6 dl mjölk och 6 ägg. Har du något annat kul t.ex. riven ost eller dyl. kan du tillsätta det.

Häll pastan i ugnsformen över det som du eventuellt lagt i botten. (Har du inte råd med extra protein räcker det gott med äggstanningen.) Häll över äggsmeten och grädda i 200 grader i ca 1 timme eller tills toppen blivit gyllenbrun. Har man lite extra ost över kan man strö över den.

Blir lätt 6-8 portioner beroende på hur stor man är i maten. Ketchup till. Ät och må gott.
Citera
2023-07-14, 00:25
Medlem
zombie-nations avatar
Beror på vad du har hemma. Har du torrvaror och kryddor? Vad har du hemma?

Klart man kan leva två veckor på 200 kr, särskilt om man har viss mat hemma. Man ska aldrig låna pengar med ränta till mat.

Har ätit för 100 kr senaste 5 dagarna och då åt jag pizza en dag för 80 kr.
Citera
2023-07-14, 00:27
Medlem
14-15kr per dag då med andra ord? Jag skulle absolut köra på ris över pasta, då pasta inte är lika mättande, och sedan ta mycket mer av risen än av kötträtten. Köp någon billig 2 kilo påse eller liknade. Att ha till det?

Det kommer i grund och botten mycket handla om vad som är till extra pris om du inte har något hemma. Men exempelvis, en väldigt billig version av korvstroganoff, falukorv, ett paket krossade tomater (alternativt ketchup), vatten och kryddor (om du inte har några kryddor hemma så får det bara bli salt, att köpa andra nya kryddor är alldeles för dyrt med en så snål budget). En 800 gram falukorv räcker till 2 korvstroganoff i en vanlig stekpanna, så frågan är om du behöver göra något mer?

Annars brukar de ha rea på fläskfile, går ju att göra en gryta på det. Vattenbaserad givetvis. Creme fraiche brukar finnas i korgen med kort förfallodatum, så kan göra 1-2 fläskfilegryta på , 1kg fläskfile, creme fraiche vatten, morötter och/eller potatis och kryddat med salt, och med ris till det. Funkar.

Snabbnudlar är ju en klassiker också.

Som sagt du har inte sagt vad du har hemma, så får utgå ifrån att du inte har något.
Senast redigerad av Hew18 2023-07-14 kl. 00:29.
Citera
2023-07-14, 00:27
Bannlyst
Fiske är bra. Du kan ta en gammal roddbåt, någons, eller någon som dött, övergiven typ.
en som precis flyter, som inte är låst.

Jag var själv ute med båt idag fiska några timmar, fick 12st abborrar och 5st gäddor
Släppte tillbaka alla då jag sportfiskar oftast. Ibland tar jag hem abborre och grillar eller varmröker.

Det hade varit fisk till 7dagar. Om man snålar så 14dagar
200kr köper du ris och makaroner för.

Men du har väl mat i skafferi och sådant vid nöd.

Jag har mat som räcker minst en månad i frys och skafferi.
Om jag skulle bryta benet exempelvis eller annat knäppt, så har jag mat till minst 1månad.
Om man äter lite lugnare kanske 2månader.
Citera
2023-07-14, 00:36
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamenDanz
Ledsen men det går inte.

Existens minium i Sverige är typ 2200 kr för mat månad.
Alltså 1000 kr för 14dagar typ.
Under hälften av existensminium 500 kr för 14dagar är rent helvete. Inte värt leva då.
Och du ska under halva av det med.

Det finns inte på kartan.
Jag hade letat pant, och faktiskt suttit med lapp och tiggt pengar några timmar utanför matbutik.
Om du är svensk och sitter med sämsta kläderna du har, skriver något bra på lappen, så tror jag
att du får lätt ihop 500 kr på par timmar.
Sen kan du leva 14dagar, usel käk, men ändå överleva.
200 kr är bara glömma. Du blir så undernärd att du kan få problem med hälsan seriöst.

Nu handlar det ju om att hålla sig vid liv i fjorton dagar på 200 spänn och det är inte omöjligt även om det inte är kul. Man hinner inte bli undernärd på den tiden, jag har försökt leva på den budgeten själv när jag var fattig student och klarade mig rätt okej. Skulle inte försöka mata mina barn på den pengen, men jag har tack och lov lite bättre ställt nu.

Om man är ensamstående och inte alltför kräsen borde man kunna fixa två veckor på 200 spänn. Jag säger inte att man *ska* göra det, men med tanke på hur staten och kapitalet fungerar så finns det säkert folk som behöver tips. Annars kan man alltid fånga en kapitalist och mörda och grilla den! #eattherich
Citera
2023-07-14, 00:39
Medlem
Havregynsgröt

Plocka bär till utomhus om du har möjlighet och frys in. Hallon och blåbär.

Ett av mina billigaste recept är pasta carbonara.

Stek gul lök, ett paket bacon och matlagningsgrädde.

Koka pasta.

Tyvärr har priset på grädde och bacon gått upp men har man tur man kan hitta till extra pris.

Är du med i kyrkan. Kontakta dem för hjälp.
Citera
2023-07-14, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Nu handlar det ju om att hålla sig vid liv i fjorton dagar på 200 spänn och det är inte omöjligt även om det inte är kul. Man hinner inte bli undernärd på den tiden, jag har försökt leva på den budgeten själv när jag var fattig student och klarade mig rätt okej. Skulle inte försöka mata mina barn på den pengen, men jag har tack och lov lite bättre ställt nu.

Om man är ensamstående och inte alltför kräsen borde man kunna fixa två veckor på 200 spänn. Jag säger inte att man *ska* göra det, men med tanke på hur staten och kapitalet fungerar så finns det säkert folk som behöver tips. Annars kan man alltid fånga en kapitalist och mörda och grilla den! #eattherich

en kapitalist ska man aldrig göra illa, de får oftast allt gå runt för många.
Säkert är de företagare med flera anställda och liknande.

Glad jag själv slipper problem med ekonomin
Det här är sjukaste jag hört. 200kr räcker knappt två dagar. Då får man snåla
på sin frukost, lunch , middag, kvällsmacka. Kaffe. Juice

Hur kan man ens hamna i sådan sits?
Alla Svenskar har väl liten buffert på banken?
Eller har Sverige blivit ett U-LAND där babbar glider med fina bilar och feta guldkedjor, dyra märkeskläder. Och svennen har inte råd med mat knappt ?
Det är riktigt illa nu.
Citera
2023-07-14, 00:58
Medlem
cerns avatar
Fan några hundralappar måste väl ändå någon vän, släkting etc hjälpa med? Så illa kan det ju inte vara känner jag.

Kom ihåg när ni väl har pengar att proppa skafferiet full med torrvaror och konservburkar etc saker som håller länge och är bra inför tuffa tider.
Citera
2023-07-14, 00:59
Medlem
Köp pasta och ris på Lidl. De har billiga storpack.

Näring och så får du nog skippa just nu, nu är det bara tal om att bli mätt. Jag hade nog blandat pastan med margarin och kryddor. Antar att du har iaf en liten kryddhylla.

”Denniskorv” kostar ca 10-15 kr paketet (den billigaste sämsta gjord på E-nummer). Tror det är tio korvar/paket.

Undvik dyrare affärer som Ica. Ta dig till ett Lidl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in