Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
I min kristallkula :
Ukraina får till en (under omständigheterna) bästa möjliga motoffensiv,
men det räcker inte. Ryssen kommer att bita sig kvar i söder under avsevärt framtid.
Kom att tänka på det igår när det var tal om att Ukr. ville få en tidsplan för att gå med i Nato.
Nato kan inte ta in någon ny medlem som har pågående militära dispyter med en annan nation.
Om mot förmodan Ryssen backar från svarthavskusten helt och hållet, så finns det ändå ett befäst Donbas kvar.
Det enda Ryssen behöver göra är att lobba bomber in på Ukrainsk territorium ad infinitum, och Ukrainas medlemskap går upp i rök , år efter år, om inget mirakel inträffar.
Skulle Ryssen bli helt utkört, så finns ändå möjligheten att köra regelbundna kampanjer av terrorbombningar från ryskt territorium (Som det ser ut idag alltså)
Jag är helt emot svinstian i Ryssland, men personligen så inser man plötsligt hur avlägset både EU och Nato är för Ukraina.
I det läget så kommer (tyvärr) opinioner att svänga och åsikter bytas till en punkt då det helt enkelt inte är varken konstruktivt eller logiskt att fortsätta med militärt stöd till UA långt in i framtiden
+1 på den verkar vettigt .Sedan som löken på laxen har vi de 6 -- 7 miljoner Flyktingar som vill resa hem.
Känns ju som att en exit plan har rationalitet .Nästa vinter smashas elförsörjningen sönder igen. kan vara 2 månader bort.
Det nämns Air strikes kan vara helikoptrar men slås luftförsvaret sönder kan man bomba ..
Skull ngn fråga mig med kniven mot strupen om jag tror Ukraina kan slå sig igenom hade jag svarat Njet.
Det vore ju bättre om dom klarade sig Ukraina men tyvärr Jag hade unnat dom en Framgång och det hade kanske löst det fortare vid förhandlingsbordet
..