Tack!
Det är rent märkligt, fascinerande som du säger, hur man tolkar och läser efter sitt eget huvud ibland. Den här texten har jag ju själv skrivit av, läst ett flertal tillfällen, men ändå har just det lilla ordet slunkit mig förbi. Iaf är det inget jag har lagt på minnet.
Medan du, som har en annan bild av vad som hänt, uppmärksammar det!
Nu är detta den
inre undersökningen, medan man vid den
yttreundersökningen skriver:
"
Yttre undersökning"
"45. Strax nedom nr. 44 ses i bakhuvudet ett tvärorienterat ca 14 x 6 cm stort område där det kan skönjas 2 st cirka 6 respektive 5 cm i diameter stora rödaktigt missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, d v s ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar."
Jag tolkar däremot skadorna i huvudet som allvarliga nog för att ha orsakat en blödning mellan hjärnhinnorna. Såpass allvarligt att det orsakar en blödning inuti skallen, och är det inte en smäll att ta hänsyn till? En smäll som rättsläkaren säger kan ha orsakat hjärnskakning och en viss medvetandepåverkan?
Nu ska rättsläkaren, liksom alla vittnen, enbart svara på de frågor som hon får, och inte själv brodera ut sådant som hon anser (har missats).
Åklagaren inriktar sig, av förklarliga skäl på dödsorsaken, samt också betonar frågor runt det Clea tagit upp som dödsorsak, aspiration. Han vill trycka på att rättsläkaren inte tvekar om dödsorsaken.
Han är grundlig där, och har inget större intresse av skallskadorna. Eftersom vi inte får höra (vad jag minns?) genomgången av skadorna i samband med rättsläkarens genomgång, får vi nöja oss med en schematisk genomgång när åklagaren ber rättsläkaren gå igenom skadorna på nytt, för att förklara hur hon kommit fram till slutsatsen. Där nämner hon ju:
"
Tove har haft skadorna i hårbotten, på höger sida baktill och sen så i bakhuvudet."
Rättläkaren får aldrig frågan om medvetandegrad som är knuten till skallskadan, utom när Clea frågar om hjärnskakingen (kräkning i fokus).
Det AL däremot tar upp ett par tre gånger är ju att förutom att man inte kan dra några slutsatser om avsaknaden av motvärsnsskador och avskanden av DNA under naglarna är ju att detta kan ske om offret blir överumplat, blir inkapaciterat av någon anledning, t ex fysiskt underlägsen, sjukdom, eller på annat sätt blivit oförmögen att försvara sig. Detta har jag citerat upprepade gånger i tråden från rättegången.
Hur skulle det se ut om rättsläkaren plötsligt på eget bevåg utan frågor, börjar ta upp hucudskadan och att Tove skulle kunna ha viss medvetandepåverkan? Det skulle inte rättens ordförande accpetera, då rättsläkaren inte ska ha sin egen agenda, utan det är antingen åklagren, försvaret, målsägarbiträdet eller rätten som får fråga och vittnena ska enbart svara på det som det frågas om.
Ja, men om du läser inledningen i stycket, så skriver hon att utseendet talar starkt för slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta.
Att skadorna är
förenliga med att någon hållit också (detta är ju den beskrivning som åklagaren beskrivit om vad Johanna har sagt.)
Hon säger alltså inte att skadorna på armbågarna har uppstått av att någon hållit armarna, att det är orsaken.
149/99
"[i]Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är
förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv)."
Ja, det är din slutsats, vilket jag alltså inte håller med om.
Slagljuden, det vet vi väldigt lite om, och rätten än mindre.
Rätten vet inte heller att ljuden inte kunnat orsakas av konvulsionfasen, och de säger inte ett ord om varför de sågar detta.
Ja, du och rätten tror på Johanna vad gäller fasthållningen och du och rätten tror på Maja som säger sig varit på toa precis efter mordet.
Och rätten bestämmer helt sonika att kroppen måste ha legat i hallen eftersom Johanna sägaer det.
Är det inte lite märkligt att annars är inte tilltron särskilt stark runt vad de två säger.
Jag säger att det är tunnelseende, eftersom det inte finns något bevis för detta.
Jag tror att Maja mycket väl kan vara helst oskyldig, men tycärr är det (lika) svårt att bevisa.