2023-07-12, 19:27
Bannlyst
Förr skrev man ju ofta sånger om såna här händelser. Och det är just den traditionen jag slagit liv i nu denna eftermiddag. Skillingtryck kallas denna typ av sångtext som skildrar en händelse från början till slut. Om jag får möjlighet skall den sjungas in och läggas på Youtube, Spotify m.m.

I Mörkaste Småland eller Balladen om Tove Tönnies

I mörkaste Småland det hände en gång
som jag skall förtälja er i denna sång
ett drama som ledde till strypning och mord
Så lyssna nu på mina sorgtyngda ord:

Uppå krogen Nöjet två ungflickor satt
och bägare tömde till glädje och skratt
Johanna och Maja, så hette de två
som just denna natt skulle brottet begå

Då in genom porten den tredje så kom
En hatad rival har hon varit för dem
Rödhåriga Tove, så vacker och grann
i brännvinets rus till de båda gick fram

"Hur känns det att vara bland människor sämst?"
Hon spörde Johanna, och tänkte väl främst
Att hon kommer svara ett likvärdigt svar
hon känner den bitska sarkasmen hon har

Men strax där vid bordet ett slagsmål bröt ut
de så utav vakten till gatan drogs ut
Historien kunde ha avslutats där
om inte de både då tänkte så här:

"Vi lurar med Tove, vi hem henne tar
och lär henne läxan, och sen är vi klar"
Och snart gick tre kvinnor på Storgatan fram
till Johannas hus där de tog sig en dramm

Kanhända att Tove när hon slog sig ned
då trodde att med sin rival sluta fred
Men brännvin och snapsar är farligt förstås:
i oförståndets yra de började slåss

Och när som Johanna i blint raseri
slog Tove till golvet kom Döden förbi
Hon räddes ej något, hon kände sin makt
när som sina händer kring halsen hon lagt

Hon kvävde sin hatade ärkerival
vars själ reste hastigt till Himmelens sal
"Min Gud! Jag har mördat!" hon skräckslagen skrek
- På golvet låg Tove så stilla och blek

När Maja, som sovit just när detta skett
såg kroppen på golvet, hon skrämdes från vett
Men trogen hon var till Johanna, sin vän
och tvangs hjälpa till med att flytta på den

I Skurebo skogar, i fullmånens ljus
man valde en plats, långt från gårdar och hus
Snart flammade bålet, och lågornas dans
den lyste i skogen likt stjärnhimlens glans!

Men Tove blev saknad, och skallgång man gick
och efter två veckor den synen man fick:
I Skurebo skogar, när solen gick upp
bland ungtallar låg hennes skändade kropp!

Bland folket i trakten var sorgen så tung
den döda begräts utav gammal och ung
Hon vigdes i jorden i Vetlanda stad
och vilar så i helgad jord nu i dag

De kvinnor som tog Tove bort från vår jord
de dömdes till livstid för skändning och mord
Av folket i trakten de hatas så hårt:
ett liv efter detta för de två blir svårt

Jag som detta präntat på arket så ner
Jag Vetlanda-strypan har kallas av er
Och utav min gärning så har ni förstått
i Helvetets eld får jag sona mitt brott

Jag ser det framför mig, jag minns som i går
hur Tove jag ströp, och lade henne på bår
Mitt liv ligger i öde, min väg stakats ut
min väg på en resa som är utan slut.
Senast redigerad av Vetlanda-stryparn 2023-07-12 kl. 19:41.
Citera
2023-07-12, 19:36
Moderator
OYs avatar
Bemöt varandra sakligt, trollanklagelser kan komma att belönas med varning.

/Mod
Citera
2023-07-12, 19:42
Medlem
flashmaners avatar
Här är den del i FUP där det, så vitt jag kunnat utröna, är första gången det i förhör med Maja framkommeratt Maja har gått in för att "leta" efter Tove. Maja berättar själv att hon gjorde det, utan att förhörsledarna konfronterar henne med någon form av påståenden eller bildbevis om att hon gjort det.

Maja berättar att hon gick in för att kolla efter Tove, och att hon gjorde det för att Johanna ville att hon skulle göra det. Hon berättar också att det var angeläget för Johanna att Tove följde med, men inte för Maja själv, samt att syftet var att reda ut bråket. Maja nämner att det är viktigt för Johanna att antingen reda ut saker eller att sätta folk på plats. I detta fallet handlade det om att reda ut saken. Maja verkar inte ha uppfattat det som att hon skulle hämta Tove, utan bara "kolla" efter henne. Vilket hon ju också gjorde.

Och som vi vet, så följde Tove med till Johannas lägenhet, det har berättats att stämningen vad god, och Tove som pratade med sin pojkvän tycktes inte ana någon form av oråd, och Maja som många påpekat filmade rådjur på hemvägen, så helt klart hade hon inte något tunnelseende-fokus på hemvägen.

Jag tror att Majas berättelse här säger en hel del.

Citat:
F: Jaha. Okej. Hur länge stod du och Johanna och väntade på Tove där? Jag vet Maja men jag
måste ställa frågan ändå. Du kan ju veta det.
M: Eh, ja jag vet inte.
F: Nej för du har ju berättat att ni gick och hämtade kläderna och sen gick ni in igen. Och sen
hände det här med Tove och sen gick ni ut eller gick Johanna till vakten och sen gick ni ut
och Johanna var och pratade med polisen och i något läge var Louise där och även Benny
kanske. Men sen uppfattar jag att när Tove kom så, ja du vet inte om Benny var kvar men
alternativet är att det bara var du och Johanna som var där då när Tove kom men från det att
du har gått ut till dess att Tove kommer, vad gör du under tiden som du väntar?
M: Ja, eh, alltså under hela den tiden?
F: Ja när ni väntar på Tove?
M: Ja, eh, alltså jag står och väntar med Johanna. Eh, jag pratar säkert med andra människor
också, ja.
F: Hur, hur angeläget är det så att säga att Tove ska följa med att prata?
M: Hur?
F: Angeläget, hur viktigt eller ja hur viktigt är det Tove ska följa med och prata?
M: Ja alltså för mig är det ju eftersom jag inte är inblandad på det sättet så för mig är det inte
så viktigt. Eh, men för Johanna så verkar det viktigt.
F: För Johanna verkade det viktigt?
M: Ja.
F: Hur, vad var det du uppfattade att för Johanna verkade det viktigt?
M: Eh, ja, eh, men alltså de flesta, eh, ja men de flesta sådana här situationer som uppstår är
väldigt viktigt för Johanna att, ja antingen att hon var vill reda ut saker eller sätta folk på plats.
F: Mmm. Antingen reda ut eller sätta folk på plats. Vad var det som var tänkt den här gången?
M: Som jag uppfattade det så var att reda ut.
F: Du uppfattade att det var att reda ut?
F: Ja. När du och Johanna stod där och väntade på Tove, visste ni var Tove fanns?
M: Ja, jag gick in och kollade någon gång liksom om hon var på väg ut så. Jag tror hon satt
och pratade med några men att eftersom Nöjet skulle stänga så skulle hon komma ut.
F: Så du gick in och kollade?
M: Ja Johanna ville att jag skulle göra det.
F: Jaha, hur sa hon då? Eller hur visste du att Johanna ville det att du skulle kolla?
M: Ja hon sa det. Eh…
F: Ja precis jag bara undrar hur visste du att Johanna ville att du skulle kolla?
M: Ja hon sa att jag skulle gå in och kolla.
F: Så vad gjorde du då?
M: Jag gick in och kollade.
F: Ja och var fanns Tove?
M: Eh, om man säger så här, här är garderoben där kläderna är och sen så här på sidan så är
det soffor och matbord och sen här är det en bar så någonstans mellan det här var Tove.
F: Okej. Men när du gick in så var det för att titta efter Tove för att se om hon var där eller?
M: Mmm.
F: Ja. Var det så att du tittade efter Tove?
F: Okej.
BF: Hade det varit något prat att ni kanske hade missat Tove att hon hade kunnat gå hem utan
att ni hade sett henne, var det så tongångarna gick eller?
M: Eh, nej.
BF: Eller förstod du att hon var kvar när du gick in?
M: Ja eftersom att vi stod precis utanför dörren hela tiden så, eh, ja så såg vi alla som gick ut
och så där. Nej det var inte prat om att vi hade missat henne.
Citera
2023-07-12, 19:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att J skickar in M på spaningsuppdrag för att själv hålla koll ute. Om M och T skulle gå om varandra och T komma ut före M, kan J haffa T. Det uppdraget hade hon inte kunnat ge M om hon själv skulle gå in och kolla. Tänk om M skulle schabbla bort chansen eller göra T misstänksam!

Sant förstås.

Och om Johanna hade gått in på Nöjet och Tove fått syn på att hon spanade efter henne på det viset, kanske Tove inte hade velat prata med henne.

Nu kanske Tove gick ut, ovetandes om att tjejerna väntde ut henne.

För om man ska tolka övervakningsbilderna, borde Tove sitta med ryggen mot Maja, dvs ser henne inte. Tove sitter förmodligen på huk för att hon pratar med några vid bordet?

Och helt ovetandes om att hon är väntad på, är Tove inte på "sin vakt". Alkoholen gör det inte bättre.
Citera
2023-07-12, 20:18
Medlem
Jag har inte läst allt om detta fall, men skulle någon kunna berätta för mig varför Maja dömdes för mord när hennes app visat att hon bara tagit ett fåtal steg under natten, som om hon gått på toa och tillbaka till sängen? Det bevisar väl att hon inte kan ha gjort det, utan sovit som hon sagt?
Citera
2023-07-12, 20:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Förr skrev man ju ofta sånger om såna här händelser. Och det är just den traditionen jag slagit liv i nu denna eftermiddag. Skillingtryck kallas denna typ av sångtext som skildrar en händelse från början till slut. Om jag får möjlighet skall den sjungas in och läggas på Youtube, Spotify m.m.

I Mörkaste Småland eller Balladen om Tove Tönnies

I mörkaste Småland det hände en gång
som jag skall förtälja er i denna sång
ett drama som ledde till strypning och mord
Så lyssna nu på mina sorgtyngda ord:

Uppå krogen Nöjet två ungflickor satt
och bägare tömde till glädje och skratt
Johanna och Maja, så hette de två
som just denna natt skulle brottet begå

Då in genom porten den tredje så kom
En hatad rival har hon varit för dem
Rödhåriga Tove, så vacker och grann
i brännvinets rus till de båda gick fram

"Hur känns det att vara bland människor sämst?"
Hon spörde Johanna, och tänkte väl främst
Att hon kommer svara ett likvärdigt svar
hon känner den bitska sarkasmen hon har

Men strax där vid bordet ett slagsmål bröt ut
de så utav vakten till gatan drogs ut
Historien kunde ha avslutats där
om inte de både då tänkte så här:

"Vi lurar med Tove, vi hem henne tar
och lär henne läxan, och sen är vi klar"
Och snart gick tre kvinnor på Storgatan fram
till Johannas hus där de tog sig en dramm

Kanhända att Tove när hon slog sig ned
då trodde att med sin rival sluta fred
Men brännvin och snapsar är farligt förstås:
i oförståndets yra de började slåss

Och när som Johanna i blint raseri
slog Tove till golvet kom Döden förbi
Hon räddes ej något, hon kände sin makt
när som sina händer kring halsen hon lagt

Hon kvävde sin hatade ärkerival
vars själ reste hastigt till Himmelens sal
"Min Gud! Jag har mördat!" hon skräckslagen skrek
- På golvet låg Tove så stilla och blek

När Maja, som sovit just när detta skett
såg kroppen på golvet, hon skrämdes från vett
Men trogen hon var till Johanna, sin vän
och tvangs hjälpa till med att flytta på den

I Skurebo skogar, i fullmånens ljus
man valde en plats, långt från gårdar och hus
Snart flammade bålet, och lågornas dans
den lyste i skogen likt stjärnhimlens glans!

Men Tove blev saknad, och skallgång man gick
och efter två veckor den synen man fick:
I Skurebo skogar, när solen gick upp
bland ungtallar låg hennes skändade kropp!

Bland folket i trakten var sorgen så tung
den döda begräts utav gammal och ung
Hon vigdes i jorden i Vetlanda stad
och vilar så i helgad jord nu i dag

De kvinnor som tog Tove bort från vår jord
de dömdes till livstid för skändning och mord
Av folket i trakten de hatas så hårt:
ett liv efter detta för de två blir svårt

Jag som detta präntat på arket så ner
Jag Vetlanda-strypan har kallas av er
Och utav min gärning så har ni förstått
i Helvetets eld får jag sona mitt brott

Jag ser det framför mig, jag minns som i går
hur Tove jag ströp, och lade henne på bår
Mitt liv ligger i öde, min väg stakats ut
min väg på en resa som är utan slut.

Väldigt vackert!

Och dubbeltydigt.
Precis så dubbeltydigt som det står just nu...
Citera
2023-07-12, 20:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det gör det säkert! Det är svårt att vara objektiv när man försöker få andra att se det man själv tror sig se.

Av någon anledning var åklagaren sparsam med vilka vittnen han kallade till rätten. Att den var förlagd till 3+1 reservdag tycker jag är i kortaste laget. Om han hade velat hade han kunnat plocka in både entrévärden plus 4-5 andra vittnen från Nöjet som hade kunnat vittna om att hon gick in för att leta efter T, att hon såg upprörd ut, att hon inte märkbart var påverkad.

Jag kan bara gissa mig till varför han inte plockade in dessa vittnen. Dels så har M själv medgett att hon gick in för att leta efter T. Sen tror jag inte han ansåg det nödvändigt att plocka in flera vittnen, enbart för att motbevisa hennes påstådda fylla då hennes historia redan var motbevisad på så många punkter. Han ansåg att det han hade skulle räcka för en fällande dom.
Även om M gått in 10 gånger och letat eftert T, svurit, vält stolar och varit rosenrasande hade det ändå inte visat mer än att M var förbannad och gick Js ärende.

Båda uppger att M agerade på Js uppdrag. Ingen av dem uppger att M var förbannad, inga vänner heller. En vakt vittnade om att M argt krävt att T skulle slängas ut så troligtvis har hon inte varit så glad och det kan förstås ses besvärande.
Att endast vakter och polis, men inga vänner, upplevede M eller J förargade synes något märkligt. Kom teatermaskerna på redan där? Vem spelade de för, vännerna eller vakterna?

Fler vittnen skulle varken gjort till eller ifrån för Ms del, som jag ser det.

För Js del kunde hon kommit i sämre dager med fler vittnen eftersom bråket hon menar är upprinnelsen mest verkar existerat i hennes (och till viss liten del Ms) huvud, men jag kan inte se att det skulle ha någon bärande del i att bevisa mord.
Citera
2023-07-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Bilderna visar bråket på Nöjet innan mordet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y69q42/tove-i-vetlanda-bilderna-visar-braket-innan-mordet

Tack för länk
Den bilden AF säger att T satt på huk är inte Tove och inte den bilden som jag har ett svagt minne av
Den på bilden är en kille som sitter i soffan
Jag kanske minns fel????
Citera
2023-07-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det gör det säkert! Det är svårt att vara objektiv när man försöker få andra att se det man själv tror sig se.

Av någon anledning var åklagaren sparsam med vilka vittnen han kallade till rätten. Att den var förlagd till 3+1 reservdag tycker jag är i kortaste laget. Om han hade velat hade han kunnat plocka in både entrévärden plus 4-5 andra vittnen från Nöjet som hade kunnat vittna om att hon gick in för att leta efter T, att hon såg upprörd ut, att hon inte märkbart var påverkad.

Jag kan bara gissa mig till varför han inte plockade in dessa vittnen. Dels så har M själv medgett att hon gick in för att leta efter T. Sen tror jag inte han ansåg det nödvändigt att plocka in flera vittnen, enbart för att motbevisa hennes påstådda fylla då hennes historia redan var motbevisad på så många punkter. Han ansåg att det han hade skulle räcka för en fällande dom.

Det är synd att dessa vittnen inte plockades in även om jag kan förstå varför
Jag tycker det är en liten bit av sanningen som inte kom fram i rätten
Citera
2023-07-12, 21:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sant förstås.

Och om Johanna hade gått in på Nöjet och Tove fått syn på att hon spanade efter henne på det viset, kanske Tove inte hade velat prata med henne.

Nu kanske Tove gick ut, ovetandes om att tjejerna väntde ut henne.

För om man ska tolka övervakningsbilderna, borde Tove sitta med ryggen mot Maja, dvs ser henne inte. Tove sitter förmodligen på huk för att hon pratar med några vid bordet?

Och helt ovetandes om att hon är väntad på, är Tove inte på "sin vakt". Alkoholen gör det inte bättre.
Nej, om T skulle få syn på J spejande, hade hon nog inte velat följa med, men om hon skulle få syn på M var det ändå inte hon som föra talan och locka med T. M kunde ju letat efter någon annan.
Citera
2023-07-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte heller jag kan se Tove på dessa bilder.

Men det intressanta om det är så att Maja tittar på Tove här, är väl att att Maja kom ut utan Tove, och att hon och Johanna sedan stod och väntade utanför tills Tove kom. Om det nu var så att Maja hittade Tove där inne, varför gick hon då ut utan Tove, hennes "uppgift" var ju att hämta Tove. Undvek Maja att "hämta" Tove. Denna information i FUP antyder i alla fall det.

Det var inte deras syfte att M skulle hämta T
Maja spanar in henne och J står utanför
De vill ha koll på T för att kunna haffa henne där ute
Citera
2023-07-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte heller jag kan se Tove på dessa bilder.

Men det intressanta om det är så att Maja tittar på Tove här, är väl att att Maja kom ut utan Tove, och att hon och Johanna sedan stod och väntade utanför tills Tove kom. Om det nu var så att Maja hittade Tove där inne, varför gick hon då ut utan Tove, hennes "uppgift" var ju att hämta Tove. Undvek Maja att "hämta" Tove. Denna information i FUP antyder i alla fall det.

Det var inte deras syfte att M skulle hämta T
Maja spanar in henne och J står utanför
De vill ha koll på T för att kunna haffa henne där ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in