2023-07-12, 13:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi kan väl enas i att M gick in och ut på Nöjet för att leta efter T, och såg upprörd ut? Om det var 1 eller 3 gånger kanske vi aldrig får veta.

Mer intressant är väl varför vakten inte får kontakt med henne, och att hon ser upprörd ut. Hon påstår ju att konflikten inte var hennes och det var därför hon gick och la sig.
Fokuserad eller upprörd? Hon hade fått ett uppdrag att genomföra som var viktigare än att tala med vakten. Det vore ju nesligt att behöva redovisa för J att hon missat T för att hon talat med honom.
Citera
2023-07-12, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ärligt så har jag varken tid eller lust att grotta ner mig i det här
Du får läsa ditt inlägg som jag svarade på där min tolkning av det du slrev var att det typ var en trådsanning om M spring på nöjet

Fakta är det vakten sagt
det hoppas jag att vi kan vara överens om

Inte jag heller, men å andra sidan känner jag att jag måste stå upp för mig själv när jag kallas lögnare.

Är det något som jag har svårt för, är just osannningar. Därför försöker jag (om någon) citera och länka, till och med många citat, transkriptioner osv.

Jag tycker liksom du inte om härskartekniker och nedsättande ton, vilket jag anser att detta anklagnde om min lögnaktighet är.

Jag anklagar inte dig för lögnktighet när du spekulerar och även när du lägger ut felaktigheter. Var är dina källhänvisningar, citat osv?

Vi kan hjälpas åt att hålla tråden på rätt köl, genom att vara respektfulla och rätta, lägga till och argumentera.

Att kalla folk för olika epitet, är sällan konstruktivt.
Citera
2023-07-12, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Som jag minns det så berättar Johanna i förhör att hon och Maja bad Tove om ursäkt och frågade om hon ville följa med och reda ut bråket.
De spelade nog jättesnälla för att få med henne så därför förstod Tove inte vad som väntade henne..
Minns inte att Tove skulle ha bett dem om ursäkt, så därför misstänker jag att det var duon som provocerade och startade bråket på Nöjet.
Synd att det inte finns vittnen till händelsen.
Om det var duon som provocerade och startade bråket på Nöjet - varför gick de då till vakten och till polisen? Det verkar ju ganska korkat att dra uppmärksamheten till sig och dessutom potentiellt öka Toves motstånd att följa med, genom att göra världens grej av det.
Citera
2023-07-12, 14:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att det är osanning av mig det jag sa att vakten sagt att M sprang in och ut på nöjet 3-4 gånger?

Det är kanske inte så konstigt att folk inte tror på vad du skriver, eftersom du ofta vräker ur dig rena påhitt och lögner. Du har själv bäddat din säng...

Som Sybel mycket riktigt påpekar stämmer det utmärkt att Maja "sprang ut och in" tre gånger, en gång ut med Johanna, en gång in för att leta efter Tove, och en gång ut efter hon letat efter Tove. Det blir tre gånger det. Eftersom Johanna och Maja uppehöll sig vid utgången väntandes på Tove är det också troligt att vakten sett Maja i samband med att hon väntat där och det kan vara svårt för honom att avgöra exakt hur många gånger var och en sprungit ut och in, det lär ju varit några fler än Johanna, Maja och Tove på Nöjet. Ändå prickade han siffran tre.

I vilket fall som helst så är detta helt irrelevant för bevisningen i mordfrågan. Det bevisar inte ens något uppsåt. Syftet med att gå hem med Tove lär ha varit att reda ut saker och ting, och det finns ingen anledning att tro något annat än att det var även Majas uppfattning. Allt var frid och fröjd på hemvägen. Tove talade med sin pojkvän på telefon och Maja filmade ett rådjur. Enligt Johanna gick hon och Tove och satte sig i köket och pratade och Maja försvann in i vardagsrummet eller sängen, och Johanna medger att Maja kan ha gått och lagt sig i sängen vid hemskomsten. Johanna berättar att Maja inte var med henne och Tove och att hon inte vet var Maja tog vägen. Det är alltså rimligt att tro att Maja faktiskt gick och la sig i sängen, för där är hon utom synhåll för någon som rör sig lägenheten. På den punkten, att Maja inte var med Johanna och Tove, så är Johannas och Majas uppgifter samstämmiga, ända fram till den tidpunkt i slutet av december eller om det var i januari, där Johanna börjar ljuga om vad som hände inne på toaletten.
Citera
2023-07-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förmodligen var Maja upprörd, det kan inte uteslutas. Enligt Maja, på fråga från åklagaren, var det Johanna som bad henne att kolla, och förmodligen var Johanna arg på Tove, särskilt efter det att hon inte fått gehör från vakt/polis.

Men att åklgaren inte skulle kommerntera att Maja sprungit in och ut fyra gånger (totalt typ passage igenom entrén då 8-9 ggr då) för att leta efter Tove, då de har en övervakningsfilm från kvällen, det ser jag som otänkbart.

Man kunde bara ha satt ut tiderna för passagerna och en liten kommentar vid en bild.

Skulle du själv välja bort sådan viktig information om du var utredare/åklagare?

Det borde åtminstone framgå i ett förhör, på ett enda ställe??

Ingen frågar Maja eller Johanna om det. Någonsin.

Åklagaren ville få fram att Maja gick in för att leta efter Tove, vilket hon själv redogjorde för i rätten. Hade åklagaren ansett det viktigt att få fram att hon såg upprörd ut och att hon gick ut och in 3-4 gånger på Nöjet under kvällen, hade han kallat entrévärden som vittne. Personligen tycker jag han borde kallat både honom och fler vittnen, för att dementera att M var stupfull t.ex. Eller att T inte var den enda personen hon var nära att hamna i konflikt med under kvällen.

Även grannpappan borde vittnat om att han normalt hör tjejskratt när J är hemma med kompisar. Men denna gång hörde han inget sånt. Bara en hög duns. Samt att han hör fotsteg från två personer när dörren öppnas och stängs innan J kommer ner, men inga röster.
Citera
2023-07-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Fokuserad eller upprörd? Hon hade fått ett uppdrag att genomföra som var viktigare än att tala med vakten. Det vore ju nesligt att behöva redovisa för J att hon missat T för att hon talat med honom.

Det är nog bra att hålla sig till det vittnena faktiskt säger. Han säger upprörd. Om det stämmer eller inte är en annan fråga, men det var så han uppfattade henne.
Citera
2023-07-12, 14:48
Medlem
Citat:
Han behöver inte alls ljuga, men upplevelsen kan färgas av att Maja faktiskt går ut och in igen och sedan ut bara två minuter senare.

En massa människor som var där den kvällen, och vid stängning är folk berusade och det händer en massa saker samtidigt.

Maja gick ju först ut, vid 01:09, sedan in igen vid 01:22 och sedan ut igen vid 01:24.

Därmot har jag mycket svårt att tro att om Maja gått ut och in fyra gånger efter att hon gått ut första gången vid 01:09, att åköagaren inte skulle ta upp detta graerande beteende.

Det finna varken med i FUP eller under rättegången.

Varför?

Jag tror helt enkelt att det bara är vid ett tillfälle.

Tillägg:

Minns ett förhör där någon berättar att Maja var ut och luftade sig, men det var inte vid stängning, utan innan. Sk se om jag kan hitta det förhöret.

Tillägg 2:

Här är det:

Det är alltså tidigare på kvällen, runt tovtiden och inte vid stängning. Kanske var det nära elskåpet där de hade vinet? Men det borde kanske Maja ha tagit upp i förhör. Men ute verkar hon ha varit en gång under kvällen.

A 153/ 668
" Kan du berätta fritt om vad du såg/hörde kvällen 15:e oktober utanför Nöjet?
Först tänkte jag att det inte var något, men sedan läste jag om de misstänkta och då tänkte jag
att det var värt att berätta. Jag såg Maja utanför Nöjet, min kompis behövde spy, så vi gick ut.
Klockan var ungefär tolv. Det var mycket spring mellan huset som är mitt emot Nöjet. Maja
kom utifrån portgången på motsatt sida från Nöjet och sedan ställde hon sig och pratade med
några vid lägenhetshusets sida av vägen. Jag reagerade på att hon var så ung och tyckte det var
sjukt att 04or får gå ut.
Vilka var de andra hon pratade med?
Vet inte det.
Vart stod du när du såg/hörde detta?
Jag stod på samma sida som Maja var, vid porten vid lägenhetshusen, med min kompis.
Hur var Maja?
Nej inget jag tänkte på. Bara att hon var lugn.
Gick hon in fler gånger genom porten till innergården?
Nej, kan inte säga, vi var inte ute jättelänge.
Hur många gånger såg du Maja gå ut/in till gården?
Såg henne komma ut en gång från porten.
Kan du beskriva ytterligare vad du såg?
Nej.
Det var runt klockan tolv på natten?
Ja, jag tror det, för jag åkte hem efter det Jag åkte hem tjugo över tolv.
Var det andra personer tillsammans eller i närheten av Maja?
Det var fler än två, en grupp, men annars vet jag inte.
"

Om det var nån trappa där som syns i stillbilder från övervakningsvideon och hon sprang in och ut så hade kanske Hälsa-appen registrerat steg och våningsförflyttning om det är så att man går upp nån våning där för att komma in?

Stegräkning skulle även kunna ge svar på om de gick raka spåret hem till JJ eller om de blev stående på vägen (diskuterandes?). Nu har inte det någon större betydelse kanske vid en ny förhandling, men all data som kan kasta ljus över det som hände är väl bra.

Sen har jag nämnt det tidigare och det är väl att rörliga bilder inte är fel i rätten. I det här fallet så skulle det kunna visa om MH vinglar runt där eller är mer nykter som vittnen berättar osv osv.
Citera
2023-07-12, 14:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är nog bra att hålla sig till det vittnena faktiskt säger. Han säger upprörd. Om det stämmer eller inte är en annan fråga, men det var så han uppfattade henne.
Det kan du ha rätt i. Men subjektiva tolkningar kan vara luriga.
Citera
2023-07-12, 15:03
Medlem
Citat:
Fast då har utredningen tagit fel då, eftersom det står på bilden:

"Hon tittar åt det hållet där Tove sitter på huk." A153/115

"Maja tittar återigen åt det håll Tove befinner sig." /116

Som sagt, jag tycker inte mig kunna urskilja Tove, men detta är en film, där man har valt ut bilder. Jag utgår från att utredningen kunnat identifiera Tove, och att Maja verklgen tittar åt Toves håll.

Jämför Toves skor på dessa bilderna?

Bild på Tove i svarta jeans och svarta skor med svart sula.

https://cdn01.nyheter24.se/1be742c303d802dc05/2023/03/17/1972495/Ska%CC%88rmavbild%202023-03-17%20kl.%2012.15.28.png

Bild på en person som sitter i en soffa lågt ner (sittandes på huk?). Skorna har vit sula.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/a930bf8a-44c1-4f1c-b8f5-46b326706625?fit=crop&format=auto&h=587&q=50&w=700 &8edfb97b
Senast redigerad av Braskamin58 2023-07-12 kl. 15:17.
Citera
2023-07-12, 15:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Fast då har utredningen tagit fel då, eftersom det står på bilden:

"Hon tittar åt det hållet där Tove sitter på huk." A153/115

"Maja tittar återigen åt det håll Tove befinner sig." /116

Som sagt, jag tycker inte mig kunna urskilja Tove, men detta är en film, där man har valt ut bilder. Jag utgår från att utredningen kunnat identifiera Tove, och att Maja verklgen tittar åt Toves håll.

Inte heller jag kan se Tove på dessa bilder.

Men det intressanta om det är så att Maja tittar på Tove här, är väl att att Maja kom ut utan Tove, och att hon och Johanna sedan stod och väntade utanför tills Tove kom. Om det nu var så att Maja hittade Tove där inne, varför gick hon då ut utan Tove, hennes "uppgift" var ju att hämta Tove. Undvek Maja att "hämta" Tove. Denna information i FUP antyder i alla fall det.
Citera
2023-07-12, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det var nån trappa där som syns i stillbilder från övervakningsvideon och hon sprang in och ut så hade kanske Hälsa-appen registrerat steg och våningsförflyttning om det är så att man går upp nån våning där för att komma in?

Stegräkning skulle även kunna ge svar på om de gick raka spåret hem till JJ eller om de blev stående på vägen (diskuterandes?). Nu har inte det någon större betydelse kanske vid en ny förhandling, men all data som kan kasta ljus över det som hände är väl bra.

Sen har jag nämnt det tidigare och det är väl att rörliga bilder inte är fel i rätten. I det här fallet så skulle det kunna visa om MH vinglar runt där eller är mer nykter som vittnen berättar osv osv.

Ja, så här i efterhand kan man se hur viktigt det ändå är att dokumentera det som går som visar på vad som hände timmarna innan, under tiden och timmarna efter mordet.

Rörliga bilder finns och kanske inte är det den viktigaste biten; om Maja sparang in och ut en eller fyra gånger, men absolut av värde.

Det är stor skillnad på att springa in ocu ut så många gånger under så kort tid.

De hämtar ju jackorna vid 00:53 och Maja ses gå ut vid 01:24 efter att ha kollat efter Tove.
Som du säger hade även berusning kunnat ses till viss del iaf om man visat film.

Nu tror jag ju inte själv att det varit mer än en vända in och ut, men det finns ju annat att önska av dokumentation, rekonstruktion och mobildata.
Citera
2023-07-12, 16:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jämför Toves skor på dessa bilderna?

Bild på Tove i svarta jeans och svarta skor med svart sula.

https://cdn01.nyheter24.se/1be742c303d802dc05/2023/03/17/1972495/Ska%CC%88rmavbild%202023-03-17%20kl.%2012.15.28.png

Bild på en person som sitter i en soffa lågt ner (sittandes på huk?). Skorna har vit sula.

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/a930bf8a-44c1-4f1c-b8f5-46b326706625?fit=crop&format=auto&h=587&q=50&w=700 &8edfb97b

Kan inte få upp ngn bild från ab, men jag utgår från FUP.
Du kan ju titta själv på de bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in