Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Det gör det säkert! Det är svårt att vara objektiv när man försöker få andra att se det man själv tror sig se.
Av någon anledning var åklagaren sparsam med vilka vittnen han kallade till rätten. Att den var förlagd till 3+1 reservdag tycker jag är i kortaste laget. Om han hade velat hade han kunnat plocka in både entrévärden plus 4-5 andra vittnen från Nöjet som hade kunnat vittna om att hon gick in för att leta efter T, att hon såg upprörd ut, att hon inte märkbart var påverkad.
Jag kan bara gissa mig till varför han inte plockade in dessa vittnen. Dels så har M själv medgett att hon gick in för att leta efter T. Sen tror jag inte han ansåg det nödvändigt att plocka in flera vittnen, enbart för att motbevisa hennes påstådda fylla då hennes historia redan var motbevisad på så många punkter. Han ansåg att det han hade skulle räcka för en fällande dom.
Jag vet inte varför åklagaren inte hade lite fler vittnen. Det finns dessutom kvitton på Majas inköp i baren, L*ouise som vittnade om hur mycket Maja drack hemma osv.
Men jag förmodar att åklagaren menar att det inte har så stor betydelse hennes fylla var, eftersom hon enligt honom inte sovit vid två tillfällen och att hon också enligt honom måste ha sett kroppen när Johanna åkte till Donken. Och så har hon ju hjälpt til sedan att flytta kroppen...
Jag tycker ändå att det hade gett en fullödigare bild om man hade haft lite fler ittnen, tömt grannens mobil, varit noggrannare med hälsoappen i båda tjejernas och grannens moobil, gjort olika rekonstruktioner osv.
Jag tror också att försvaret kunnat jobba på lite mer från Majas håll och krävt rekonstruktioner av olika slag för en fullödigare bild.
Nu blir vi sittandes med en omöjlig ekvation då information är för alltid borta, t ex i mobiler.