2023-07-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Eftersom du är delägare i bf så kan du ju ta och kompensera dig själv med ditt eget kapital.

Så kan man göra, men andras pengar smakar normalt bättre, det är en vanlig uppfattning.
Citera
2023-07-12, 13:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns nåt som heter "likhetsprincipen". Minns inte om den dyker upp i stadgar. Det finns en hierarki med Lagen om Ekonomiska föreningar, Bostadsrättslagen, och era Stadgar. Alla dessa bör du förstås ögna. Det finns ett till likalydande begrepp som också har med "rättvisa" att göra, glömt vilket. Googlar du lite på tex "likhetsprincipen" hittar du att denna företeelse ibland diskuterats, tex på Familjens jurist. Föreningen är troligen medlem i en större organisation som du kanske inte kan ringa. Men du kan ju hitta nån jurist, nyss nämnda, eller via nån hemförsäkring du har och kolla om det är rimligt att alla dina grannars rör går via din lägenhet och det skall ta två månader för dig men bara en vecka för dina grannar att fixa nåt som är för alla (om det däremot är just din lgh som har så himla komplicerade rör så är det märkligt). Förhoppningsvis kan det fixas administrativt eller tekniskt snarare än "kompensation". Dvs du kan ju "hota" styrelsen med juridiken så att de inser att de får prioritera om arbetet, till din fördel. Jag tycker den input du fått hittills varit lite onödigt dumdryg och missar nyanserna och möjligheterna här, klart värt att peta i.
Citera
2023-07-12, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Nu jämför du hyresrätt med bostadsrätt, det är "goddag yxskaft".
Hyresrätter ägs ofta av vinstdrivande personer/företag, de ägnar sig inte åt välgörenhet utan de är affärsmässiga.
Bostadsrätter, däremot, är mer att likna vid en utvidgad familj eller ett kollektiv, om pappa jobbar extra mycket så får även barnen en lyxigare semester -- trots att de bara spelat dataspel hela dagarna.
Tänk dig situationen att du bor i ett kollektiv i en stor lägenhet. Något händer i ditt rum som inte beror på dig. Att fixa det tar två månader, och under tiden kan du inte bo där, utan du får sova i köket.

Hade du tyckt att det vore rimligt att du under denna tid betalar lika mycket som de som har ett eget rum?
Citera
2023-07-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
8v utan avlopp i en lägenhet låter inget vidare. Jag hade helt klart flyttat ut under den tiden och förstår helt klart TS frågan om ekonomisk ersättning för det är ju inte gratis.

Åtminstone bör han slippa betala brf-avgiften under de veckorna extra han är utan avlopp. Kan jag tycka är rimligt Åtminstone.

Avgiften går ju till den egna föreningen. Dvs TS betalar i princip till sig själv.

Om TS hade tänkt lite hade denne gått med i styrelsen och därmed kunnat påverka hur pengarna används.
Citera
2023-07-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tänk dig situationen att du bor i ett kollektiv i en stor lägenhet. Något händer i ditt rum som inte beror på dig. Att fixa det tar två månader, och under tiden kan du inte bo där, utan du får sova i köket.

Hade du tyckt att det vore rimligt att du under denna tid betalar lika mycket som de som har ett eget rum?

Den totala avgiften för hela boendet är ju den samma oavsett.

Skall de övriga boende i kollektivet betala en högre avgift medans den drabbade betalar en refucerad?

Är du kvar i barnrummet å mamma betalar allt?
Citera
2023-07-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det finns nåt som heter "likhetsprincipen". Minns inte om den dyker upp i stadgar. Det finns en hierarki med Lagen om Ekonomiska föreningar, Bostadsrättslagen, och era Stadgar. Alla dessa bör du förstås ögna. Det finns ett till likalydande begrepp som också har med "rättvisa" att göra, glömt vilket. Googlar du lite på tex "likhetsprincipen" hittar du att denna företeelse ibland diskuterats, tex på Familjens jurist. Föreningen är troligen medlem i en större organisation som du kanske inte kan ringa. Men du kan ju hitta nån jurist, nyss nämnda, eller via nån hemförsäkring du har och kolla om det är rimligt att alla dina grannars rör går via din lägenhet och det skall ta två månader för dig men bara en vecka för dina grannar att fixa nåt som är för alla (om det däremot är just din lgh som har så himla komplicerade rör så är det märkligt). Förhoppningsvis kan det fixas administrativt eller tekniskt snarare än "kompensation". Dvs du kan ju "hota" styrelsen med juridiken så att de inser att de får prioritera om arbetet, till din fördel. Jag tycker den input du fått hittills varit lite onödigt dumdryg och missar nyanserna och möjligheterna här, klart värt att peta i.

Tack för ett relevant svar, ska googla runt lite på detta. Jag upplever övrig input på samma sätt som du.
Citera
2023-07-12, 13:12
Medlem
majaparonpajs avatar
Låter orimligt i mina öron.

Har ni även ett provisoriskt kök på gården?
Citera
2023-07-12, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Den totala avgiften för hela boendet är ju den samma oavsett.

Skall de övriga boende i kollektivet betala en högre avgift medans den drabbade betalar en refucerad?
Jag tycker inte att det är orimligt att de gör det. Hade själv inte haft något emot att betala mer i samma sits. En alternativ lösning är att man roterar vem som ska sova i köket.

Tycker varken det ena eller andra är självklart i den här situationen. Men tycker inte att det är helt uppåt väggarna att TS får viss kompensation.

Citat:
Är du kvar i barnrummet å mamma betalar allt?
Nej, har en egen bostadsrätt. Hurså?
Citera
2023-07-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majaparonpaj
Låter orimligt i mina öron.

Har ni även ett provisoriskt kök på gården?

Kök som sådant är funktionellt i benämningen att elen till spis, kylskåp osv fungerar. Vad jag förstår kommer vi även ha rinnande vatten, men ingen möjlighet att hälla ut det. Så jag är inställd på att det blir mycket hämtmat, vilket blir en extra avgift. Vem pallar laga mat när man hela tiden måste springa ut på gården för att diska osv.
Citera
2023-07-12, 13:31
Medlem
klfklfs avatar
Kan inte annat än hålla med om Jordgubbes inlägg, barnsliga och onyanserade svar tidigare i tråden.

Att vara utan kök och badrum i 8v är väldigt omständigt. Tycker det skulle vara rimligt att kolla på nått provisoriskt avlopp till de lägenheter som berörs mest?
Citera
2023-07-12, 13:45
Medlem
Av nyfikenhet, exakt vad är det som ska göras i huset? 8 veckor låter helt åt helvete långt för ingrepp i enbart avloppsstammen.
Citera
2023-07-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockakorven.
Av nyfikenhet, exakt vad är det som ska göras i huset? 8 veckor låter helt åt helvete långt för ingrepp i enbart avloppsstammen.
När de gjorde vårt avlopp så stängdes det enbart av dagtid 8-16. Så för mig låter det väldigt konstigt men de kanske har valt något extra billigt med gamla metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in