2023-07-12, 00:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Krig är hemskt, oavsett vart det sker och vilka som drabbas, oavsett om det är Ukraina eller Irak. Det är det folk inte förstår. De gör skillnad på människor (vad påminner det om..?) Och rättfärdigar beroende på egna sympatier och yttre påverkanskampanjer och propaganda. Sen är det självklart den egna kulturen som stöttar.

Jag tror INGEN tycker att det var RÄTT att Ryssland gick in i Ukraina.

Bara för att man diskuterar historia, diplomatiska relationer, orsaker etc, så stöttar man inte Ryssland och är "emot" Ukraina. Som jag sagt förut, är bara "rätt och fel" det handlar om kan man stänga ner tråden.

Men du och andra måste sluta utgå ifrån punkten "Det var fel att Ryssland gick in i Ukraina" när det gäller allt som diskuteras, för det är relativt självklart, eller hur?

Det är dessutom svårt att diskutera historia ur Ukrainskt perspektiv då landet bara existerat sen 1991.

Barkie från förra året verkade se positivt på invasionen.
Men vad visste väl han...?!

Citat:
Drömmen är ju att Ryssland invaderar Sverige också och städar upp bland slöddret.

Det är uppenbart att väst är ondskan i det här. Man ser hur de krigshetsar och deras styrda media kommer med falsk infon och ren smörja.
Citera
2023-07-12, 00:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är inte heller USA, dess eventuella imperialism och baser runt om i världen, utan som trådens ämne tydligt säger: Rysslands invasion av Ukraina. Många inlägg raderade, varningar nästa.

/Mod
Citera
2023-07-12, 00:37
Medlem
Citat:
Jag tar ingen ståndpunkt utifrån ämnet jag diskuterar. Tycker jag var glasklar med det i inlägget. Om man diskuterar historia, diplomati och orsak & verkan utifrån den sida man sympatiserar med, blir det ju genast väldigt fel och inte helt sant, eller vad säger du?

Men igen, du följer med tills det brister, antingen pga av irritation eller en instinkt om att tävla, att "ha överhanden". Knappast så att jag haft alla rätt, men det är ju extremt svårt att ta folk seriöst när de hela tiden har en agenda och diskuterar emotionellt där man tydligt tagit stånd för en sida. Det blir ju bara att man förkastar och attackerar för att försvara, istället för att inbjuda till djupare diskussion, och förhoppningsvis, reflektion och en ökad bank av kunskaper.

Igen. Sista gången. Att skilja på diskussion och känslor/ta stånd.

Du kan diskutera krigets alla skeenden, orsaker - historiska och nutida utifrån en neutral ståndpunkt utan att frångå att du faktiskt stöttar Ukraina och tycker det är fel att Ryssland invaderat.

Det är ju själva kärnan till att utvecklas och lära sig av andra människor - något hela våran civilisation blivit stöpt av.

Eftersom de flesta tänkande människor vet att sann objektivitet inte finns, det finns ingen pravda, så är det antigen ett känslomässigt eller självbedrägligt beteende.

En diskussion mellan två jämlikar som inte tycker något, inte har någon ståndpunkt alls, är neutrala, den diskussionen är rätt gemen. Kan jag tycka. DU är dock inte neutral, du tar starkt ställning för en sida, då blir det bara patetiskt att argumentera emot det användaren som anser sig inte ha några känslor för varken det ena eller det andra. Du ser/känner inte att du tar stånd själv va?
Går man in i en diskussion och hävdar något är fel, men bara fokuserar på den ena sidan, de inlägg jag har sett, har du kritiserat ryssland lika ofta, då får jag väl äta upp det.

[Du verkar utgå ifrån en diskussion där alla är totalt nollställda, men samtidigt inte har några känslor inblandade, den diskussion finns inte, om inte alla inblandade är nihilister]
Citera
2023-07-12, 00:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jo, jag förstod det du menade, men hur skiljer sig det där från väst, överhuvudtaget?

Det finns en stor skillnad och det är att ryssarna ofta hittar på saker helt från scratch. De uppfinner historier enbart baserat på deras fantasi.

Västs propaganda är mer subtil och mer sofistikerad. De ljuger sällan helt och hållet. Däremot kan de försköna saker. Eller cherry picka. Eller dölja saker.

Men ryssarna kan oblygt fabricera ihop saker som inte ens har hänt. Och lyfter fram det som en nyhet. Fastän det är en ren fantasi.

Det ryska försvarsministeriets ständiga lögner är väl ett bra exempel på någon som fabricerar ihop nyheter i stort sett dagligen. Här några exempel:

#1 : Ryssland har förstört 4 st Bradley stridsfordon innan Ukraina ens fått dem
#2 : Inga flygplan förstördes på flygbasen Saki hävdar Ryssland, trots fotobevis på flera förstörda flygplan
#3 : Ryssland hävdar att de dödat 600 ukrainska soldater i en byggnad, trots att foton visar att de missat byggnaden som dessutom var tom
#4 : Ryssland hävdar att de attackerat en pråm med ukrainska soldater fastän bevis visar att de attackerat ett tomt betongfundament

Varför detta fungerar någorlunda är för att ryssarna öser ut lögner i en så hög takt att få orkar granska dem. Och om man ändå granskar och avslöjar en lögn, så tar det ofta flera dagar, och det finns då redan 10 nya lögner som är mer aktuella den dagen. Det man avslöjade har ofta hunnit bli gammalt och inaktuellt.

Det är omöjligt att hinna med i den takt som krävs, för att avslöja allt ryssarna släpper ut.

Varför det är sån skillnad mellan Ryssland och väst har väl delvis göra med deras historia och kultur. Under kommunisttiden var lögnen standard, och efter Sovjetunionens fall fanns det tecken på att de var på väg mot ett ärligare samhälle, men sedan Putin tog makten har riktningen återigen varit mot ett lögnsamhälle - där man ljuger mer. I synnerhet staten. Och speciellt när det är krig.

Citat:
"Vi vet att de ljuger, de vet att de ljuger, de vet att vi vet att de ljuger, vi vet att de vet att vi vet att de ljuger, ändå fortsätter de att ljuga" / Solzjenitsyn
Citera
2023-07-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Barkie från förra året verkade se positivt på invasionen.
Men vad visste väl han...?!

"neutral" .. så att..

Vi får hoppas att Ukraina fortsätter ta tillbaka land som tillhör dem.
Citera
2023-07-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så lär det bli så småningom även om detta krig kan bli näst intill ett evighetskrig..

De saker du tar upp är inte särskilt graverande. Prigges galna pride parad är avslutad och var misslyckad..
Den ukrainska motoffensiven förefaller vara ett gigantiskt misslyckande...
Hårdvara som snabbt förstörs eller skrot som håller för låg klass för att göra någon större skillnad..
Erdogan spelar uppenbarligen åt båda lagen..

Misslyckad förutsätter väl ett negativt resultat, som inom matematiken? (angående prigge) Har inte sett att det fått några negativa konsekvenser varken för honom eller de under honom(wagner fick tillbaka egendomarna/pengarna häromdagen), möjligen är den dagliga propagandan emot prigge, ett sätt för att göra den allmänna opinionen emot honom och organisationen negativ, inför ett eventuellt "slägghugg", drömma kan man ju, men troligtvis inte då putte är så svag som han är. Tänk att få se han avrättad med en slägga, det hade varit godis, för alla, dessutom!
Citera
2023-07-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ingen har röstat om att gå med i NATO. Jag fick inte rösta, fick du? Nej, inga andra heller.

Parlamentarism är inte direkt demokrati, och det är egentligen inte ens en diskussion, det är fakta. Här röstar vi i en valrörelse angående frågor oftast i närtid, sociala, ekonomiska och angående infrastruktur. När det är gjort har politikerna inga som helst skyldigheter att hålla sina löften, och ofta skyller man på de andra när ingenting sker. Sen är cirkusen igång.

Att ha 750 militära baser i 80+ länder, oavsett vad du tror, är självklart makt som används som påtryckningsmedel i många politiska frågor. Du borde släppa Ryssland som argument i den här frågan, då det saknar relevans.

"Man har förstås röstat på politiker som vill ha dom där". Det vet du inte, du har inte en enda aning, utan bara antar det.
Det är folkvalda du pratar om, och de ska utföra folkets vilja. Man kan inte anta att "folket vill det här", det är det som kallas tyranni, att man vet bäst och gör det oavsett.

Jag tycker man borde få rösta om frågor som helt ändrar en riktning ett land haft i hundratals år, som påverkar ekonomi och säkerhetsläget, särskilt under mitt brinnande krig. Det är det som kallas demokrati.

Du kan ju nämna ett land där en politiker gått ut med att de ska gå med i NATO i valmanifestet.

Säkerhetsläget är som det är. Jag är mer orolig vad som sker när vi är med i NATO än jag var innan. Tror du dessutom missat att USA har politiskt inflytande precis överallt och kan få de flesta länder att böja sig till deras vilja. Att ha baser, soldater och krigsmaterial i dessa underlättar.

Ett lästips är att gå igenom EU-fördraget och vad ett land måste göra när de går med där..läs sedan igenom NATO-avtalet. Det är ganska mycket, men läsvärt.
Jag vill hellre att du kommenterar varför Putin inte uttalat sig om varken Erdogans konster eller att Sverige och Ukraina ska med i NATO. Varför är det bara Lavrov och Peskov som säger något? Så var det inte när Finland gick med…
Citera
2023-07-12, 00:49
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Eftersom de flesta tänkande människor vet att sann objektivitet inte finns, det finns ingen pravda, så är det antigen ett känslomässigt eller självbedrägligt beteende.

En diskussion mellan två jämlikar som inte tycker något, inte har någon ståndpunkt alls, är neutrala, den diskussionen är rätt gemen. Kan jag tycka. DU är dock inte neutral, du tar starkt ställning för en sida, då blir det bara patetiskt att argumentera emot det användaren som anser sig inte ha några känslor för varken det ena eller det andra. Du ser/känner inte att du tar stånd själv va?
Går man in i en diskussion och hävdar något är fel, men bara fokuserar på den ena sidan, de inlägg jag har sett, har du kritiserat ryssland lika ofta, då får jag väl äta upp det.

[Du verkar utgå ifrån en diskussion där alla är totalt nollställda, men samtidigt inte har några känslor inblandade, den diskussion finns inte, om inte alla inblandade är nihilister]

Ståndpunkten i det här fallet är väl ganska uppenbar, iom kriget i Ukraina? Omständigheterna kring det ska diskuteras ur en neutral synpunkt där fakta presenteras och diskuteras. Därav skapas en åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda.

Det är så det alltid varit. Sen uppskattar jag om du kunde sluta ignorera vissa nyckelfaktorer i mina inlägg som du inte vill bemöta. Det är inte konstruktivt.

Sen, som jag sa, och som många otroligt nog inte verkar veta, så har Ukraina bara existerat sen 1991. Det är därav svårt att diskutera ur historiska perspektiv, orsak och verkan från det hållet. Det är ju på den ryska sidan agerandet har skett och där historiken är djup, både på egen mark och utomlands.
Citera
2023-07-12, 00:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ingen har röstat om att gå med i NATO. Jag fick inte rösta, fick du? Nej, inga andra heller.

Parlamentarism är inte direkt demokrati, och det är egentligen inte ens en diskussion, det är fakta. Här röstar vi i en valrörelse angående frågor oftast i närtid, sociala, ekonomiska och angående infrastruktur. När det är gjort har politikerna inga som helst skyldigheter att hålla sina löften, och ofta skyller man på de andra när ingenting sker. Sen är cirkusen igång.

Att ha 750 militära baser i 80+ länder, oavsett vad du tror, är självklart makt som används som påtryckningsmedel i många politiska frågor. Du borde släppa Ryssland som argument i den här frågan, då det saknar relevans.

"Man har förstås röstat på politiker som vill ha dom där". Det vet du inte, du har inte en enda aning, utan bara antar det.
Det är folkvalda du pratar om, och de ska utföra folkets vilja. Man kan inte anta att "folket vill det här", det är det som kallas tyranni, att man vet bäst och gör det oavsett.

Jag tycker man borde få rösta om frågor som helt ändrar en riktning ett land haft i hundratals år, som påverkar ekonomi och säkerhetsläget, särskilt under mitt brinnande krig. Det är det som kallas demokrati.

Du kan ju nämna ett land där en politiker gått ut med att de ska gå med i NATO i valmanifestet.

Säkerhetsläget är som det är. Jag är mer orolig vad som sker när vi är med i NATO än jag var innan. Tror du dessutom missat att USA har politiskt inflytande precis överallt och kan få de flesta länder att böja sig till deras vilja. Att ha baser, soldater och krigsmaterial i dessa underlättar.

Ett lästips är att gå igenom EU-fördraget och vad ett land måste göra när de går med där..läs sedan igenom NATO-avtalet. Det är ganska mycket, men läsvärt.
Alla fick rösta. Det var ett riksdagsval efter vi ansökt och före vi blev antagna. Så alla hade möjlighet att rösta på partier som var emot det. Så i den här frågan hade du visst möjlighet. Men är man en minoritet får man acceptera det i en demokrati. EU är jag emot så jag vet inte vad det har med det här att göra. Du är så OT du kan vara bara på grund av ditt USA hat. Försök diskutera det här kriget utan att bara glida iväg.
Citera
2023-07-12, 01:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Förstår du orsaken till konflikten i Ukraina? Dessa "löften" om NATO-medlemskap för Ukraina gör bara att landet kommer att upphöra att existera för man ger inte Ryssland något annat val. Det är kanske det EU och NATO vill så man får bort problemet Ukriana för är man verkligen villig att starta ett världskrig över Ukriana? En del galningar är villiga men vi hoppas att förnuft kommer tillbaka och att diplomati och förhandlingar om fred åter blir populärt i Europas sovande länder.
De senaste tjugo årens säkerhetsmässiga, ekonomiska och demokratiska utveckling i de tre baltiska staterna är de mest gynnsamma de varit med om, ända sedan någon iscensatte Molotovpakten.

Studera BNP-utvecklingen för dem. De är i en helt annan liga än andra fd sovjetområden som Ukraina, Moldavien, Ryssland...
Säkerhetsmässigt ligger de tre sistnämnda långt efter.
Citera
2023-07-12, 01:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, parlamentarism är inte demokrati. Vilka var emot NATO? MP + V med sammanlagt vadå, 11-12% av väljarna? Det är en såpass enorm fråga, så det du påstår är bara larv, rakt av. Man skulle haft en folkomröstning om det här.
Hade bara de som var emot Nato röstat på dem, skulle de fått betydligt färre röster än vad de fick. Parlamentarisk demokrati är demokrati. Sverige har inte direktdemokrati. Anledning till att majoriteten var och är för Nato, är Rysslands krig mot Ukraina. Hade de inte startat det, skulle frågan inte varit aktuell. Alla såg vad som hände. Ingen hjälpte Ukraina militärt. Samma sak skulle ha hänt här om vi blev anfallna. Vi hade fått vapen men ingen militär hjälp.
Sluta vara så känslosam om det här och acceptera att du tillhör en minoritet i frågan.
Senast redigerad av EnCarte 2023-07-12 kl. 01:11.
Citera
2023-07-12, 01:11
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
De senaste tjugo årens säkerhetsmässiga, ekonomiska och demokratiska utveckling i de tre baltiska staterna är de mest gynnsamma de varit med om, ända sedan någon iscensatte Molotovpakten.

Studera BNP-utvecklingen för dem. De är i en helt annan liga än andra fd sovjetområden som Ukraina, Moldavien, Ryssland...
Säkerhetsmässigt ligger de tre sistnämnda långt efter.

Den utvecklingen du talar som i Estland, Litauen och Lettland var oundviklig, oavsett. Vet inte om du hört, men med internet kom globalism, och med det, utveckling till länder som låg efter.

Innan kriget bröt ut var Ukraina känt som ett av världens mest korrupta länder, så det är inte så konstigt. Orsakerna i Moldavien är du nog medveten om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in