Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Jag tar ingen ståndpunkt utifrån ämnet jag diskuterar. Tycker jag var glasklar med det i inlägget. Om man diskuterar historia, diplomati och orsak & verkan utifrån den sida man sympatiserar med, blir det ju genast väldigt fel och inte helt sant, eller vad säger du?
Men igen, du följer med tills det brister, antingen pga av irritation eller en instinkt om att tävla, att "ha överhanden". Knappast så att jag haft alla rätt, men det är ju extremt svårt att ta folk seriöst när de hela tiden har en agenda och diskuterar emotionellt där man tydligt tagit stånd för en sida. Det blir ju bara att man förkastar och attackerar för att försvara, istället för att inbjuda till djupare diskussion, och förhoppningsvis, reflektion och en ökad bank av kunskaper.
Igen. Sista gången. Att skilja på diskussion och känslor/ta stånd.
Du kan diskutera krigets alla skeenden, orsaker - historiska och nutida utifrån en neutral ståndpunkt utan att frångå att du faktiskt stöttar Ukraina och tycker det är fel att Ryssland invaderat.
Det är ju själva kärnan till att utvecklas och lära sig av andra människor - något hela våran civilisation blivit stöpt av.
Eftersom de flesta tänkande människor vet att sann objektivitet inte finns, det finns ingen pravda, så är det antigen ett känslomässigt eller självbedrägligt beteende.
En diskussion mellan två jämlikar som inte tycker något, inte har någon ståndpunkt alls, är neutrala, den diskussionen är rätt gemen. Kan jag tycka. DU är dock inte neutral, du tar starkt ställning för en sida, då blir det bara patetiskt att argumentera emot det användaren som anser sig inte ha några känslor för varken det ena eller det andra. Du ser/känner inte att du tar stånd själv va?
Går man in i en diskussion och hävdar något är fel, men bara fokuserar på den ena sidan, de inlägg jag har sett, har du kritiserat ryssland lika ofta, då får jag väl äta upp det.
[Du verkar utgå ifrån en diskussion där alla är totalt nollställda, men samtidigt inte har några känslor inblandade, den diskussion finns inte, om inte alla inblandade är nihilister]