2023-07-12, 01:15
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hade bara de som var emot Nato röstat på dem, skulle de fått betydligt färre röster än vad de fick. Parlamentarisk demokrati är demokrati. Sverige har inte direktdemokrati. Anledning till att majoriteten var och är för Nato, är Rysslands krig mot Ukraina. Hade de inte startat det, skulle frågan inte varit aktuell. Alla såg vad som hände. Ingen hjälpte Ukraina militärt. Samma sak skulle ha hänt här om vi blev anfallna. Vi hade fått vapen men ingen militär hjälp.
Sluta vara så känslosam om det här och acceptera att du tillhör en minoritet i frågan.

Det är snarare du som är makabert emotionell i frågan. Parlamentarism är inte demokrati. Du vet inte ens vad det är. Vart sa jag direktdemokrati? Jag uppmanade till folkomröstning gällande frågor som helt stöper om ett land på det här viset. Det är ju bara rimligt.

Jag ogillar skarpt att du tror du kan tala för majoriteten av svenska folket. Megalomania much? Vi vet inte, för vi hade ingen folkomröstning.

Folk röstar på det som påverkar de i deras liv. Kriget i Ukraina gör det inte. Att gå med i NATO gör det däremot och därav borde man haft en omröstning i frågan.
Citera
2023-07-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ståndpunkten i det här fallet är väl ganska uppenbar, iom kriget i Ukraina? Omständigheterna kring det ska diskuteras ur en neutral synpunkt där fakta presenteras och diskuteras. Därav skapas en åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda.

Det är så det alltid varit. Sen uppskattar jag om du kunde sluta ignorera vissa nyckelfaktorer i mina inlägg som du inte vill bemöta. Det är inte konstruktivt.

Sen, som jag sa, och som många otroligt nog inte verkar veta, så har Ukraina bara existerat sen 1991. Det är därav svårt att diskutera ur historiska perspektiv, orsak och verkan från det hållet. Det är ju på den ryska sidan agerandet har skett och där historiken är djup, både på egen mark och utomlands.

Åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda. Vilken åsikt här i livet anser du är utan sympati och bakomliggande agenda? Nämn en
Citera
2023-07-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ståndpunkten i det här fallet är väl ganska uppenbar, iom kriget i Ukraina? Omständigheterna kring det ska diskuteras ur en neutral synpunkt där fakta presenteras och diskuteras. Därav skapas en åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda.

Det är så det alltid varit. Sen uppskattar jag om du kunde sluta ignorera vissa nyckelfaktorer i mina inlägg som du inte vill bemöta. Det är inte konstruktivt.

Sen, som jag sa, och som många otroligt nog inte verkar veta, så har Ukraina bara existerat sen 1991. Det är därav svårt att diskutera ur historiska perspektiv, orsak och verkan från det hållet. Det är ju på den ryska sidan agerandet har skett och där historiken är djup, både på egen mark och utomlands.

Hela vårt liv har baserats på sympati och olika känslor. Har du en annan åsikt så är du inte människa.

Ur en neutral synvinkel har ett land och ett helt folk blivit attackerat oprovocerat oavsett dina känslor om neutralitet.

Ukraina har existerat sedan Sovjets kollaps, då ryssland erkände dess gränser, något du nu av känslomässiga grunder bestrider ens har hänt. Det är nutidshistoria, givetvis, som du vet.

Oavsett hur "neutral" du är så blir det "proryskt" av dina känslor.
Citera
2023-07-12, 01:24
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Krigets regler gäller alla. Du kan inte sätta eld på någon som gett upp, oavsett om soldaten i fråga är rysk, tysk, ukrainsk eller svensk.
Men det är ju precis vad Ryzzland har gjort, gång på gång på gång. Ni kan inte låtsas fördöma saker som ni själva med glädje utför, Ivan:
https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-bucha-bodies-3f5deb515b3036c0f115c3fccc0e34a6
Citat:
In Bucha, Ukraine, burned, piled bodies among latest horrors
https://www.businessinsider.com/ukrainian-psychologist-sexual-violence-ukrainian-soldiers-endured-the-times-2023-6
Citat:
A psychologist says she broke down in tears when she learned the horrors that 2 castrated Ukrainian soldiers endured
The two soldiers had been brutally beaten, and drunken Russians castrated them with a knife while they were imprisoned — at the time, they thought they might die.
Det är era beteenden som dessa i Ukraina som visar vilka ni faktiskt är; hur ryzzar tänker, vad ni tycker är självklart och anser er fulla rätt att hålla på med. Och för den civiliserade världen, som åtminstone har en vag ambition om att respektera mänskligt liv och välmående, så är ni en primitiv och oförbätterlig rest från medeltiden... Ni skiter tom. i era egna mobiks. Ni måste dödas tills ni krälat tillbaks in i ert reservat.
(FB) Ryssarna använder barriärtrupper mot sina egna soldater
(FB) Anhöriga till DPR soldater klagar över att tjetjener våldtar dessa soldater

• Мир без русских — лучший мир.
Citera
2023-07-12, 01:25
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja vi får väl se.... Polackerna har inte glömt massakerna i Galizien, var så säker!
Polacker har inte heller glömt hur Sovjet knivhögg dem under Andra Världskriget och inte heller 45 år av förtryck
Citera
2023-07-12, 01:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Hela vårt liv har baserats på sympati och olika känslor. Har du en annan åsikt så är du inte människa.

Ur en neutral synvinkel har ett land och ett helt folk blivit attackerat oprovocerat oavsett dina känslor om neutralitet.

Ukraina har existerat sedan Sovjets kollaps, då ryssland erkände dess gränser, något du nu av känslomässiga grunder bestrider ens har hänt. Det är nutidshistoria, givetvis, som du vet.

Oavsett hur "neutral" du är så blir det "proryskt" av dina känslor.

Yes, okej, förstod att detta skulle komma. Så jävla tråkigt när det ändå börjar hyfsat lovande men sedan kommer lögner och hittepå. Vart i hela helvete har jag förnekat Ukrainas existens eller Rysslands erkännande av detsamma?! Vet du ens när Sovjet kollapsade?

Ja, okej, du tycker det är oprovocerat. Du vill inte diskutera överhuvudtaget utan du exemplifierar perfekt det jag försökt få fram hela tiden. Diskussion total meningslös.
Citera
2023-07-12, 01:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är snarare du som är makabert emotionell i frågan. Parlamentarism är inte demokrati. Du vet inte ens vad det är. Vart sa jag direktdemokrati? Jag uppmanade till folkomröstning gällande frågor som helt stöper om ett land på det här viset. Det är ju bara rimligt.

Jag ogillar skarpt att du tror du kan tala för majoriteten av svenska folket. Megalomania much? Vi vet inte, för vi hade ingen folkomröstning.

Folk röstar på det som påverkar de i deras liv. Kriget i Ukraina gör det inte. Att gå med i NATO gör det däremot och därav borde man haft en omröstning i frågan.
Sluta spela offer för att det inte blev som du ville. Det finns regler som ska följas och de följdes. Det finns undersökningar som även visar att majoriteten var för Nato, även om de inte är något som man behöver ta hänsyn till. I grund och botten är du antidemokrat i den här frågan. Men i en demokrati kan du alltid föra talan för att vi ska gå ut och driva den eller kräva en folkomröstning i frågan inför nästa val. Få se hur många du får med dig. Att sitta och gnälla över det här i fel tråd kommer inte att ändra något.

Vi kan ta upp dina demokratiska åsikter när det gällde att du ville att Ryssland skulle krossa Sverige som du hade i början av kriget, så ser vi förstås hur mycket demokrat du är. Patetiskt. Nu är det intressanta att även Erdoğan verkar ha vänt sig västerut och därmed är Rysslands ena handelsväg stängd och de har bara Iran och Kina kvar. Få se hur det kommer att påverka Rysslands förmåga att fortsätta det här orättfärdiga kriget.
Citera
2023-07-12, 01:34
Medlem
Citat:
Yes, okej, förstod att detta skulle komma. Så jävla tråkigt när det ändå börjar hyfsat lovande men sedan kommer lögner och hittepå. Vart i hela helvete har jag förnekat Ukrainas existens eller Rysslands erkännande av detsamma?! Vet du ens när Sovjet kollapsade?

Ja, okej, du tycker det är oprovocerat. Du vill inte diskutera överhuvudtaget utan du exemplifierar perfekt det jag försökt få fram hela tiden. Diskussion total meningslös.

Vem har hävdat att du hävdar att Ukraina inte har någon existens? Läser du inte vad du själv skriver?

Du hittar på att jag inte vill diskutera istället för att bemöta mitt påstående. Känslor?
Citera
2023-07-12, 01:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sluta spela offer för att det inte blev som du ville. Det finns regler som ska följas och de följdes. Det finns undersökningar som även visar att majoriteten var för Nato, även om de inte är något som man behöver ta hänsyn till. I grund och botten är du antidemokrat i den här frågan. Men i en demokrati kan du alltid föra talan för att vi ska gå ut och driva den eller kräva en folkomröstning i frågan inför nästa val. Få se hur många du får med dig. Att sitta och gnälla över det här i fel tråd kommer inte att ändra något.

Vi kan ta upp dina demokratiska åsikter när det gällde att du ville att Ryssland skulle krossa Sverige som du hade i början av kriget, så ser vi förstås hur mycket demokrat du är. Patetiskt. Nu är det intressanta att även Erdoğan verkar ha vänt sig västerut och därmed är Rysslands ena handelsväg stängd och de har bara Iran och Kina kvar. Få se hur det kommer att påverka Rysslands förmåga att fortsätta det här orättfärdiga kriget.

Det är ju jag om någon av oss två som är demokrat. du är bara lättlurad.

Jag applåderar de som orkar gå tillbaka och ta saker ur kontext och ämne. Tyder på extrem desperation.

d**T är en högst obegåvad individ som aldrig bidragit med något vettigt överhuvudtaget.

Kontexten i kommentaren var självklart riktad mot de psykopatiska nazister som husera(de)? här och önskade folkmord på kvinnor och barn. Det kanske du tycker är okej dock.
Citera
2023-07-12, 01:43
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Vem har hävdat att du hävdar att Ukraina inte har någon existens? Läser du inte vad du själv skriver?

Du hittar på att jag inte vill diskutera istället för att bemöta mitt påstående. Känslor?

aktamig:

"Ukraina har existerat sedan Sovjets kollaps, då ryssland erkände dess gränser, något du nu av känslomässiga grunder bestrider ens har hänt. Det är nutidshistoria, givetvis, som du vet."

Jag bestrider ingenting. Du som förmodligen läste fel eller hittade på något eget.
Citera
2023-07-12, 01:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är ju jag om någon av oss två som är demokrat. du är bara lättlurad.

Jag applåderar de som orkar gå tillbaka och ta saker ur kontext och ämne. Tyder på extrem desperation.

d**T är en högst obegåvad individ som aldrig bidragit med något vettigt överhuvudtaget.

Kontexten i kommentaren var självklart riktad mot de psykopatiska nazister som husera(de)? här och önskade folkmord på kvinnor och barn. Det kanske du tycker är okej dock.
Nej! Jag är inte proryss.
Citera
2023-07-12, 01:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag började följa denna tråd för ett år sedan, då för att jag ville veta lite mer om hur kriget mellan Ryssland och Ukraina utvecklade sig.

Vad jag läser här i kväll, särskilt Barkies svar påminner mig mer om Kinesisk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in