Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Ståndpunkten i det här fallet är väl ganska uppenbar, iom kriget i Ukraina? Omständigheterna kring det ska diskuteras ur en neutral synpunkt där fakta presenteras och diskuteras. Därav skapas en åsikt baserad på fakta som är reell och saknar sympati och bakomliggande agenda.
Det är så det alltid varit. Sen uppskattar jag om du kunde sluta ignorera vissa nyckelfaktorer i mina inlägg som du inte vill bemöta. Det är inte konstruktivt.
Sen, som jag sa, och som många otroligt nog inte verkar veta, så har Ukraina bara existerat sen 1991. Det är därav svårt att diskutera ur historiska perspektiv, orsak och verkan från det hållet. Det är ju på den ryska sidan agerandet har skett och där historiken är djup, både på egen mark och utomlands.
Hela vårt liv har baserats på sympati och olika känslor. Har du en annan åsikt så är du inte människa.
Ur en neutral synvinkel har ett land och ett helt folk blivit attackerat oprovocerat oavsett dina känslor om neutralitet.
Ukraina har existerat sedan Sovjets kollaps, då ryssland erkände dess gränser, något du nu av känslomässiga grunder bestrider ens har hänt. Det är nutidshistoria, givetvis, som du vet.
Oavsett hur "neutral" du är så blir det "proryskt" av dina känslor.