2023-07-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, naturligtvis är det ju någon av dom s a s.
Nu har ju Johanna ändå erkänt strypgreppet inklusive fällning och grenle över bröstkorg/buk.

Någon tid kan väl Maja ändå ha lagt sig att vila, det finns inget som motsäger det.

Men som jag ser det finns det heller inget som styrke att Maja har hållit i händerna. Och det är det som är avgörande.

Hon kan ha varit vaken mer än vid de två tillfällena som stegen registreras, med det är ändå bara ett indicium på att hon varit vaken och uppe.

Hur ska åklagaren kunna bevisa att Maja inte bara var uppe och hörde bråk, utan mördade?

Åklagaren har redan bevisat att Maja var med i badrummet och höll fast T s händer. Det ansåg iaf Eksjö Tingsrätt. Jag vet att du anser att TR gjort en rättsosäker bedömning och att det inte finns några bevis. Du har jämför domen med en summarisk rättegång som man ser utomlands.

Om så vore fallet, varför har inte den samlade journalistkåren eller några krönikörer skrivit om denna rättskandal, likt snippadomen? Finns det någon förutom vår gamle vän GW som tycker domen är helt uppåt väggarna?

Det är lite av ett mysterium för mig hur du kan se så enögt på detta fall. Bevisen och mängder av indicier ligger framför näsan på dig, som jag anser du lättvindigt viftar bort till förmån för en betydligt mer osannolikt förklaring.
Citera
2023-07-11, 20:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Precis så, och så väldigt lägligt lagom efter Maja börjat erkänna

Mycket pressade föhör där efter också. Förhörsledarna är inte "snälla", och kör på om trovärdighet och straff för mord och alla bevisen, som Johanna ljuger om.

När Johanna fortsätter med de uppbenbara lögnerna avbryter FL förhöret direkt och säger lite snävt att förhöret avslutas. Markerar tydligt att de inte går på hennes fortsatta lögner...
Citera
2023-07-11, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Åklagaren har redan bevisat att Maja var med i badrummet och höll fast T s händer. Det ansåg iaf Eksjö Tingsrätt. Jag vet att du anser att TR gjort en rättsosäker bedömning och att det inte finns några bevis. Du har jämför domen med en summarisk rättegång som man ser utomlands.

Om så vore fallet, varför har inte den samlade journalistkåren eller några krönikörer skrivit om denna rättskandal, likt snippadomen? Finns det någon förutom vår gamle vän GW som tycker domen är helt uppåt väggarna?

Det är lite av ett mysterium för mig hur du kan se så enögt på detta fall. Bevisen och mängder av indicier ligger framför näsan på dig, som jag anser du lättvindigt viftar bort till förmån för en betydligt mer osannolikt förklaring.

Lika mycket mysterium för mig att du som jag ändå har respekt för är "lika " enögd.
Vi får väl se hur det slutar i HR.
Citera
2023-07-11, 20:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var inget passande svar eftersom min beskrivning stämmer med verkligheten.
I min verklighet var det väldigt passande.
Citera
2023-07-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker att om Maja INTE hade varit med i badrummet och Johanna INTE hade behövt oroa sig för vad Maja ska säga, så hade Johanna varit fri att lägga mycket större skuld för bråket på Tove. Då hade Johanna sagt att det var Tove som startade bråket i badrummet och att Johanna var tvungen att försvara sig. Jag tror dunsen hade förklarats med att det var Johanna som åkte i golvet, fälld av Tove.

Så hade inte Maja varit med så tror jag att Johanna hade hävdat självförsvar.

Just det faktum att Johanna tar på sig skulden som den som först blir fysisk i badrummet, så tror jag att det är säkert att Maja var med. Precis som du säger tror jag att hon utgår från att Maja har berättat vad som hände, och då kan inte Johanna hitta på en historia av självförsvar där Tove är den som först blir fysisk.

Edit: Johannas enda chans blir då att hävda olyckshändelse, dvs hon höll inte så länge. Där kan Maja och hon ha olika uppfattningar, eftersom ingen av dem naturligtvis kan förväntas ha stått med stoppur.

Delar helt denna uppfattning. J är diffus till en början och säger en kort stund, 10 sek eller nåt. Hon vet dessutom att M knappt kan klockan, så här anser hon nog sig ha en hyfsad chans att uppfattas som trovärdig med tanke på att hennes advokat läst att det fanns rikligt med maginnehåll i T s lungor. Vill hon inte erkänna mord har hon inte mycket till val än att hävda att greppet var kortvarigt.

Tyvärr för J s del kom rättsläkaren in i bilden och förstörde allt för henne.
Citera
2023-07-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hur vet vi säkert att det var Tove som startade ”bråket” som ingen sett?
Inga vittnen, endast GM ord.
J & M kan ha provocerat henne till dessa ord.

Det kan likväl varit tvärtom, att J & M störde sig på att Tove befann sig på Nöjet.
De ville ju ha ut henne därifrån, åtminstone Maja.

Helt klart började det brinna i sinnet hos både JJ och MH. Men de höll färgen och låtsades att det vore bra med ett samtal, men intentionen var en helt annan = att ge igen riktigt ordentligt.

Att TT skulle mördas var rätt säkert JJs grej mot slutet, men att MH hakade på av en anledning vi bara kan gissa oss till. Rädsla. Att göra det som JJ sa åt henne att göra.
Citera
2023-07-11, 20:53
Medlem
Citat:
Lika mycket mysterium för mig att du som jag ändå har respekt för är "lika " enögd.
Vi får väl se hur det slutar i HR.

Jag har ju följt många av dina inlägg i andra trådar och har där delat din uppfattning i det stora hela. Det är både fascinerande och intressant att vi ser så olika på bevisen.

Jag har försökt se fallet från alla vinklar och tittar på indicierna utan att ha en förbestämd uppfattning. Min bild av M har t.ex ändrats flera gånger. Men efter FUP blev tillgänglig så har jag landat i att M var med i badrummet hur jag än vänt och vridit på det.

Japp, HR s dom kommer bli intressant!
Citera
2023-07-11, 20:56
Medlem
Gold94s avatar
Tove kom ensam till nöjet, jag tror verkligen inte att Tove sagt något nedlåtande till Johanna. Tove var rädd för Johanna och Maja och hon var helt ensam.
Johanna och Maja satt en plan i verket, så simpelt tror jag att det är!!
Citera
2023-07-11, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I min verklighet var det väldigt passande.
Det tror jag säkert. Precis som att i din verklighet är Johanna en madrass och singeltjejer i 18-20-årsåldern som inte vill sitta hemma och mögla utan vara ute och festa och träffa singelkillar bara vill ”supa och knulla runt”.

Vi lever i lite olika verkligheter.
Citera
2023-07-11, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tove kom ensam till nöjet, jag tror verkligen inte att Tove sagt något nedlåtande till Johanna. Tove var rädd för Johanna och Maja och hon var helt ensam.
Johanna och Maja satt en plan i verket, så simpelt tror jag att det är!!
Om hon var rädd för Johanna och Maja, varför följde hon då med hem till Johanna?
Citera
2023-07-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis är det ju någon av dom s a s.
Nu har ju Johanna ändå erkänt strypgreppet inklusive fällning och grenle över bröstkorg/buk.

Någon tid kan väl Maja ändå ha lagt sig att vila, det finns inget som motsäger det.

Men som jag ser det finns det heller inget som styrke att Maja har hållit i händerna. Och det är det som är avgörande.

Hon kan ha varit vaken mer än vid de två tillfällena som stegen registreras, med det är ändå bara ett indicium på att hon varit vaken och uppe.

Hur ska åklagaren kunna bevisa att Maja inte bara var uppe och hörde bråk, utan mördade?

Mh kan också ha stått och tittat på, utan att säga någonting.
Citera
2023-07-11, 21:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

GW var en gång en lysande kriminolog. Karriär, böcker å vin å media.

Men han är inte jurist, läkare eller rättsläkare‼️

Ändå sätter han sig till doms över dessa yrkesgrupper.

I detta så tragiska fall, som slutade med Toves död är jag tacksam att det är HR/HD som dömer.

(Och inte GW ”dom är ute till sommaren…”)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in