2023-07-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är inte enbart Johannas beteende runt mordet som ger en inblick i hennes inre. Det gäller även Majas inre. Som jag sagt så många gånger tidigare, så visar dom båda två tecken på känslokyla och deras agerande är långt ifrån vad som anses sunt.

Majas agerande har försökt bortförklaras med att hon varit styrd och manipulerad av J. Indirekt blir då M s dåliga beteende J s fel. Det som blir märkligt då är att det inte finns ett enda tecken eller bevis på att M gjort något mot sin vilja.

Så här säger deras vänner om deras relation.

L*ouise sid 629

Kan du beskriva Maja och Johannas relation?
De trivs ihop. Johanna peppar Maja att hänga på. De kan skoja och så. Båda har rätt hård
jargong mot varandra, men båda tål det och ingen tar illa vid sig.

Maja och Johannas relation mer. De är tighta?
Ja, jättetighta. Man hänger alltid med båda. Tycker att de haft en fin vänskapsrelation. Tror
Maja har behövt det, för hon är lite blygare. Johanna höjer Maja så hon får lite mer
självförtroende.
Är det en jämlik relation?
Ja, som jag förstått det. Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på
saker, och båda drar liknande skämt och så.
Är det något tillfälle där Maja gått med på något för att Johanna ville det?
Nej. Kanske att den här grejen med Pontus Airosto, att de åkte ut till honom och pratade om
filmen. Det var nog Johannas idé. Det hade nog inte Maja gjort själv.
Vem pratar mest under inspelningen?
De pratar nog lika mycket. Johanna börjar kanske.

N*ils

Nils svarar att de är väldigt bra kompisar. De lärde känna varandra någon gång för 2–4 år
sedan och har hållit ihop sen dess. De har rest runt väldigt mycket i Sverige och gått på
många fester tillsammans.
Han och Maja pratar några enstaka gånger när de träffar på varandra på fester.

F*lip

Hur var Johanna och Majas relation?
De kunde göra allt tillsammans. De kunde vara själva på dansgolvet. De hade jävligt kul
tillsammans. De är vänner.
De kände varandra innan jag blev tillsammans med Johanna.

E*liia

Hur såg Johannas och Majas relation ut?
Vet inte riktigt, men de var jättetighta. Sedan jag lärde känna dem så har de varit jättenära.

C*milla

Har du insikt i Maja och Johannas relation, och kan du beskriva den?
Nära vänner. Väldigt tighta.
Är det någon som tar mer plats än den andra?
Nej, det skulle jag inte säga.
Skulle du beskriva det som en jämlik relation?
Ja, det skulle jag.

M*rie

Har du insikt i Johanna och Majas relation? Kan du beskriva den?
De är extremt tighta.
Kan du utveckla?
Om de hittar på något så gör de alltid det tillsammans. De är alltid med varandra.
Skulle du säga att det är ett jämlikt kompisförhållande, eller är det någon som bestämmer mer
än den andra?
Det är Johanna som bestämmer.
Hur märker man det?
Maja följer efter och Johanna tar första stegen.

M*x

Kan du beskriva Majas som person?
Vet inte riktigt, men Johanna och Maja var nog ganska lika.
På vilket sätt?
Samma energi typ, de funkade bra ihop.
Har du umgåtts med Maja och Johanna tillsammans?
Ja.
Kan du beskriva Johanna och Majas relation?
Tove, My, Laura och Johanna och Maja bråkade som fan.

Ser du det som en jämlik relation, den mellan Johanna och Maja? Beskriv.
Ja, det skulle jag säga.

A*ma

Kan du beskriva Johanna och Majas relation?
Den var jättebra. De är jättenära. De umgicks även mycket bara de. Det kändes ibland som att
det var de två och jag. De umgicks mer med varandra.

Hur uppfattade du deras roller i relationen?
Johanna var mer drivande. Hon planerade mycket och kom på vad vi skulle göra. Johanna är
väldigt organiserad och mer driven. Jag och Maja hängde på. Maja tycker allt är kul, så hon
var alltid på. De två gjorde ju fler saker än vad jag var med på.
Har Maja och Johanna bråkat?
Nej, bara att de var lite sura på varandra efter de ätit narkotikan.

Så här säger Maja och Johanna själv om relationen innan "erkännandet"

J sid 952

Din relation till Maja hur ser den ut?
Vi är jättenära.
Johanna börjar gråta. Vill du ha ett avbrott får du säga till. Prata med Maria eller bara gråta en
stund.
Sen första dagen vi sågs har vi varit det. Vi gör allt ihop, pratar om allt och vi umgås varje
dag. Vi är jättenära.

M si 1097

Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga.

Det är ju inte helt ovanligt att i vänskap så kan den ena vara mer energisk och drivande än den andre men det behöver inte betyda att någon styr den andre
Min bild är att de kompletterade varann
så som det ofta är i vänskap och relationer

och deras vänner verkar se det på samma sätt

Har för mig om jag inte minns fel att den sista tiden typ 1 år så var det också två äldre tjejer typ 30 år som också umgicks mycket med J och M
De borde ju vara så pass mogna och kunna se om det var några konstigheter mellan J och M

Något som jag ser lite ovanligare mellan J och M är att de kysstes första gången de träffades
Man brukar väl inte kyssa någon ny bekantskap bara så där
Så Maja var nog kär i J
och kanske är J bi men kanske ändå är mer dragen till killar eller så kanske hon inte ville skylta med att hon tände på tjejer ibland?
Citera
2023-07-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Att ingen såg eller hörde på en fullsatt krog med en massa onyktra gäster är inte så konstigt. Det var inget stort bråk... om någon som sitter på huk ramlar baklänges/tappar balansen är nog ganska vanligt.

(Däremot är det väldigt märkligt att i en liten lägenhet med tre personer inblandade så lyckas en av de tre sova sig igenom ett mord)!

Ja så sant och i bostaden så får jag. inte ihop det alls att M sov
Och bråket där på nöjet kanske inte var så stort så det uppmärksammades
men satt inte J och M med andra där vid bordet eller var det bara M och J?
Senast redigerad av Anedin 2023-07-11 kl. 19:04.
Citera
2023-07-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att påstå att något man tror, är en sanning, är en lögn. Simple as that.

Hur tänkte du här? " Tror sanning lögn" jag förstår inte?

Jag vill absolut inte försvar J men de här är i min värld inte konstigt att J uppger B som vittne
Om J såg att Benny var i närheten under bråk så är det ju inte konstigt att hon uppger B som vittne
sen att han inte minns något är ju inget någon annan kan veta
Citera
2023-07-11, 19:34
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja så sant och i bostaden så får jag. inte ihop det alls att M sov
Och bråket där på nöjet kanske inte var så stort så det uppmärksammades
men satt inte J och M med andra där vid bordet eller var det bara M och J?
Ingen har bevittnat detta ”bråk” och har heller inte läst att någon skulle ha varit på plats.
Det är lätt att påstå något, då endast de två gärningskvinnorna säger att det är så.
Citera
2023-07-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Då kunde hon ha ringt efter Albin.
Han sa ju att hon skulle ringa "om det var något".
Det var ju bara JJ och MH som ville sådär tokigt bli vänner igen efter något "litet" felsteg och leta efter vin bakom elskåpet som hon säger i förhör.

JJ fick nöja sig med lesbisk gangbangfilm efter mordet.
Där är Johanna Jansson Leshem känsloregister med 20'20 syn över vad som bör göras och gjorde det som resulterade mord med hjälp av Maja Hellman.

Tror du TT skrek någon gång och sade Aj Aj Maja.. sluta ?
Var JJ så snabb på halsen för JJ tål inte sanningen och sade
något i stil med: Vem är Johanna Jansson Leshem utan häst och pengar ?
Vem är Maja Hellman utan adoptivföräldrar och kyrkans medkänsla för henne.. vad det nu innebär.
Citera
2023-07-11, 19:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hur tänkte du här? " Tror sanning lögn" jag förstår inte?

Jag vill absolut inte försvar J men de här är i min värld inte konstigt att J uppger B som vittne
Om J såg att Benny var i närheten under bråk så är det ju inte konstigt att hon uppger B som vittne
sen att han inte minns något är ju inget någon annan kan veta
J påstod att B*enny bevittnat händelsen.
Hon fick pudla när B* förnekade att han sett något och ändra sig till att hon trodde att han sett.

J påstod något som inte var sant, alltså for hon med lögn. Det fanns inga vittnen som sett T puckla på J så att M fick rädda henne, eftersom det inte hade hänt. Inte ens M bekräftade, mer än att hon särat dem. (Om nu det är sant.)
Citera
2023-07-11, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var går det att läsa att "de slag som Johanna (och Maja) påstår att Johanna översköljdes med, riktade direkt mot huvudet"? På Nöjet?

Johanna (FUP):

"I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten T*ilda F*reij, skriver Johanna följande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller….
"

Johanna förhör:

"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Benny kommer förbi och ser delar av händelsen.
"

Tove(FUP):

"Nöjet har den aktuella kvällen en stängningstid kl. 01:00. Kl. 01:08:19 skickar Tove ett SMS till sin
pojkvän Albin Warrén med innehållet ”Johanna slog mig”.
"

Vakten J*ohan:

"Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord
"

Maja förhör:

"Hon märkte Tove först vid 01-tiden när de satt i en soffa och väntade på en kamrat. Tove
stod upp när hon sade något till Johanna. Johanna puttade till henne med sina händer på
hennes bröstkorg. Det gjorde att Tove backade lite men stod upp hela tiden. Sedan ville hon
slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort
Tove så hon backade bakåt. Sen gick Tove från dem.
"
Citera
2023-07-11, 20:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns fortfarande två som kan ha utfört mordet "i det slutna rummet".

Finns inget bevis/trovärdighet att någon av de två gärningskvinnorna ska ha sovit så mycket som en minut under den timmen som mordet utspelade sig.

Ja, naturligtvis är det ju någon av dom s a s.
Nu har ju Johanna ändå erkänt strypgreppet inklusive fällning och grenle över bröstkorg/buk.

Någon tid kan väl Maja ändå ha lagt sig att vila, det finns inget som motsäger det.

Men som jag ser det finns det heller inget som styrke att Maja har hållit i händerna. Och det är det som är avgörande.

Hon kan ha varit vaken mer än vid de två tillfällena som stegen registreras, med det är ändå bara ett indicium på att hon varit vaken och uppe.

Hur ska åklagaren kunna bevisa att Maja inte bara var uppe och hörde bråk, utan mördade?
Citera
2023-07-11, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ett klipp från ditt inlägg som jag ser som ett passande svar till dig:

Så du använder medvetet igen en föraktfull beskrivning som inte stämmer med verkligheten.
Det var inget passande svar eftersom min beskrivning stämmer med verkligheten.
Citera
2023-07-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna (FUP):

"I ett Snapchat meddelande den 16 oktober 2022, till kontakten T*ilda F*reij, skriver Johanna följande om incidenten inne på Nöjet: Nä asså hon kom fram t mig på nöjet o
bah ”johanna hur känns d o va världens
sämsta person?” O då bad ja henne gå, o
då kastade hon sig över mig o hamrade
slag i huvudet på mig, hade mina vänner
nt vart där o skyddat mig hade ja kunnat
skadats ordentligt. Så efter nöjet väntade
ja på henne o bad henne lugnt följa me så
vi kunde snacka, så då gick vi hem t min
lägenhet o pratade ut, hon bad om ursäkt
o vi skiljdes åt me en kram. Sen vet ja nt
vart hon tog vägen o tydligen ingen
annan heller….
"

Johanna förhör:

"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Benny kommer förbi och ser delar av händelsen.
"

Tove(FUP):

"Nöjet har den aktuella kvällen en stängningstid kl. 01:00. Kl. 01:08:19 skickar Tove ett SMS till sin
pojkvän Albin Warrén med innehållet ”Johanna slog mig”.
"

Vakten J*ohan:

"Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord
"

Maja förhör:

"Hon märkte Tove först vid 01-tiden när de satt i en soffa och väntade på en kamrat. Tove
stod upp när hon sade något till Johanna. Johanna puttade till henne med sina händer på
hennes bröstkorg. Det gjorde att Tove backade lite men stod upp hela tiden. Sedan ville hon
slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort
Tove så hon backade bakåt. Sen gick Tove från dem.
"

Grattis du hittade tändhatten i Leshems problem "du är en viktig/stor person Johanna, tro, inget annat."
Hästen kommer om du bara vill tillräckligt mycket.
Citera
2023-07-11, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Frågan jag ställer mig till som jag tagit upp långt tidigare i tråden är om Johanna verkligen skulle vågat satsa på "olyckshändelse/misshandel" om Maja verkligen var med?
Hon vet att Maja berättat ALLT om dumpningen, hur ska hon veta att Maja inte berättat ALLT om badrummet med? En riktig SkvallerMaja du vet.

Om Maja inte var med i badrummet så behöver Johanna inte oroa sig för att Maja kan skvallra, å att hämnas och dra in Maja i mordet blir istället riskfritt.

Hade Maja varit med i badrummet så vet Johanna att risken varit stor att hon blev motbevisad sina "10 sek" och "olyckshändelse"
Jag tänker att om Maja INTE hade varit med i badrummet och Johanna INTE hade behövt oroa sig för vad Maja ska säga, så hade Johanna varit fri att lägga mycket större skuld för bråket på Tove. Då hade Johanna sagt att det var Tove som startade bråket i badrummet och att Johanna var tvungen att försvara sig. Jag tror dunsen hade förklarats med att det var Johanna som åkte i golvet, fälld av Tove.

Så hade inte Maja varit med så tror jag att Johanna hade hävdat självförsvar.

Just det faktum att Johanna tar på sig skulden som den som först blir fysisk i badrummet, så tror jag att det är säkert att Maja var med. Precis som du säger tror jag att hon utgår från att Maja har berättat vad som hände, och då kan inte Johanna hitta på en historia av självförsvar där Tove är den som först blir fysisk.

Edit: Johannas enda chans blir då att hävda olyckshändelse, dvs hon höll inte så länge. Där kan Maja och hon ha olika uppfattningar, eftersom ingen av dem naturligtvis kan förväntas ha stått med stoppur.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-07-11 kl. 20:28.
Citera
2023-07-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tyvärr är det ju ganska vanligt att man inte finner de rätta orden när man blir överraskad. Efteråt kan man ju komma på både den ena och andra fyndigheten som man borde ha sagt.

Jag tror att det finns ett mönster sen tidigare där Johanna blivit överraskad av en elakhet från Toves sida, och nu hände det igen. (Åtminstone ett sådant tillfälle är känt sen tidigare.) Jag tror att det var därför Johanna reagerade så häftigt vid bordet. Och det tände nog en eld hos både Johanna och Maja.

Tror att du ligger väldigt nära sanningen här. Det som sker inom JJ, som hon inte delger någon, kan ha eskalerat men ändå funnits där sen tidig ålder. Tror att mycket handlar om hennes uppväxt, hur den var. Kanske en botten i själen som inte var bra?

Mamman krökade och pappan ville göra sin dotter stark, att stå emot elakheter och dumheter. Vara stark i sig själv- Kanske pappan, som varit soldat i Israel, hade en del han tyckte att han kunde/borde delge sin dotter. Inte minst hur man tar sig ur ett överfall?

Självklart är det bra att lära sina barn självförsvar, men hur långt det kan gå - det visste nog inte föräldrarna. Hur JJs "botten" var funtad.

Hur kul är det att ens 20-åriga dotter är skyldig till mord?

Sen MH som är en vanelögnare är med i skiten, behöver hon inte alls vara en mytoman; hon gör allt för att skydda sig själv nu och begriper förhoppningsvis att hon är lurad och utnyttjad.

Men helt oskyldig är MH inte.
Ska bli intressant att följa HR i slutet av Augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in