2023-07-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Lions och Rotary ar verksamma har, de ar ju i.o.f inte frimurar ordnar, men grundades av frimurare.....
som kanske trottnat pa ritualer och ville fokusera pa valgorenhet ?
men kanske dessa organisationer anda smyg-frimurar, ocksa har i Kina
Vi lägger enorma summor på välgörenhet vart år
Linns och Rotary är inte frimurare
Citera
2023-07-11, 15:16
Medlem
Citat:
och traden har lockat till sig klipska forum medlemmar som t.e.x ”AndersStenberg” som utomordentligt begripligt kan sammanfatta svammlet, tack.
Fast den ”klipska” har ju fel i allt han skriver, han tar upp samma gamla konspirationsteorier som nassarna och andra obegåvade svamlat om i hundratals år
Citera
2023-07-11, 15:20
Medlem
Citat:
det sags att man inte far namna t.e.x Jesus undet mureri-motena detta trots att dom sager sig vara kristna.

deras gud lar kallas ”jahbulon” vilket ar en.sorts treenighet gud av hebreisk/kaananitisk/egyptisk ursprung.

det sags att forsta namnet jahbulon utgor den hogsta kunskapen inom mureriet.

lite kul att jahbulon nastan rimmar pa djavulen
Du måste vara lite smått trög, hur många gånger skall du få förklarat för dig att religion och politik inte får diskuteras i våra loger så självklart diskuteras inte Jesus heller.
Har aldrig hört talats om nån ”jahbulon”, trodde man redan från smååldern fick lära sig att guds namn är Jehova eller Jahve
Citera
2023-07-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det stämmer inte. Vi har ingen egen gud. Vi utövar ingen religiös dyrkan.
jo det blir latt missforstand nar ni hanvisar till att ni ar kristna. Gud ar vad ni refererar till i kyrkan, men nar ni byter skepnad till frimurare sa referer ni till en ”grandios arkitekt”.

tillbaks till ”jahbulon”, sa klart ingen ”gud” ni utovar nagon ”avgudadyrkan” ala hollywood filmer till (?)
ater igen det ar med stor sannolikhet symboliken i de tre gudarnas namn som utgor ordet/namnet jahbulon, symboliken i jahve/baal/osiris namn och verkande.som ska ge den slutgiltiga forstaelsen av altet,
for att na dit maste muraren ha genomgatt resan genom graderna och deras respektive ritualer............forstaelsen av jahbulon sags vara amnad enbart for den hogsta nivan inom frimureriet.

alltsa det lar handla om att farsta och ta till sig symboliken, inte att tillbedja en gud.
Senast redigerad av Kirev 2023-07-11 kl. 15:38.
Citera
2023-07-11, 16:06
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
jo det blir latt missforstand nar ni hanvisar till att ni ar kristna. Gud ar vad ni refererar till i kyrkan, men nar ni byter skepnad till frimurare sa referer ni till en ”grandios arkitekt”.

tillbaks till ”jahbulon”, sa klart ingen ”gud” ni utovar nagon ”avgudadyrkan” ala hollywood filmer till (?)
ater igen det ar med stor sannolikhet symboliken i de tre gudarnas namn som utgor ordet/namnet jahbulon, symboliken i jahve/baal/osiris namn och verkande.som ska ge den slutgiltiga forstaelsen av altet,
for att na dit maste muraren ha genomgatt resan genom graderna och deras respektive ritualer............forstaelsen av jahbulon sags vara amnad enbart for den hogsta nivan inom frimureriet.

alltsa det lar handla om att farsta och ta till sig symboliken, inte att tillbedja en gud.
Jabuhlon finns över huvudtaget inte med i någon form eller under annat namn i svenskt frimureri. Om begreppet används i en del andra system har jag ingen aning om. Och som jag redan påpekat. Frimureri går inte ut på att nå någon slutlig förståelse av alltet eller liknande.
Citera
2023-07-12, 04:05
Medlem
Citat:
ja du skrev om tyskland, var dar en fraga ocksa ?
jag har fatt sa manga notiser att beta av sa jag vill inte leta bakat i traden, vill du upprepa fragan?

Kanske inte uttryckte min fråga tillräckligt tydligt. Är det inte rimligare att vi i Sverige som var tyskvänliga till den nivå som vi var helt enkelt stödde det Tyskland ville utan några ytterligare dolda orsaker? Tyskland hade väldigt tydliga och öppna geo-politiska orsaker till varför de ville att Lenin skulle till Ryssland. Bara för att en frimurare gör saker så behöver inte det innebära att det beror på att personen är frimurare.
Citera
2023-07-12, 05:30
Medlem
Den största och rikaste (och även multinationella) organisationen är och var: Tempelriddarordern efterforska S.W.I.S.S. o CERN bara som exempel.

'nuff said..
Citera
2023-07-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Att en utbildad psykolog sprang runt med en pinne och lekte är nog något från din egna fantasi
jo det later markligt och kanske lustigt, men dar finnas en fullt rimlig kontext i hur det kom sig att han holl i en pinne, men det gar jag inte narmare in pa.
jagandet av fjarilar gick dock i mina ogon over till marklig onodighet, och blev extra markligt med tanke pa att han var psykolog.

och dina kommentarer angaende detta finner jag om inte bara markliga men ocksa stained med otrevlighet. att du inte formar att be om ursakt visar att du ar av lagre vibrationsenergi och ingen sann kristen.
men jag forlater din oformogenhet for dock soker du ljuset men blivit vilseledd in i en labyrint av multipla morkervagar som saledes morkat ditt sinne.
Citera
2023-07-12, 07:07
Medlem
Citat:
jo det later markligt och kanske lustigt, men dar finnas en fullt rimlig kontext i hur det kom sig att han holl i en pinne, men det gar jag inte narmare in pa.
jagandet av fjarilar gick dock i mina ogon over till marklig onodighet, och blev extra markligt med tanke pa att han var psykolog.

och dina kommentarer angaende detta finner jag om inte bara markliga men ocksa stained med otrevlighet. att du inte formar att be om ursakt visar att du ar av lagre vibrationsenergi och ingen sann kristen.
men jag forlater din oformogenhet for dock soker du ljuset men blivit vilseledd in i en labyrint av multipla morkervagar som saledes morkat ditt sinne.
Du går över en gräns, jag har ingen mer lust att förklara alla dina sakfel när det kommer till frimureriet och du har ingen aning om vad det betyder att vara en sann kristen
Citera
2023-07-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Kanske inte uttryckte min fråga tillräckligt tydligt. Är det inte rimligare att vi i Sverige som var tyskvänliga till den nivå som vi var helt enkelt stödde det Tyskland ville utan några ytterligare dolda orsaker? Tyskland hade väldigt tydliga och öppna geo-politiska orsaker till varför de ville att Lenin skulle till Ryssland. Bara för att en frimurare gör saker så behöver inte det innebära att det beror på att personen är frimurare.
jo det ar en rimlig skolboks forklaring, som formodligen utelamnar det finstilta.

kusinerna czar och kaiser hade kanske kommit i dispyt om vem som var drottning victorias favorit barnbarn, en omvalvande familjefejd kanske?

man ser har i traden hur frimurare tanker om vissa andra frimurarbrodraordnar - ”fejk och wannabeordnar” spottas det fram, hade det varit borjan av forra seklet hade det kanske eskalerat till krig

hurusom, Lenins atertag till Ryssland hade sannolikt manga fingrar som ville in i kakburken.
Citera
2023-07-12, 10:43
Medlem
Citat:
jo det ar en rimlig skolboks forklaring, som formodligen utelamnar det finstilta.

kusinerna czar och kaiser hade kanske kommit i dispyt om vem som var drottning victorias favorit barnbarn, en omvalvande familjefejd kanske?

man ser har i traden hur frimurare tanker om vissa andra frimurarbrodrarordnar - ”fejk och wannabeordnar” spottas det fram, hade det varit borjan av forra seklet hade det kanske eskalerat till krig

hurusom, Lenins atertag till Ryssland hade sannolikt manga fingrar som ville in i kakburken.

Hade kanske fungerat som förklaring om Tyskland eller Ryssland hade börjat första världskriget men det var det inte utan det var Österrike. Att Tyskland och Ryssland började kriga på var sin sida hade med vilka allianser man hade från början. Tänk typ NATO-liknande allianser.

Frimureriet var redan under början på 1800-talet förbjudet i Ryssland (vilket var orsaken till att frimureriet i Finland dog ut i början på 1800-talet) så det var inte en konflikt mellan reguljära och irreguljära loger. Jag var förövrigt en av de första som tog upp det och att du hade missat det var ett av de första tecknen på att du inte förstår hur det fungerar med relationer mellan loger.
Citera
2023-07-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Hade kanske fungerat som förklaring om Tyskland eller Ryssland hade börjat första världskriget men det var det inte utan det var Österrike. Att Tyskland och Ryssland började kriga på var sin sida hade med vilka allianser man hade från början. Tänk typ NATO-liknande allianser.

Frimureriet var redan under början på 1800-talet förbjudet i Ryssland (vilket var orsaken till att frimureriet i Finland dog ut i början på 1800-talet) så det var inte en konflikt mellan reguljära och irreguljära loger. Jag var förövrigt en av de första som tog upp det och att du hade missat det var ett av de första tecknen på att du inte förstår hur det fungerar med relationer mellan loger.
har ar intressant lasning hur i.a.f forsta varldskriget skapade splittring mellan loger..

http://skirret.com/papers/freemasonry_and_WWI.html
Senast redigerad av Kirev 2023-07-12 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in