2023-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Frimureri är förbjudet i Kina. Det råder ingen tvekan om det. Att ett visst parti har godkänts som underställt det kinesiska kommunistpartiet förändrar inte saken. Det finns ritualer och symboler överallt och förekomsten av dessa innebär inte per automatik att det handlar om frimureri.
Lions och Rotary ar verksamma har, de ar ju i.o.f inte frimurar ordnar, men grundades av frimurare.....
som kanske trottnat pa ritualer och ville fokusera pa valgorenhet ?
men kanske dessa organisationer anda smyg-frimurar, ocksa har i Kina
Citera
2023-07-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Läs om inlägget jag skrev och försök iallafall fall att besvara vad jag skrev.
ja du skrev om tyskland, var dar en fraga ocksa ?
jag har fatt sa manga notiser att beta av sa jag vill inte leta bakat i traden, vill du upprepa fragan?
Citera
2023-07-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har inte ditt tangentbord torkat ännu?
you lost me there !?
Citera
2023-07-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej den är inte sann, du fantiserar fritt
om jag spekulerar om frimureriet och du utifran det kallar mig dittan och dattan har jag inget emot.
men att du kallar mig lognare utifran mina personliga upplevelser som ar sanna tolererar jag inte, som den sammhallsmedborgare av ”high standing” du ar borde du ha vett att be om ursakt.
Citera
2023-07-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Som sagt, mycket svammel.
Det är väldligt mycket "kanske" och "man kan tänka sig" som i nästa mening blir ett etablerat samband.
ja precis, det blir latt sa, frimureriet ar ju valdigt aterhallsamt med information av deras allra heligaste, da blir det mest spekulationer, vilket jag i ande meningen sager.
men det har anda lett till vissa svar har i traden trots att flertalet av de som svarat egentligen helst vill tysta ner tradar som denna,
och traden har lockat till sig klipska forum medlemmar som t.e.x ”AndersStenberg” som utomordentligt begripligt kan sammanfatta svammlet, tack.

trots att frimurarna i traden mest svarar ganska torrt sa ar det pa sitt satt ocksa givande det ger en direkt bild av vilka personligheter som tycks utgora mureriets medlemmar..
Citera
2023-07-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolcatgoosey
Jag var frimurare i mitt tidigare liv. Kan säga det att det var mycket med regler om kläder och såna saker, följde nån Gud. Inte så mycket rymd. Men jag fick aldrig reda på vad dom tre obligatoriska märkena var.
det sags att man inte far namna t.e.x Jesus undet mureri-motena detta trots att dom sager sig vara kristna.

deras gud lar kallas ”jahbulon” vilket ar en.sorts treenighet gud av hebreisk/kaananitisk/egyptisk ursprung.

det sags att forsta namnet jahbulon utgor den hogsta kunskapen inom mureriet.

lite kul att jahbulon nastan rimmar pa djavulen
Citera
2023-07-11, 13:14
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
det sags att man inte far namna t.e.x Jesus undet mureri-motena detta trots att dom sager sig vara kristna.

deras gud lar kallas ”jahbulon” vilket ar en.sorts treenighet gud av hebreisk/kaananitisk/egyptisk ursprung.

det sags att forsta namnet jahbulon utgor den hogsta kunskapen inom mureriet.

lite kul att jahbulon nastan rimmar pa djavulen
Det stämmer inte. Vi har ingen egen gud. Vi utövar ingen religiös dyrkan.
Citera
2023-07-11, 14:14
Medlem
detta verkar vara en utomordentligt genomarbetad bok som relaterar till svenska frimureriet.

https://reviews.history.ac.uk/review/1236

ska se om jag kan komma over ett ex
Citera
2023-07-11, 14:31
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
detta verkar vara en utomordentligt genomarbetad bok som relaterar till svenska frimureriet.

https://reviews.history.ac.uk/review/1236

ska se om jag kan komma over ett ex
Den här kan jag rekommendera om man är nyfiken på mysterielärorna i tidigt svenskt frimureri: https://www.adlibris.com/se/bok/gustaviansk-mystik-alkemister-kabbalister-magiker-andeskadare-astrologer-och-skattgravare-i-den-esot eriska-kretsen-kring-g-a-reuterholm-hertig-carl-oc-9789185000579
Citera
2023-07-11, 14:58
Medlem
Citat:
om jag spekulerar om frimureriet och du utifran det kallar mig dittan och dattan har jag inget emot.
men att du kallar mig lognare utifran mina personliga upplevelser som ar sanna tolererar jag inte, som den sammhallsmedborgare av ”high standing” du ar borde du ha vett att be om ursakt.
Att en utbildad psykolog sprang runt med en pinne och lekte är nog något från din egna fantasi
Citera
2023-07-11, 15:09
Medlem
Citat:
ja precis, det blir latt sa, frimureriet ar ju valdigt aterhallsamt med information av deras allra heligaste, da blir det mest spekulationer, vilket jag i ande meningen sager.
men det har anda lett till vissa svar har i traden trots att flertalet av de som svarat egentligen helst vill tysta ner tradar som denna,
och traden har lockat till sig klipska forum medlemmar som t.e.x ”AndersStenberg” som utomordentligt begripligt kan sammanfatta svammlet, tack.

trots att frimurarna i traden mest svarar ganska torrt sa ar det pa sitt satt ocksa givande det ger en direkt bild av vilka personligheter som tycks utgora mureriets medlemmar..
Våra ”torra” svar kan ju bero på att det konstateras en massa som inte alls är sant.
Det som är hemligt är våra ritualer, inget annat, att sedan folk med inte så vasst intellekt påstår att de vet att vi är satanister, bögklubb, hatar kvinnor osv är ju så tramsigt så inte ens värt att bemöta.
Sedan kommer de med sitt standard försvarstal att vi inte har tillräckligt hög grad för att veta är löjeväckande, vi föddes inte till frimurare och har således tillgång till all information som dessa konspirationsteoretiker har med den skillnaden att vi även har tillgång till våra bibliotek, våra ritualer, dessa konspirationsteoretiker kan inte tänka logiskt, om vi vore satanister så varför skulle vi inte erkänna det, är ju inte olagligt att vara satanist, och hur skulle detta säljas intill oss frimurare, vi gick med i en organisation där det krävs att man skall vara kristen och plötsligt efter 15-20 år så skulle vi få besked om att vi egentligen inte är kristna utan satanister och du skulle vi bara acceptera detta och bli satanister 🙄
Borde det inte vara massavhopp av bröder vid den graden vi plötsligt får reda på att vi är satanister 😂

Konspirationsteoretiker kan inte tänka logiskt, hade de kunnat det så hade de förstås inte varit konspirationsteoretiker
Citera
2023-07-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolcatgoosey
Jag var frimurare i mitt tidigare liv. Kan säga det att det var mycket med regler om kläder och såna saker, följde nån Gud. Inte så mycket rymd. Men jag fick aldrig reda på vad dom tre obligatoriska märkena var.
Menar du att du var frimurare och nu lämnat frimureriet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in