Citat:
Ursprungligen postat av
hazenectar
Jag ställer mig tveksam till om godkännandet av ETF:en verkligen har potential att vara katalysatorn för prisutvecklingen som alla verkar tro. Bitcoin etf:er som har handlats på marknaderna i Europa och i Kanada har tydligen inte lyckats locka investeringar i den klassen man inledningsvis hade hoppats på. Att det säkert blir bullish eufori och gröna ljus betvivlar jag inte för en sekund vid en godkänd etf. Men försöker samtidigt att ha realistiska förväntningar. Jag tror även att makrobilden och hur det ser ut på likviditetssidan kommer att spela en avgörande roll i sammanhanget.
Men blir mer än gärna positivt överraskad så vi får se vad som händer.

Är de i Kanada och Europa verkligen riktiga ETF:er?
Åtminstone XBT i Sverige verkar ju vara en ETN, dvs. något som inte har påverkat bitcoinpriset uppåt överhuvudtaget, eftersom den inte äger några bitcoin.
(FB) Bitcoin/Crypto certifikat - ETN/ETP och framtida ETF:er
En riktig ETF, som verkligen låser samma mängd bitcoin som den säljer till sina investerare, borde ha potential att driva upp priset rejält, eftersom den möjliggör för diverse institutioner och bitcoinokunniga investerare att placera i bitcoin.
Men visst, det kan väl inte uteslutas att de uppskruvade förväntningarna inte infrias, att intresset är mindre än väntat, t.ex.