2023-07-10, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord
Är det önsketänkande eller vet du nåt som vi andra ej vet?
Citera
2023-07-10, 19:02
Medlem
smickras avatar
Förhör med Hjärtberg, Filip; 2022-11-21 15:02 diarienr: 5000-K1226065-22 (aktbilaga 153)

sid. 769/770

Vi ska gå in mer på dessa händelser sedan Men först några andra frågor.
Du sa också i förra förhöret att du var ”Blint kär”. Hur tog sig det i uttryck? Vad menar du med det?

Hon skulle alltid ha rätt. Vi körde bil en gång. Hon körde och jag sa flera gånger att hon ska svänga höger. Sedan missade hon avfarten.
Hon stannade bilen och vrålade rakt ut. Hon sa att jag måste läsa kartan rätt.
Hon bara satt och skrek rakt ut.

Hon vrålade rakt ut.

Det tycker jag är obehagligt att hon reagerade så. Allt var alltid mitt fel. Men jag tänkte inte på sådant i stunden, jag var blint kär i henne.
Men nu i efterhand fattar jag ju att det inte var normalt.

Sid. 770

Du sa i förra förhöret att Johanna är manipulativ. Kan du utveckla det?

Det spelar ingen roll vad jag gjorde, det var alltid mitt fel, hon fick mig att känna att det var mitt fel. Det var aldrig hennes fel.

Sid. 771

Du sa även att hon kunde vara elak och säga elaka saker? Vad menar du, kan du utveckla detta?

Hon kunde trycka ner mig. Hon sa att jag hade dåligt självförtroende. Hon tänkte inte på vad som var passande. Hon tänkte inte så.
Typ om jag berättade om min dag, så kunde hon bli uttråkad och säga att mitt jobb är så tråkigt och vile inte prata. Hon kunde säga typ byt jobb då, som svar när jag haft en dålig dag.

Sedan anar jag upprinnelsen till hela konflikten som slutade i att Johanna mördade Tove. Spekulation, men ändå

Sid. 771

Fick hon utbrott på andra än dig?

När man var i grupp var hon oftast väldigt trevlig. En fest var det prat om någon otrohetsgrej.
Jag och Johanna var på festen.
Vi körde leken jag har aldrig.
Då drack inte Johanna på en fråga om man varit otrogen, men Tove sa att hon visst varit otrogen.
Det var mot Hampus hon skulle varit det. Jag tog Johannas sida för vi var ihop.

Tove och Johanna blev osams.

Johanna pratade med några kompisar och Tove med några andra. Jag åkte hem sedan.
Alla blev chockade när Tove sa så. Alla försvann.

Sid. 771/772

I det tidigare förhöret pratade du om att Johanna skiter fullständigt i andra. Du sa att hon bara tänker på sig själv.
Och att hon sket fullständigt i att Tove var borta detta sa du i samband om att Johanna lagt upp något på Snapchat om Toves försvinnande.
Vad menar du med det? Kan du ge några exempel på det här.

Hon älskar att festa. När hon gör saker för folk så fixar hon fester. Men det är för att hon vill festa själv. Hon gjorde samma sak för mig när jag fyllde år.
Men jag tror hon gör det mer för sig själv. Hon jobbade tidigare på förskolan i Ekenässjön, och så hyrde hon idrottshallen till min födelsedag.

Det var nog för min skull men, sen gick vi ut och festade och det var för hennes skull.

Sen skulle hon göra någon fest åt en annan en gång. Men den personer kom inte och ville inte vara med.
Men sen festade de ändå. Hon hade en överraskningsfest för någon men så var inte den personen med men hon festade ändå.
När jag såg att hon lade upp det där med Tove så tänkte jag direkt att Johanna gjorde det för sin egen skull, för att man skulle tycka bra om henne.

Lite om Majas relation med Johanna, också från förhöret av FH
Sid. 774

Du sa i tidigare förhör att Maja var Johannas ”vante” vad menar du med det?

Johanna kan få Maja till att göra saker. Jag tror inte att Maja skulle vilja vara med på det här med att skriva Bitch på Ellens bil till exempel. Att Maja skulle vilja vara med på det har jag svårt att se. Johanna får Maja att göra saker. Maja har inte mått bra. Det är bara vad jag hört.
Citera
2023-07-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vi vet ju bara vad M berättat om, där hon på något vis varit involverad. Vad J eventuellt gjort tillsammans med andra eller helt på egen hand vet vi inget om. Att ingen annan erkänt eller berättat något innebär inte helt självklart att inget hänt.
Enligt J hade hon även behov av att vara tillsammans andra än M och tog då "paus" från henne.

Nej, självklart kan vi bara utgå från det vi vet. Och eftersom det nästan bara är Maja som berättat om det dom gjort är det ganska självklart att hon förminskat sin egen roll. Men det vi vet är att J och M sprayat en bil och ljugit om det, plankat på en nedslängd restaurang, gjort inbrott på ett nedlagt mentalsjukhus, skrikit fuck you på gatan, sökt upp och skrämt upp T så hon skar sig, och ca 1 timma innan mordet betedde sig båda bitchigt på Nöjet och ville få T utslängd.

Sen har vi bränderna där vi iaf vet att M vetat om dagar innan vad som skulle ske, och även vad som användes för att antända elden. Hon agerade även alibi vid en av bränderna. Själv tror jag hon var betydligt mer delaktig än vad hon vill ge sken av.

Det finns säkert ännu fler saker dom har hittat på och planerat som inte kommit fram. Om J nån gång börjar prata så får nog M smaka på sin egen medicin.
Citera
2023-07-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är väl bara en ren spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, självklart kan vi bara utgå från det vi vet. Och eftersom det nästan bara är Maja som berättat om det dom gjort är det ganska självklart att hon förminskat sin egen roll. Men det vi vet är att J och M sprayat en bil och ljugit om det, plankat på en nedslängd restaurang, gjort inbrott på ett nedlagt mentalsjukhus, skrikit fuck you på gatan, sökt upp och skrämt upp T så hon skar sig, och ca 1 timma innan mordet betedde sig båda bitchigt på Nöjet och ville få T utslängd.

Sen har vi bränderna där vi iaf vet att M vetat om dagar innan vad som skulle ske, och även vad som användes för att antända elden. Hon agerade även alibi vid en av bränderna. Själv tror jag hon var betydligt mer delaktig än vad hon vill ge sken av.

Det finns säkert ännu fler saker dom har hittat på och planerat som inte kommit fram. Om J nån gång börjar prata så får nog M smaka på sin egen medicin.

Det kommer nog komma fram mycket mer när domarna är fastställda och Johanna kan berätta vitt och brett. Maja kommer nog neka ända in i döden.
Citera
2023-07-10, 20:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tove verkade inte alltför upprörd av bråket då hon inte nämnder det för någon av kompisarna hon pratar med efter bråket. Det verkar även som hon var sugen på efterfest. Kanske var så enkelt att hon tackade ja till J s försoningssamtal för att hon inte var redo att avsluta festen.

Hittar ingen exakt tid för det påstådda bråket, men det bör ha skett ca 00:45.
00:53 Hämtar J och M sina jackor
01:01 påkallar dom vaktens uppmärksamhet

Förhör M'uhammed sid 569

Kl 01.07 skrev Towe "har ni gått hem"

Förhör A*mer sid 575

Pratade du med Tove?
Jag pratade lite med Tove innan och hon sa att hon skulle vidare. Jag hade ganska ont i mitt
knä så jag ville hem. Jag brukar följa henne hem, men nu verkade hon ganska nykter, så jag
gick hem.

Vid 01.00, vid stängning och vi skulle gå därifrån stod Tove i kön till garderoben. Jag tyckte
Tove var lite påverkad när vi skulle gå hem. Det var säkert 100 personer i den kön. Normalt
brukar jag följa Tove hem. Brukar följa tjejer hem om de är påverkade. Jag upplevde Tove
bara lite påverkad. Hon sa att hon ville efterfesta och inte ville gå hem än. Hon verkade på bra
humör. Inget avvikande speciellt. Hennes cykel stod utanför och hon såg ut att må bra så jag
gick själv hem. Jag hade bara 10 meter hem.

Förhör med I'da sid 586

Kl 00:59 Tar Ida en snap på henne och en glad T.
Kan du berätta mer om vad du och Tove pratade om?
Mycket om studierna och jobbet. Hur vi båda haft det, och sen om fotbollen.
Pratade hon om något bråk?
Nej, det gjorde hon inte.

J och M verkade betydlig mer upprörda av det sk bråket.

Förhör med vakten Johan sid 550.

Johan berättar vidare att han träffade de 3 tjejerna som är aktuella i ärendet. Han pratade med
samtliga och det var vid stängning. Han stod vid entrén när 2 av tjejerna kom fram till honom.
Det var en mörkhyad och en ljushyad tjej i 20-årsåldern. Den mörkhyade hade rastaflätor och
den ljushyade hade brunt/blont hår.
Den ljushyade sa till Johan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade Johan om hon hade
bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det.
Johan följde sedan med tjejerna och pratade med den andra tjejen som gjort det. De gick bort
till slussen som är en glasvägg som ligger mellan nya delen av nöjet och bowlingen. Där stod
Tove. Ett yngre par sitter bredvid och håller om varandra. Han vet inte om Tove och paret var
där med varandra.
Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord. Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till
poliserna som stod utanför. Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove.
Johan svarade att de stänger så alla ska ändå ut. Han förklarade att Tove och de andra 2
tjejerna skulle gå åt varsitt håll.

Hur uppfattade du de 2 tjejerna under kvällen?
- Jag märkte inta av dem. De kändes barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket
men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg.
En osökt tanke när jag läser intervjuerna är vilka referensramar A*mar har vad det gäller Ts berusningsgrad. Vad jag förstått var det inte ovanligt att T blev redlöst berusad, så vad står "lite påverkad" för? Att hon kunde stå och gå själv och göra sig någorlunda förstådd eller vad vi ser som salongsberusad? Jag får intrycket att hon är betydligt mer än salongsberusad.

Ville T fortsätta festa för att hon inte var redlös än, oavsett var eller med vem, bara hon fick festa vidare? Hon föreföll ha ett något skevt förhållande till alkohol, som jag tolkat det, och inte någon vidare självbevarelsedrift eller konsekvenstänk i de lägena utan kunde däcka precis var som.

Tolkade hon Js fråga om att följa med hem som en inbjudan till efterfest? Att det var så lockande att hon inte tänkte på eller märkte av något annat? Det verkar inte som att hon var nödbedd direkt och skulle behöva lockas, så jag kan undra varför J över huvud taget berättar om sina/deras tankar att locka med sig T. Kan det månne vara ett led i det "sanningssägande" trovärdighetsarbetet ?
Citera
2023-07-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En osökt tanke när jag läser intervjuerna är vilka referensramar A*mar har vad det gäller Ts berusningsgrad. Vad jag förstått var det inte ovanligt att T blev redlöst berusad, så vad står "lite påverkad" för? Att hon kunde stå och gå själv och göra sig någorlunda förstådd eller vad vi ser som salongsberusad? Jag får intrycket att hon är betydligt mer än salongsberusad.

Ville T fortsätta festa för att hon inte var redlös än, oavsett var eller med vem, bara hon fick festa vidare? Hon föreföll ha ett något skevt förhållande till alkohol, som jag tolkat det, och inte någon vidare självbevarelsedrift eller konsekvenstänk i de lägena utan kunde däcka precis var som.

Tolkade hon Js fråga om att följa med hem som en inbjudan till efterfest? Att det var så lockande att hon inte tänkte på eller märkte av något annat? Det verkar inte som att hon var nödbedd direkt och skulle behöva lockas, så jag kan undra varför J över huvud taget berättar om sina/deras tankar att locka med sig T. Kan det månne vara ett led i det "sanningssägande" trovärdighetsarbetet ?

Jag tror också T hade ett osund förhållningssätt till alkohol, och att hon inte kände sig färdig med festandet för kvällen bidrog säkert till att hon utan större tvekan tackade ja till J s invit.

Jag tror att både J och M pratade om att hämnas och slå T när dom stod utanför Nöjet. Dom var båda uppjagade och ville hämnas för det som precis hade hänt. Varför J berättar om det i förhör tror jag dels beror på att det är en naturlig följd av bråket, samt oron över att hon utelämnar något som sedan M berättar i förhör.
Citera
2023-07-10, 20:35
Medlem
sybels avatar
Citat:

Kanske det, men nu gjorde hon som M, förnekade kännedom. Inga erkännanden där, inte.
När hon berättade om branden hos H för F sa hon inget om Ms deltagande, enligt F. Men det var kanske ett förbiseende.
Citera
2023-07-10, 20:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror också T hade ett osund förhållningssätt till alkohol, och att hon inte kände sig färdig med festandet för kvällen bidrog säkert till att hon utan större tvekan tackade ja till J s invit.

Jag tror att både J och M pratade om att hämnas och slå T när dom stod utanför Nöjet. Dom var båda uppjagade och ville hämnas för det som precis hade hänt. Varför J berättar om det i förhör tror jag dels beror på att det är en naturlig följd av bråket, samt oron över att hon utelämnar något som sedan M berättar i förhör.
Jo, din sista mening är jag också inne på, att det handlar om att inte riskera att behöva pudla utan skapa sig ett trovärdighetskapital, att visa att hon är ärligheten själv som inte ens döljer sina elaka tankar.
Citera
2023-07-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att Johanna och Maja var mer upprörda än Tove stämmer med deras historia att det var Tove som drog igång tjafset. Man blir upprörd om man blir påhoppad men är lugnare om man är den som gjorde det. Särskilt om det är en konflikt som man upplever är begravd och att alla gått vidare, men sen blir man plötsligt angripen igen.

Man kan notera av vaktens vittnesmål att Tove inte var helt sanningsenlig och inte tog ansvar för sin del. Även smset till pojkvännen, ”Johanna slog mig”, är en snedvriden återgivelse av tjafset. Hon får det att låta som att Johanna var angriparen.

Det bekymrar mig att Tove angriper Johanna och sedan får det att låta som att det är Johanna som har gjort fel. Har detta hänt tidigare? Har Tove slirat på sanningen tidigare om Johanna och vänt folk emot henne?

Av vaktens vittnesmål får man verkligen intrycket av att Maja var lika upprörd och investerad i bråket som Johanna. Om Maja visste eller ansåg att Johanna orättvist hade varit utsatt för skitsnack och elakheter, kan det ha gett Maja lika negativa känslor mot Tove som Johanna hade. Särskilt om Maja var förälskad i Johanna. Det är i alla fall svårt att se Maja gå från upprörd över Toves beteende vid Nöjet till att gå och lägga sig när de ska reda ut det.

Nu vet vi ju egentligen inte riktigt hur bråket gick till och hur det började
Men jag gissar att T sa det som sägs och att J slår till henne
Att M var lika arg och och taggad finns det ju bevis för enl vakten och så uppfattar jag det också enl de bilder som finns på M när hon springer in och ut på nöjet o kollar in T
Jag tror inte T slirade på sanningen när hon sa att J slagit henne
Visst J hade rätt att vara upprörd öv att T säger så dum sak
men J och M hade kunnat att bara gå därifrån och inte ha nån kontakt med T
Men båda lurar med T för att ge igen och jag tror M var lika taggad på det
Citera
2023-07-10, 21:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är förmodligen Johanna och Maja, med Johanna som den med motivet. Jag tror inte en sekund på att Maja låg i ett tält i skogen. Maja har också detaljkunskaper som jag inte tror att hon hade haft om hon inte var med.

Motivet till branden? Svårt att säga utan att veta vad som hänt mellan H och Johanna. H säger att han ”ville få deras vänskap att fungera” men han erkänner att han klippte av kontakten med Johanna när hon inte besvarade hans sms som han ville. När han klippte kontakten med henne fick han även ett antal gemensamma vänner att klippa kontakten. Så Johanna miste ett antal vänner pga att H inte kunde acceptera att Johanna ville få gå vidare från förhållandet utan något drama. Som jag förstår skapade inte Johanna något drama alls utan gjorde slut och ville sen vara kompisar. H var den som skapade drama, och vände vänner emot Johanna. Hämnd från Hs sida för att Johanna lämnade honom?

Jag skulle tro att motivet till branden hos H ligger där. Överreaktion? Absolut. Å andra sidan framstår inte H som särskilt sympatisk.

Ok, var mest intresserad om du trodde att Johanna hade med branden att göra öht.

Ja, svårt att förstå motivet, då oavsett om H*mpus har haft svårt att släppa Johanna, om hon inte tycker att han är klok någonstans, eller att som du säger:" framstår inte H som särskilt sympatisk".

Visst, vi vet inte något om deras relation, men det han berättar framstår lite på det vis vi lärt känna Johanna. Även exet F berättar ju liknade om festandet, och hur Johanna plötsligt tröttnade och att de fortfarande har kvar känslor för henne efteråt.

Hur vet du att H*ampus fick vänner att klippa kontakten med Johanna?

Av de förhör jag läst hittills är det Johanna själv som fått dom att bryta med henne.

Saxat lite förhör för att spegla några akser som framkommit om förhållandet. Bl a ahar Johan skapat en hatdikt om H*ampus också.

Johanna verkar "äga" H*ampus, trots att hon själv beskriver honom som stalker, men klipper ändå inte banden. Hon reagerar häftigt på en kompis som blivit ihop med honom. Detta gäller dock inte henne själv.

Johanna har även tidigare lagt skulden på H*ampus, då för branden hos Tove.

Jag lägger nog en stor del av problemen hos Johanna, även om det kan ha varit en knepig relation. Me jag har läst så många förhör med folk som berättar mindre bra saker om Johanna, och helt klart är det aatt runt Johanna är det ständig konflikter.

Observera också att hatlåten har alltså jobbats på ett tag. Inget som är en kul snabb grej.

Förhör Johanna:
"F: Och den här filen skapades i maj, den 20 maj, sen har den ändrats några gånger under
resans gång. Låttitel, IQ befriade psykopater, narcissisternas segrare. Och där har du skrivit
om Hampus eller du, det står skrivet. Jag vet inte, är det du som har skrivit den här i din
jobbdator?
J: Jag känner inte igen det här.
"

Förhör H*ampus:

"H*ampus vill gärna berätta om den kvällen på Nöjet när Johanna skällde ut T*uva. Han ville
inte prata med Johanna då. Så han ignorera henne. Johanna gick fram till T*uva och gav henne
en utskällning och kallade henne för bitch.
"

//
"Han säger att de andra inte är vän
med henne för att Johanna snackat skit om dem bakom deras rygg och hon har väl valt bort
dem för att de är tråkiga och hon är roligare och coolare. När hon var kompis med T*uva hans
nuvarande sambo fick hon skit om hon inte orka eller måddes ås bra och därför inte ville följa
med ut eller hitta på något.
"

//
"Det här var i april 2021. Han minns inte att dom hade bråkade om något just då. De måste ju
vara någon som kunde portkoden tänkte han. Och eftersom det var mot honom så tänkte han
att hon kunde vara den enda som skulle göra det. H*ampus säger att det skulle ju kunna vara
någon helt okänd med. Och det var ju det han ville tro också. Han tyckte det var jobbigt och
det är fortfarande obehagligt att prata om. Han förträngde så mycket så han hade inte tänkt på
det förrän han fick det nu från F*ilip
"

Förhör T*uva:
"Johanna kom fram och hälsade på Hampus. Hon var väldigt trevlig och kramar H*ampus. J*ulius
ser detta och tar med H*ampus.
Hon går fram till mig och ger mig komplimanger om att jag är snygg och så, sen vänder hon
och säger att jag och Hampus blev tillsammans inte var jättehärligt för henne. Sen så sa hon
”fucking bitch move”, och att jag var en falsk jävla bitch och hora. Hon petar mig samtidigt i
bröstet. Jag känner att jag inte vill göra någon grej av det, så jag bara står där och lyssnade och
nickade. Jag sa ingenting till henne. Efter ett tag går hon därifrån och så var det över.
"

Här går det istället bra för Johanna att ha sex med andra, medan H*ampus verkar vara "henes" trots att de gjort slut:

Förhör E*milio:

"Hade ni en relation?
Vi hade sex med varandra ibland på fester och så, men ingen relation.
Vem tog initiativ till sex?
Det var båda. Började på någon fest hos mig. Vi drack.
Var Johanna ihop med Hampus då?
Nej, men det var ganska kort tid efter. Några veckor.
"
//
"Var du kär/hade känslor för henne?
Nej.
Jag fick reda av från Hampus ett tag efter att Johanna hade haft sex med ganska många av
hans kompisar. Han berättade om en Julius. Hampus var ganska ledsen när han berättade. Det
var ganska jobbigt för honom
"

Och skylla på andra för det som hon själv gjort, sin vana trogen:

Förhör L*aura:

"Vad visade han?
En bild på där det hade brunnit. Då var vi med Johanna med. Hon skrattade högt och tyckte
det var sjukt. Men sedan när vi var på fik, jag Miriam och Johanna. Då hade Johanna en teori
om att My startat branden hos Hampus och sedan Hampus som en hämnd hos Peter
"

Här anklagar H*ampus även här. Alltså inte första gången.

Förhör J*esper:

"Har du haft någon konflikt med Johanna personligen?
Nej.
Vet inte om det är relevant, men vill berätta. Några gånger när Johanna var tillsammans med
F*ilip så var han och Johanna hemma hos mig. Min bror är ihop med M*y. M*artin och M*y hade
tagit kort på branden hos P*eter. Jag fick se bilden av min bror och berättade för Johanna och
F*ilip när de var hemma hos mig och L*aura. Då reagerade Johanna väldigt starkt förvånad.
Nästan lite väl förvånad. Sedan drog hon fram någon teori om att M*y skulle ha tänt på hemma
hos H*ampus, och sedan att H*ampus skulle ha hämnats och försökt tända på hemma hos P*eter.
Det tycker jag låter riktigt orimligt men så sa hon i alla fall. Jag tror det var under samma
samtal, men är inte hundra. Men jag vet att hon sagt så till min tjej någon gång när de umgåtts.
"

Förhör J*ulius:

"På frågan om det har varit något mellan Johanna och honom svarar J*ulius att Johanna visade
intresse för honom men J*ulius avvisade detta. Johanna små flörtade och försökte få till en
fling med honom när det tagit slut med Johannas ex H*ampus. J*ulius tror att Johanna ville ha
en fling med honom för att han är kompis med H*ampus och göra H*ampus svartsjuk. J*ulius sa
avvisade Johanna av samma anledning, att han är kompis med H*ampus. Han har känt
H*ampus länge.
"
Citera
2023-07-10, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, var mest intresserad om du trodde att Johanna hade med branden att göra öht.

Ja, svårt att förstå motivet, då oavsett om H*mpus har haft svårt att släppa Johanna, om hon inte tycker att han är klok någonstans, eller att som du säger:" framstår inte H som särskilt sympatisk".

Visst, vi vet inte något om deras relation, men det han berättar framstår lite på det vis vi lärt känna Johanna. Även exet F berättar ju liknade om festandet, och hur Johanna plötsligt tröttnade och att de fortfarande har kvar känslor för henne efteråt.

Hur vet du att H*ampus fick vänner att klippa kontakten med Johanna?

Av de förhör jag läst hittills är det Johanna själv som fått dom att bryta med henne.

Saxat lite förhör för att spegla några akser som framkommit om förhållandet. Bl a ahar Johan skapat en hatdikt om H*ampus också.

Johanna verkar "äga" H*ampus, trots att hon själv beskriver honom som stalker, men klipper ändå inte banden. Hon reagerar häftigt på en kompis som blivit ihop med honom. Detta gäller dock inte henne själv.

Johanna har även tidigare lagt skulden på H*ampus, då för branden hos Tove.

Jag lägger nog en stor del av problemen hos Johanna, även om det kan ha varit en knepig relation. Me jag har läst så många förhör med folk som berättar mindre bra saker om Johanna, och helt klart är det aatt runt Johanna är det ständig konflikter.

Observera också att hatlåten har alltså jobbats på ett tag. Inget som är en kul snabb grej.

Förhör Johanna:
"F: Och den här filen skapades i maj, den 20 maj, sen har den ändrats några gånger under
resans gång. Låttitel, IQ befriade psykopater, narcissisternas segrare. Och där har du skrivit
om Hampus eller du, det står skrivet. Jag vet inte, är det du som har skrivit den här i din
jobbdator?
J: Jag känner inte igen det här.
"

Förhör H*ampus:

"H*ampus vill gärna berätta om den kvällen på Nöjet när Johanna skällde ut T*uva. Han ville
inte prata med Johanna då. Så han ignorera henne. Johanna gick fram till T*uva och gav henne
en utskällning och kallade henne för bitch.
"

//
"Han säger att de andra inte är vän
med henne för att Johanna snackat skit om dem bakom deras rygg och hon har väl valt bort
dem för att de är tråkiga och hon är roligare och coolare. När hon var kompis med T*uva hans
nuvarande sambo fick hon skit om hon inte orka eller måddes ås bra och därför inte ville följa
med ut eller hitta på något.
"

//
"Det här var i april 2021. Han minns inte att dom hade bråkade om något just då. De måste ju
vara någon som kunde portkoden tänkte han. Och eftersom det var mot honom så tänkte han
att hon kunde vara den enda som skulle göra det. H*ampus säger att det skulle ju kunna vara
någon helt okänd med. Och det var ju det han ville tro också. Han tyckte det var jobbigt och
det är fortfarande obehagligt att prata om. Han förträngde så mycket så han hade inte tänkt på
det förrän han fick det nu från F*ilip
"

Förhör T*uva:
"Johanna kom fram och hälsade på Hampus. Hon var väldigt trevlig och kramar H*ampus. J*ulius
ser detta och tar med H*ampus.
Hon går fram till mig och ger mig komplimanger om att jag är snygg och så, sen vänder hon
och säger att jag och Hampus blev tillsammans inte var jättehärligt för henne. Sen så sa hon
”fucking bitch move”, och att jag var en falsk jävla bitch och hora. Hon petar mig samtidigt i
bröstet. Jag känner att jag inte vill göra någon grej av det, så jag bara står där och lyssnade och
nickade. Jag sa ingenting till henne. Efter ett tag går hon därifrån och så var det över.
"

Här går det istället bra för Johanna att ha sex med andra, medan H*ampus verkar vara "henes" trots att de gjort slut:

Förhör E*milio:

"Hade ni en relation?
Vi hade sex med varandra ibland på fester och så, men ingen relation.
Vem tog initiativ till sex?
Det var båda. Började på någon fest hos mig. Vi drack.
Var Johanna ihop med Hampus då?
Nej, men det var ganska kort tid efter. Några veckor.
"
//
"Var du kär/hade känslor för henne?
Nej.
Jag fick reda av från Hampus ett tag efter att Johanna hade haft sex med ganska många av
hans kompisar. Han berättade om en Julius. Hampus var ganska ledsen när han berättade. Det
var ganska jobbigt för honom
"

Och skylla på andra för det som hon själv gjort, sin vana trogen:

Förhör L*aura:

"Vad visade han?
En bild på där det hade brunnit. Då var vi med Johanna med. Hon skrattade högt och tyckte
det var sjukt. Men sedan när vi var på fik, jag Miriam och Johanna. Då hade Johanna en teori
om att My startat branden hos Hampus och sedan Hampus som en hämnd hos Peter
"

Här anklagar H*ampus även här. Alltså inte första gången.

Förhör J*esper:

"Har du haft någon konflikt med Johanna personligen?
Nej.
Vet inte om det är relevant, men vill berätta. Några gånger när Johanna var tillsammans med
F*ilip så var han och Johanna hemma hos mig. Min bror är ihop med M*y. M*artin och M*y hade
tagit kort på branden hos P*eter. Jag fick se bilden av min bror och berättade för Johanna och
F*ilip när de var hemma hos mig och L*aura. Då reagerade Johanna väldigt starkt förvånad.
Nästan lite väl förvånad. Sedan drog hon fram någon teori om att M*y skulle ha tänt på hemma
hos H*ampus, och sedan att H*ampus skulle ha hämnats och försökt tända på hemma hos P*eter.
Det tycker jag låter riktigt orimligt men så sa hon i alla fall. Jag tror det var under samma
samtal, men är inte hundra. Men jag vet att hon sagt så till min tjej någon gång när de umgåtts.
"

Förhör J*ulius:

"På frågan om det har varit något mellan Johanna och honom svarar J*ulius att Johanna visade
intresse för honom men J*ulius avvisade detta. Johanna små flörtade och försökte få till en
fling med honom när det tagit slut med Johannas ex H*ampus. J*ulius tror att Johanna ville ha
en fling med honom för att han är kompis med H*ampus och göra H*ampus svartsjuk. J*ulius sa
avvisade Johanna av samma anledning, att han är kompis med H*ampus. Han har känt
H*ampus länge.
"
Jag kan ha misstolkat det där om deras gemensamma vänner och att H såg till att de klippte kontakten med Johanna. Jag har inte tillgång till FUP nu och ibland är det svårt att utläsa allt korrekt ur utklippen som görs i tråden. Jag har ändå intrycket av att det är nåt med H. H har beskrivits som lite konstig och i lite otydligt negativa ordalag av flera personer i FUP, bl a Toves pojkvän.

Jag har en teori om Johanna och hennes pojkvänner och lösa förbindelser, men jag vill understryka att det är en teori. Jag tolkar förhållandet mellan Johanna och H som ett riktigt kärleksförhållande. Bägge var kära. Det var Johannas första pojkvän. Johanna var oerfaren och hade inte börjat hänga ute. H var lite mer erfaren och även mer ute i svängen. När Johanna kom ikapp ifråga om lust att hänga ute hade H kommit förbi den fasen. Det började knaka. Johanna valde utelivet och gjorde slut. Inte konstigt, hur många stannar för evigt i sitt första förhållande?

Johanna träffade några killar efter H (J*lius, E*ilio) men de var inte seriösa. Jag tror hon tog illa vid sig även om hon inte visade det. Hon var nog kär men de utnyttjade henne och ville bara ligga. Efter att ha gått på några nitar och blivit sårad några gånger så det valde hon ett säkert kort, F. Det var en kille hon kunde dominera. Med F var inte Johanna kär. Hon ville bara ha en pojkvän som inte sårade henne.

Ang tjafset med T*va om H så vet jag inte hur jag ska tolka det. På något sätt var det en öm punkt för Johanna. Jag tror att Johanna kan ha varit avundsjuk. Även om hon inte ville ha H kan hon ha varit avundsjuk för att han hade ett bra nytt förhållande medan hon inte hade lyckats med det utan endera blivit utnyttjad eller fått ”nöja sig”.

I slutet så var Johanna intresserad av en kille som heter B*nny. Han ville dock bara ligga. Johanna blev irriterad (ledsen?) på Nöjet för att B*nny inte ens hälsade på henne. Johanna blev retad av killen hon träffade på Donken mitt i natten (turen med grannen) för B*nny, han visste att Johanna var intresserad men inte B*nny. Så B*nny har väl betett sig som en skitstövel och berättat vitt och brett om att han fått omkull Johanna.

Jag får intrycket av att Vetlanda-killarna inte har varit så trevliga mot Johanna. Och Johanna har kastat skit omkring sig hon med, på både killar och tjejer. Vetlanda verkar ärligt talat vara en håla med mycket social kontroll och skitsnack.
Citera
2023-07-10, 23:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag kan ha misstolkat det där om deras gemensamma vänner och att H såg till att de klippte kontakten med Johanna. Jag har inte tillgång till FUP nu och ibland är det svårt att utläsa allt korrekt ur utklippen som görs i tråden. Jag har ändå intrycket av att det är nåt med H. H har beskrivits som lite konstig och i lite otydligt negativa ordalag av flera personer i FUP, bl a Toves pojkvän.

Jag har en teori om Johanna och hennes pojkvänner och lösa förbindelser, men jag vill understryka att det är en teori. Jag tolkar förhållandet mellan Johanna och H som ett riktigt kärleksförhållande. Bägge var kära. Det var Johannas första pojkvän. Johanna var oerfaren och hade inte börjat hänga ute. H var lite mer erfaren och även mer ute i svängen. När Johanna kom ikapp ifråga om lust att hänga ute hade H kommit förbi den fasen. Det började knaka. Johanna valde utelivet och gjorde slut. Inte konstigt, hur många stannar för evigt i sitt första förhållande?

Johanna träffade några killar efter H (J*lius, E*ilio) men de var inte seriösa. Jag tror hon tog illa vid sig även om hon inte visade det. Hon var nog kär men de utnyttjade henne och ville bara ligga. Efter att ha gått på några nitar och blivit sårad några gånger så det valde hon ett säkert kort, F. Det var en kille hon kunde dominera. Med F var inte Johanna kär. Hon ville bara ha en pojkvän som inte sårade henne.

Ang tjafset med T*va om H så vet jag inte hur jag ska tolka det. På något sätt var det en öm punkt för Johanna. Jag tror att Johanna kan ha varit avundsjuk. Även om hon inte ville ha H kan hon ha varit avundsjuk för att han hade ett bra nytt förhållande medan hon inte hade lyckats med det utan endera blivit utnyttjad eller fått ”nöja sig”.

I slutet så var Johanna intresserad av en kille som heter B*nny. Han ville dock bara ligga. Johanna blev irriterad (ledsen?) på Nöjet för att B*nny inte ens hälsade på henne. Johanna blev retad av killen hon träffade på Donken mitt i natten (turen med grannen) för B*nny, han visste att Johanna var intresserad men inte B*nny. Så B*nny har väl betett sig som en skitstövel och berättat vitt och brett om att han fått omkull Johanna.

Jag får intrycket av att Vetlanda-killarna inte har varit så trevliga mot Johanna. Och Johanna har kastat skit omkring sig hon med, på både killar och tjejer. Vetlanda verkar ärligt talat vara en håla med mycket social kontroll och skitsnack.
Eftersom J tydligen betett sig som en madrass, är det ganska givet att hon blivit betraktad som en sådan. Hon är då inte åtrådd för sin attraktionskraft utan endast som ett ligg, vilket hon inte kan acceptera.
Om hon själv ser det som erövringar förväntar hon väl sig uppmärksamhet och bekräftelse och kanske rentav även underdånig tacksamhet. När det uteblir vädrar hon sin frustration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in