Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det är förmodligen Johanna och Maja, med Johanna som den med motivet. Jag tror inte en sekund på att Maja låg i ett tält i skogen. Maja har också detaljkunskaper som jag inte tror att hon hade haft om hon inte var med.
Motivet till branden? Svårt att säga utan att veta vad som hänt mellan H och Johanna. H säger att han ”ville få deras vänskap att fungera” men han erkänner att han klippte av kontakten med Johanna när hon inte besvarade hans sms som han ville. När han klippte kontakten med henne fick han även ett antal gemensamma vänner att klippa kontakten. Så Johanna miste ett antal vänner pga att H inte kunde acceptera att Johanna ville få gå vidare från förhållandet utan något drama. Som jag förstår skapade inte Johanna något drama alls utan gjorde slut och ville sen vara kompisar. H var den som skapade drama, och vände vänner emot Johanna. Hämnd från Hs sida för att Johanna lämnade honom?
Jag skulle tro att motivet till branden hos H ligger där. Överreaktion? Absolut. Å andra sidan framstår inte H som särskilt sympatisk.
Ok, var mest intresserad om du trodde att Johanna hade med branden att göra öht.
Ja, svårt att förstå motivet, då oavsett om H*mpus har haft svårt att släppa Johanna, om hon inte tycker att han är klok någonstans, eller att som du säger:" framstår inte H som särskilt sympatisk".
Visst, vi vet inte något om deras relation, men det han berättar framstår lite på det vis vi lärt känna Johanna. Även exet F berättar ju liknade om festandet, och hur Johanna plötsligt tröttnade och att de fortfarande har kvar känslor för henne efteråt.
Hur vet du att H*ampus fick vänner att klippa kontakten med Johanna?
Av de förhör jag läst hittills är det Johanna själv som fått dom att bryta med henne.
Saxat lite förhör för att spegla några akser som framkommit om förhållandet. Bl a ahar Johan skapat en hatdikt om H*ampus också.
Johanna verkar "äga" H*ampus, trots att hon själv beskriver honom som stalker, men klipper ändå inte banden. Hon reagerar häftigt på en kompis som blivit ihop med honom. Detta gäller dock inte henne själv.
Johanna har även tidigare lagt skulden på H*ampus, då för branden hos Tove.
Jag lägger nog en stor del av problemen hos Johanna, även om det kan ha varit en knepig relation. Me jag har läst så många förhör med folk som berättar mindre bra saker om Johanna, och helt klart är det aatt runt Johanna är det ständig konflikter.
Observera också att hatlåten har alltså jobbats på ett tag. Inget som är en kul snabb grej.
Förhör Johanna:
"
F: Och den här filen skapades i maj, den 20 maj, sen har den ändrats några gånger under
resans gång. Låttitel, IQ befriade psykopater, narcissisternas segrare. Och där har du skrivit
om Hampus eller du, det står skrivet. Jag vet inte, är det du som har skrivit den här i din
jobbdator?
J: Jag känner inte igen det här. "
Förhör H*ampus:
"
H*ampus vill gärna berätta om den kvällen på Nöjet när Johanna skällde ut T*uva. Han ville
inte prata med Johanna då. Så han ignorera henne. Johanna gick fram till T*uva och gav henne
en utskällning och kallade henne för bitch."
//
"
Han säger att de andra inte är vän
med henne för att Johanna snackat skit om dem bakom deras rygg och hon har väl valt bort
dem för att de är tråkiga och hon är roligare och coolare. När hon var kompis med T*uva hans
nuvarande sambo fick hon skit om hon inte orka eller måddes ås bra och därför inte ville följa
med ut eller hitta på något."
//
"
Det här var i april 2021. Han minns inte att dom hade bråkade om något just då. De måste ju
vara någon som kunde portkoden tänkte han. Och eftersom det var mot honom så tänkte han
att hon kunde vara den enda som skulle göra det. H*ampus säger att det skulle ju kunna vara
någon helt okänd med. Och det var ju det han ville tro också. Han tyckte det var jobbigt och
det är fortfarande obehagligt att prata om. Han förträngde så mycket så han hade inte tänkt på
det förrän han fick det nu från F*ilip"
Förhör T*uva:
"
Johanna kom fram och hälsade på Hampus. Hon var väldigt trevlig och kramar H*ampus. J*ulius
ser detta och tar med H*ampus.
Hon går fram till mig och ger mig komplimanger om att jag är snygg och så, sen vänder hon
och säger att jag och Hampus blev tillsammans inte var jättehärligt för henne. Sen så sa hon
”fucking bitch move”, och att jag var en falsk jävla bitch och hora. Hon petar mig samtidigt i
bröstet. Jag känner att jag inte vill göra någon grej av det, så jag bara står där och lyssnade och
nickade. Jag sa ingenting till henne. Efter ett tag går hon därifrån och så var det över."
Här går det istället bra för Johanna att ha sex med andra, medan H*ampus verkar vara "henes" trots att de gjort slut:
Förhör E*milio:
"
Hade ni en relation?
Vi hade sex med varandra ibland på fester och så, men ingen relation.
Vem tog initiativ till sex?
Det var båda. Började på någon fest hos mig. Vi drack.
Var Johanna ihop med Hampus då?
Nej, men det var ganska kort tid efter. Några veckor."
//
"
Var du kär/hade känslor för henne?
Nej.
Jag fick reda av från Hampus ett tag efter att Johanna hade haft sex med ganska många av
hans kompisar. Han berättade om en Julius. Hampus var ganska ledsen när han berättade. Det
var ganska jobbigt för honom"
Och skylla på andra för det som hon själv gjort, sin vana trogen:
Förhör L*aura:
"
Vad visade han?
En bild på där det hade brunnit. Då var vi med Johanna med. Hon skrattade högt och tyckte
det var sjukt. Men sedan när vi var på fik, jag Miriam och Johanna. Då hade Johanna en teori
om att My startat branden hos Hampus och sedan Hampus som en hämnd hos Peter"
Här anklagar H*ampus även här. Alltså inte första gången.
Förhör J*esper:
"
Har du haft någon konflikt med Johanna personligen?
Nej.
Vet inte om det är relevant, men vill berätta. Några gånger när Johanna var tillsammans med
F*ilip så var han och Johanna hemma hos mig. Min bror är ihop med M*y. M*artin och M*y hade
tagit kort på branden hos P*eter. Jag fick se bilden av min bror och berättade för Johanna och
F*ilip när de var hemma hos mig och L*aura. Då reagerade Johanna väldigt starkt förvånad.
Nästan lite väl förvånad. Sedan drog hon fram någon teori om att M*y skulle ha tänt på hemma
hos H*ampus, och sedan att H*ampus skulle ha hämnats och försökt tända på hemma hos P*eter.
Det tycker jag låter riktigt orimligt men så sa hon i alla fall. Jag tror det var under samma
samtal, men är inte hundra. Men jag vet att hon sagt så till min tjej någon gång när de umgåtts."
Förhör J*ulius:
"
På frågan om det har varit något mellan Johanna och honom svarar J*ulius att Johanna visade
intresse för honom men J*ulius avvisade detta. Johanna små flörtade och försökte få till en
fling med honom när det tagit slut med Johannas ex H*ampus. J*ulius tror att Johanna ville ha
en fling med honom för att han är kompis med H*ampus och göra H*ampus svartsjuk. J*ulius sa
avvisade Johanna av samma anledning, att han är kompis med H*ampus. Han har känt
H*ampus länge."