2023-07-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Och jag band mitt bolån hos Danske Bank för två år sedan till räntan 2.74% på 30 år.

Visste inte ens att svenska bolån kunde bindas så länge. Låter som att du ljuger.

Och om detta är sant (vilket det inte är) så borde du inte vara så bekymrad om räntan. Trots det går du ständigt runt och skriver hur räntan ska ner nästa år osv.

För din privatekonomis skull så rekommenderar jag att du räknar med en bolåneränta på 5% åtminstone till 2025.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-07-10 kl. 09:23.
Citera
2023-07-10, 13:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, AI är sämre än en kompetent mänsklig analytiker, AI är som Big Data en hajp av stora mått.
Vilka företag har i närheten av en fungerande AI-baserad kundtjänst?
AI fungerar i sammanhang där analysen kan begränsas av strikta ramar.

Du får nog utveckla just vad du menar med detta.
Om du talar om sk "kategoriserare" a'la Neurala nätverk aka Deep learning så håller jag med dig.

Deep learning är utmärkta att analysera statiska tillstånd (skilja mellan en brödrost och en katt), men helt värdelösa att förstå en föränderlig situation (t.ex börskurser)
Det finns dock nya modeller som är betydligt bättre på det senare fallet
Citera
2023-07-10, 14:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du får nog utveckla just vad du menar med detta.
Om du talar om sk "kategoriserare" a'la Neurala nätverk aka Deep learning så håller jag med dig.

Deep learning är utmärkta att analysera statiska tillstånd (skilja mellan en brödrost och en katt), men helt värdelösa att förstå en föränderlig situation (t.ex börskurser)
Det finns dock nya modeller som är betydligt bättre på det senare fallet
AI fungerar där datan som skall analyseras är begränsade, typ schack, kommer du till språk eller där det handlar om nyanser så är AI tämligen värdelös.
Sen kan AI hjälpa till att effektivisera men att tror på tramset om den intelligenta maskinen som skall ta över är samma trams som alltid, det kommer inte att hända.
Citera
2023-07-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Visste inte ens att svenska bolån kunde bindas så länge. Låter som att du ljuger.

Och om detta är sant (vilket det inte är) så borde du inte vara så bekymrad om räntan. Trots det går du ständigt runt och skriver hur räntan ska ner nästa år osv.

För din privatekonomis skull så rekommenderar jag att du räknar med en bolåneränta på 5% åtminstone till 2025.

Det tar 2 sekunder att googla för och råda bot på dina tvivel.

https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/press-releases/2019/danske-bank-utmanar-bolanemarknaden-med-bolan-stabil
Citera
2023-07-10, 17:45
Medlem
DVikings avatar
Enligt SCB för juni:

"Den genomsnittliga räntan för rörliga bostadslån var 4,26 procent."

En höjning från RB genomförd därefter och två mer förväntas av marknaden:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/39885

4,26 + 0,25 + 0,50 = 5,01

Ingen överraskning med >5% i snittränta för rörliga bolån i slutet av året alltså.
Citera
2023-07-10, 18:10
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Det tar 2 sekunder att googla för och råda bot på dina tvivel.

https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/press-releases/2019/danske-bank-utmanar-bolanemarknaden-med-bolan-stabil

Fast det erbjudandet gäller väl inte längre? Klickar man vidare så kommer du till den vanliga matrisen med boräntor…
Citera
2023-07-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fast det erbjudandet gäller väl inte längre? Klickar man vidare så kommer du till den vanliga matrisen med boräntor…

När har jag sagt att det gäller fortfarande?
Citera
2023-07-10, 18:22
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
När har jag sagt att det gäller fortfarande?

Du svarade ju på en kommentar där vederbörande efterfrågade en länk- då kan man väl anta att man använder en aktuell länk och inte till nått som inte gäller längre?
Citera
2023-07-10, 19:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
AI fungerar där datan som skall analyseras är begränsade, typ schack, kommer du till språk eller där det handlar om nyanser så är AI tämligen värdelös.

Nja, schack är till att börja med ett extremt komplicerat spel. Det var först 1913 som man lyckades bevisat att schack antingen vitt eller svart hade en svag dominans att kunna vinna spelet, dvs antingen vinst eller remi.
Vad det gäller språk anser jag att både Chat GPT3/4 sköter bättre än genomsnittlig flashback användare.

Citat:
Sen kan AI hjälpa till att effektivisera men att tror på tramset om den intelligenta maskinen som skall ta över är samma trams som alltid, det kommer inte att hända.

Du skulle bli förvånad om du kontrollerade ditt uttalande lite närmare. AI bottar går att manipulera. Ett klassiskt exempel var en twitter(?) bot som slutade med att den blev en fullblodsrasist inom 24 timmar tror jag det var.
Det finns ett flertal senare exempel där AI gått helt bersärk i sina åsikter
Citera
2023-07-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du svarade ju på en kommentar där vederbörande efterfrågade en länk- då kan man väl anta att man använder en aktuell länk och inte till nått som inte gäller längre?

Varför skulle det fortfarande gälla när jag svarade i imperfekt och skrev SPECIFIKT ATT JAG BAND RÄNTAN FÖR NÅGRA ÅR SEDAN.
Citera
2023-07-10, 20:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Varför skulle det fortfarande gälla när jag svarade i imperfekt och skrev SPECIFIKT ATT JAG BAND RÄNTAN FÖR NÅGRA ÅR SEDAN.

Kommer ihåg de där lånen, men såg aldrig några tecken på att de faktiskt lanserades (länken säger att de ska komma våren 2020).

Har du något mer som påvisar att de faktiskt ställdes ut till svenska kunder?
Citera
2023-07-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kommer ihåg de där lånen, men såg aldrig några tecken på att de faktiskt lanserades (länken säger att de ska komma våren 2020).

Har du något mer som påvisar att de faktiskt ställdes ut till svenska kunder?

Dom lanserades men det blev ingen större ”hit” då räntan var så pass låg ändå. Vår förvaltare på banken tyckte t om att vi var lite galna men tji fick han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in