2023-07-09, 22:29
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/dnb-sveriges-inflation-faller-snabbare-haft-det-tuffare/a/O815pO
DNB: Sveriges inflation faller snabbare – haft det tuffare

Sverige kommer att få bukt med inflationen snabbare än Norge, bedömer storbanker enligt E24.

Hard bud för inflations-entusiasterna.

Blir snabbare fall för inflationen i Sverige. Det talar för tidigare räntesänkningar.
Citera
2023-07-09, 22:33
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Vi säger så 😂 håller med om att det funkar på universitet och förmodligen är det pga dina erfarenheter därifrån som du tror att detta skulle funka. Du är förmodligen en av alla dessa usla grundskolelärare som inte kan hantera barn och ungdomar och därför passar du bäst in på universitetet där mänskliga relationer spelar noll roll. Du är verkligen en typisk forskare.

Ber om ursäkt att jag skrev ”dom” en gång i min text, oförlåtligt förstås när en besserwisser lurar längs knuten.

Jag undervisar förresten i företagsekonomi så jag är väldigt långt ifrån att vara en flummig socionom.

Trådstartaren har samma tänk som de som sade att datorerna kommer att ta över allt inom flera yrken.
AI kommer vara ett bra komplement men det kommer göra såväl elever som läraren mer effektiva.
AI är en del av digitaliseringen och det mesta kommer bli bättre med tekniken.
OnT: räntan kommer justeras neråt i q4 eller q1- inflationen faller snabbare prognosen och Sveriges inflationsssiffror är nu lägre än Norge (kom artikel idag).
Man skall komma ihåg att boräntan var ungefär 5% 2008 men sedan justerades den ner. Det är helt enkelt inte modernt längre att öka räntorna till tvåsiffrigt som man gjorde för länge sedan. Nu vill man ha tillväxt och bättre förutsättningar för företag att växa.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-07-09 kl. 22:37.
Citera
2023-07-09, 22:40
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/dnb-sveriges-inflation-faller-snabbare-haft-det-tuffare/a/O815pO

Sverige kommer att få bukt med inflationen snabbare än Norge, bedömer storbanker enligt E24.

Blir snabbare fall för inflationen i Sverige. Det talar för tidigare räntesänkningar.
Väldigt positivt för Sverige och visar på styrkan i att parera höjningarna på varor och tjänster
Jag tror Sverige är på rätt väg nu och även om räntorna är så pass höga nu på kort tid så vänder det framöver helt klart.
Citera
2023-07-09, 22:55
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:

Det han säger är att ekonomin kommer krascha hårdare här (pga förutsättningar) och att sänkning av ränta kommer ske först november 2024 så vet inte om det är så bra analys
Citera
2023-07-09, 23:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Där har du nog helt fel.
Alla yrken som bygger på analyser görs redan idag billigare och bättre av AI
De yrken som kommer vara kvar är de som kräver att man måste kunna utföra en enklare analys och lösa problemet med kroppen typ hemtjänst , sjuksköterskor, undersköterskor, vårdare på stormavdelning,…
Nej, AI är sämre än en kompetent mänsklig analytiker, AI är som Big Data en hajp av stora mått.
Vilka företag har i närheten av en fungerande AI-baserad kundtjänst?
AI fungerar i sammanhang där analysen kan begränsas av strikta ramar.
Citera
2023-07-09, 23:56
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/fraktpriserna-fortsatter-att-rasa-en-historisk-kollaps/a/0Qz6V0
Fraktpriserna fortsätter att rasa: ”En historisk kollaps”

Prisraset för containerfrakt har varit lika dramatiskt som den explosiva ökningen med 800–900 procent under pandemin.

Och fraktraterna för containerfrakt kollapsar.
Det leder till fallande priser på importerat gods.
Och sänker KPI.

Vilket kommer leda till fallande räntor.
Citera
2023-07-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Väldigt positivt för Sverige och visar på styrkan i att parera höjningarna på varor och tjänster
Jag tror Sverige är på rätt väg nu och även om räntorna är så pass höga nu på kort tid så vänder det framöver helt klart.

Räntorna är väl knappast så höga än. Dessutom är det lite naivt att tro att räntorna sänks inom nära framtid. Jag kan få 4% på ett vanligt sparkonto på två års bindningstid. Det innebär att bankerna räknar med att kunna tjäna pengar på den räntan. Innan 2025 lär vi inte se stora sänkningar.
Citera
2023-07-10, 01:03
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Eller så jämkar du och sparar på banken och har en tusenlapp till, men ditt val.

Ja, men är rädd att jag istället höjer min levnadsstandard istället för att spara.
Citera
2023-07-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Räntorna är väl knappast så höga än. Dessutom är det lite naivt att tro att räntorna sänks inom nära framtid. Jag kan få 4% på ett vanligt sparkonto på två års bindningstid. Det innebär att bankerna räknar med att kunna tjäna pengar på den räntan. Innan 2025 lär vi inte se stora sänkningar.

Och jag band mitt bolån hos Danske Bank för två år sedan till räntan 2.74% på 30 år.
Citera
2023-07-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det finns väl ett räknefel i detta också, i vart fall för nya bostadsrätter.
Där har "utvecklarna" gömt ytterligare dryga miljonen per bostad i föreningslån.
Så när räntan går upp så blir inte bara dina lån dyrare, månadsavgiften går också upp per automatik.
Lägg därtill 20 - 25% ökning av driftkostnaderna som också ska tas ut via månadsavgiften.
Kostnaden för lånet i Brf (normalt sett bundna för längre perioder) ingår i driftskostnaden. Oklart för min del hur bankerna mäter den när de avgör om folk kan ta lån eller inte. Men i och med att kalkylräntan varit uppe på 7+ procent de senare åren finns det säkert utrymme för en bolåneränta på 5+.

Tittar i en årsredovisning för en splitterny Brf med inflyttning i år. De har sina lån bundna på 1 respektive 3 och 5 år. En höjning av räntan på 1/3-del av lånen under det närmaste året är knappast en katastrof för dem. Det blir en höjning med några hundralappar på månadsavgiften.
Citera
2023-07-10, 09:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Trådstartaren har samma tänk som de som sade att datorerna kommer att ta över allt inom flera yrken.
AI kommer vara ett bra komplement men det kommer göra såväl elever som läraren mer effektiva.
AI är en del av digitaliseringen och det mesta kommer bli bättre med tekniken.
OnT: räntan kommer justeras neråt i q4 eller q1- inflationen faller snabbare prognosen och Sveriges inflationsssiffror är nu lägre än Norge (kom artikel idag).
Man skall komma ihåg att boräntan var ungefär 5% 2008 men sedan justerades den ner. Det är helt enkelt inte modernt längre att öka räntorna till tvåsiffrigt som man gjorde för länge sedan. Nu vill man ha tillväxt och bättre förutsättningar för företag att växa.
Att inflationstakten faller beror på baseffekter, ren matematik. Problemen börjar när man börjar komma ned mot 3-4 % i årstakt, då är risken att det går betydligt trögare precis som vi ser i USA.
Där jublas det om inflationstakten faller med en tiondel mer än prognostiserat.
Citera
2023-07-10, 09:12
Medlem
Citat:
Japp. Mycket konkurser nu i byggsektorn.

De som jobbar med nyproduktion har ingen kunskap och rutin eller ens marknadsföring för att jobba med renoveringar.
Dessutom drar ju kunderna ned där iom att dom för större kapitalutgifter.
Det blir uppsägningar och kk för de som jobbar mot privatkunder också.

Staten får in mindre skattepengar när näringslivet kroknar. Så man har tvärtom mindre att lägga på sådant. Samma för kommun och landsting.
Man har redan gjort detta en gång. Krisen 2007-2008. De stora förlorarna var storbolag som riktade in sig på nybyggnation medan den lokala marknaden i huvudsak bestod och många offentliga beställare "passade på" att rusta/bygga när det blev billigare pga marknadsläget.

Jag bara antar att de offentliga som byggde helt enkelt lånade pengar för sina investeringar, skatteintäkter eller ej.
.

Edit: det är alltså inte renodlade "beredskapsjobb" det handlar om, där man skyfflar en jordhög från ena sidan till den andra och sedan tillbaka igen utan om att det offentliga kan "tidigarelägga" investeringar.

(om man nu kan tala om "tidigarelägga" när vi talar om exempelvis en sisådär 200 års ogjort arbete med VA-nätet)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenavgiften-kan-fyrdubblas-ledningarna-byts-for-sakta
Senast redigerad av byggare bob 2023-07-10 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in