2023-07-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så han är lagligt vald av Ukrainas folk.

Ja. Du missförstår mig. Jag pekar på att ukraina är delat, geopolitiskt. Östra ukraina mot västra. Dom kommer inte överens. Östra ukraina är för det mesta pro ryskt, därför dom flesta där är ryssar. Västra ukraina är inte ryska, och vill inte ha med något ryskt att göra.
Citera
2023-07-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skulle Sverige? De står ju inte ens emot en kalasjnikov på nära håll. Terränggående minibuss med ksp på taket.
Lite nyfiken bara, vad kallar du brdm-3 och mt-lb i så fall?
Citera
2023-07-09, 23:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Du vet att zelensky har fått kritik för censur?

https://www.nytimes.com/2022/12/30/world/europe/zelensky-journalism-law-free-speech.html

https://europeanjournalists.org/blog/2021/08/26/ukraine-president-bans-opposition-media-strana-ua-and-sanctions-editor-in-chief/

Låt oss vända på steken, Putins ledarskap. Hur tycker du det är nu efter ett och ett halvt år i kriget ?

-Har han nationen bakom sig ?
-Har han ens den militära apparaten bakom sig, fullt ut ?
-Tolererar han "andra åsikter". Dvs att kriget var ett misstag och bör avslutas ?

Du vet själv att Zelensky åtnjuter betydligt större förtroende, än Putin i dessa frågor. Så varför fortsättningsvis tjafsa om detta ?

Utrikespolitisk så är även kriget en katastrof för Ryssland. För grannländerna har återigen blivit påminda om var det egentliga hotet finns. Retoriken ifrån länder som Polen har gått ifrån "svårt" till "uselt". Baltländerna.., tja du vet nog.., och sedan då Finland och Sverige som avslutar sin neutralitet för att gå in i Nato.

Vad säger detta om Putins "fingertoppskänsla" ?
Senast redigerad av Snapcount 2023-07-09 kl. 23:51.
Citera
2023-07-09, 23:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Var har du hört att de gamla ska skänkas/skrotas?

Att vi köper in nya har nog mer med upprustningen av FM att göra, än att det ska ersätta materiel vi redan har. De gamla renoverades ju för inte så längesen har jag för mig
Jag har inte sett nåt officiellt om att Sverige har skänkt eller ska skänka Pasi till UAF, enbart rykten. Det ryktas också om att Finland redan har skänkt ett antal Pasi till UAF. Finland säger dock ingenting officiellt om vad de skänker till UAF. Sverige har ju börjat att meddela en del iaf. Nån har ju skänkt Pasi iaf men det finns ju fler länder som har de.

Såg nu att nån har skrivit på Wikipedia att Finland redan har skänkt Pasi till UAF. Men det är förmodligen bara baserat på rykten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Patria_Pasi#Operational_service
Citera
2023-07-09, 23:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Lite nyfiken bara, vad kallar du brdm-3 och mt-lb i så fall?
Var det nån som nämnde mt-lb? Såg precis att ryssen har uppdaterat en med en ordentlig lv-kanon haha.

https://twitter.com/praisethesteph/status/1678141456769220610
Citera
2023-07-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss vända på steken, Putins ledarskap. Hur tycker du det är nu efter ett och ett halvt år i kriget ?

-Har han nationen bakom sig ?
-Har han ens den militära apparaten bakom sig, fullt ut ?
-Tolererar han "andra åsikter". Dvs att kriget var ett misstag och bör avslutas ?

Du vet själv att Zelensky åtnjuter betydligt större förtroende, än Putin i dessa frågor. Så varför fortsättningsvis tjafsa om detta ?

Utrikespolitisk så är även kriget en katastrof för Ryssland. För grannländerna har återigen blivit påminda om var det egentliga hotet finns. Retoriken ifrån länder som Polen har "svårt" till "uselt". Baltländerna.., tja du vet nog.., och sedan då Finland och Sverige som avslutar sin neutralitet för att gå in i Nato.

Vad säger detta om Putins "fingertoppskänsla" ?

Det mesta tyder på att han har nationen bakom sig. Och jag kan inte se några tecken på att han inte har militären bakom sig.
Citera
2023-07-09, 23:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Var har du hört att de gamla ska skänkas/skrotas?
Att vi köper in nya har nog mer med upprustningen av FM att göra, än att det ska ersätta materiel vi redan har. De gamla renoverades ju för inte så längesen har jag för mig

Intressant det här att Europa rustar upp sina militärer samtidigt som de stödjer Ukraina och maler ned ryska armén. Varje månad försvagas Rysslands militär medan Ukrainas och de flesta europeiska länders arméer stärks. Jag har svårt att se hur Ryssland skall kunna hålla ut i utnötningskriget. Soldater kan de få fram men de får dålig träning och dåliga vapen.
Citera
2023-07-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har inte sett nåt officiellt om att Sverige har skänkt eller ska skänka Pasi till UAF, enbart rykten. Det ryktas också om att Finland redan har skänkt ett antal Pasi till UAF. Finland säger dock ingenting officiellt om vad de skänker till UAF. Sverige har ju börjat att meddela en del iaf. Nån har ju skänkt Pasi iaf men det finns ju fler länder som har de.

Såg nu att nån har skrivit på Wikipedia att Finland redan har skänkt Pasi till UAF. Men det är förmodligen bara baserat på rykten.

Ok, mest nyfiken på om du hade läst/hört på någon trovärdighet källa, då jag själv inte hört något om det. Men 90-paketet hörde man inte ett knyst om förren det vart officiellt.

Den som lever får se!
Citera
2023-07-09, 23:58
Medlem
https://www.theguardian.com/world/live/2023/jul/09/russia-ukraine-war-live-freed-mariupol-commanders-welcomed-home-biden-heads-to-europe?page=with:bloc k-64aa59c38f08fcfa3516057b#block-64aa59c38f08fcfa3516057b

Citat:
Russia’s foreign ministry spokeswoman Maria Zakharova said on Sunday that the leaders of Nato should discuss Ukraine’s Zaporizhzhia nuclear plant at their summit in Vilnius, Lithuania, next week.

Accusing Ukraine of “systematic infliction of damage” to the plant, Zakharova said that “the Nato summit’s key attention should be devoted to it”.

“After all, the vast majority of the alliance members will be in the direct impact zone” if something were to happen at the plant, Zakharova said on Telegram.

Vilnius is some 1,000 kilometres (620 miles) from the nuclear plant, Europe’s largest.

Planerar ryssjävlarna någonting när NATO mötet hålls i Vilnius, kan man undra.
Citera
2023-07-09, 23:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Nja, finsk press har rapporterat om Pasi i Ukraina. Här en som gick på pumpen : https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009156531.html

Men, en sak som inte har skrivits något mer.., men lär skall ha skett (har sett en artikel om det). Nämligen ett okänt antal 152mm pjäser som har blivit skänkta. Sedan så har jag sett att Ukrainarna har prisat artilleri-ammon ifrån Finland på en video.
Citera
2023-07-10, 00:01
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det mesta tyder på att han har nationen bakom sig. Och jag kan inte se några tecken på att han inte har militären bakom sig.

Så tecknen runt midsommarhelgen passerade obemärkt förbi dig?

Bra, då vet vi. Blind och döv...
Citera
2023-07-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant det här att Europa rustar upp sina militärer samtidigt som de stödjer Ukraina och maler ned ryska armén. Varje månad försvagas Rysslands militär medan Ukrainas och de flesta europeiska länders arméer stärks. Jag har svårt att se hur Ryssland skall kunna hålla ut i utnötningskriget. Soldater kan de få fram men de får dålig träning och dåliga vapen.

Ja, de närmaste åren är de inget större hot, men om 10-15 år kan de mycket väl vara det igen, och det tar tid att upprusta försvaret, inte minst personellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in