2023-07-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad man får ha i åtanke vid en bedömning av alkoholens påverkan, är att hon medicinerade med ADHD-medicinen Concerta. Alkohol och metylfenidat är en dålig kombination där medicinens biverkningar förstärks.
Alkohol är direkt olämpligt och bör undvikas helt och hållet vid den här typen av medicinering.

Mycket vanligt är rapporter om bl a huvudvärk, yrsel, dåsighet av olika grad, ångest, hjärtklappning, illamående eventuellt i kombination med kräkning.

Biverkningar ses även vid mindre mängder alkohol. Och det är som du säger, att M liksom T borde ha legat på runt 1 promille vid hemkomsten. Sista centilitrarna intogs i ett svep strax innan stängning.

M hade väl ganska nyligen börjat med medicinen. I början kan väl biverkningar vara starkare. På en bild från Nöjet håller sig M i räcket när hon ska gå upp för trappan, om inte jag minns fel. Trött? Dålig balans?
Citera
2023-07-09, 18:09
Medlem
Citat:
RL: "Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."
"Mjukdelsblödningen baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) samt sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen har ett utseende och lokalisation som är förenlig med att de orsakats av trubbigt våld i form av islag i/stöt mot ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt. "

Förutom att T:s huvud hade utsatts för ett flertal skador, belägna på olika ställen, så vittnar grannsonen om flera dunsar följt efter den första, vilkas antal uppskattas till 4 st. Med 5-10 sekunders mellanrum.
Ett vittnesmål som stämmer överens med att T hade flera mjukdelsblödningar.

J hoppar på och grenslar T inom c: a 10 sekunder och dunkar hennes huvud i golvet upprepade gånger, varav en mjukdelsskada dessutom orsakar en mindre blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna. Då är det denna skada som mycket väl kan ha gett upphov till en hjärnskakning, något som RL heller inte utesluter.

Tack för upplysningarna.
Det är så jag också TROR att det har gått till. Den första stora dunsen som sen efterförljdes av flera andra, men utan samma intensitet som den allra första, visar de dunsar grannen hörde när JJ dunkade TTs huvud i golvet flera gånger. Då stod grannen utanför JJs dörr, det är så det har gått till. Det TROR jag.

Iskallt att bara ett par minuter efter åka med grannen till Donken.

Vad MH gjorde är jag inte helt på det klara med, men jag tänker så här; INNAN fällningen stod trion i hallen vid badrummet. TT var på väg därifrån. Blir knuffad och TT sätter möjligen sina händer om JJs hals. "Vad fan håller ni på med?"

Det är kanske i DET läget som MH tar bort TTs händer från JJs hals. JJ fäller TT och resten som händer i badrummet är rätt oklart. Iaf för mig.

Kanske detta låter knäppt, men det är mina tankar om var som hände där i lägenheten på Storgatan.
Citera
2023-07-09, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M hade väl ganska nyligen börjat med medicinen. I början kan väl biverkningar vara starkare. På en bild från Nöjet håller sig M i räcket när hon ska gå upp för trappan, om inte jag minns fel. Trött? Dålig balans?
Du tänker att det är ovanligt att man håller i ett trappräcke när man går i en trappa?
Citera
2023-07-09, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis så! Det görs mänger av antagande utifrån att någon eller några beskrivit henne som snäll och omtänksam. Men även J har beskrivits som snäll och omtänksam av mer än en person. Samma personer här i tråden har då bestämt sig för att J är narcissist/psykopat och M är det viljelösa offret som inte har något att sätta emot.

J syns och hörs lite överallt. Hon står i frontlinjen så fort det nalkas konflikt. M däremot verkar hålla det mesta inom sig. Så vi, och förmodligen alla utom J har ingen aning om vad M tänker och känner för vissa saker. Att M varit mobbad, har psykiska problem, diagnoser m.m är ingen garant för att hon är en snäll och omtänksam person som inte kan ha onda avsikter.

Är man mobbad och utstött så är det en slags överlevnadsinstinkt att vara snäll för att överhuvudtaget ha chans till att skaffa vänner. Det kan ju vara så att M visade sitt rätta jag när hon togs in i värmen av J.

Om man bara tittar på hur M betett sig så finns det många tecken på att allt inte stod rätt till. Hon har skrikit fuck you till en fd kompis på gatan, hon har förstört en bil, varit informerad om två mordbränder, gjort inbrott, plankat på en nedlagd restaurang, sökt upp T och skrämt henne, incidenten du nämner på Nöjet där hon går runt med bitchig attityd och är konfrontativ.

I dom 15 förhören med polisen och åklagarens utfrågning i rätten är så nära den osminkade M vi har kommit. Och då är det som jag tjatat om många gånger nu, väldigt anmärkningsvärt att denna 18 åring klarar av att ljuga i förhör efter förhör utan att bryta ihop. Inte en tillstymmelse till ledsamhet eller gråt över det inträffade. Analyserar man också hennes beteende direkt efter mordet där hon äter, sover och beter sig som ingenting har hänt, så anser jag att varje opartiskt människa bör inse att det finns någon empatistörning som spökar.
Jag tror att det finns ett antal skribenter med starka moderskänslor för Maja, som ser en skör, vek och beskedlig liten flicka i henne. Detta intryck bygger inte på omgivningens vittnesmål om henne i FUP - för de beskriver henne inte som sådan - utan på det faktum att hon haft det motigt i skolan, är adopterad och har en NPF-diagnos. Det blir automatiskt ”synd om henne” och då tolkas hon som ett offer och ett offer är ju alltid snällt och blir utnyttjad.

Om man däremot läser vittnesmålen om Maja i FUP och till det lägger de handlingar som vi vet att Maja har utfört och som du räknade upp i ditt inlägg så blir bilden en annan. Hon framstår inte alls som skör, vek och beskedlig utan som en smått kaxig tjej. Hon döljer inte att hon är bisexuell, hon klär sig så hon syns, hon ser bitchig ut tycker någon och hon backar inte när hon tror sig få en smäll på Nöjet utan ifrågasätter och konfronterar.

Jag håller med om att hon dessutom verkar vara empatistörd utifrån det väldigt behärskade sätt som hon agerar och reagerar på vid bortforslingen och dumpningen av kroppen och vidare under dagen efter. Till det kommer att hon höll tyst i många långa förhör. Det är udda att orka sitta häktad och ljuga så länge när man är så ung och tidigare ostraffad och inte har någon erfarenhet alls av häkte, förhör, advokater etc. Jag tänker att en 18-åring med ett normalt känsloregister, som mot sin vilja har tvingats delta i en dumpning av en kropp, bryter ihop i den miljön.
Citera
2023-07-09, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Perfekt! Då kör vi: jag börjar med J:s beskrivning av när M faller till golvet, den historia hon lämnar till grannen som förklaring till den höga dunsen.

Citerar dig på nytt, för att uppmärksamma dig på mitt tillägg, en skiss av skadorna på ryggen. Nu har jag tagit bort hela ditt inlägg, för att få plats.

Som du påpekat är skadorna mestadels till höger, en sårskada som dock kan ha uppkommit efter döden och sedan två mjukdelsskador på höger sida högt uppe.

Sedan finns ju centralt längre ner en mjukdelsblödning på 9 x 4 cm.

Så hur har det gått till med dessa skador på både mitt i ryggen och höger sida högt upp???

Ska hon fallit på höger sida, då det även finns skador på höger sida v huvudet och sedan har de centrala skadan mitt på ryggen uppkommit då Johanna suttit på kroppen/alternativt haft knä på bröstet för att hålla ner henne?

Jag återkommer med skadorna på armarna för att få en bättre helhetsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har tagit bort lite av ditt inlägg, då texten annars tyvärr blir för lång. Jag har förmodligen klippt på annat ställe än jag markert, så jag rekommenderar tt den som vill läsa ditt inlägg i sin helhet, klickar på pilen vid "ursprungligen postat av Reviews". Hoppas att det är ok?

Alltid roligt att du inbjuder till att gå till botten med saker! Verkligen produktivt för både en själv och tråden.

Därför försöker jag nu i första steget bena ut ryggskadorna, mycket för min egen del. I andra steget armbågsskadora utifrån A 149. Och sedan göra en slags fundering utifrån skdorna. inte så lätt, hm...

Man önskar att det hade funnits en sådan skiss över kroppen, där skadornas placering hade markerats, så att man hade förstått mer var skadorna suttit.

RYGG

A 149/96

"Utlåtande
Skador inklusive mikroskopiska undersökningsfynd
"
//
"- bålen med en sårskada högt upp på ryggen (nr. 75), mjukdelsblödningar högt upp på ryggen (nr. 145), i den högra skulderbladsregionen (nr. 146) och i längdregionen (nr 76/147)"

A149/99

"Skadornas uppkomstsätt
//

"Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).

Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att dom uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgvingen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.

/75

"Undersökningsprotokoll

Yttre undersökning
//
74. Högt uppe till vänster på ryggen ses ett ca 12 x 6 cm stort område med kraftigare brännskada i form av brunsvart missfärgad, tämligen hård läderliknande hud. Området är beläget med sin mittpunkt ca 6 cm utanför ryggens medellinje, ungefär i höjd med sjunde halskotans taggutskott.

75. I inre nedre begränsning av detta brännskadade område ses en oregelbunden snett uppåt höger i ca 60 graders vinkel mot horisontalplanet orienterad ca 3,5 x 0,8 cm stor ytlig sårskada. Skadans kanter är något oregelbundna, vänster kant är lätt underminerad. I sårskadan ses ingen vital reaktion.
Bortsett från lite sot och växtmaterial i anslutning till den vänstra kanten ses i skadan inget främmande material. Sårskadan är belägen med sin mittpunkt i bålens bakre medellinje, ungefär i höjd med den sjunde halskotans tandutskott.

76. Tämligen centralt på ryggtavlan ses ett cirka 8 x 5 cm stort, tvärorienterat rödflammigt missfärgat område som är beläget med sin mittpunkt ca 27 cm nedom den sjunde halskotans taggutskott, i ryggens meddellinje.
"

//
/83

"145. Högt upp till höger på ryggen, utanför skada nr. 75, ses en ca 4 x 4 cm stor mörkröd mjukdelsblödning i muskelvävnaden utmed kotpelaren.

146. I den högra skulderbladsregionen ses i underhudsfettet och muskelvävnaden en ca 6 x 5 cm stor oregelbunden mörk brunröd mjukdelsblödning.

147. Tämligen centralt i ländregionen ses en avlång, vertikalt orienterad ca 9 x 4 cm stor mörkröd mjukdelsblödning som sträcker sig i mjukdelarna vid kotpelarens taggutskott och muskelvävnaden utmed kotpelaren. Blödningen motsvarar skada nr 76.
"

/91

Sammanfattning och tolkning av fynden
  • En ytlig sårskada högt upp till höger på ryggen uppkommen i närliggande tidpukt till dödenmed förekomst av sot eller bränt/förkolnat organsikt material (hår, celler, mm) ytligt i sårskadan, förekomst av material som möjligen utgörs av rester av brännbar vätska och termisk påverkan på vävnaden efter döden.

A 149/98 ff

"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt talar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

"A 149/100
Min fetning:

"Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet den misstänkta JJ har beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.
"

Citerar mig själv för att få med en kroppsskiss med inritade skador på ryggen (väldigt ungefärligt)
Har använt mig av dessa från rttsmedicinalverket:

https://www.rmv.se/wp-content/uploads/b%C3%A5len_beskuren.jpg

https://imgur.com/a/zXUuHYn

74. brännskadan 12 x 6 cm
75. sårskada, 3,5 x 0,8 cm, egentligen vinklad i 60 grader
145. mjukdelsblödning muskelvävnaden 4 x 4 cm
146. mjukdelsblödning muskelvävnaden 6 x 5 cm
147/76. mjukdelsblödning mukslevävnaden 8 x 5 (9 x 4) cm
Citera
2023-07-09, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat vidare och plockat upp spörsmålet vi hade i början om orsak, verkan och samband igen.
Bakgrund till Js hat mot T och systern, den lite märkliga acceptansen av M som bästis och förändringen J genomgick.

Kan det vara så att M blev Js räddande ängel?

Jag tänker att mellan februarilovet och påsklovet hålls mentorssamtal med åk 3-eleverna, där man går igenom bedömningsläget och vad som krävs för ev. höjning av betyg. Av beskedet J får inser hon att trots hennes goda betyg är hon långt ifrån att nå tillräckligt med poäng för att komma in på arkitektlinjen, vilket varit hennes enda stora mål. Luften går ur henne.
Djup besvikelse, frustration och bitterhet infinner sig. Hon är inte den perfekta som klarar allt, som pappa framhåller, men det vill hon inte erkänna varken för sig själv eller någon annan. Hur ska hon hantera det?
Så på en fest introduceras M, en dansglad tjej som börjar pröva sina vingar likt en kalv på grönbete, för henne. Det klickar direkt och J glömmer bitterheten för en stund.

M bedömer och dömer inte J efter betyg eller prestationer. Hon ser upp till den populära J som, liksom hon, älskar att dansa. M är precis vad J behöver i stunden, någon som ser henne som den perfekta hon tänker sig vara och någon som inte ifrågasätter.
Festandet och partajandet blir ett mål och en legal, medveten eller omedveten, ursäkt för de misslyckade studieresultaten. I detta har hon Ms starka stöd. M, som äntligen känner sig sedd och uppskattad för den hon är.

Med partajandet som mål blir statusen i gänget central för självbilden. J tar avstånd från pluggandet, hyllar festandet och alla som inte vill festa är tråkmånsar hon inte vill umgås med. M, som precis upptäckt utelivet, hejar på.

Men här stöter J på patrull, Hon godtas inte av killgänget där T och My ingår, vilket hon inte vill acceptera. Avundsjukan kokar och bitterheten som de misslyckade studieresultaten gav projiceras på tvillingarna. Sedan följer det ena på det andra med anklagelser och hot från båda håll.

M förefaller angelägen om att hålla sig utanför bråket, men då hon blir tvungen att välja sida väljer hon J som lyft, bekräftat och gett henne så mycket.

Det slutliga spiket i kistan slås då T kommer in på läkarutbildningen och My på någon teknisk (har jag för mig). J kom inte in på sin drömlinje, men dessa två som gjort livet surt för henne blir antagna till utbildningar med extremt höga intagningspoäng. Avundsjukan växer till hat.

Alla i Js omgivning blir utsatta för hennes bitterhet och tar ställning för eller emot. J ser T som orsak till allt elände som drabbat henne, hatet eskalerar och enda chansen för J att må bättre och komma vidare är att T röjs ur vägen.

Allt detta har diskuterats tidigare, men vad jag kan minnas har det varit bit för bit och inte som en sammanhängande story där även Ms roll beaktats.

Om detta är fullt ut med sanningen överensstämmande vet jag givetvis inte. Det är mina slutsatser baserade, i första hand, på den sammanfattning som Greven försett oss med.
Tack för en oerhört bra sammanfattning. Jag tänker mig hennes bottenlösa hat mot systrarna när de lyckats och hon misslyckats. Och så en kväll på Nöjet så dyker plötsligt Tove upp från ingenstans (efter att ha bott i Linköping och studerat under en lång period) och går flinandes fram till Johanna och frågar "Hur känns det att vara sämst i världen".

Det fick bägaren att rinna över för Johanna. Tyvärr.
Citera
2023-07-09, 19:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat vidare och plockat upp spörsmålet vi hade i början om orsak, verkan och samband igen.
Bakgrund till Js hat mot T och systern, den lite märkliga acceptansen av M som bästis och förändringen J genomgick.

Kan det vara så att M blev Js räddande ängel?

Jag tänker att mellan februarilovet och påsklovet hålls mentorssamtal med åk 3-eleverna, där man går igenom bedömningsläget och vad som krävs för ev. höjning av betyg. Av beskedet J får inser hon att trots hennes goda betyg är hon långt ifrån att nå tillräckligt med poäng för att komma in på arkitektlinjen, vilket varit hennes enda stora mål. Luften går ur henne.
Djup besvikelse, frustration och bitterhet infinner sig. Hon är inte den perfekta som klarar allt, som pappa framhåller, men det vill hon inte erkänna varken för sig själv eller någon annan. Hur ska hon hantera det?
Så på en fest introduceras M, en dansglad tjej som börjar pröva sina vingar likt en kalv på grönbete, för henne. Det klickar direkt och J glömmer bitterheten för en stund.

M bedömer och dömer inte J efter betyg eller prestationer. Hon ser upp till den populära J som, liksom hon, älskar att dansa. M är precis vad J behöver i stunden, någon som ser henne som den perfekta hon tänker sig vara och någon som inte ifrågasätter.
Festandet och partajandet blir ett mål och en legal, medveten eller omedveten, ursäkt för de misslyckade studieresultaten. I detta har hon Ms starka stöd. M, som äntligen känner sig sedd och uppskattad för den hon är.

Med partajandet som mål blir statusen i gänget central för självbilden. J tar avstånd från pluggandet, hyllar festandet och alla som inte vill festa är tråkmånsar hon inte vill umgås med. M, som precis upptäckt utelivet, hejar på.

Men här stöter J på patrull, Hon godtas inte av killgänget där T och My ingår, vilket hon inte vill acceptera. Avundsjukan kokar och bitterheten som de misslyckade studieresultaten gav projiceras på tvillingarna. Sedan följer det ena på det andra med anklagelser och hot från båda håll.

M förefaller angelägen om att hålla sig utanför bråket, men då hon blir tvungen att välja sida väljer hon J som lyft, bekräftat och gett henne så mycket.

Det slutliga spiket i kistan slås då T kommer in på läkarutbildningen och My på någon teknisk (har jag för mig). J kom inte in på sin drömlinje, men dessa två som gjort livet surt för henne blir antagna till utbildningar med extremt höga intagningspoäng. Avundsjukan växer till hat.

Alla i Js omgivning blir utsatta för hennes bitterhet och tar ställning för eller emot. J ser T som orsak till allt elände som drabbat henne, hatet eskalerar och enda chansen för J att må bättre och komma vidare är att T röjs ur vägen.

Allt detta har diskuterats tidigare, men vad jag kan minnas har det varit bit för bit och inte som en sammanhängande story där även Ms roll beaktats.

Om detta är fullt ut med sanningen överensstämmande vet jag givetvis inte. Det är mina slutsatser baserade, i första hand, på den sammanfattning som Greven försett oss med.

Väldigt träffande analys tror jag!

Kan verkligen ha varit jobbigt för Johanna att själv inte kunna komma in på sin utblidning, medan Tove lyckades.

Kan kännas bittert och istället blir partajandet med Maja det som ska vara livet.

Känns verkligen som att Johanna är specialist på att projicera. Inte bara sitt hat, utan all de fel hon själv har lägger hon på tvillingarna.
Citera
2023-07-09, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Tack för en oerhört bra sammanfattning. Jag tänker mig hennes bottenlösa hat mot systrarna när de lyckats och hon misslyckats. Och så en kväll på Nöjet så dyker plötsligt Tove upp från ingenstans (efter att ha bott i Linköping och studerat under en lång period) och går flinandes fram till Johanna och frågar "Hur känns det att vara sämst i världen".

Det fick bägaren att rinna över för Johanna. Tyvärr.
En bra historia men den är tyvärr inte sann. Tove lyckades ju inte eftersom som hon avbröt sin utbildning och kom hem. Detta visste Johanna om, hon nämner det i något förhör. Så om något så kunde ju Johanna känna sig överlägsen Tove. Tove klarade inte av studierna, Johanna hade inte testat än så hon hade alla chanser att lyckas där Tove hade misslyckats.
Citera
2023-07-09, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Del 16: Sammanfattning podden "Försvunnen". Del 5
Uppdaterad: 19 november.

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

MGM nära vänner beskriver JJ, MH och umgängeskretsen.
Vittne 1. Här kallad Q. Nära vän till MH

Q lärde känna MH genom föreningsverksamhet.
Q ser MH i viss mån som ett extrasyskon.

Q beskriver MH:s personlighet:
- Helt underbar, har aldrig gjort Q illa.
- MH skulle aldrig lägga ett finger på någon
- MH har mycket respekt, i alla fall mot äldre
- MH har hand om sina kompisar och är aldrig elak mot dem
- Om MH gör något fel ångrar hon sig direkt, blir ledsen och ber om ursäkt

Q beskriver hur MH skaffade dåligt umgänge och blev mer intresserad av fester och killar:
- Under Q:s och MH:s relation blir MH allt mer intresserad av fest, alkohol och nikotin.
- Q upplever att MH:s föräldrar tidigare försökt skydda MH från detta
- Från början drack MH ”i smyg”, men sedan fick hon dricka så länge hon berättade var hon var
- MH blir aldrig så full att hon inte kan prata och så. Hon blir aldrig jättefull
- Q upplever att det varit mycket alkohol i kretsen, men även droger med i bilden senaste tiden
- Droger är extremt vanligt i Vetlanda; ”man orkar inte bry sig längre”.
- MH hatade Volvo-raggare
- MH umgicks med många killar som ”bara ska ligga”.

- Q upplever att MH började umgås med fler människor senaste åren
- Q blev chockad över visst av MH:s umgänge sista tiden
- JJ och en del killar var orsaken till MH:s förändring
- För Q dyker JJ upp först för ca 2 år sedan. Då tänkte hon ”Vad fan är det här för jävla tjej”.
- MH har inte pratat så mycket om JJ med Q
- Q vägrar tro att MH har mördat någon

Vittne 2. Här kallad X. Nära vän till JJ. Känner alla inblandade mycket väl

- X har känt JJ från förskola till studenten
- X känner alla inblandade mycket väl.
- Främst sista året på gymnasiet och efter sommaren som X och JJ umgicks frekvent
- Sommaren 2021 umgicks de nästan varje dag

Om umgängeskretsen:
- Var alltid minst 10 som gick ut. JJ, Tove och X var alltid med.
- JJ var navet i umgängeskretsen, som ofta anordnade fester
- X beskriver JJ + MH som en systerrelation, där självsäkra JJ styrde, MH följde på….

X beskriver sin nära vän JJ:
- Under låg- och mellanstadietiden var JJ mycket tävlingsinriktad
- JJ var glad och spontan
- JJ var duktig på att planera och få ihop folk.
- JJ var målinriktad
- JJ har velat bli arkitekt hela gymnasietiden
- ”Om JJ ville en sak, då gör hon sen saken. Hon behöver inte stöd från någon annan”.
- JJ brydde sig inte om vad andra människor tyckte, folk fick tycka vad de ville om henne
- JJ tänkte inte alltid igenom sina handlingar eller ord
- X anser att JJ inte vårdade relationen med JJs dåvarande pojkvän förra året
- JJ kunde låsa sig när hon blev arg. JJ blev ofta argare än vad som var nödvändigt.

X om alkohol och droger i kretsen:
- Tove och MH var mycket lättpåverkade av alkohol
- JJ drack typ aldrig. I våras ska JJ ha sagt att hon inte tålde alkohol eftersom hon fick röda utslag.
- JJ behövde inte alkohol för att ha kul
- X känner inte till några droger i umgängeskretsen, iaf inte förra sommaren.

X beskriver MH:
- MH var ganska osäker
- MH brydde sig mycket om andra; hur de kände. Stämde av.

X beskriver Tove:
- Tove var alltid genomsnäll
- Tove kämpade med krav på sig själv
- Toves mående varierade. Vissa dagar jätteglad. Andra dagar, speciellt om hon hade druckit, kunde hon börja gråta. Mycket om vikten och skolan. ”Självhat” kan man säga.

Vittne 3. JJ:s ex. Här kallad Z

Z beskriver förhållandet han hade med JJ:
- De gjorde slut i april 2022
- Krånglig relation, framför allt efter sommaren 2021

Z beskriver JJ:
- JJ var en partypingla som var ute och festade varje helg
- JJ vile inte ta ansvar i konflikter. Riktade negativ uppmärksamhet mot någon annan.
- Beskriver att MH och JJ hade som en bästa kompis-relation. De gjorde allt tillsammans.
- Z hade svårt för MH i början, med gillade henne allt mer med tiden

Konflikten:

Vittne X, som känner alla tre, beskriver konflikten:
- Konflikt mellan JJ och en nära vän till Tove
- JJ ska ha hotat att avslöja en påstådd otrohet som Toves vän ska ha haft
- Toves vän och Tove ska då ha sagt ”detsamma” till JJ
- Enligt X fanns det ”väl bevis” för att båda två av dem hade varit otrogna.
- Konflikten lugnade ner sig emellanåt och de inblandade umgicks då som vanligt. Men ibland blossade konflikten upp.
- JJ ska ha sagt i våras att hon helt skulle bryta kontakten med Tove och Toves kompis.
- Tove och Toves nära vän var väldigt överbeskyddande mot varandra.

Intervju med en doktor i psykologi

Generellt när kvinnor mördar:
- Oftast relationsbaserat. Kvinnor mördar ofta partner eller fd partner
- Kvinnor mördar folk de känner
- Vanligaste mordvapnet är kniv. Men det förekommer även mer brutala sätt.
- Kvinnor mördar ofta en annan man. Ovanligt att kvinnor mördar andra kvinnor.
- Mordet utförs ofta i hemmet eller direkta närområdet
- Vanligt att de signalerar att de inte mår bra innan mordet
- Ovanligt att kroppen flyttas
- Kvinnor larmar oftare än manliga mördare.
- Kvinnor brukar inte lämna mordplatsen

Om motivbild:
- Ofta kan det röra sig om en ”man” i botten
- Svartsjuka och otrohet skapar mycket starka känslor
- Kan finnas en psykisk problematik i bakgrunden som förstärker någon känsla
Finns många detaljer att kommentera. Men en sak började jag undra över: det står att "MH hatade Volvo-raggare".
Vet nån här om det var nån speciell hädnelse som utlöste det hatet? Att "hata Volvo-raggare" skulle väl innebära att hata 75% av ungdomarna i Vetlanda ungefär...

Tänk om Maja istället för att bli vän med Johanna, hade börjat hänga med dessa? Åkt runt i en hottad Amazon och lyssnat på Eddie Meduza. Då hade hon nog sluppit bli inblandad i mordhistorien.

Bara en tanke.
Citera
2023-07-09, 19:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack! Nu tror jag RL sa i rätten att det är lika troligt att armbågsskadorna uppkommit efter att hon dämpat fallet med dom. Men är det så att dom tryckts ner mot golvet så talar det starkt emot att J själv lyckats låsa fast båda armarna under så lång tid. Som varit uppe för diskussion tidigare är det väldigt lätt att komma ur detta grepp för den liggande personen.
Får söka upp det. Jag tror att du missade min poäng med armbågsskadorna och fallet och jag var nog otydlig.
Vad jag ville säga med att de flesta skadorna var belägna på hö sida var att det motsäger en hypotes om att fallet har orsakat armbågsskadorna, läs i spoiler;
Ovanstående skador borde ha uppstått i samband med fallet, om hon föll på sidan. Vilket betyder att hon aldrig tog emot sig med bägge armbågar.
Vad som styrker denna tes, förutom skadorna, är att J själv säger att T aldrig hann ta emot sig, hennes fötter lättar från golvet och hon landar med en duns. Enligt J så skadas både huvud och rygg rejält, vilket kan bekräftas av ovanstående skador.

Jag har även nämnt den alkoholmängd T hade i kroppen och faktumet att alkohol medför försenade reflexer.

Begrunda T:s skador en stund och föreställ dig ett fall på sidan och vilka utskjutande delar på kroppen som troligtvis får ta stryk efter en fällning där J tar tag i T:s högra axel.

Jag har citerat J:s beskrivning av M:s kräkande i badrummet tidigare. Hon beskriver för grannen att hennes kompis föll på sidan - minns du?
Även i förhören säger J att M föll på axeln, på sidan:
Citat:
"När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt.
Enligt Johanna spyr Maja så mycket att Johanna är orolig att hon ska svimma av sina egna spyor.
Johanna tar av sig sina strumpor för de är fulla med spya och sedan går hon och hämtar en hushållsrulle och en svart sopsäck.
Johanna försöker städa undan spyan och ska sedan gå ut för att köpa mat.
Johanna torkar rent med hushållspapper på golvet i toan och det gör hon ett bra tag från det att grannen plingade på och hon tror att det var efter 02.30.
Sedan går hon iväg och träffar grannen i trappuppgången
När hon är med Maja inne på toaletten så hör hon hur det plingar på dörren men hon tar ingen notis om detta. Johanna säger att det är ett par minuter från att Maja dunsat i golvet till dess att det plingar på dörren."
/.../
"Johanna hjälpte Maja att flytta sig lite mot elementet så att Johanna kunde torka på golvet framför henne."
Peta in T istället för M i ovanstående förhör.

RL: "Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."

Mycket talar för att de efterföljande höga dunsarna som grannarna hörde efter den första, var T:s huvud som dunkades i golvet. Mjukdelsblödningarna är ett resultat av hårda islag, dessutom uppstod en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna vid ett av islagen.

RL bedömer att huvudskadorna har kunnat medföra tillräcklig medvetandepåverkan för att inkapacitera T. Med J:s knän över armbågarna så lär T ha befunnit sig i en hyfsat försvarslös ställning. - Spydde hon lite här och att det är DNA:t man har hittat vid golvbrunnen?

Som @Avel tidigare var inne på så existerar ju grader av medvetandepåverkan, på liknande sätt resonerar även RL.
T kan ha tappat ork med medvetandegrumling relativt snabbt. RL: "mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet."
Citera
2023-07-09, 20:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig på nytt, för att uppmärksamma dig på mitt tillägg, en skiss av skadorna på ryggen. Nu har jag tagit bort hela ditt inlägg, för att få plats.
Ska gå igenom ditt förra inlägg mera noggrant senare. Har läst igenom en gång.
Citat:
Som du påpekat är skadorna mestadels till höger, en sårskada som dock kan ha uppkommit efter döden och sedan två mjukdelsskador på höger sida högt uppe.

Sedan finns ju centralt längre ner en mjukdelsblödning på 9 x 4 cm.

Så hur har det gått till med dessa skador på både mitt i ryggen och höger sida högt upp???

Ska hon fallit på höger sida, då det även finns skador på höger sida v huvudet och sedan har de centrala skadan mitt på ryggen uppkommit då Johanna suttit på kroppen/alternativt haft knä på bröstet för att hålla ner henne?
Fetad text: Exakt! J sitter med hela sin tyngd över T:s diafragma en längre stund och T kan ha gjort försök att häva sig uppåt för att skaka av sig J och slagit i länden under ett ålande. Skadan borde ligga någonstans i området mellan L1-L5.
Citat:
Jag återkommer med skadorna på armarna för att få en bättre helhetsbild.

Citerar mig själv för att få med en kroppsskiss med inritade skador på ryggen (väldigt ungefärligt)
Har använt mig av dessa från rttsmedicinalverket:

https://www.rmv.se/wp-content/uploads/b%C3%A5len_beskuren.jpg

https://imgur.com/a/zXUuHYn

74. brännskadan 12 x 6 cm
75. sårskada, 3,5 x 0,8 cm, egentligen vinklad i 60 grader
145. mjukdelsblödning muskelvävnaden 4 x 4 cm
146. mjukdelsblödning muskelvävnaden 6 x 5 cm
147/76. mjukdelsblödning mukslevävnaden 8 x 5 (9 x 4) cm
Tack så mycket - riktigt snyggt jobbat! Så ska det se ut om man vill vara noggrann och få en tydlig bild.
Citera
2023-07-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En bra historia men den är tyvärr inte sann. Tove lyckades ju inte eftersom som hon avbröt sin utbildning och kom hem.

Det var väl så att Tove bara skulle ha ett studieuppehåll?
Man behöver inte avbryta sin utbildning för alltid då man tar ett studieuppehåll.
Finns en artikel om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in