2023-07-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag håller med om att det är magstark jämförelse. Vi har ingen aning om om/hur Majas insida ser ut. Det verkar finnas ett antagande att Maja var snäll och beskedlig men det vet vi inget om. Maja kan t ex gå runt med mycket bitterhet för att ha varit mobbad/utanför tidigare. Hon har omvittnat negativa känslor för sin familj.

Maja beskrivs av en vakt eller ett vittne på Nöjet som att hon gick runt ensam med en bitchig uppsyn. Hon gick alltså runt och såg stöddig ut. Låter inte så ”beskedligt”.

En händelse som flugit under radarn är att Maja var inblandad i ett eget bråk, utan Johanna, på Nöjet samma kväll. Maja upplevde att hon blev trängd eller slagen på dansgolvet och reagerade då med att konfrontera. Det visade sig vara en bekant (Julia Air*st* som figurerar som vittne i utredningen) som gjort nåt av misstag och då la Maja ner.

Men Maja är inte utan egen aggression. Så någon utsatt kvinna ser jag henne inte som.

Precis så! Det görs mänger av antagande utifrån att någon eller några beskrivit henne som snäll och omtänksam. Men även J har beskrivits som snäll och omtänksam av mer än en person. Samma personer här i tråden har då bestämt sig för att J är narcissist/psykopat och M är det viljelösa offret som inte har något att sätta emot.

J syns och hörs lite överallt. Hon står i frontlinjen så fort det nalkas konflikt. M däremot verkar hålla det mesta inom sig. Så vi, och förmodligen alla utom J har ingen aning om vad M tänker och känner för vissa saker. Att M varit mobbad, har psykiska problem, diagnoser m.m är ingen garant för att hon är en snäll och omtänksam person som inte kan ha onda avsikter.

Är man mobbad och utstött så är det en slags överlevnadsinstinkt att vara snäll för att överhuvudtaget ha chans till att skaffa vänner. Det kan ju vara så att M visade sitt rätta jag när hon togs in i värmen av J.

Om man bara tittar på hur M betett sig så finns det många tecken på att allt inte stod rätt till. Hon har skrikit fuck you till en fd kompis på gatan, hon har förstört en bil, varit informerad om två mordbränder, gjort inbrott, plankat på en nedlagd restaurang, sökt upp T och skrämt henne, incidenten du nämner på Nöjet där hon går runt med bitchig attityd och är konfrontativ.

I dom 15 förhören med polisen och åklagarens utfrågning i rätten är så nära den osminkade M vi har kommit. Och då är det som jag tjatat om många gånger nu, väldigt anmärkningsvärt att denna 18 åring klarar av att ljuga i förhör efter förhör utan att bryta ihop. Inte en tillstymmelse till ledsamhet eller gråt över det inträffade. Analyserar man också hennes beteende direkt efter mordet där hon äter, sover och beter sig som ingenting har hänt, så anser jag att varje opartiskt människa bör inse att det finns någon empatistörning som spökar.
Citera
2023-07-09, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Ingen orsak. Finns förresten länk till FUP här i tråden?

Jag trodde i början att det bara var ett bråk som spårat ur och att hon inte menat att ha ihjäl T. Men ju mer jag läser om hennes beteende desto mer chockad blir jag... Stämmer verkligen det där om hennes hus när de tältade utanför t.ex.?

Vad gäller FUP, tror jag om jag inte missminner mig att @NiederErmaFrost är kunnig på sådant.

Vad gäller tältningen, tror jag att skribenten bandat ihop händelserna med det här:

A 153/1210

"M: Eh, ja, eh, hon har försökt bränna inne sitt första ex också.
F: Vem är det?
M: Hampus Karmetun.
F: Mmm. Berätta om det.
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt
förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte
kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror
det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i
skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att
jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var
kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte
till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja
som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad
heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och
det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta.
Ja. Så han klarade sig.
"
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-09 kl. 16:03.
Citera
2023-07-09, 16:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2022-10-31 13:00 diarienr: 5000-K1226065-22 1087 (aktbilaga 153)

Din berusning Maja, är du helt borta? Däckad?
Jag var inte helt medveten.

Hur mycket drack du?
Typ två glas vin innan vi gick ut, sedan två drinkar. Från klockan 20 till typ 01.

Vi har pratat med mycket folk i den här utredningen, det är ingen som beskriver att du skulle vara uppseendeväckande berusad.
Nähä, jag vet ju hur jag va.

Två 6 cl drinkar plus två glas vin. Motsvarar ca 22 cl starksprit totalt.

Detta utspritt på ca 5 timmar blir alltså runt 4,4 cl i timman.

Kroppen förbränner ungefär 1,5-2 cl alkohol i timman.

Maja kan inte varit mer än salongsberusad med en ungefärlig promillehalt på runt 1 som mest, med tanke på antal timmar alkoholförtäringen är utspridd på.
Vad man får ha i åtanke vid en bedömning av alkoholens påverkan, är att hon medicinerade med ADHD-medicinen Concerta. Alkohol och metylfenidat är en dålig kombination där medicinens biverkningar förstärks.
Alkohol är direkt olämpligt och bör undvikas helt och hållet vid den här typen av medicinering.

Mycket vanligt är rapporter om bl a huvudvärk, yrsel, dåsighet av olika grad, ångest, hjärtklappning, illamående eventuellt i kombination med kräkning.

Biverkningar ses även vid mindre mängder alkohol. Och det är som du säger, att M liksom T borde ha legat på runt 1 promille vid hemkomsten. Sista centilitrarna intogs i ett svep strax innan stängning.
Citera
2023-07-09, 16:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Det är vad jag också tror ligger bakom JJs extrema hat mot tvillingarna T.

Hat

Avundsjuka, att JJ själv inte kunde nå sina mål men att systrarna kunde nå sina

...och i viss mån svartsjuka när det visade sig att systrarna även hade mage att bli tillsammans med JJs ex, det var ett big no no. Det fick ingen vara..
Jag tror att grunden ligger I Js raserade självbild. Det visade sig att hon inte var den perfekta som fixade allt och det ville hon varken erkänna eller acceptera. Hon bytte då mål från arkitekt till partajare och räddade på så vis ansiktet.

Nej, att någon annan skulle ha attraktionskraft större än hennes var väl svårsmält, även om hon själv gjort slut.
Citera
2023-07-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att Johanna vet mycket väl vad hon pysslar med, och att det är just därför hon lägger så lite på Maja så att det inte ska spilla över på henne själv.

Maja kommer ju inte ganska sent i förloppet enligt Johanna, precis när Tove ska ha tagit strypgrepp på Johanna. Det är liksom ett slags försvar för Johanna som "blir angripen" av den aggressiva Tove.

Så Johannas version är inte att de tllsammans angriper en försvarslös Tove, utan Johanna behöver hjälp. Och denna hjälp är väldigt diffus, verkar inte vara så säker när eller hur mycket.

Eftersom Johanna "äger sin version" hur som helst tänker jag, vilket det nu visat sig i rätten, så kan hon säga vad som helst. Hon blir trodd genom sitt erkänande, precis såsom hon önskade. Utom det att Johanna inte fattat att de djupa skadorna på halsen och artären visar tvärtom på ett hårt och långvarigt tryck.

Hoppas inte det här hamnar i HR dom som ett vållande, precis som Johanna vill.

Jag ser en mycket manipulativ lögnerska, som lurat och manipulerat många under lång tid. Hon är vanelögnare, som på ett skickligt sätt använder en grundhistoria ( te x mordet på Tove) som bas, lägger till (namn såsom Elsa, detaljer såsom ramlade på sidan, spydde) och drar ifrån (allt gick bra, ligger på sängen) med lätthet.

Nu gör hon samma manöver i förhör och rätten med sitt erkännande. Som ligger så nära sanningen som möjligt, med små men avgörande ändringar.

Johanna har gaslightat de som nu alltmer börja tro på att det är Johanna som är den ärliga, som har skäl till det hon gör.

Att hon erkänner för att hon är ärlig; nej. Hon erkänner för att vinna en strid som är omöjlig att vinna på annat sätt. Att hon "erkänner " "tyvärr" att Maja var med, det är också för hennes själv. Inget är viktigare än hämnden för Johanna. Måste vinna sina strider.

Ja, det är väl förståeligt?
Skulle inte du om du var misstänkt för mord (och var oskyldig) berätta om du vid något tillfälle tagit i händerna?
Eller om Maja var skyldig och ljuger så kan hon förstås också nämna detta. Men annars ser jag hennes lögner som väldigt vaga och lama, sällan hon verkar komma på något komplicerat när hon ljuger. Det handlar mer om förnekande och undanhållande.

Jag har lagt min son på golvet och vi har fösökt få till det där med armarna. För det förta får Tove vara väldigt böjlig, då armarna måste dras från ena sidan till den andra. Men det blir en akrobatisk övning även för Maja och Johanna med korsande armar. Fattar inte hur Maja kan ha hållit ner armarna mot golvet heller.

Och jag tror att Tove hade påverkan av fallet och huvudet, därmed påverkan av medvetendet och försvarsfrörmågan.

Val hade väl Maja???
Vem säger att hon måste säga att hon var på toa när det inte finns minsta bevis för det?

Stegräknaren visar inte var hon gick, fins inget DNA från Maja i badrummet. Stegräknaren visar bara en session.

Johanna beter sig precis dom många andra har gjort och kommer göra i hennes situation. Hon ljuger, förminskar, förskönar, skriver om sanningen till sin fördel. Det här vet du, eftersom detta inte är den första FUP du läst. Men att ljuga till sin nackdel och riskera ett längre fängelsestraff, för att man vill hämnas hittar du inte ens exempel på hos narcissisterna. Det skulle vara att gräva sin egen grav, vilket inte ens den värsta narcissisten utsätter sig för.

Jag är övertygad att J s alla tankar och planer går ut på att komma på ett sätt för att slippa ett livstidsstraff. Inte att hämnas på M genom att säga att M skyddade henne från T stryptag och inte riktigt minns hur länge, eller på vilket sätt M höll i händerna.

J kan inte säga vad som helst. Hon blir enbart trodd i dom delar som stöds av annan bevisning. Varför hon blir trodd i den delen som avser att M höll i händerna beror dels på att grannarnas vittnesmål stämmer med det, plus att det är högst osannolikt att J själv inte skulle bli skadad efter en 3 minuters strypning framifrån.

Toves armar behövde inte korsars för att M skulle kunna hålla fast dom. Dom hölls väl helt enkelt ovanför hennes huvud, böjda eller raklånga. M behövde bara anpassa sin position för att få ett bra grepp. Förstår verkligen inte att man ser detta som fysiskt omöjligt.
Citera
2023-07-09, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller FUP, tror jag om jag inte missminner mig att @NiederErmaFrost är kunnig på sådant.

Vad gäller tältningen, tror jag att skribenten bandat ihop händelserna med det här:

A 153/1210

"M: Eh, ja, eh, hon har försökt bränna inne sitt första ex också.
F: Vem är det?
M: Hampus Karmetun.
F: Mmm. Berätta om det.
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt
förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte
kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror
det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i
skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att
jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var
kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte
till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja
som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad
heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och
det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta.
Ja. Så han klarade sig.
"
"
Det var mera logik. För dels lät det konstigt att J och M skulle ha tältat i trädgården samtidigt som nån som J hatade sov över inne i hennes hus (antar att det är huset där hon bodde med fadern som menas). Och dels vem FAN skulle offra sitt eget för att ha ihjäl någon?
Det verkade helt enket för osannolikt.
Citera
2023-07-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Möjliga tillvägagångssätt av handhållandet tycker jag att AL begränsat med förklaring till armbågsskadornas uppkomst. Skadorna satt på fel ställe för att T skulke kunna haft armarna ovanför huvudet.

Här menar jag att teori och praktik inte går ihop. För att scenariot ska vara sannolikt måste det vara praktiskt genomförbart. Som jag ser det kan skadornas placering endast förklaras med att T haft armarna längs med kroppen och då kompliceras Ms handhållande.

Skadorna på armbågarna har troligen uppkommit efter att hon dämpat fallet med dom. Eller vilka skador tänker du på? Fanns där även tryck/klämskador på armarna?
Citera
2023-07-09, 16:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Undrar mycket över TTs huvudskada/huvudskador. Vad jag minns så hade TT lite blod mellan 2 av de 3 hjärnhinnorna. Förutom såret i bakhuvudet. Tänker att TTs huvud kan ha dunkats i golvet ett antal gånger så att hon blev medvetslös, eller halvt om halvt. I såfall är det inte svårt för JJ att strypa TT på egen hand, utan att få motvärnsskador.

Har slarvat bort FUPen men är just nu mest intresserad av Obduktionsprotokollet.

Kan någon vänlig själ skicka en länk?
RL: "Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."
"Mjukdelsblödningen baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) samt sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen har ett utseende och lokalisation som är förenlig med att de orsakats av trubbigt våld i form av islag i/stöt mot ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt. "

Förutom att T:s huvud hade utsatts för ett flertal skador, belägna på olika ställen, så vittnar grannsonen om flera dunsar följt efter den första, vilkas antal uppskattas till 4 st. Med 5-10 sekunders mellanrum.
Ett vittnesmål som stämmer överens med att T hade flera mjukdelsblödningar.

J hoppar på och grenslar T inom c: a 10 sekunder och dunkar hennes huvud i golvet upprepade gånger, varav en mjukdelsskada dessutom orsakar en mindre blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna. Då är det denna skada som mycket väl kan ha gett upphov till en hjärnskakning, något som RL heller inte utesluter.
Citera
2023-07-09, 17:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Skadorna på armbågarna har troligen uppkommit efter att hon dämpat fallet med dom. Eller vilka skador tänker du på? Fanns där även tryck/klämskador på armarna?
RL om armbågsskador nr 143, 144: "mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande rygg tryckts mot en hård plan yta (golv)."

J: Eh, jag tog min arm runt kan man säga om hennes axlar på något sätt och sen satte jag mitt ben bakom hennes ben så att man liksom ja fällde ner henne kan man säga.
F: Du fällde henne bakåt, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag tog ju bakom hennes ben så att hon föll med ryggen mot golvet då.
/.../
J: Ja och sen stod Tove lite framför mig då ungefär så föll hon ju liksom rakt bakåt så hennes huvud hamnade någonstans här och sen blev det ju så, så hon hamnade väl så då.

J beskriver att M föll på sidan och det finns många likheter med T här.

T borde ha fallit på sidan såsom J beskriver att M föll; dels med tanke på hur fällningen borde ha gått till, dels med tanke på T:s många skador vilka är centrerade på höger sida; se inlägg igår kl 21:16.
Citera
2023-07-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
RL om armbågsskador nr 143, 144: "mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande rygg tryckts mot en hård plan yta (golv)."

J: Eh, jag tog min arm runt kan man säga om hennes axlar på något sätt och sen satte jag mitt ben bakom hennes ben så att man liksom ja fällde ner henne kan man säga.
/.../
J: Ja och sen stod Tove lite framför mig då ungefär så föll hon ju liksom rakt bakåt så hennes huvud hamnade någonstans här och sen blev det ju så, så hon hamnade väl så då.

T borde ha fallit på sidan såsom J beskriver att M föll; dels med tanke på hur fällningen borde ha gått till, dels med tanke på T:s många skador vilka är centrerade på höger sida; se inlägg igår kl 21:16.

Tack! Nu tror jag RL sa i rätten att det är lika troligt att armbågsskadorna uppkommit efter att hon dämpat fallet med dom. Men är det så att dom tryckts ner mot golvet så talar det starkt emot att J själv lyckats låsa fast båda armarna under så lång tid. Som varit uppe för diskussion tidigare är det väldigt lätt att komma ur detta grepp för den liggande personen.
Citera
2023-07-09, 17:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

/.../

Nej, inga klämskador med märken efter fingrar fanns på Ts armar, bl a därför är jag skeptisk till att M hållt I dem. Och T torde haft smått övermänskliga krafter om hon inte var inkapaciterad vilket är ytterligare en anledning till att jag tvivlar på att M skulle orkat hålla ner och pressa hennes armbågar mot golvet.

Om M på något vis hållt fast T kan det inte varit med händerna, som jag ser det.
Citera
2023-07-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, inga klämskador med märken efter fingrar fanns på Ts armar, bl a därför är jag skeptisk till att M hållt I dem. Och T torde haft smått övermänskliga krafter om hon inte var inkapaciterad vilket är ytterligare en anledning till att jag tvivlar på att M skulle orkat hålla ner och pressa hennes armbågar mot golvet.

Om M på något vis hållt fast T kan det inte varit med händerna, som jag ser det.

Ja, T s kropp sattes i akut stress och varenda muskel kämpar då för att ta sig loss. Det är oerhört svårt för en jämnstark gm att strypa sitt offer genom manuell strypning framifrån utan hjälp. I dom få fall det hänt, ser gm ut som en katt klöst sönder armar, hals och ansikte!

Tror du att hon var medvetslös? Eller vad menar du med inkapaciterad? för annars blir det konstigt att tvivla på att M inte orkar hålla fast händerna medans J stryper. Men att J själv skulle klara av att låsa hennes händer samtidigt som hon stryper skulle gå bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in