Citat:
Jag håller med om att det är magstark jämförelse. Vi har ingen aning om om/hur Majas insida ser ut. Det verkar finnas ett antagande att Maja var snäll och beskedlig men det vet vi inget om. Maja kan t ex gå runt med mycket bitterhet för att ha varit mobbad/utanför tidigare. Hon har omvittnat negativa känslor för sin familj.
Maja beskrivs av en vakt eller ett vittne på Nöjet som att hon gick runt ensam med en bitchig uppsyn. Hon gick alltså runt och såg stöddig ut. Låter inte så ”beskedligt”.
En händelse som flugit under radarn är att Maja var inblandad i ett eget bråk, utan Johanna, på Nöjet samma kväll. Maja upplevde att hon blev trängd eller slagen på dansgolvet och reagerade då med att konfrontera. Det visade sig vara en bekant (Julia Air*st* som figurerar som vittne i utredningen) som gjort nåt av misstag och då la Maja ner.
Men Maja är inte utan egen aggression. Så någon utsatt kvinna ser jag henne inte som.
Maja beskrivs av en vakt eller ett vittne på Nöjet som att hon gick runt ensam med en bitchig uppsyn. Hon gick alltså runt och såg stöddig ut. Låter inte så ”beskedligt”.
En händelse som flugit under radarn är att Maja var inblandad i ett eget bråk, utan Johanna, på Nöjet samma kväll. Maja upplevde att hon blev trängd eller slagen på dansgolvet och reagerade då med att konfrontera. Det visade sig vara en bekant (Julia Air*st* som figurerar som vittne i utredningen) som gjort nåt av misstag och då la Maja ner.
Men Maja är inte utan egen aggression. Så någon utsatt kvinna ser jag henne inte som.
Precis så! Det görs mänger av antagande utifrån att någon eller några beskrivit henne som snäll och omtänksam. Men även J har beskrivits som snäll och omtänksam av mer än en person. Samma personer här i tråden har då bestämt sig för att J är narcissist/psykopat och M är det viljelösa offret som inte har något att sätta emot.
J syns och hörs lite överallt. Hon står i frontlinjen så fort det nalkas konflikt. M däremot verkar hålla det mesta inom sig. Så vi, och förmodligen alla utom J har ingen aning om vad M tänker och känner för vissa saker. Att M varit mobbad, har psykiska problem, diagnoser m.m är ingen garant för att hon är en snäll och omtänksam person som inte kan ha onda avsikter.
Är man mobbad och utstött så är det en slags överlevnadsinstinkt att vara snäll för att överhuvudtaget ha chans till att skaffa vänner. Det kan ju vara så att M visade sitt rätta jag när hon togs in i värmen av J.
Om man bara tittar på hur M betett sig så finns det många tecken på att allt inte stod rätt till. Hon har skrikit fuck you till en fd kompis på gatan, hon har förstört en bil, varit informerad om två mordbränder, gjort inbrott, plankat på en nedlagd restaurang, sökt upp T och skrämt henne, incidenten du nämner på Nöjet där hon går runt med bitchig attityd och är konfrontativ.
I dom 15 förhören med polisen och åklagarens utfrågning i rätten är så nära den osminkade M vi har kommit. Och då är det som jag tjatat om många gånger nu, väldigt anmärkningsvärt att denna 18 åring klarar av att ljuga i förhör efter förhör utan att bryta ihop. Inte en tillstymmelse till ledsamhet eller gråt över det inträffade. Analyserar man också hennes beteende direkt efter mordet där hon äter, sover och beter sig som ingenting har hänt, så anser jag att varje opartiskt människa bör inse att det finns någon empatistörning som spökar.