Citat:
Ursprungligen postat av
Henriksen82
Du har en väldigt enkel och synisk bild av hur barn och ungdomar fungerar. Ja faktan är såklart viktigast men för att de överhuvudtaget ska lyssna på faktan krävs en lärare som dom har förtroende för och där de känner sig både sedda och engagerade. Att du tror att eleverna kommer sitta och läsa in kunskap säger väldigt mycket om hur lite kunskap du har om dagens ungdomar. Jag kan berätta för dig att dem helst inte läser en mening i en bok om dem inte måste och knappt då heller. De gånger de faktiskt läser förstår de ingenting då de behöver någon som visar och förklarar och repeterar om och om igen.
Jag delar alltså inte din bild men däremot kommer AI vara ett grymt hjälpmedel i skolan, både för lärare och elever.
Med tanke på din oförmåga att använda de och dem så behöver jag inga lektioner av dig om lärande. Jag har fö undervisat på alla nivåer från grundskola till masters/doktorands nivå på universitet (fd forskare).
Du kan aldrig tvinga en elev att vilja lära sig. Man får helt enkelt försöka göra ämnet så pass så intressant som det kan bli samt att påpeka fördelarna med att inte vara en obildad idiot.
Dina kunskaper om AI verkar vara närmast vara obefintliga. En AI kan programmeras att ha oändligt tålamod med en elev, samtidigt som AI:n försöker utröna vilka uppgifter eleven tycks gilla bäst och utforma undervisning därefter för att försöka fånga intresset.
Bilden jag fått av dig så här långt är av en överkänslig socionom som inbillar sig att sitta i ring och hålla varandra i hand utgör pedagogikens högsta triumf.
Driften att vilja tillförskansa sig kunskap handlar om att se det vackra och sköna inom all kunskap; allt från litteratur, musik, filosofi, naturvetenskap, …
Kan man inte förmå eleven att se detta, är alla Kumbaya sånger endast förslösad tid