2023-07-09, 18:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det kommer den absolut inte att göra, tvärtom lär den skapa nya jobb, som vid varje teknisk revolution. När datorn kom så försvann det 100.000 st lägre tjänstemän som satt och räknade löner och bokförde.
Idag sitter det tiotusentals och administrerar nätverk och mejlservrar.
IT tog och IT gav, samma lika med AI.

Där har du nog helt fel.
Alla yrken som bygger på analyser görs redan idag billigare och bättre av AI
De yrken som kommer vara kvar är de som kräver att man måste kunna utföra en enklare analys och lösa problemet med kroppen typ hemtjänst , sjuksköterskor, undersköterskor, vårdare på stormavdelning,…
Citera
2023-07-09, 18:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vid en viss nivå så blir det för avancerat.

Dessutom kryllar det av låtsasjobb.

Elon Musk sparkade 80 % av de anställda på Twitter.

Svenska staten skulle kunna sparka 80 % av alla anställda och ändå gå runt. Bara att automatisera. Anledningen till att folk får ha kvar sina låtsasjobb är av politiska skäl.

Hear, hear!
Citera
2023-07-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det mesta paradoxala vad det gäller AI är att de yrken som ryker först är typiska medelklassyrken, såsom läkare (diagnoser), advokater, översättare, analytiker, lärare, HR,…
Betydligt svårare att koda en AI till olika arbetarklass yrken som att bilreparatör eller byggarbetare (typ: byta gamla stammar i i hus), sjuksköterskor, hemtjänst, …
Jag förutspår att det kommer bli väldigt kämpigt för en stor del av medelklassen som högbelånade och inte är likvida.

Lärare kommer försvinna alltså? Robotar ska ta hand om våra barn och ungdomar? Den viktigaste faktorn för att kunna lära ut och motivera elever är förmågan att engagera och skapa relationer. Hur väl tror du AI kommer lyckas med det de närmsta 100 åren?
Citera
2023-07-09, 18:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Lärare kommer försvinna alltså? Robotar ska ta hand om våra barn och ungdomar? Den viktigaste faktorn för att kunna lära ut och motivera elever är förmågan att engagera och skapa relationer. Hur väl tror du AI kommer lyckas med det de närmsta 100 åren?

De kommer sitta framför en dator och ställa precis hur många frågor de vill. När de känner sig redo kommer de få ett prov.
Alla barn kommer kunna undervisas i precis den takt de har förmåga till.

Barnen behöver inte nödvändigtvis sitta hemma utan kan utföra detta på en skola. Kanske tom i ett annat land.

Vad det gäller ditt påstående: "Den viktigaste faktorn för att kunna lära ut och motivera elever är förmågan att engagera och skapa relationer" så det helt fel, då barn skall LÄRA sig förstå fakta när de undervisas; sociala relationer utvecklar man på fritiden.
Citera
2023-07-09, 18:54
Medlem
Citat:
De kommer sitta framför en dator och ställa precis hur många frågor de vill. När de känner sig redo kommer de få ett prov.
Alla barn kommer kunna undervisas i precis den takt de har förmåga till.

Barnen behöver inte nödvändigtvis sitta hemma utan kan utföra detta på en skola. Kanske tom i ett annat land.

Vad det gäller ditt påstående: "Den viktigaste faktorn för att kunna lära ut och motivera elever är förmågan att engagera och skapa relationer" så det helt fel, då barn skall LÄRA sig förstå fakta när de undervisas; sociala relationer utvecklar man på fritiden.

Du har en väldigt enkel och synisk bild av hur barn och ungdomar fungerar. Ja faktan är såklart viktigast men för att de överhuvudtaget ska lyssna på faktan krävs en lärare som dom har förtroende för och där de känner sig både sedda och engagerade. Att du tror att eleverna kommer sitta och läsa in kunskap säger väldigt mycket om hur lite kunskap du har om dagens ungdomar. Jag kan berätta för dig att dem helst inte läser en mening i en bok om dem inte måste och knappt då heller. De gånger de faktiskt läser förstår de ingenting då de behöver någon som visar och förklarar och repeterar om och om igen.

Jag delar alltså inte din bild men däremot kommer AI vara ett grymt hjälpmedel i skolan, både för lärare och elever.
Citera
2023-07-09, 19:48
Medlem
ChiefenKings avatar
Det jag inte förstår är hur KPIF som mäter inflation med fast ränta (oberoende va ökning av boränta) kan vara så seg att få ner när vanliga KPI globalt går ner snabbt men KPIF går segt som fan? I usa i juni är kpi 3,1 från 4,0 och KPIF är bara ner till 5,0 från 5,3!? Nästan 1 procentenhet ner på vanliga inflationen och endast 0,3 ner på KPIF. Borde det inte vara tvärtom?
Citera
2023-07-09, 20:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Du har en väldigt enkel och synisk bild av hur barn och ungdomar fungerar. Ja faktan är såklart viktigast men för att de överhuvudtaget ska lyssna på faktan krävs en lärare som dom har förtroende för och där de känner sig både sedda och engagerade. Att du tror att eleverna kommer sitta och läsa in kunskap säger väldigt mycket om hur lite kunskap du har om dagens ungdomar. Jag kan berätta för dig att dem helst inte läser en mening i en bok om dem inte måste och knappt då heller. De gånger de faktiskt läser förstår de ingenting då de behöver någon som visar och förklarar och repeterar om och om igen.

Jag delar alltså inte din bild men däremot kommer AI vara ett grymt hjälpmedel i skolan, både för lärare och elever.

Med tanke på din oförmåga att använda de och dem så behöver jag inga lektioner av dig om lärande. Jag har fö undervisat på alla nivåer från grundskola till masters/doktorands nivå på universitet (fd forskare).
Du kan aldrig tvinga en elev att vilja lära sig. Man får helt enkelt försöka göra ämnet så pass så intressant som det kan bli samt att påpeka fördelarna med att inte vara en obildad idiot.

Dina kunskaper om AI verkar vara närmast vara obefintliga. En AI kan programmeras att ha oändligt tålamod med en elev, samtidigt som AI:n försöker utröna vilka uppgifter eleven tycks gilla bäst och utforma undervisning därefter för att försöka fånga intresset.

Bilden jag fått av dig så här långt är av en överkänslig socionom som inbillar sig att sitta i ring och hålla varandra i hand utgör pedagogikens högsta triumf.
Driften att vilja tillförskansa sig kunskap handlar om att se det vackra och sköna inom all kunskap; allt från litteratur, musik, filosofi, naturvetenskap, …
Kan man inte förmå eleven att se detta, är alla Kumbaya sånger endast förslösad tid
Citera
2023-07-09, 20:03
Medlem
Citat:
Med tanke på din oförmåga att använda de och dem så behöver jag inga lektioner av dig om lärande. Jag har fö undervisat på alla nivåer från grundskola till masters/doktorands nivå på universitet (fd forskare).
Du kan aldrig tvinga en elev att vilja lära sig. Man får helt enkelt försöka göra ämnet så pass så intressant som det kan bli samt att påpeka fördelarna med att inte vara en obildad idiot.

Dina kunskaper om AI verkar vara närmast vara obefintliga. En AI kan programmeras att ha oändligt tålamod med en elev, samtidigt som AI:n försöker utröna vilka uppgifter eleven tycks gilla bäst och utforma undervisning därefter för att försöka fånga intresset.

Bilden jag fått av dig så här långt är av en överkänslig socionom som inbillar sig att sitta i ring och hålla varandra i hand utgör pedagogikens högsta triumf.
Driften att vilja tillförskansa sig kunskap handlar om att se det vackra och sköna inom all kunskap; allt från litteratur, musik, filosofi, naturvetenskap, …
Kan man inte förmå eleven att se detta, är alla Kumbaya sånger endast förslösad tid

Vi säger så 😂 håller med om att det funkar på universitet och förmodligen är det pga dina erfarenheter därifrån som du tror att detta skulle funka. Du är förmodligen en av alla dessa usla grundskolelärare som inte kan hantera barn och ungdomar och därför passar du bäst in på universitetet där mänskliga relationer spelar noll roll. Du är verkligen en typisk forskare.

Ber om ursäkt att jag skrev ”dom” en gång i min text, oförlåtligt förstås när en besserwisser lurar längs knuten.

Jag undervisar förresten i företagsekonomi så jag är väldigt långt ifrån att vara en flummig socionom.
Senast redigerad av Henriksen82 2023-07-09 kl. 20:08.
Citera
2023-07-09, 20:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Vi säger så 😂 håller med om att det funkar på universitet och förmodligen är det pga dina erfarenheter därifrån som du tror att detta skulle funka. Du är förmodligen en av alla dessa usla grundskolelärare som inte kan hantera barn och ungdomar och därför passar du bäst in på universitetet där mänskliga relationer spelar noll roll. Du är verkligen en typisk forskare.

Ber om ursäkt att jag skrev ”dom” en gång i min text, oförlåtligt förstås när en besserwisser lurar längs knuten.

Jag undervisar förresten i företagsekonomi så jag är väldigt långt ifrån att vara en flummig socionom.

Jag kan dock konstatera att du inte ens förmår att hålla dig till ämnet i tråden!
Citera
2023-07-09, 20:13
Medlem
Citat:
Jag kan dock konstatera att du inte ens förmår att hålla dig till ämnet i tråden!

Den här tråden handlar om räntan vad jag vet och du har skrivit en massa inlägg om AI…märkligt.

Jaja oavsett vilket är jag körd oavsett AI eller ej…lönen som lärare täcker ju inte räntekostnaderna länge till 😬
Senast redigerad av Henriksen82 2023-07-09 kl. 20:17.
Citera
2023-07-09, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/bra-tryck-pa-resor-spanien-popularaste-malet/a/69MJm0
Bra tryck på resor – Spanien populäraste målet

Trots konjunkturläget och den svaga kronkursen bokar fler än väntat solresor i sommar, uppger resejättar för DI.

Ser ut som de bolåntagarna har gott om pengar. Dom tvekar inte att åka på utlandssemester. Trots att SEK är svag och räntan deras höjts.

Måste sätta myror i huvudet på domedagstomtar och bubbelpratare.

Undergången när bolåntagarna åker ut på gatan i massor, verkar åka längre fram i tiden.
Citera
2023-07-09, 21:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Det skulle inte jag om säkerheten för lånet på en miljon var uppskattad till en ½ miljon, och säkerheten för lånet på 10 miljoner var uppskattad till 100 miljoner.
Allt annat lika skrev jag, Alltså med samma belåningsgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in