2023-06-19, 12:24
  #17293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Finns det något sätt att undvika naloxenen? Tex om jag spottar ut närjag är färdig istället för att svälja skiften. Får jag endå i naloxenen?
Edit: har subuxone 12 mg film om det spelar roll
Citera
2023-06-20, 17:38
  #17294
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Lider sedan länge av svår smärtproblematik p g a diverse neurologiska sjukdomar bland annat och har nyss slutat med metadon efter en relativt kort period då jag inte mådde så bra på dom. Stod på 60 mg där. Bra mot smärta men för mycket biverkningar för mig.

Hursomhelst så tillbaks till Norspan-plåster samt Temgesic 0,4 mg som jag får ta tre ggr dagligen. Har även 2-3 mg Iktorivil till kvällen. Sist jag stod på denna kombination så fick jag rätt god smärtlindring MEN fick feta hudirritationer av själva Norspan-plåstret med blåsor, svullnad, kliande/klåda utav h*lvete m,m trots att jag gjorde allt som smärtläkarna rekommenderade som att lufta plåstret innan i minst 1-2 timmar samt smörja in området där plåstret skall sitta med Betnovat salva (stark steroid) i 2-3 dagar innan med. Trots detta så fick jag problem ändå.

Hört av vissa att det kan vara skillnad på dom olika märkena som finns och limmet i produkten och nyfiken om någon som själv har Norspan/Buprenorfin plåster märkt av detta och isåfall vilken som är "mildast" märke så att säga? Själv provat Norspan och Buprenorphine STADA och båda gav exakt samma besvär. Finns sedan Buprenorphine Sandoz och Buprenorphine Teva kvar som jag ej provat men börjar misstänka att det nog blir samma resultat? Suger att få såna här besvär som smärtpatient när en medicin funkar bra mot smärta men så är man rätt allergisk mot skiten. Ni kan gissa om det suger...

Väl mött hursomhelst!

Jag har själv inte använt buprenorfinplåster men går på 20mg/dag i tablettform men har även fått fentanyl & morfin plåster när jag legat inne på sjukhus... kanske kan vara värt att diskutera med läkaren om ett annat ämne i plåster då du inte verkar få biverkningar av temgesic... bara ett förslag, annars finns buprenorfin som spruta nu "buvidal" kan också vara värt att ta upp med läkaren, då får du jämn dos dygnet runt. Hoppas det löser sig för dig!!! Ta hand om dig! MVH Jonathan
Citera
2023-06-25, 14:56
  #17295
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Finns det något sätt att undvika naloxenen? Tex om jag spottar ut närjag är färdig istället för att svälja skiften. Får jag endå i naloxenen?

Du får i dig ytterst lite naloxon via sublingualt intag. Upptaget är lite bättre buckalt (kinden) så undvik att placera filmen i kinden om du vill ha så lite naloxon som möjligt. Å andra sidan så får du i dig mer Buprenorfin buckalt än sublingualt också 🤩
Citera
2023-07-07, 00:11
  #17296
Medlem
Vilka utav dessa kan man använda för att boosta effekten av buprenorfin 🤔

Quentapin, truxal, tradil, norflex, mirtazapin och vilka doser ska man isåfall ta utav dessa? 🤔
Brukar i vanliga fall köra lyrica och alprazolam eller Klonazepam men har nu endast tillgång till dessa läkemedel och då jag endast tar buprenorfin blir det mer likt ett tjackrus tyvärr och läst att åtminstone truxal och norflex ska boosta den sederande effekten av opiater
__________________
Senast redigerad av gulingtaisvart 2023-07-07 kl. 00:25. Anledning: Glömde en substans!
Citera
2023-07-08, 16:06
  #17297
Medlem
l.s.ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulingtaisvart
Vilka utav dessa kan man använda för att boosta effekten av buprenorfin 🤔

Quentapin, truxal, tradil, norflex, mirtazapin och vilka doser ska man isåfall ta utav dessa? 🤔
Brukar i vanliga fall köra lyrica och alprazolam eller Klonazepam men har nu endast tillgång till dessa läkemedel och då jag endast tar buprenorfin blir det mer likt ett tjackrus tyvärr och läst att åtminstone truxal och norflex ska boosta den sederande effekten av opiater
Testade du mirtazapin i kombination med bupre? Intresserad då jag själv har en ask mirtazapin för sömnen. Testar lyrica i detta nu..
edit: Och vilka doser kör du? Mvh
Citera
2023-07-08, 22:35
  #17298
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulingtaisvart
Vilka utav dessa kan man använda för att boosta effekten av buprenorfin 🤔

Quentapin, truxal, tradil, norflex, mirtazapin och vilka doser ska man isåfall ta utav dessa? 🤔
Brukar i vanliga fall köra lyrica och alprazolam eller Klonazepam men har nu endast tillgång till dessa läkemedel och då jag endast tar buprenorfin blir det mer likt ett tjackrus tyvärr och läst att åtminstone truxal och norflex ska boosta den sederande effekten av opiater


Blanda inte gamla antipsykotiska och antidepressiva, inget gott kan komma från det... har haft de flesta o dom e inget du vill ha i kroppen!!! // 3ncor3
Citera
2023-07-09, 12:13
  #17299
Medlem
Undrar om nån som vet. Har käkat sub näst intill dagligen i minst 2 månader. Sista tiden låg jag på 8mg-1mg dagligen nån som vet när det går ur kroppen så man kan gå på oxyn igen vart borta från det i 9-10 dagar nu
Citera
2023-07-11, 13:11
  #17300
Medlem
Buprenorfin

Hjälp, jag har fått buprenorfin mot smärta, ett plåster vä15 mg var 7:de dag.

I förrgår tog jag bort plåstret på morgonen för jag tyckte jag var smärtfri och vill inte bli beroende, haft plåster nu i cirka 1,5 - 2 månader.
Idag mådde jag rejält risigt men inte pga smärtan utan skakig, dålig i magen och allmänt pris känsla.
Kan jag redan vara beroende av dom?
😭
Någon som vet??
Citera
2023-07-11, 13:13
  #17301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theesea
Hjälp, jag har fått buprenorfin mot smärta, ett plåster 15 mg var 7:de dag.

I förrgår tog jag bort plåstret på morgonen för jag tyckte jag var smärtfri och vill inte bli beroende, haft plåster nu i cirka 1,5 - 2 månader.
Idag mådde jag rejält risigt men inte pga smärtan utan skakig, dålig i magen och allmänt oros känsla.
Kan jag redan vara beroende av dom?
😭
Någon som vet??

*rättade en del stavfel, Sorry. Hej
Citera
2023-07-11, 13:26
  #17302
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theesea
Hjälp, jag har fått buprenorfin mot smärta, ett plåster vä15 mg var 7:de dag.

I förrgår tog jag bort plåstret på morgonen för jag tyckte jag var smärtfri och vill inte bli beroende, haft plåster nu i cirka 1,5 - 2 månader.
Idag mådde jag rejält risigt men inte pga smärtan utan skakig, dålig i magen och allmänt pris känsla.
Kan jag redan vara beroende av dom?
😭
Någon som vet??

Ja, det är med all sannolikhet utsättningssymtom. Prata med din förskrivare och förklara att du kan behöva hjälp med att trappa ut smärtlindringen, om du inte helt enkelt vill bita ihop någon vecka eller tre nu när du väl börjat.

Du kan räkna med en del sömnproblem, darrighet eller myrkrypningar, besvärlig matsmältning och dålig aptit, ev. jobbig värk med oklart ursprung, m.m. Det går över, är inte i sig akut farligt, men är du inte beredd på det och saknar hjälp med markservice i din bostad, t.ex. matlagning, städning, tvätt, inköp, så kan en uttrappning vara att föredra framför att bryta hårt, s.k. 'cold turkey'.
Citera
2023-07-11, 13:54
  #17303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ja, det är med all sannolikhet utsättningssymtom. Prata med din förskrivare och förklara att du kan behöva hjälp med att trappa ut smärtlindringen, om du inte helt enkelt vill bita ihop någon vecka eller tre nu när du väl börjat.

Du kan räkna med en del sömnproblem, darrighet eller myrkrypningar, besvärlig matsmältning och dålig aptit, ev. jobbig värk med oklart ursprung, m.m. Det går över, är inte i sig akut farligt, men är du inte beredd på det och saknar hjälp med markservice i din bostad, t.ex. matlagning, städning, tvätt, inköp, så kan en uttrappning vara att föredra framför att bryta hårt, s.k. 'cold turkey'.

Fyyy satte på ett plåster förut börjar lugna sig lite. Men usch så hemskt att det redan är så.
Jag har flera uttag, men ska ta det med läkaren efter min magnet röntgen som jag väntar på.

Han måste väl tänka att jag sen måste trappa ned?!
Funderar på att klippa i plåstret när jag redan mår såhär.
Det står iofs att man inte ska drt men fy det var en rejäl väckarklocka det här. Inget jag vill lida igenom. Kommer behöva plåster när jag får som värst ont men det här är urjobbigt att ens tänka på.
Och att utsättning symtomen kom efter 3:de dagen..
Igår hade jag både frossa och svettningar men har väl med plåstret att göra då.

Stort tack för svar!
Citera
2023-07-11, 14:36
  #17304
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theesea
Fyyy satte på ett plåster förut börjar lugna sig lite. Men usch så hemskt att det redan är så.
Jag har flera uttag, men ska ta det med läkaren efter min magnet röntgen som jag väntar på.

Han måste väl tänka att jag sen måste trappa ned?!
Funderar på att klippa i plåstret när jag redan mår såhär.
Det står iofs att man inte ska drt men fy det var en rejäl väckarklocka det här. Inget jag vill lida igenom. Kommer behöva plåster när jag får som värst ont men det här är urjobbigt att ens tänka på.
Och att utsättning symtomen kom efter 3:de dagen..
Igår hade jag både frossa och svettningar men har väl med plåstret att göra då.

Stort tack för svar!

Frossa, svettningar, sömnlöshet och värk som känns som att den kommer inifrån benen och får det att vända sig i magen är tecken på att en hyfsat jobbig utsättning väntar, och är det där någonstans din symtombild hamnar är det förmodligen bäst att trappa ut över åtminstone några veckor eller någon månad. Du kommer att känna av utsättningen även om den blir långsam men det är lättare att hantera en viss rastlöshet, apati eller oro än feber, diarré och den rätt påträngande känsla av förlust eller rädsla som kommer med en mer allvarlig opioidutsättning. Din förskrivare bör förstå att du behöver stega ned dosen, men det är inte alla som stött på det förut, en del har liksom inte gjort den yrkeserfarenheten än och det var länge sedan de gick igenom det på läkarprogrammet.

Tillägg: Buprenorfin är en stark opioid som verkar länge, så det gör att utsättningen blir mer utdragen än t.ex. vid morfinutsättning. Oavsett hur det känns när du gör uttrappningen så se för allt i världen till att inte göra avsteg från planen genom att försöka få tag på andra opioider och sånt, börjar du slira med illegala opioider eller perioda för att det känns bra kommer du få stora problem med att hålla ihop vardagen och det är väldigt få personer som varit där som tyckte att det var värt besväret.
__________________
Senast redigerad av PissBuss 2023-07-11 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in