2023-07-08, 11:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
5-6% är 100% säkerställt. RB har i många uttalande sagt hur de ska göra, bara att läsa. Räntorna kommer att vara hela 2024 och 2025 ut.

Det enda som kan stoppa den förutsägelsen är om Sverige och västvärlden går in i en enorm recession med kraftigt sjunkande inflation (deflation). Då kommer räntorna att snabbt vända neråt. Men då har vi riktigt mycket annat att tänka på, t.ex arbetslöshet börskrasch bostadskrasch.

Det är alltså matematiskt säkerställt att kommande två åren blir hemska ekonomiskt, på det ena eller andra sättet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-08 kl. 11:14.
Citera
2023-07-08, 11:13
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Minskad utlåning och sänkt efterfrågan på krediter dvs pengar bromsar inflationen.
Ok, ja i den bästa av världar så kanske det är så.
Nu verkar det som om "ekonomin" inte riktigt vill bete sig som "skolböckerna" en gång beskrivit.
Vilket kanske beror på att "ekonomin" idag omfattning av så stor mängd lånade pengar och spekulation.
Att trycka nya (digitala) pengar leder väl också ofelbart till inflation?
Den som lever får se.
Citera
2023-07-08, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ok, ja i den bästa av världar så kanske det är så.
Nu verkar det som om "ekonomin" inte riktigt vill bete sig som "skolböckerna" en gång beskrivit.
Vilket kanske beror på att "ekonomin" idag omfattning av så stor mängd lånade pengar och spekulation.
Att trycka nya (digitala) pengar leder väl också ofelbart till inflation?
Den som lever får se.
Räntorna är för låga, inte svårare än så. Centralbankerna vill inte ”krascha” ekonomin som det uttrycks.
Citera
2023-07-08, 11:22
Medlem
Självklart kommer boräntorna att gå över 5 %. Folk borde räkna med 6 % ifall sek fortsätter sjunka i värde.

Alla som trodde att denna process skulle bli kortvarig - tänk om.

Räkna med flera år där boräntorna är mellan 6 till 4 %.

Bostadspriserna kommer EJ att öka reellt.

2000-2021 kommer ej upprepas de kommande 20 åren. Tvärtom lär det bli några riktiga skitår framöver för bostadspriserna.
Citera
2023-07-08, 11:25
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Fallhöjden är skillnaden.

Det är väl belåningsgraden som är problemet snarare än storleken på lånet.
Citera
2023-07-08, 11:55
Medlem
Citat:
Så i landet Sverige så är det bara Svenne som ska hjälpa till.
Herr Adolf Fis på öfre Östermalm har inget som helst ansvar för landet, enligt dig.
Om jag förstår dig rätt?

Jag förstår inte alls. Om Herr Adolf har du 100 miljoner på banken och Herr Svensson har 1 miljon och lånar 4 och köper ett hus för 5 miljoner, vad har Herr Adolf för ansvar i det? Om det fanns totalt 20 hus i hela landet och Herr Adolf köpte alla 20 st för fem miljoner styck av sina 100 miljoner hade jag sett det som problematiskt.
Citera
2023-07-08, 11:58
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag förstår inte alls. Om Herr Adolf har du 100 miljoner på banken och Herr Svensson har 1 miljon och lånar 4 och köper ett hus för 5 miljoner, vad har Herr Adolf för ansvar i det? Om det fanns totalt 20 hus i hela landet och Herr Adolf köpte alla 20 st för fem miljoner styck av sina 100 miljoner hade jag sett det som problematiskt.
Det handlar inte om "att ha".
Det handlar om vilka som berikat sig på den uppkomna situationen och om de på något sätt har ett "ansvar" att även bidra i sämre tider.
Citera
2023-07-08, 12:02
Medlem
Citat:
Det handlar inte om "att ha".
Det handlar om vilka som berikat sig på den uppkomna situationen och om de på något sätt har ett "ansvar" att även bidra i sämre tider.

Det är inte olagligt att låna ut pengar…

Alla tobaksbolag borde enligt den logiken ge pengar till rökare som fått cancer
Citera
2023-07-08, 12:04
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Det är inte olagligt att låna ut pengar…

Alla tobaksbolag borde enligt den logiken ge pengar till rökare som fått cancer
Moraliskt sett, ja.
Citera
2023-07-08, 12:12
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jag tycker rent spontant det är ganska billigt. jag hade inte lånat min polare en halv miljon för 5% ränta.
Fast bankerna har ju en underliggande säkerhet i form av bostad, så ditt exempel haltar rätt kraftigt.
Citera
2023-07-08, 12:13
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
5-6% är 100% säkerställt. RB har i många uttalande sagt hur de ska göra, bara att läsa. Räntorna kommer att vara hela 2024 och 2025 ut.

Ja för Riksbankens prognoser har ju alltid varit bombsäkra! Särskilt flera år fram i tiden.
Citera
2023-07-08, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja för Riksbankens prognoser har ju alltid varit bombsäkra! Särskilt flera år fram i tiden.
I just detta fall är det ju inte en prognos utan ett löfte som de själva styr. Som förvissa genast kan dras tillbaka, men bara om en krasch inträffar som är mycket värre ekonomiskt för svensken än räntehöjningarna.

Svenska RB är inte sämre än någon annan riksbank, varken på att förutse framtiden eller med ekonomisk kompetens. De är alla ganska jämndåliga, även USAs FED och ECB och BOE, och de förvärrar alltid alla kriser. Dagens inflationskris beror ju på för mycket FED-tryckande av pengar 2020-2022 t.ex, vilket förvärrades eftersom US FED vägrade höja räntorna när inflationen kom för den var Transitory.

Egentligen behövs inte riksbanker längre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-08 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in