2023-07-07, 18:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har man tillräckligt med tillgångar för ett 10 miljoners lån så bryr man sig inte nämnvärt om 5% ränta.

Så behöver det inte alls vara. Det skulle t.ex. kunna vara att du äger 50% av en släktgård, där du inte har rätt att sälja till tredje person.Nu är jag inte jurist, men rent teoretiskt sett borde man väl kunna vara insolvent samtidigt som man är förmögen?
Citera
2023-07-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Så behöver det inte alls vara. Det skulle t.ex. kunna vara att du äger 50% av en släktgård, där du inte har rätt att sälja till tredje person.Nu är jag inte jurist, men rent teoretiskt sett borde man väl kunna vara insolvent samtidigt som man är förmögen?

Så kan det vara. Men det är återigen ytterst få så är i denna specialsits som du kokat ihop. Det är inte tillräcklgit signifikant i det stora hela helt enkelt.
Citera
2023-07-07, 19:15
Medlem
Tjoflos avatar
Många som verkar rätt så korkade när de anser att vi måste ha en hög ränta, för det är galet med låg ränta. Vi har ett system i landet där du är extremt beskattad och utan möjlighet att arbeta och spara ikapp den värdeökning som vi sett hittills, om man inte är i en riktig guldsits. Det enda alternativ vi hittills haft i landet är att ju mer du tjänar, desto högre lån får du ta, så du har möjlighet att köpa in dig i bättre områden. Ni som vill ha hög ränta är verkligen samma personer som applåderar när WEF säger att vi inte skall äga något men ändå vara lyckliga.

Jag och min fru lyckades på två år spara ihop 600000 för att få ihop till insatsen för att bygga hus, vi bodde tidigare i en hyresrätt och fick således börja från noll med bostadsinvesteringar, men nu med barn är det totalt omöjligt att spara på liknande sätt. Vi har råd med ökningar och även en 10% ränta, men vilken liv har man då. Vi byggde och kom undan med inte allt för höga bolån, men med hög ränta försvinner alla möjligheter. Lite som att skaffa ett energisnålt hus och sen smäller det till som det gjorde och alla elkostnader blir dyrare än innan du gjorde dina elförbättringar.

Bankerna tjänar fruktansvärt mycket på räntehöjningarna och kommunisterna skrattar åt de som inte har råd med vanligt hus längre.

På 70talet arbetade mannen i huset och kvinnan var hemma, de hade ändå råd att bygga hus, ha lantställe och en bil.
Citera
2023-07-07, 19:39
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Vi måste upp på över 10% innan vi kan se några egentliga effekter enligt många experter och jag tror samma sak. Höj ännu mer för fan, vad väntar de på???
Säg 10% högt och bankdirektörerna skiter på sig.
Med en sådan ränta och med den höga skuldsättning som både Svenne Banan och fastighets"klipparna" har så kommer kreditförlusterna säkert som ett brev på gamla posten.

Hur det här ska lösas är det nog ingen som vet.
Några gissar och resten sitter tysta.
Att 10% ränta inte är någon "monster-ränta" historiskt sett är sant, men framtiden är inte vad den har varit.
För 30 år sedan var Svensson inte skuldsatt upp över öronen.
Moder Svea behöver kukilimuck-meducin för att kronraset ska upphöra men den medicin som rekommenderats tidigare har inte gett önskad effekt och nya varianter riskerar göra henne ännu sjukare.
What to do, what to do?
Citera
2023-07-07, 19:46
Medlem
Skyggedanss avatar
Kommer bara bli värre för bolånetorskarna. ECB dansar efter FED och Riksbanken dansar efter ECB. FED har gjort det tydligt att de kommer fortsätta höja räntan tills de ser att arbetslösheten stiger. De vill ha ner lönerna i USA...

Jag förstår inte svenskar som sitter på rörlig ränta i dagens läge. Pratade nyss med en vän (en BLT i Sthlm) som fortfarande tror att räntan kommer sänkas inom en snar framtiden, så han och frun sitter på rörligt bolån med ett par miljoner i lån. Vansinne... Bättre att ta smällen nu än att tvingas göra det senare när det är värre, kan man ju tycka.
Citera
2023-07-07, 19:59
Medlem
jtds avatar
jag tycker rent spontant det är ganska billigt. jag hade inte lånat min polare en halv miljon för 5% ränta.
Citera
2023-07-07, 20:12
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Kalkylräntorna 2019 låg kring 7%.

Alla som tagit lån de senaste åren ska, teoretiskt, klara av räntor på 5-komma-någonting procent

.
https://www.svd.se/a/dl6mv1/flera-banker-sanker-viktiga-rantan
https://www.svd.se/a/wP3GvM/experterna-sa-hog-boranta-bor-du-rakna-med

"När du ansöker om bolån hos bankerna räknar de ofta med en kalkylränta kring 7 procent.

Så sent som i april 2019 hade de flesta stora banker kalkylräntor på 7 eller 7,5 procent.

SvD Näringsliv
Uppdaterad 2019-04-29
Publicerad 2019-04-29"
Det finns väl ett räknefel i detta också, i vart fall för nya bostadsrätter.
Där har "utvecklarna" gömt ytterligare dryga miljonen per bostad i föreningslån.
Så när räntan går upp så blir inte bara dina lån dyrare, månadsavgiften går också upp per automatik.
Lägg därtill 20 - 25% ökning av driftkostnaderna som också ska tas ut via månadsavgiften.
Citera
2023-07-07, 20:26
Medlem
Fanns det inte nyligen en tråd på Flashback eller artikel i en tidning där "var tionde person har mer än en miljon sparat på bankkonton", så i praktiken borde väl många klara en boränta på 5 procent (fast det svider i plånboken).
Jag tycker dock synd om alla de som köpt en bostad de senaste året med tron om att räntan skulle ligga kvar runt 2 procent (eller hur det sett ut de senaste åren) i all evighet.
Citera
2023-07-07, 20:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast kommer verkligen en smäll på den kommersiella fastighetssidan ge någon högre arbetslöshet om industrin ångar på för fullt?
Byggsektorn drar ned, men det är tiotusentals utländska byggjobbare och hantverkare som agerar buffert, det ger lägre försäljning på Lidl och av Kung starköl men sen då?
Hela kedjan som levererar byggmateriel, större delen av arkitektkåren och konsulterna får det kämpigt. Så nej, det är inte bara att Polackerna och Estländarna åker hem.
Citera
2023-07-07, 20:54
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu tänker du rejält fel. Det är inte random tillsättning av jobb.

Om du haft > 1MSEK i lön så är det för att du levererar mer värde. Blir du tillgänglig på arbetsmarknaden kommer andra som har behov av den typen av tjänster att vilja rekrytera dig och då för en snarlik lön.
Undrar vem som gör tankevurpa här.
De mest högavlönade gör definitivt inte skäl för lönen.
Om de skulle göra det skulle de vara helt oersättliga och det är ingen.
I relation till knegarlönen för han "på golvet" så skulle de högavlönade behöva vara på Einsteins nivå intellektuellt och produktiva som ett tjog japaner, men det är de inte.
Det vill dock framstå som om de är det.
Det finns en röd tråd genom de högavlönades skara och det är grupptillhörigheten.
Den ena idiot-Vd:n efter den andra, med handels-examen, får sluta men de poppar ändå upp på något nytt ställe.
Då kan det inte handla om att de rekryterats utifrån tidigare meriter.
Men nu är vi OT, för det har inte mycket att göra med riksbankens styrränta.
Citera
2023-07-07, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gott-och-blandat
Fanns det inte nyligen en tråd på Flashback eller artikel i en tidning där "var tionde person har mer än en miljon sparat på bankkonton", så i praktiken borde väl många klara en boränta på 5 procent (fast det svider i plånboken).
Jag tycker dock synd om alla de som köpt en bostad de senaste året med tron om att räntan skulle ligga kvar runt 2 procent (eller hur det sett ut de senaste åren) i all evighet.
Hur många procent av befolkningen är det då som har 1 mille sparat på kontot ?
Citera
2023-07-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Många som verkar rätt så korkade när de anser att vi måste ha en hög ränta, för det är galet med låg ränta. Vi har ett system i landet där du är extremt beskattad och utan möjlighet att arbeta och spara ikapp den värdeökning som vi sett hittills, om man inte är i en riktig guldsits. Det enda alternativ vi hittills haft i landet är att ju mer du tjänar, desto högre lån får du ta, så du har möjlighet att köpa in dig i bättre områden. Ni som vill ha hög ränta är verkligen samma personer som applåderar när WEF säger att vi inte skall äga något men ändå vara lyckliga.

Jag och min fru lyckades på två år spara ihop 600000 för att få ihop till insatsen för att bygga hus, vi bodde tidigare i en hyresrätt och fick således börja från noll med bostadsinvesteringar, men nu med barn är det totalt omöjligt att spara på liknande sätt. Vi har råd med ökningar och även en 10% ränta, men vilken liv har man då. Vi byggde och kom undan med inte allt för höga bolån, men med hög ränta försvinner alla möjligheter. Lite som att skaffa ett energisnålt hus och sen smäller det till som det gjorde och alla elkostnader blir dyrare än innan du gjorde dina elförbättringar.

Bankerna tjänar fruktansvärt mycket på räntehöjningarna och kommunisterna skrattar åt de som inte har råd med vanligt hus längre.

På 70talet arbetade mannen i huset och kvinnan var hemma, de hade ändå råd att bygga hus, ha lantställe och en bil.

Om det inte vore för förekomsten av billiga "lån" från bankerna, så skulle ni troligen ha kunna köpt huset för typ 600 000 kr, utan "lån".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in