2023-07-08, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tja, vem har sagt att människan ska utgöra den sista civilisationen på jorden? Lika bra att bomba oss tillbaka till nivån bakterier och mikrober så kan vi starta om på ny kula. Bara att hoppas att det inte bildas något så vidrigt som Ryssland igen. En äcklig nation och företeelse där alla som inte reser sig mot Putin förtjänar att dö… Bra att klusterbomba ryssarna.

Håller med!

Reducera människan tillbaka till stenåldern och planeten, dvs djur o natur kan återhämta sig och återställas!
Citera
2023-07-08, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Är väl helt on topic att diskutera hur människorna är i det land som ska få klustervapen när du påstår att inte ukrainare skulle sjunka till en sådan nivå att dom används där dom behövs.
Du har en helt världsfrånvänd bild av det ukrainska folkets mentalitet och hur det ser ut/fungerar där. Skall man diskutera vapens användande eller inte utifrån ett visst lands invånares mentalitet så borde man åtminstone veta hur det ukrainska folket i gemen lever och verkar i hemlandet.

Så du får helt enkelt vänja dig vid att det finns saker du inte har något hum om sen vad du tycker om min ton skiter jag väldigt fullständigt i.
Ha en trevlig kväll Hr. Messerschmidt

Jag tror du har missat en viktig detalj i ditt resonemang. Ukrainarna kan vara empatistörda kannibaler eller vad du fått i ditt senaste kompendium från dina ryska hjältar, men de är helt beroende av västerländsk stöd för sin överlevnad.
Skulle de mot förmodan börja bete sig som ryssarna och lobba klusterbomber och fosforgranater på måfå mot civila skulle stödet från väst försvinna ganska snabbt.
Med de i åtanke tror jag att vi kan vara ganska säkra på att de inte kommer använda klusterbomber i närheten av civila utan enbart mot militära mål som flygfält.

Hoppas du får en regning helg
Citera
2023-07-08, 01:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det räcker gott med volframspets. Onödigt att jiddra med utarmat uran när man inte behöver eller?

Mvh

De två materialen har delvis olika egenskaper och utarmat uran har ofta också använts dels därför att det är pyrofort och därmed kan ställa till större skada efter penetrationen och dels därför att materialet i pilprojektilen formar sig så vid pansargenomslag att det utökar pilens genomslagskraft, i motsats till volframpenetratorn, vars genomslagskraft minskar varefter pilen bryts ned.

Utöver det, är det också billigare.
Citera
2023-07-08, 01:48
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pro-vaxx
Ska du länka till någon obskyr BBC artikel som bevis?

Nej du. Du har ingen aning om vad Ryssland använder. Mycket hemskheter men noll filmer med användning av kluster ammunitionen.

Zero zilch nada. Fattar du din lilla lögnare? Noll filmer trots att vi är i det mest väldokumenterade kriget i världshistorien.

Se så gå nu hem och runka till Zelensky och torka dig med Aftonhoran när du är klar.

Det finns hur många filmer som helst att hitta med nedslag av rysk klusterammunition i ukrainska städer och även i Syrien.
Citera
2023-07-08, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast vad jag läst så ska man skjuta dessa med artilleri. 155 mm artilleri.

Citat:
"According to an article on the US Army’s eArmor website, the DPICMs Washington will give to Kyiv are fired from 155mm howitzers, with each canister carrying 88 bomblets. Each bomblet has a lethal range of about 10 square meters, so a single canister can cover an area up to 30,000 square meters (about 7.5 acres), depending upon the height it releases the bomblets."

https://edition.cnn.com/2023/07/07/e...-ml/index.html

Ja det är väl ett mera klimatsmart sätt att leverera eldkraften till där den behövs än att använda flyget
Howitzer heter haubits på svenska och är ett mellanting mellan mörsare och kanon och kan kallas för en kortpipig kanon.
Trots dess korta pipa kan den leverera avsevärd eldkraft med ett modernare och ett "hetare krut" kan den ändå nå en hög mynningshastighet. Smarta projektiler bidrar också till högre träffsäkerhet.

Haubitsar har blivit mycket populära för deras lägre vikt och smidigare logistik kring dess förflyttningar.

Men när man skjuter pilprojektiler vill man gärna skjuta med långpipiga kanoner, dessa projektiler kan inte styras, och kan för närvarande inte bli "smarta".
Skytten vill gärna se sitt mål klart och tydligt innan en pilprojektil avfyras.

Citat:
"According to an article on the US Army’s eArmor website, the DPICMs Washington will give to Kyiv are fired from 155mm howitzers, with each canister carrying 88 bomblets. Each bomblet has a lethal range of about 10 square meters, so a single canister can cover an area up to 30,000 square meters (about 7.5 acres), depending upon the height it releases the bomblets."

Någon där på CNN har uppenbarligen räknat fel, jag får den att täcka enbart 8800 kvadratmeter vilket inte är dåligt det heller i och för sig.

Klusterbomber är inget problem för tex traktorer och skördetröskor ute på åkrarna.
Citera
2023-07-08, 02:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det finns hur många filmer som helst att hitta med nedslag av rysk klusterammunition i ukrainska städer och även i Syrien.
Länka då några från Ukraina så man får se.
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-07-08 kl. 02:32. Anledning: felstavat
Citera
2023-07-08, 02:35
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Länka då några från Ukraina så man får se.

Det finns på twitter bland annat.
Leta själv jag riktar mig enbart till tänkande människor och har inget behov att bevisa något för diverse troll som ändå inte regerar på ett adekvat sätt på de klipp och artiklar man länkar.
Citera
2023-07-08, 02:50
Avstängd
Citat:
Det finns på twitter bland annat.
Leta själv jag riktar mig enbart till tänkande människor och har inget behov att bevisa något för diverse troll som ändå inte regerar på ett adekvat sätt på de klipp och artiklar man länkar.
Sanningen är ju att det är just DU som likt en massa andra i trådarna hittar på en massa lögner om Ryssland som du sen inte kan verifiera.

Då går man till personangrepp och påstår en massa OT om sin meningsmotståndare.

Pajas!
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-07-08 kl. 02:51. Anledning: felstavat
Citera
2023-07-08, 02:59
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Sanningen är ju att det är just DU som likt en massa andra i trådarna hittar på en massa lögner om Ryssland som du sen inte kan verifiera.

Då går man till personangrepp och påstår en massa OT om sin meningsmotståndare.

Pajas!
Du kan ju läsa den här rapporten.
https://www.bellingcat.com/news/rest-of-world/2022/03/11/these-are-the-cluster-munitions-documented-by-ukrainian-civilians/
Du kan peka och titta på bilderna innan du kommenterar att källan inte är bra eftersom det inte är RT.

Här har vi ett filmklipp där klusterammuntion slår ner i Kharkiv på civila bilar.

https://www.hrw.org/fr/news/2022/03/04/ukraine-des-roquettes-sous-munitions-tirees-contre-des-quartiers-de-kharkiv
Som sagt finns det hur mycket som helst bevis på Rysslands användning av dessa vapen.

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/27/ukraine-conflict-tracking-use-of-cluster-munitions-in-civilian-areas/
Senast redigerad av Kiddieoxo 2023-07-08 kl. 03:05.
Citera
2023-07-08, 03:08
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Vem orkar bry sig när Ryssarna redan använt både klusterbomber och har bombar oskyldiga civila.

Det enda som finns kvar för status quo är att Ukraina klusterbombar Moskva. Sänk Tverskaya.
Citera
2023-07-08, 03:15
Avstängd
Citat:
Du kan ju läsa den här rapporten.
https://www.bellingcat.com/news/rest-of-world/2022/03/11/these-are-the-cluster-munitions-documented-by-ukrainian-civilians/
Du kan peka och titta på bilderna innan du kommenterar att källan inte är bra eftersom det inte är RT.

Här har vi ett filmklipp där klusterammuntion slår ner i Kharkiv på civila bilar.

https://www.hrw.org/fr/news/2022/03/04/ukraine-des-roquettes-sous-munitions-tirees-contre-des-quartiers-de-kharkiv
Som sagt finns det hur mycket som helst bevis på Rysslands användning av dessa vapen.

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/27/ukraine-conflict-tracking-use-of-cluster-munitions-in-civilian-areas/
Läste du inte texten du länkade till själv?

Både Ryssland och Ukraina har klusterbomber
Man har hittat en i ryskockuperat område.
Men vem som avfyrat den är inte klarlagt...
Väldigt luddigt.
Jag hade förväntat mig få se flera klusterbomber där man bevisligen kan konstatera varifrån de avfyrades.
Citera
2023-07-08, 03:20
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Läste du inte texten du länkade till själv?

Både Ryssland och Ukraina har klusterbomber
Man har hittat en i ryskockuperat område.
Men vem som avfyrat den är inte klarlagt...
Väldigt luddigt.
Jag hade förväntat mig få se flera klusterbomber där man bevisligen kan konstatera varifrån de avfyrades.
Jag har länkat massor med exempel av rysk användning av kluster vapen emot civila det är du som inte kan läsa eller analysera ett filmklipp och det framgår att Ryssland är avsändaren.
Ukraina kommer använda kluster vapen emot rysk artilleri och trupp och det är alldeles utmärkt hoppas det gör ont ryssjävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in