Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Hur skulle Nato kunna svara med kärnvapen om Putin skulle använda kärnvapen? Det skulle inte lösa någonting… bara förvärra situationen. Varför döda massa oskyldiga när man ändå inte kan göra det som hänt ogjort? De säger säkert det men vad skulle vara poängen med att göra det i praktiken? Då är det ju redan för sent så att säga.
Ja jag tänkte på det med, det blir ännu mer oförutsägbart om Ryssland rasar inifrån. Det är ju ett enormt land med stora resurser.
Om Ryssland använder kärnvapen mot Ukraina eller Sverige för den delen kommer USA/NATO kärnvapenbomba tills hela Ryssland är grus. Eller åtminstone Moskva och några andra städer. Så att Ryssland kapitulerar och aldrig kan komma igen. Eller tills de sätter in en USA-vänlig regering. Lite som efter Hiroshima. Japan är fortfarande lojalt med USA.
Jag tror inte Ryssland kommer använda kärnvapen. Känner mig säker på det. Inte Putin i alla fall.
Men nåt svar på klusterbomberna kommer det bli. Väst verkar ha räknat med att Ryssland skulle dra sig tillbaka ganska snabbt. Eller tvärtom, ok det får pågå några år för att det försvagar Ryssland.
Men i stället krävs det mer och mer vapen och nu tar USA till med klusterammunition som många bl.a Sverige skrivit under ett avtal emot. Vad blir Rysslands svar? Och Ukrainas? Ingen vet. Men att Ryssland skulle kapitulera känns inte troligt.