2023-07-07, 20:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Är du dum på riktigt eller spelar du bara?
Har du följt diskussionen eller inte? Om inte behöver du inte besvära dig att hoppa in och göra bort dig.

Vad menar du här, att ryssarna inte använder klustervapen?
Citera
2023-07-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Anmärkningsvärt om västerländska medier och politiker plötsligt stödjer nyttjandet av klusterbomber. Men det tycks inte finnas några gränser för västs avståndstagande från de egna principerna just kring denna särskilda konflikt, så man kan nog utgå från att man ursäktar detta också.

I måste bara vänja sig vid att ingen stöder att Ryssland för ett imperialistiskt, territoriellt anfallskrig med hjälp av alla tillgängliga vapen, utan att den angripna parten – Ukraina – behöver försvara sig med samma vapen.
Citera
2023-07-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ok, så det handlar alltså om ammunition till artilleri

"Officials are planning to send artillery shells to Ukraine, with each containing 88 separate bomblets, according to US media reports. They would be fired from Howitzer artillery weapons already deployed by the Ukrainian army."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66134663

Jo,granaterna som är 155 mm och kommer även att kunna användas av de svenska Archer som Sverige skänkt till Ukraina som har samma kaliber.

Visst är det så!?
Citera
2023-07-07, 20:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Anmärkningsvärt om västerländska medier och politiker plötsligt stödjer nyttjandet av klusterbomber. Men det tycks inte finnas några gränser för västs avståndstagande från de egna principerna just kring denna särskilda konflikt, så man kan nog utgå från att man ursäktar detta också.

Det här är nog den enda valida invändning jag läst hittills.

De allra flesta västerländska länder, förutom USA, har skrivit på avtalet om att fasa ut och förbjuda användningen av bomber och stridsspetsar med multipla stridsdelar, med lite undantag och hittepåspråk förstås, men faktum kvarstår.

Att det helt plötsligt är okej att inte bara använda dem, utan att skänka eller sälja dem till andra eller tredjepart för bruk i en pågående väpnad konflikt, står i bjärt kontrast mot detta.

Jag är, personligen, "på ukrainsk sida" i konflikten, men jag tycker att detta borde markeras emot av t.ex. Sverige.
Citera
2023-07-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

De allra flesta västerländska länder, förutom USA, har skrivit på avtalet om att fasa ut och förbjuda användningen av bomber och stridsspetsar med multipla stridsdelar, med lite undantag och hittepåspråk förstås, men faktum kvarstår.

Att det helt plötsligt är okej att inte bara använda dem, utan att skänka eller sälja dem till andra eller tredjepart för bruk i en pågående väpnad konflikt, står i bjärt kontrast mot detta.

Jag är, personligen, "på ukrainsk sida" i konflikten, men jag tycker att detta borde markeras emot av t.ex. Sverige.

Ja lite märkligt är det allt. Tänk tex om Kina (bara exempel) går ut med att de ska sälja kluster till Ryssland, hur hade omvärlden reagerat ?
Citera
2023-07-07, 20:36
Medlem
Dags för ryzzarna att smaka på sin egna medicin
Citera
2023-07-07, 20:38
Medlem
Senilixs avatar
Citat:

Varför- tycker Du så? Om din motståndare trots allt anfaller dig, att det är o-humant genom att låångt senare använda samma typ av ammunition som angriparen brukar..? Bu Hu--.
Citera
2023-07-07, 20:42
Medlem
Citat:

om biden säger till så skickar nog sverige sina mjölner till ukraina?

"Den officiella benämningen inom svenska flygvapnet är Bombkapsel 90 (BK90) eller Mjölner, efter den nordiska åskguden Tors hammare med samma namn.

Bombkapsel 90 ligger för närvarande i förråd, och har aldrig använts"
Citera
2023-07-07, 20:50
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du bara stoppar dina inlägg – det är helt orimligt att behöva bevittna hur pinsamt det är för dig att behöva svara på något du mår så dåligt av.

Vad svamlar du om? Jag har skrivit att det är hyckleri av NATO att vara mot användet av klusterbomber tidigare, men är helt okej med det nu. Jag gråter inte som du gör för att du inte får suga Zelenskyys kuk.
Citera
2023-07-07, 20:54
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
2015
"Currently, any adversary facing this weapon has no defense against it and the only solution would be to shoot down the aircraft before it can release these smart bombs."

https://defencyclopedia.com/2015/06/12/cbu-105-sensor-fuzed-weapon-usafs-ultimate-tank-buster/

har ukraina någon lämplig flygmaskin som kan bära dessa?

f-16 är väl en bit bort så att säga?

iofs går det väl kanske att svetsa på något på någon rysk flygmaskin?

Dom kommer med största sannolikhet bäras av F16, fair is fair right...
Citera
2023-07-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
I måste bara vänja sig vid att ingen stöder att Ryssland för ett imperialistiskt, territoriellt anfallskrig med hjälp av alla tillgängliga vapen, utan att den angripna parten – Ukraina – behöver försvara sig med samma vapen.

Återigen finns inga bevis för att ryssarna använder kluster bomber. Det är bara Mainstream media som prånglat ut propaganda i syfte att få sånna som dig att acceptera bomber som är farliga för framförallt barn.
Citera
2023-07-07, 21:12
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Hur kan det vara en eskalering om Ryssland redan använder dem?

Bra av Biden, tyvärr har beslutet dröjt länge som så mycket annat.

Visa vart Ryssen använt klusterbomber.

Detta är klusterbomber som USA avser skicka till Ukraina;

https://t.me/ukraine_watch/5319

A visual demonstration of the use of cluster warheads for 155mm shells — Turkish armed forces

Ryssen, om de inte spränger leveranserna innan de hinner användas kommer svara med ännu hårdare medel, som de alltid gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in